Op zoek naar eenvoudig recept...

Gestart door Zambezi Special, 17-03-2019 13:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zambezi Special

Ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer.
Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden/recepten etc, vandaar mijn verzoek om hulp.
(ik heb recepten doorgelezen op deze site, brewersfriend, homebrewtalk etc)

Ik ben op zoek naar een eenvoudig recept, hoeft geen SMaSH te zijn, maar mag wel.
Voorkeur gaat uit naar een makkelijk drinkbaar biertje, met niet teveel alcohol.
Zat te denken aan een Belgische Blond.

Het enige dat echt vast ligt is het gebruik van een van de volgende (basis) mouten:
https://www.beerlab.co.za/collections/grains/products/waltslagermalt
https://www.beerlab.co.za/collections/grains/products/waltspilsnermalt
en het gebruik van een korrelgist

Ik wil brouwen via BiaB methode, waarschijnlijk iets van 10 liter per keer. Dat houdt het makkelijk hanteerbaar.

Ik wil dit recept gebruiken als een basisrecept: verschillende keren brouwen met net wat veranderingen (ander gist/andere vergistingstemperatuur/ander maischschema/andere hop etc)

dirk

Lees dit draadje eens door.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30778.0.html

Neem daarbij Mangrove Jacks M47 Belgian Abbey, dit zou de korrelvariant van Wyeast 3787 moeten zijn.

Zambezi Special

HE, da's een goeie.
Ik had de titel wel gezien maar niet gelezen. Dacht dat het een zware tripel zou zijn....
Mijn mout zou geschikt zijn voor dit recept?




dirk

Ja hoor. Het zijn beiden prima mouten.

Gewoon lekker gaan brouwen, en nog belangrijker gecontroleerde vergisting.

Zambezi Special

Ik heb een koelkast met inkbird controller...
Wel nodig ook, want het is op het moment 37 oC 8)

Gossi

Met de M47 krijg je toch een lekker bier!!! Jonge, jonge ga dit recept brouwen en je bent verkocht aan het hobbybrouwen!

dirk

Citaat van: Gossi op 17-03-2019  17:27 uMet de M47 krijg je toch een lekker bier!!! Jonge, jonge ga dit recept brouwen en je bent verkocht aan het hobby brouwen!

Ben er niet uit of de korrel nou WY3787 of WY1762 (Belgian Abbey Style Ale II) benadert. Kun jij daar nog wat over zeggen @Gossi?

jaapz

Citaat van: dirk op 17-03-2019  14:13 uLees dit draadje eens door.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30778.0.html

Neem daarbij Mangrove Jacks M47 Belgian Abbey, dit zou de korrelvariant van Wyeast 3787 moeten zijn.

Ik was al halverwege het overtypen van een recept met 100% pilsmout en wat Saaz bitter en aroma hop, met een lage maischtemperatuur om het lekker doordrinkbaar te maken... Blijkt dat de eerste reactie hier precies hetzelfde is! Ik raad dan ook aan dat recept te pakken, lijkt me een mooie doordrinker voor de komende maanden.

Loop je alleen vast op het recept? Of ook op het proces (maischwater, kookvolumes, etc)?

Zambezi Special

Ik ga inderdaad dit recept aanhouden, hoewel ik ook aan het kijken ben naar deze: https://www.roerstok.nl/recepten?id=290.
Die lijkt me ook wel geschikt voor mijn situatie.

Ik ga de Mangrove Jack M47 korrelgist gebruiken (en later experimenteren met andere gisten). Ik zal wel de naam aan moeten passen want het zal waarschijnlijk geen Westmalle meer zijn (nog wel een blondje, denk ik).

Ik moet het recept/methode wel aanpassen aan mijn materialen.
Dat wordt wat lastig wamt ik heb het meeste nog niet eerder gebruikt.
Ik heb inmiddels een 7 liter batch gemaakt van een pakket. Geen extract, wel mout, maar geschroten door de winkel.
Er zijn dus nogal wat verschillen:

- ander recept
- andere methode (biab, maar met sparge)
- andere pan
- zelf schroten

Ik denk aan BiaB met de volledige hoeveelheid water in de pan (30 liter pan en ik wil 10 liter maken, dus dat moet gaan)

Verder is mijn gedachtegang een beetje het volgende:

Ik wil fijn schroten.

Voor de 7 liter batch had ik 9 liter gebruikt (5 om te koken, 4 om te spoelen) en ik kwam op 5.5 liter uit, dus ik ben nogal wat water kwijt geraakt. Deels komt dat omdat het spoelen niet zo lekker ging. Ik denk dat er nog zeker 0.5-1.0 liter uit de mout had kunnen komen.
Grofweg denk ik dat ik 10 liter water nodig zou hebben gehad om 7 liter te maken.
Ik wil dus beginnen met op z'n minst 3 liter extra water. Dan kijken op hoeveel ik uitkom en eventueel aanvullen tot 10 liter met ijswater of ijs.

Maischen op 1 temperatuur:, 67 oC?
60 minuten? Of 90?

Dan zak optillen en uit laten druipen en in de tussentijd het wort aan de kook brengen.
Hopgiften zoals in het schema. Ik neem aan dat "first wort hop" betekent aan het begin van koken toevoegen (dus een 60 minuten kooktijd?)

Sorry voor de lange tekst. Het blijft altijd lastig om op papier te krijgen wat in je hoofd zit.

Gossi

De M47 staat natuurlijk op zich. Men zegt dat hij lijkt op de Wyeast 3787. Ikzelf heb geen ervaring met vloeibare gisten. Ik weet wel dat je een lekker biertje krijgt met de M47 met dat simpele recept.
Gewoon proberen zou ik zeggen!!

Zambezi Special

Dat ga ik zeker doen Gossi!

Alleen eerst nog even zorgen dat ik met de juiste hoeveelheden en correcte temperaturen werk voor mijn apparatuur  8)

Oscar

Citaat van: Zambezi Special op 17-03-2019  13:21 uIk zie inmiddels door de bomen het bos niet meer.
Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden/recepten etc,

Leuk toch  :) :brouwen:   en je kunt ook nog eens zelf kiezen... :brouwen:

Citaat van: Zambezi Special op 17-03-2019  13:21 uIk ben op zoek naar een eenvoudig recept, hoeft geen SMaSH te zijn, maar mag wel.
Voorkeur gaat uit naar een makkelijk drinkbaar biertje, met niet teveel alcohol.
Zat te denken aan een Belgische Blond.

Nou, pilsmout tot SG 1045 beetje hop erbij tot 20 IBU en de BE256 gebruiken en klaar is ZamZebi... :biersmile: :brouwen:

jaapz

Citaat van: Zambezi Special op 18-03-2019  12:09 uVoor de 7 liter batch had ik 9 liter gebruikt (5 om te koken, 4 om te spoelen) en ik kwam op 5.5 liter uit, dus ik ben nogal wat water kwijt geraakt. Deels komt dat omdat het spoelen niet zo lekker ging. Ik denk dat er nog zeker 0.5-1.0 liter uit de mout had kunnen komen.
Grofweg denk ik dat ik 10 liter water nodig zou hebben gehad om 7 liter te maken.
Ik wil dus beginnen met op z'n minst 3 liter extra water. Dan kijken op hoeveel ik uitkom en eventueel aanvullen tot 10 liter met ijswater of ijs.

Maischen op 1 temperatuur:, 67 oC?
60 minuten? Of 90?

Dan zak optillen en uit laten druipen en in de tussentijd het wort aan de kook brengen.
Hopgiften zoals in het schema. Ik neem aan dat "first wort hop" betekent aan het begin van koken toevoegen (dus een 60 minuten kooktijd?)

Sorry voor de lange tekst. Het blijft altijd lastig om op papier te krijgen wat in je hoofd zit.

Ik brouw ook altijd ongeveer 10 liter, en heb daarbij doorgaans 16 liter water nodig. Er blijft altijd wat water in de mout hangen (staat wel ergens op het internet hoeveel precies), en je verdampt natuurlijk tijdens het koken veel. Hoeveel precies ligt aan je eigen systeem. Als je weet met hoeveel water je de kook start, en hoeveel je eindigt, kan je berekenen hoeveel er per uur wegkookt. Daarop gebaseerd kan je dan je totale volume bedenken voor de volgende keer.

Maischen gewoon 60 minuten doen. Pilsmout heeft voldoende omzettingskracht om dan volledig omgezet te zijn. Je kan een joodtest doen om te kijken of dat echt zo is.

Ik zou de maischtemperatuur van het recept aanhouden, dus 64C. Uitmaischen is niet nodig met biab, omdat je direct kan opstoken naar kook nadat je de brouwzak hebt verwijderd.

First wort hop houdt in dat je de hop in het wort gooit op het moment dat je aan het filteren begint, of met biab het moment dat je de brouwzak uit de pan haalt.

Verder: blijven meten en noteren door de brouwdag heen, en het maakt niet zoveel uit als het even niet gaat zoals gepland. Je komt er vanzelf achter hoe je systeem het beste werkt, door gewoon meerdere keren te brouwen.

Zambezi Special

Citaat van: Oscar op 18-03-2019  19:29 uLeuk toch  :) :brouwen:   en je kunt ook nog eens zelf kiezen... :brouwen:

Inderdaad!
Ik vind het leuk. Maar wel een hele puzzel zo in het begin.

Nou, pilsmout tot SG 1045 beetje hop erbij tot 20 IBU en de BE256 gebruiken en klaar is ZamZebi... :biersmile: :brouwen:

 ;D Ik heb inmiddels een naam voor mijn eerste brouwsel ZamZebi van de Zambezi
Maar je hebt gelijk. Het is waarschijnlijk zo simpel. Gewoon ergens beginnen en daar dan op voortborduren

Zambezi Special

Dank je wel Jaap!

Ik ga ermee aan de slag   8)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.