"best before" betekent iets anders dan houdbaarheidsdatum 
Tot de "best before" datum garandeert de producent de juiste (in dit geval) werking van het product zoals voorgeschreven.
In vind de term "over datum" dan ook niet juist zoals in dit topic wordt gezegd.
Helemaal mee eens.
De gist is gewoon nog goed te gebruiken. Voedingstoffen die bij mij in de kast staan en waarvan de houdbaarheidsdatum op twee weken staan gooi ik ook niet wel. Wel kijk ik in de supermarkt of ik een zo vers mogelijk product kan kopen. Wat verser is altijd beter maar dat wil niet zeggen dat een wat ouder product niet te gebruiken is. Ook na de datum op de verpakking zijn de meeste spullen nog goed te eten.
En als een pak soep in het schap staat met een houdbaarheidsdatum van nog 2 weken hoef ik niet te proberen bij de kassa korting te krijgen. De winkelier kan geen rekening houden met het feit dat ik de soep nog 4 weken in mijn kast laat staan...
Als het gaat om vloeibare gist hebben we vaak de neiging te weinig gist te enten. Bij sommige bierstijlen is dat geen probleem bij andere bierstijlen kun je beter meer gist enten. Een giststarter maken is snel maken. Als je dat doet is de datum van het verpakken van de gist van belang voor de vraag wanneer je begint met de starter. Er wordt gezegd dat je voor welke maand na de datum een dag eerder moet beginnen met het kapotslaan van het binnenzakje. Mijn ervaring is dat in de meeste gevallen niet nodig is. Al veel eerder staat de verpakking strak en moet deze de koelkast in.