Vloeibare gist bijna over datum: probleem?

Gestart door Guidojp, 20-03-2019 16:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Citaat van: hobbybob op 21-03-2019  21:31 u"best before" betekend iets anders dan houdbaarheids datum :weetniet:

Tot de "best before" datum garandeert de producent de juiste ( in dit geval ) werking van het product zoals voorgeschreven.
In vind de term "over datum" dan ook niet juist zoals in dit topic wordt gezegd.

Dan heb je de uitleg erbij van de fabrikant niet gelezen. Gist is een levend product en daarmee is de 'tht' datum toch wat anders.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 21-03-2019  18:59 uAls je nou gewoon eerst er een starter gaat maken...Ik heb een keer verse Wyeast gekocht die het niet deed...dus zekerheid heb je nooit.... ;) 
Die pakjes vloeibare gist zijn schreeuwend duur. Voor dat geld verwacht ik een reproduceerbaar gedrag want daar betaal je voor. Als ik terug moet vallen op een starter dan kan ik net zo goed de gist opstarten van schuine buis.

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 21-03-2019  21:46 uDie pakjes vloeibare gist zijn schreeuwend duur. Voor dat geld verwacht ik een reproduceerbaar gedrag want daar betaal je voor. Als ik terug moet vallen op een starter dan kan ik net zo goed de gist opstarten van schuine buis.

Vraag toch even skills die je niet meteen van een startende brouwer kunt verwachten.

Oscar

Citaat van: EBC op 21-03-2019  20:48 uMaak jij je starter maar  :nut: Ik ga voor korrel!

Ik ook...maar laten we de starter een op de korrel nemen... >:D ;)

Oscar

Citaat van: dirk op 21-03-2019  21:48 uVraag toch even skills die je niet meteen van een startende brouwer kunt verwachten.

Een startende brouwer adviseer ik om met een korrel te beginnen....wil hij/zij met vloeibare gist brouwen, prima...maar verdiep je dan ook in de materie voor dat je er aan begint....

dirk

Citaat van: Oscar op 21-03-2019  21:50 uEen startende brouwer adviseer ik om met een korrel te beginnen....wil hij/zij met vloeibare gist brouwen, prima...maar verdiep je dan ook in de materie voor dat je er aan begint....

Ach 9 van de 10 keer gaat het prima hoor.. ..maar toch verkies ik korrel. Er is daarvan zoveel moois te koop, volgens mij is de 'korrelsmaak' ook te verwaarlozen, zeker als je de gist meerdere generaties/brouwsels inzet.

EBC

Citaat van: dirk op 21-03-2019  21:52 u... 'korrelsmaak' ...

Die bestaat niet.

Oscar

Citaat van: dirk op 21-03-2019  21:52 u'korrelsmaak'

 ;D ;D ;D :nut: :weetniet:  "handje tarwe" erbij.... ;) >:D

EBC

Citaat van: Oscar op 21-03-2019  22:05 u"handje tarwe" erbij...

Gistvoeding  ^-^

dirk

Citaat van: EBC op 21-03-2019  22:04 uDie bestaat niet.

Welles !

Heeft te maken met de miniscule beschadiging die gist oploopt tijdens het drogen, maar dit zou na 1 generatie al te verwaarlozen zijn. Kijk even hier...

Ik heb er geen bezwaar tegen als anderen hier anders over denken.  ;)

hansHalberstadt

Citaat van: dirk op 21-03-2019  21:48 uVraag toch even skills die je niet meteen van een startende brouwer kunt verwachten.
schuine buis is misschien wat hoog gegrepen, maar de boodschap die ik wilde overbrengen is dat je vloeibare gist gebruikt omdat je dan geen starter hoeft te maken en de extra kosten daarvoor wilt maken . Als je dan toch een starter moet maken dan schiet het zijn doel voorbij. Dan kun je beter korrelgist nemen. 

Jacques

Citaat van: hobbybob op 21-03-2019  21:31 u"best before" betekent iets anders dan houdbaarheidsdatum :weetniet:

Tot de "best before" datum garandeert de producent de juiste (in dit geval) werking van het product zoals voorgeschreven.
In vind de term "over datum" dan ook niet juist zoals in dit topic wordt gezegd.

Helemaal mee eens.

De gist is gewoon nog goed te gebruiken. Voedingstoffen die bij mij in de kast staan en waarvan de houdbaarheidsdatum op twee weken staan gooi ik ook niet wel. Wel kijk ik in de supermarkt of ik een zo vers mogelijk product kan kopen. Wat verser is altijd beter maar dat wil niet zeggen dat een wat ouder product niet te gebruiken is. Ook na de datum op de verpakking zijn de meeste spullen nog goed te eten.
En als een pak soep in het schap staat met een houdbaarheidsdatum van nog 2 weken hoef ik niet te proberen bij de kassa korting te krijgen. De winkelier kan geen rekening houden met het feit dat ik de soep nog 4 weken in mijn kast laat staan...

Als het gaat om vloeibare gist hebben we vaak de neiging te weinig gist te enten. Bij sommige bierstijlen is dat geen probleem bij andere bierstijlen kun je beter meer gist enten. Een giststarter maken is snel maken. Als je dat doet is de datum van het verpakken van de gist van belang voor de vraag wanneer je begint met de starter. Er wordt gezegd dat je voor welke maand na de datum een dag eerder moet beginnen met het kapotslaan van het binnenzakje. Mijn ervaring is dat in de meeste gevallen niet nodig is. Al veel eerder staat de verpakking strak en moet deze de koelkast in.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 23-03-2019  00:12 uAls het gaat om vloeibare gist hebben we vaak de neiging te weinig gist te enten. Bij sommige bierstijlen is dat geen probleem bij andere bierstijlen kun je beter meer gist enten. Een giststarter maken is snel maken. Als je dat doet is de datum van het verpakken van de gist van belang voor de vraag wanneer je begint met de starter. Er wordt gezegd dat je voor welke maand na de datum een dag eerder moet beginnen met het kapotslaan van het binnenzakje. Mijn ervaring is dat in de meeste gevallen niet nodig is. Al veel eerder staat de verpakking strak en moet deze de koelkast in.

Volgens mij zeg je van hetzelfde als ik namelijk dat je er niet op kunt vertrouwen dat je zonder giststarter af kan of in de meeste gevallen in ieder geval niet instaat bent om het juiste moment van smacken te bepalen.
Als je dan over kennis beschik om je gist te kunnen bewaren dan ben je al snel om denk ik om helemaal geen smackpacks of ander soort vloeibare gisten te kopen omdat de extra kosten er niet voor zorgen dat je veel minder werk hebt. een starter maken dan de slurry met glycerol invriezen geeft je voor jaren genoeg gist om in combinatie met een starter te kunnen gebruiken.   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 23-03-2019  00:57 uVolgens mij zeg je van hetzelfde als ik namelijk dat je er niet op kunt vertrouwen dat je zonder giststarter af kan of in de meeste gevallen in ieder geval niet instaat bent om het juiste moment van smacken te bepalen.
Als je dan over kennis beschik om je gist te kunnen bewaren dan ben je al snel om denk ik om helemaal geen smackpacks of ander soort vloeibare gisten te kopen omdat de extra kosten er niet voor zorgen dat je veel minder werk hebt. een starter maken dan de slurry met glycerol invriezen geeft je voor jaren genoeg gist om in combinatie met een starter te kunnen gebruiken.

Ik zeg niet dat je vloeibare niet kunt vertrouwen maar wel dat het vaak nodig is om een giststarter te maken omdat je te weinig gistcellen hebt zodra je meer dan 20 liter wort met een hoger SG dan 1050 wilt vergisten. Dat is toch wat anders.

En als je een starter gaat maken is de datum op de verpakking minder belangrijk. Als de verpakking op een redelijke manier bewaard is zijn er voldoende levende gistcellen om giststarter aan de gang te krijgen.

Don Emilio

Hallo allemaal. Even een reactie op dit topic. Eind december 2020 een tripel gebrouwen (30 liter) en opgestart met een Safale 05 datum 2015, 3x zakje!
Bewaard in koelkast plm. 3-4 graden. Daarna 6 uur van te voren opgestart. Het geheel in de gistton toegevoegd. Niet te geloven: na 12 uur het waterslot kon het niet bijhouden. Resultaat SUPER BIER... Groetjes.

Noordzij_1

Citaat van: Don Emilio op 02-02-2021  17:43 uHallo allemaal. Even een reactie op dit topic. Eind december 2020 een tripel gebrouwen (30 liter) en opgestart met een Safale 05 datum 2015, 3x zakje!
Bewaard in koelkast plm. 3-4 graden. Daarna 6 uur van te voren opgestart. Het geheel in de gistton toegevoegd. Niet te geloven: na 12 uur het waterslot kon het niet bijhouden. Resultaat SUPER BIER... Groetjes.

Ik heb nog niet veel ervaring, maar ik zou zeggen; korrelgisten zijn niet dood te trappen (22 keer zonder gezeik vergisten over de datum of niet), maar smackpacks daarentegen (4 ervaringen waarvan 3 matig tot niet)...

hansHalberstadt

Citaat van: Don Emilio op 02-02-2021  17:43 uSafale 05 datum 2015, 3x zakje!
Bewaard in koelkast plm. 3-4 graden. Daarna 6 uur van te voren opgestart. Het geheel in de gistton toegevoegd. Niet te geloven: na 12 uur het waterslot kon het niet bijhouden. Resultaat SUPER BIER... Groetjes.
Dat is nu net het punt. Korrelgist veroudert nauwelijks, maar vloeibare gist wel omdat de cellen nog vocht bevatten en de levensprocessen daardoor aan de gang blijven. Een vloeibare gist van 2015 zal nog maar enkele levende cellen bevatten of misschien zelfs alleen nog maar wat sporen.

Jacques

Citaat van: Don Emilio op 02-02-2021  17:43 uHallo allemaal. Even een reactie op dit topic. Eind december 2020 een tripel gebrouwen (30 liter) en opgestart met een Safale 05 datum 2015, 3x zakje!
Bewaard in koelkast plm. 3-4 graden. Daarna 6 uur van te voren opgestart. Het geheel in de gistton toegevoegd. Niet te geloven: na 12 uur het waterslot kon het niet bijhouden. Resultaat SUPER BIER... Groetjes.

Tijdens de webinars die eind vorig jaar gehouden zijn door Fermentis werd bevestigd dat korrelgist heel lang houdbaar zijn. Voorwaarde is wel dat de verpakking niet geopend is en dat de gist in een koelkast wordt bewaard.
Zelf heb ik altijd een redelijk voorraad aan korrelgisten in huis. Hele oude verpakking gebruik ik als gistvoeding door de korrelgist mee te koken met het wort. Maar ik heb ook ervaren dat oude zakjes gist nog heel lang te gebruiken zijn.

Bij vloeibare gist is het een heel ander verhaal zoals HansHalberstadt terecht schrijft.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.