Recepten 4 liter?

Gestart door Leppi, 17-03-2019 11:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Leppi

Hallo,

Ik ben opzoek naar recepten voor 4 liter, dat blijkt dus een hele opgave want de meeste recepten starten vanaf 10 liter.
Nu zie ik hier niet zo het probleem in omdat alles dan gewoon delen door 10 en dan keer 4 is. Correct me if im wrong  :nut:
Ik zit meer alleen met het maischschema, kooktijd en hop toevoegen.

Heel vaak staat er een kooktijd van 90/100 min maar dit is voor 4 liter veel te lang lijkt mij omdat er dan helemaal niks over blijft.
Staat die kooktijd nu vast aan de hoeveel liter dat je gaat brouwen of echt aan het recept?
Want kooktijd aanpassen is natuurlijk ook op een ander moment hop toevoegen ?
Heb al heel wat af zitten zoeken maar ik denk kan het net zo goed hier vragen en hopen op wat antwoorden.
Misschien hebben jullie nog wat aanvullingen?

Ik wil het voorlopig nog even houden op 4 liter om echt te kijken hoe leuk ik het ga vinden.
mijn 1e tripel is dus bezig met gisten alleen wil graag aan mijn 2e beginnen omdat de 1e keer niet helemaal vlekkeloos en oefening baart kunst natuurlijk  ;D ;D

In ieder geval alvast bedankt voor jullie tijd :D

Guppie

Met een programma als BrouwHulp, maar er zijn er meer, kan je alle recepten zo opschalen maar ook verkleinen.

SanderH

Inderdaad gewoon in BrouwHulp naar de juiste hoeveelheid omzetten. Je wilt 4 liter over houden, dus als je 10% met koken verdampt begin je met 4,4 liter te koken, daar verandert procentueel niets aan. Je zal alleen wel moeten zorgen dat bij het koken niet te veel warmte wordt toegevoegd waardoor je een groter percentage gaat verdampen en dus minder over houdt.

Koen S

Ik kook meestal 60 minuten, voor de meeste bieren is dat ruim voldoende.

brouwerwaldonk

Citaat van: Leppi op 17-03-2019  11:14 uStaat die kooktijd nu vast aan de hoeveel liter dat je gaat brouwen of echt aan het recept ?
Want kooktijd aanpassen is natuurlijk ook op een ander moment hop toevoegen ?
Heb al heel wat af zitten zoeken maar ik denk kan het net zo goed hier vragen en hopen op wat antwoorden.
Misschien hebben jullie nog wat aanvullingen ?

Ik wil het voorlopig nog even houden op 4 liter om echt te kijken hoe leuk ik het ga vinden.
mijn 1e triple is dus bezig met gisten alleen wil graag aan mijn 2e beginnen omdat de 1e keer niet helemaal vlekkeloos en oefening baart kunst natuurlijk  ;D ;D
Delen door 10 maal 4 en uw recept is juist
Maischen voor 4 liter of 40 L of 400 L is hetzelfde duurt even lang. Hou rekening met de verdamping tijdens het maischen, neem ruimschoots spoelwater om aan te vullen. Goed en voldoende spoelen om uw gewenst SG te bekomen.
Kooktijd ook voor 4 L, 70 minuten volstaat maar niet minder en rollend koken, eventueel met deksel half op de pan. Ook hier hou rekening met de verdamping, zorg voor voldoende spoelwater om verlies vooraf aan te vullen.
Hop toevoegen na 10 min koken of in stappen.
Door kleine hoeveelheden worden gemaakte fouten heel erg uitvergroot.

Oscar

Citaat van: Leppi op 17-03-2019  11:14 uHeel vaak staat er een kooktijd van 90/100min maar dit is voor 4 liter veel te lang lijkt mij omdat er dan helemaal niks over blijft.

Doe de test..en zet eens 6 liter water in je pan aan de kook en kijk hoeveel je verdampt in 30 of 60 minuten... :brouwen:

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 17-03-2019  11:29 uKooktijd ook voor 4 L, 70 minuten volstaat maar niet minder en rollend koken

60 minuten is meer dan voldoende. Kan zelfs korter wanneer je meer verdamping hebt dan 12%.
Als sprake is van veel verdamping ben je de pre-DMS kwijt. Het iets mindere hoprendement is bij zulke kleine hoeveelheden niet relevant. Je voegt 10 tot 20% meer hop toe. Dat gaat je de kop niet kosten...

BrouwMark

Hallo Leppi,

Ik zou aan het bovenstaande willen toevoegen dat mijn ervaring is dat je juist een vast aantal liters per uur verdampt in plaats van een percentage. In mijn geval is dat ± 2 liter per uur. Begin je met 6 liter met koken, en verdamp je in een uur 2 liter, dan heb je al 33% verdampt, en dat is (veel) meer dan genoeg.

Wil je echt op 4 liter uitkomen, doe dan eens het testje dat Oscar voorstelt, en reken eens uit hoe veel tijd het je zou kosten om 10-12% van je volume te verdampen. Die tijd zou ik dan als kooktijd aanhouden, óf zorg dat je dan met 6(+) liter start met koken zodat je uiteindelijk op de 4 uitkomt. Brouwsoftware helpt je hier enorm bij, je kunt van tevoren lekker puzzelen en denken.

De opmerking van Brouwerwaldonk is ook zeer waar: op zo'n klein volume wordt een klein weeg/kook/ander foutje dat je maakt al snel uitvergroot. Een wat groter volume is wat dat betreft wat meer vergevingsgezind.

En: ik kan je garanderen dat 4 liter na één of twee keer al veel te weinig voor je blijkt te zijn. Je hebt straks ook nog verlies van de gistkoek, krimp en dat laatste flesje dat je net niet gevuld krijgt, waardoor je in de praktijk misschien 10 flesjes kan vullen van je brouwsel. Meer is niet altijd beter, maar 4 liter is wel erg weinig...

 :degroeten:

Mark

brouwerwaldonk

Normaal heeft hop 60 minuten kooktijd nodig om voldoende bitterheid aan je wort te geven. Is een kooktijd van 60 minuten te lang in verband met verdampen gebruik dan gewoon meer hop.
In verband met DMS is koken zonder deksel aan te raden.

hansHalberstadt

Citaat van: Leppi op 17-03-2019  11:14 uHallo,

Ik ben opzoek naar recepten voor 4 liter, dat blijkt dus een hele opgave want de meeste recepten starten vanaf 10 liter.
Nu zie ik hier niet zo het probleem in omdat alles dan gewoon delen door 10 en dan keer 4 is. Correct me if im wrong  :nut:
Ik zit meer alleen met het maischschema, kooktijd en hop toevoegen.

Heel vaak staat er een kooktijd van 90/100 min maar dit is voor 4 liter veel te lang lijkt mij omdat er dan helemaal niks over blijft.
Staat die kooktijd nu vast aan de hoeveel liter dat je gaat brouwen of echt aan het recept?
Want kooktijd aanpassen is natuurlijk ook op een ander moment hop toevoegen ?
Heb al heel wat af zitten zoeken maar ik denk kan het net zo goed hier vragen en hopen op wat antwoorden.
Misschien hebben jullie nog wat aanvullingen?

Ik wil het voorlopig nog even houden op 4 liter om echt te kijken hoe leuk ik het ga vinden.
mijn 1e tripel is dus bezig met gisten alleen wil graag aan mijn 2e beginnen omdat de 1e keer niet helemaal vlekkeloos en oefening baart kunst natuurlijk  ;D ;D

In ieder geval alvast bedankt voor jullie tijd :D
Naast het schalen van je ingrediënten zou je ook het vermogen waarmee je kookt moeten schalen. 10% verdamping per uur  geeft voor 4 liter dus 0.4 liter verdamping per uur. Bij een kleine pan heb je wel relatief meer wandoppervlak dan bij een grote pan. (verhouding oppervlak/inhoud) dus verlies je iets meer vermogen.

Een paar weken geleden heb ik 2.4 liter bier gebrouwen op gasstel, gewoon als het kookt de pit op spaarstand, evt eerst met een pan water je kookvermogen afstellen op 10% per uur. Dan weet je hoe je je warmtebron moet instellen.
 

Zambezi Special

Kijk hier eens voor recepten/advies en meningen:
https://www.homebrewtalk.com/forum/threads/1-gallon-brewers-unite.311884/ (ook even zoeken op 1 gallon batch)

Oscar

Citaat van: BrouwMark op 18-03-2019  00:26 uIk zou aan het bovenstaande willen toevoegen dat mijn ervaring is dat je juist een vast aantal liters per uur verdampt in plaats van een percentage.

Dit klopt, mits je volume voor koken altijd vrijwel gelijk is.... ;)  En als je dat aanhoudt hou je ook altijd vrijwel hetzelfde volume aan bier over... :brouwen: ^-^ 

BrouwMark

Citaat van: Oscar op 18-03-2019  20:09 uDit klopt, mits je volume voor koken altijd vrijwel gelijk is.... ;)  En als je dat aanhoudt hou je ook altijd vrijwel hetzelfde volume aan bier over... :brouwen: ^-^

±2 liter per uur bij mij, of ik nu 10 liter brouw of 25...

hansHalberstadt

Citaat van: BrouwMark op 19-03-2019  00:38 u±2 liter per uur bij mij, of ik nu 10 liter brouw of 25...
Klopt de verdamping per uur is gewoon het vermogen van je brander minus wat je pan via de wanden aan vermogen weer kwijtraakt. Dat is dus niet afhankelijk van de hoeveelheid die je kookt. Vandaar ook dat ik zei dat je je vermogen aan moet passen op de hoeveelheid die je kookt als je een verdamping wilt van 10% per uur.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.