Hop bij hoofdvergisting, kans op infectie?

Gestart door robmol, 17-03-2019 13:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

robmol

Voor de zomer wil ik een Neipa gaan brouwen. Een moeilijk maar o zo lekker biertje  :biersmile:

Nu lees ik in veel recepten over het toevoegen van hop bij de hoofdvergisting. Echter lijkt me de kans op een infectie zo wel heel erg groot. :o Hoe zit dat? Maakt het nog uit of je pellets of bellen gebruikt? Ik kon hier eigenlijk niets over vinden op het forum.


robmol

Dank voor je link maar dat gaat eigenlijk allemaal over droog/koud hoppen. Dat is pas na de hoofdvergisting toch? Dan zit er in ieder geval al alcohol in het bier zodat de kans op infectie al een stuk kleiner is. Of denk ik te moeilijk?

Roelof

Als je tijdens de hoofdvergisting hop toevoegt, vervliegt alle aroma van de hop. Dat is volgens mij niet jou bedoeling.

brouwerwaldonk

Hop heeft een antiseptische of ontsmettende werking dus niet panikeren.
Als je bang bent voor het vervliegen van het aroma, wacht een week en doe het tijdens het lageren dan heeft het ook meer zin. 

Knobby

Citaat van: Roelof op 17-03-2019  14:12 uAls je tijdens de hoofdvergisting hop toevoegt, vervliegt alle aroma van de hop. Dat is volgens mij niet jou bedoeling.
Hop tijdens de hoofdvergisting doe je zodat de gist biotransformatie kan doen op de hopoliƫn. Dat geeft weer andere smaken die je weer niet krijgt met alleen dryhoppen. Het is een techniek die vooral gebruikt wordt bij NEIPAs. Overigens wordt er dan vervolgens vaak ook nog gedryhopt.

Verder gebruik ik voor zowel tijdens de hoofdvergisting en dryhoppen uitsluitend pellets. Deze zijn er met een coldcrash veel beter weer uit te krijgen en je brengt met pellets ook minder zuurstof in je jongbier.

robmol

Ik ga mijn recept baseren op het Juice Punch recept van Nostrings Brewery. Volgens recept is het pas bij dag 5 van de vergisting hop erbij doen. Ik denk dat ik dat iets eerder ga doen, bij dag 2 of 3, anders is de hoofdvergisting bijna al voorbij. Bang voor infecties ben ik niet meer. Dank voor de info!

Knobby

Citaat van: robmol op 17-03-2019  18:54 uIk ga mijn recept baseren op het Juice Punch recept van Nostrings Brewery. Volgens recept is het pas bij dag 5 van de vergisting hop erbij doen. Ik denk dat ik dat iets eerder ga doen, bij dag 2 of 3, anders is de hoofdvergisting bijna al voorbij. Bang voor infecties ben ik niet meer. Dank voor de info!
Klinkt als een goed plan. Wees ook niet zuinig met de dryhop. 6-8 g/l in 2 delen (hoofdvergisting en nagisting) is zeker niet te veel. Probeer ook op alle mogelijke manieren zuurstofinslag te voorkomen en zelfs dan is dit zeker een bier dat je snel op moet maken.

EBC

Citaat van: Knobby op 18-03-2019  15:24 u... Wees ook niet zuinig met de dryhop. 6-8 g/l in 2 delen (hoofdvergisting en nagisting) is zeker niet te veel...

Waarom niet veel late en vlamuit hop? Dat geeft nagenoeg hetzelfde resultaat, maar zonder het risico van doorgisten. En je bespaart vele euro's.

Knobby

Citaat van: EBC op 18-03-2019  19:29 uWaarom niet veel late en vlamuit hop? Dat geeft nagenoeg hetzelfde resultaat, maar zonder het risico van doorgisten. En je bespaart vele euro's.
Die zitten er uiteraard ook in. Als je deze stijl wilt brouwen ontkom je er niet aan dat je veel (dure) hop moet gebruiken.

EBC

Citaat van: Knobby op 18-03-2019  21:33 uDie zitten er uiteraard ook in. Als je deze stijl wilt brouwen ontkom je er niet aan dat je veel (dure) hop moet gebruiken.

Tja dat doen we elkaar geloven.

Oscar

Citaat van: robmol op 17-03-2019  13:23 uNu lees ik in veel recepten over het toevoegen van hop bij de hoofdvergisting. Echter lijkt me de kans op een infectie zo wel heel erg groot.

Ja... onvermijdelijk... :P 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.