Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Tarwevlokken  (gelezen 1121 keer)

Offline Sjoerd

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Tarwevlokken
« Gepost op: 18-03-2019 19:40 u »
Een vraagje, ik ga binnenkort een volmout bier brouwen waar ik 5% tarwevlokken in wil gebruiken. Nu lees ik op Brouwmarkt dat ik ze eerst een halfuur moet koken, dan afkoelen, afgieten en vervolgens gebruiken voor een goede zetmeelomzetting. Mijn vraag is of dit echt nodig is. Maischschema is 90 min op 66 graden of 60 min op 63 en 25 min op 72, ben ik nog niet helemaal uit. Ik hoor graag jullie meningen!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Lange1985

• Junior lid
  • **
Re: Tarwevlokken
« Reactie #1 Gepost op: 18-03-2019 20:05 u »
Hoi, volgens mij is deze vraag al in meerdere topics voorbij gekomen. Voor wat ik mij zo snel herinner was het niet nodig om deze van te voren apart te behandelen vanwege de hoge temperaturen in het productieproces. Het kan natuurlijk geen kwaad voor de zekerheid maar ik mieter ze gewoon in de pan bij de rest. Je hoeft dus ook niet te schroten.

Succes  :proost:

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 18-03-2019 20:25 u »
Havervloken kun je zo gebruiken. je hoeft het niet meer te verstijfselen.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 18-03-2019 21:13 u »
Vlokken zijn al verstijfseld. De tarwe wordt verhit tot 100 graden en geperst. Verstijfselen hoeft met vlokken dus niet.

Offline Sjoerd

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 18-03-2019 22:34 u »
Top, dank voor de reacties!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 19-03-2019 17:11 u »
Havervlokken kun je zo gebruiken. je hoeft het niet meer te verstijfselen.

Het gaat om tarwe. :-)

Geschrote tarwekorrels (geen vlokken dus) hoef je ook niet te verstijfselen. De verstijfselingtemperatuur van tarwe ligt tussen de 58 en 64 C. Dat is is een lagere temperatuur dan de gemiddelde maischtemperatuur. Hierdoor zal het graan verstijfselen tijdens het maischen. Pas wanneer de verstijfselingstemperatuur hoger is dan de maischtemperatuur is het nodig een ongemout graan dat niet bewerkt is anders dan door te schroten te verstijfselen. Een voorbeelden daarvan zijn rijst en mas.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 19-03-2019 17:18 u »

Geschrote tarwekorrels (geen vlokken dus) hoef je ook niet te verstijfselen. De verstijfselingtemperatuur van tarwe ligt tussen de 58 en 64 C. Dat is is een lagere temperatuur dan de gemiddelde maischtemperatuur. Hierdoor zal het graan verstijfselen tijdens het maischen. Pas wanneer de verstijfselingstemperatuur hoger is dan de maischtemperatuur is het nodig een ongemout graan dat niet bewerkt is anders dan door te schroten te verstijfselen. Een voorbeelden daarvan zijn rijst en mas.

Hahaha nu je het zegt, totaal overheen gelezen. 1 bak koffie is toch echt te weinig aan mijn kant dus om het te kunnen lezen.
Zal de volgende keer wachten tot ik 3 bakken koffie op heb  :D :D
En was op dat moment net met mijn bestelling bezig en daar zat haver bij.

Offline PaultjePils

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 19-03-2019 18:48 u »
Pas wanneer de verstijfselingstemperatuur hoger is dan de maischtemperatuur is het nodig een ongemout graan dat niet bewerkt is anders dan door te schroten te verstijfselen. Een voorbeelden daarvan zijn rijst en mas.

Vlokken zijn al verstijfseld. De tarwe wordt verhit tot 100 graden en geperst. Verstijfselen hoeft met vlokken dus niet.

Geldt het niet hoeven verstijfselen van vlokken ook voor rijstvlokken en maisvlokken? Op maisvlokken van de Brouwmarkt staat dat dat wel nodig is.

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #8 Gepost op: 19-03-2019 18:57 u »

Op voorwaarde dat je een dun beslag hebt!! Als je een dik beslag hebt is de verstijfelingstemperatuur van granen zelfs veel hoger dan de opgegeven verstijfselingstemperatuur.
De opgegeven verstijfselingstempernaturen zijn de temperaturen wanneer je de piek viscositeit bereik in een sterk verdunde oplossing, zelf bij die temperatuur is je zetmeel nog steeds niet beschikbaar voor enzymatische afbraak die temperatuur ligt nog enkel graden hoger

En wat als je een een stapsmaaisch uitvoert op alleen 62C of slechts heel kort op 72C..
Het verhaal is niet ja of neen het verhaal als het om verstijfseling gaat is veel gecompliceerder.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 19-03-2019 19:00 u »
Geldt het niet hoeven verstijfselen van vlokken ook voor rijstvlokken en maisvlokken? Op maisvlokken van de Brouwmarkt staat dat dat wel nodig is.

Nee, met vlokken hoeft dat niet. De granen worden verhit tot 100 graden en geperst. Tijdens dit proces worden de wanden van de zetmeel korrels kapot gemaakt. Bij mais en rijst is er een hogere temperatuur nodig dan bij bv tarwe om de wanden kapot te maken (verstijfselen) . Bij mas 62-76 C, bij rijst 68-82 C. Dus wanneer er vlokken worden gemaakt komt de temperatuur ruim boven de verstijfsel temperatuur wat nodig is om de wanden kapot te maken. Dus het verstijfselen is al gebeurd tijdens dit proces.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 19-03-2019 21:32 u »
Op voorwaarde dat je een dun beslag hebt!! Als je een dik beslag hebt is de verstijfelingstemperatuur van granen zelfs veel hoger dan de opgegeven verstijfselingstemperatuur.
De opgegeven verstijfselingstempernaturen zijn de temperaturen wanneer je de piek viscositeit bereik in een sterk verdunde oplossing, zelf bij die temperatuur is je zetmeel nog steeds niet beschikbaar voor enzymatische afbraak die temperatuur ligt nog enkel graden hoger

En wat als je een een stapsmaaisch uitvoert op alleen 62C of slechts heel kort op 72C..
Het verhaal is niet ja of neen het verhaal als het om verstijfseling gaat is veel gecompliceerder.

Verstijfselen is inderdaad een complex verhaal. Veel hobbybrouwers realiseren zich bijvoorbeeld niet dat tijdens het maischen er ook altijd een verstijfseling plaatsvindt. Dit kun je ontdekken als je met roerstok door een beslag roert. Bij het bereiken van de verstijfselingtemperatuur ondervindt je meer weerstand door het vrijkomen van het zetmeel. Na verder verhoging van de temperatuur wordt de weerstand minder. Wanneer je mout gebruikt waarvan de verstijfselingstemperatuur lager is dan de inmaischtemperatuur ondervindt je aan het begin van het maischen veel weerstand.
Er is inderdaad ook veel weerstand als je een redelijke hoeveelheid ongemoute granen gebruikt in een dikker beslag. Maar dat betekent niet dat dit tot problemen hoeft te leiden.

Een eenstapsmaisch bij 62 C is overigens heel uitzonderlijk. Normaal gesproken voer je geen eenstapmaisch uit onder de 64 C.

Tags: