Misschien te veel hop gebruikt in IPA. Dry hop overslaan?

Gestart door Tinus-FR, 19-03-2019 18:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tinus-FR

Hallo iedereen, ik ben nieuw op dit forum.

Ik heb gisteren mijn 4e batch gebrouwen, een session IPA. Ik gebruik de brew-in-a-bag methode. Mijn eerste 2 batches waren SMaSH IPA's Maris Otter en Citra, en waren best lekker. Alleen vond ik ze niet hoppig genoeg. Daarom heb ik deze keer wat meer hop en meer verschillende hopsoorten gebruikt. Maar toen ik het hydrometer monster proefde vond ik de hopsmaak wel erg sterk. Ik twijfel nu om het dry hoppen over te slaan. Ik zou graag weten wat jullie van het recept denken en of ik te veel hop gebruikt heb en/of ik het dry hoppen beter kan skippen.

Mash temp 66°C, 60 minuten
Maris Otter   3,38Kg
gerstevlokken   0,25Kg
   
Kooktijd 60 minuten   
citra           15 g     60 minuten
Cascade   30 g  10 minuten
citra           30 g  5   minuten
centennial   30 g  flame out
Cascade   30g   dry hop
citra           30g   dry hop
(allemaal pellets)

Wyeast WLP041 in 1l starter

IBU volgens BrewMate: 45.8

Verwachte alc %: 4.13

Gerb

Hoeveel liter bier heb je gebrouwen? De smaak is na de hoofdvergisting altijd wat hard, vind ik. Ik zou gewoon drooghoppen.

Tinus-FR

Oh sorry, vergeten erbij te zetten! 19 liter

Bedankt voor je reactie. Inderdaad misschien maar beter gewoon drooghoppen dan. En mocht de hopsmaak toch te sterk zijn kan ik het bier misschien ook langer bewaren voordat ik het opdrink.

Serge VL

Net geen 8 g/l aroma/flamoff/dryhop te samen is echt niet te veel voor een heerlijk hoppige IPA.

Tinus-FR


Brouwerke94

Wellicht te late reactie.

Tijdens de vergisting verdwijnt een deel van de bitterheid en het hoparoma, dus hoe de smaak is na het brouwen zegt niet veel over de smaak van het uiteindelijke bier. Het hoparoma gaat volgens mij deels weg door het waterslot samen met het koolzuurgas.

BrouwMout.nl

Citaat van: Brouwerke94 op 09-04-2019  20:14 uHet hoparoma gaat volgens mij deels weg door het waterslot samen met het koolzuurgas.
KLopt, alles wat je in je gistkast ruikt zit niet meer in je bier.

BrouwMark

Ook is het zo dat meegekookte hop vooral hopbitterheid geeft en dryhop/koudhop vooral hopsmaak. Staar je dus niet blind op de bitterheid die je nu ongetwijfeld al hebt, maar vraag je af of je meer van die hoparomasmaakjes wilt hebben. Zo ja, toch koudhoppen!

Tinus-FR

Ik heb net een eerste flesje geopend om te testen. Ik ben heel blij dat ik nog drooggehopt heb want het heeft precies de bitterheid en hopsmaak waar ik op gehoopt had. Ook heeft het een goede balans, waar ik ook een beetje bang voor was aangezien het alcoholgehalte maar 4% is.

Nogmaals bedankt voor de tips.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.