Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kveik, beperkt beschikbaar (nu 5 nieuwe soorten)  (gelezen 15822 keer)

Offline Ernesto

• Vol lid
  • Land: nl
Re: Kveik, beperkt beschikbaar (nu 5 nieuwe soorten)
« Reactie #100 Gepost op: 23-07-2019 11:46 u »
Tijdje terug ook wat buisjes en vlokken besteld bij Chilobrachys. Nu eindelijk tijd om er mee te brouwen (de temperatuur werkt ook nog eens mee :) )

Hoeveel kveik enten jullie? Is 1 buisje genoeg voor 15 liter met een start SG van rond de 1.065-1.070?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #101 Gepost op: 23-07-2019 12:14 u »
Ik zou het buisje eerst even opkweken in 150-200 ml wort. Dit weer is wel ideaal om met kveik te brouwen, deze week hier de ketel ook maar even weer aan slingeren  :brouwen:

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #102 Gepost op: 23-07-2019 20:20 u »
Ik zou het buisje eerst even opkweken in 150-200 ml wort. Dit weer is wel ideaal om met kveik te brouwen, deze week hier de ketel ook maar even weer aan slingeren  :brouwen:
Voordeel is dat je niet moet koelen tot 20░C wat met dit weer moeilijk haalbaar is. Koelen tot 30 of 35 en vooruit met de kveik. 👍

Offline Rinus

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #103 Gepost op: 23-07-2019 21:08 u »
Mijn Grainfather conical fermentor houdt het nog wonderbaarlijk goed vol ingesteld op 20 ║C met een omgevingstemp van 34C, koeler is een oude wunderbar tap met daarin een 5 L vaatje met water en standaard grainfather pompje wat bij de hose kit geleverd wordt.

Maar ik zou ook eens de Kveik willen proberen, ik brouw het liefst een Tripel / Qaudruppel met La Trappe gist, ik houd zelf van de lichte banaan accenten van deze gistsoort, welke kveik soort zou ik daarvoor als alternatief eens kunnen proberen? en zijn de temperaturen erg kritisch of altijd rond de 40 ║C? of is dat maximaal? of is het kveik  soort afhankelijk?

Zijn er verder nog specifieke aandachtspunten voordat ik de bestelling plaats?

Offline Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #104 Gepost op: 24-07-2019 12:39 u »
Hey Rinus, de #3 Stranda geeft wel iets banaantjes maar dit komt niet in de buurt van de La Trappe gist. De temperaturen liggen in de regel tussen de 28 en 40 graden maar er zijn ook strains die het ook prima op ondergistende temperaturen doen.

De temperaturen waarop de gist traditioneel wordt gebruikt kun je vinden op deze pagina.
http://www.garshol.priv.no/download/farmhouse/kveik.html

Belangrijkste aandachtspunt is om te zorgen voor voldoende voeding voor de gist.

tdp: link aangepast

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #105 Gepost op: 24-07-2019 14:33 u »

De temperaturen waarop de gist traditioneel wordt gebruikt kun je vinden op deze pagina.
http://www.garshol.priv.no/download/farmhouse/kveik.htm

Belangrijkste aandachtspunt is om te zorgen voor voldoende voeding voor de gist.

Het linkje doet het helaas niet?

En wat bedoel je met voeding? Ik doe altijd een mespuntje Wyeast gistvoeding, maar je wort is toch eigenlijk de beste voeding?

Offline joenedu

• Senior lid
  • In hops we trust
« Reactie #106 Gepost op: 24-07-2019 15:29 u »

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery

Offline Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #108 Gepost op: 25-07-2019 21:20 u »

Het linkje doet het helaas niet?

En wat bedoel je met voeding? Ik doe altijd een mespuntje Wyeast gistvoeding, maar je wort is toch eigenlijk de beste voeding?

Ja, wort is de beste voeding maar onder de 1.060 hebben sommige stammen het wat zwaarder en is een mestpuntje gistvoeding wel echt aan te bevelen.

Offline michielr

• Vol lid
« Reactie #109 Gepost op: 26-07-2019 10:36 u »
Tijdje terug ook wat buisjes en vlokken besteld bij Chilobrachys. Nu eindelijk tijd om er mee te brouwen (de temperatuur werkt ook nog eens mee :) )

Hoeveel kveik pitchen jullie? Is 1 buisje genoeg voor 15 liter met een start SG van rond de 1.065-1.070?

Laatst voor het eerst Hornindal gebruikt voor een raw imperial IPA. Klein buisje slurry op de brouwdag wakker laten worden met wat wort. 22 liter in het gistvat met start SG 1077, gist gepitch op 38 graden en daarna in de gistkast gekoeld naar 33 graden. Vergisting kwam vrij vlot op gang en na een dag of 2-3 was het rustig; SG 1001 :nut:. Dacht dat deze gist niet zo ver door ging, blijkbaar kan het wel.

Offline Rinus

• Vol lid
« Reactie #110 Gepost op: 27-07-2019 11:45 u »
Als de Kveik gistsoorten op een zo'n hoge temperatuur hun werk goed doen, hoe zit het dan eigenlijk met hergisting op de fles? Moet dat dan ook op hoge temp?

Offline Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #111 Gepost op: 28-07-2019 12:10 u »
Nee hoor, niet nodig. Op lagere temperatuur werkt de gist ook maar minder snel.

Offline Rinus

• Vol lid
« Reactie #112 Gepost op: 28-07-2019 15:39 u »
Het blijft toch bijzonder boeiend deze gistsoorten, begrijp niet waarom deze minder populair zijn, of minder vaak toegepast worden.

Binnenkort ga ik er mee aan de slag, hopelijk volgend weekend al... ;)

Offline Ernesto

• Vol lid
« Reactie #113 Gepost op: 28-07-2019 16:05 u »
Ja, wort is de beste voeding maar onder de 1.060 hebben sommige stammen het wat zwaarder en is een mestpuntje gistvoeding wel echt aan te bevelen.

Ah, daarom gaat mijn IPA met #3 Stranda zo traag. Staat nu op 36 graden, maar gist heel traag. Wel een buisje opgekweekt in 200 ml wort, maar gistvoeding vergeten.

Offline Rinus

• Vol lid
« Reactie #114 Gepost op: 28-07-2019 16:23 u »
Gistvoeding? Wat voeg je dan precies toe?

Is gistvoeding uit zo'n potje dan ook wel echt steriel, ik heb ooit een potje gekocht "Wyeast Gistvoedingscomplex (Nutrient Blend)" inhoud 100gr, 1 gr per liter bier...
Nog nooit gebruikt omdat ik het niet helemaal vertrouw, hoe weet ik zeker dat dit potje geen foute beestjes bevat?

Op de verpakking staat oplossing in lauw water.... Ik kan het water natuurlijk eerst koken, iets laten afkoelen, de voeding toevoegen en dan maar hopen dat in het potje niets verkeerds aan het groeien was...
Hoe doen jullie dat?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #115 Gepost op: 28-07-2019 22:53 u »
Gistvoeding? Wat voeg je dan precies toe?

Is gistvoeding uit zo'n potje dan ook wel echt steriel, ik heb ooit een potje gekocht "Wyeast Gistvoedingscomplex (Nutrient Blend)" inhoud 100gr, 1 gr per liter bier...
Nog nooit gebruikt omdat ik het niet helemaal vertrouw, hoe weet ik zeker dat dit potje geen foute beestjes bevat?

Op de verpakking staat oplossing in lauw water.... Ik kan het water natuurlijk eerst koken, iets laten afkoelen, de voeding toevoegen en dan maar hopen dat in het potje niets verkeerds aan het groeien was...
Hoe doen jullie dat?

In een sterk zoute omgeving kunnen weinig micro-organismen groeien...

Gistvoeding wordt door mij de laatste paar minuten van het koken toegevoegd. Zo sluit je elk risico uit.

Offline Rinus

• Vol lid
« Reactie #116 Gepost op: 29-07-2019 21:07 u »
In een sterk zoute omgeving kunnen weinig micro-organismen groeien...

Gistvoeding wordt door mij de laatste paar minuten van het koken toegevoegd. Zo sluit je elk risico uit.

Dankjewel Jacques voor de info, ik dacht eerder dat de gistvoeding een temperatuur van ~100C niet zou overleven.
Kennelijk helemaal verkeerd gedacht van mij, het zijn natuurlijk bouwstoffen die de gist graag verbruikt of nodig heeft.

In ieder geval zomaar gistvoeding toevoegen bij het fermentatie proces is dus inderdaad niet verstandig ivm infecties.

Bij een volgende giststarter zal ik eens 1 a 2 gram toevoegen in de Erlenmeyer tijdens het koken van het wort.

Offline Ernesto

• Vol lid
« Reactie #117 Gepost op: 30-07-2019 10:46 u »
Heeft het nog zin om tijdens de vergisting wat gistvoeding (kort gekookt met een beetje water) toe te voegen?

Offline Wildor

• Senior lid
  • Thuisbrouwerij Ĺt Ernhems Nat
« Reactie #118 Gepost op: 30-07-2019 11:40 u »
Het kan, maar ik zou het eerst proberen met een staaltje uit je gistvat om te kijken of dit de vergisting weer op gang helpt.
Gistvoeding geeft een vervelende bijsmaak als je er teveel van toevoegt. (ruik er eens aan)

Jacques raadt ook wel eens aan om wat suiker bij het afgenomen staaltje te doen om te kijken of de vergisting dan weer start, is dit het geval, dan zijn de vergistbare suikers op. Het heeft dan geen zin om achteraf gistvoeding toe te voegen, dit heeft dan een ongewenste invloed op de smaak van het bier.

William

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #119 Gepost op: 30-07-2019 21:45 u »
Jacques raadt ook wel eens aan om wat suiker bij het afgenomen staaltje te doen om te kijken of de vergisting dan weer start, is dit het geval, dan zijn de vergistbare suikers op. Het heeft dan geen zin om achteraf gistvoeding toe te voegen, dit heeft dan een ongewenste invloed op de smaak van het bier.

In plaats van suiker raad ik appelsap aan. Appelsap kun je namelijk meteen gebruiken. Je hoeft niets op te lossen en het sap is in het pakje steriel.

Offline JamMasterJustin

• Super lid
  • Niets hoeft, paarden wel
« Reactie #120 Gepost op: 07-08-2019 07:38 u »
Het drogen is bij mij niet helemaal gelukt.

Zou ik daarom de
WY #20 Espe
WY#2 Rivenes

mogen?

Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Hoe drogen jullie? Rechtstreeks uit het gistvat op bakpapier of eerst nog even spoelen met gekookt, doch gekoeld water (waarmee filter je de gist van het water).

Offline Brouwert

• Senior lid
  • Land: no
« Reactie #121 Gepost op: 07-08-2019 07:49 u »
Inderdaad rechtstreeks uit het vat op bakpapier.

Offline Ernesto

• Vol lid
« Reactie #122 Gepost op: 07-08-2019 10:51 u »
Ah, daarom gaat mijn IPA met #3 Stranda zo traag. Staat nu op 36 graden, maar gist heel traag. Wel een buisje opgekweekt in 200 ml wort, maar gistvoeding vergeten.

Deze kan de gootsteen in. Ik denk een besmetting. Kveik kan vast een beetje funky ruiken, maar deze zure lucht (zoals braaksel) is niet te harden. Verder is ie blijven hangen op 1.040. Lijkt me niet de bedoeling. Over een tijdje maar eens een nieuwe poging  :huilen:

Offline Michiel8012

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #123 Gepost op: 07-08-2019 11:54 u »
Mijn Hornidal heb ik ook toegevoegd zonder gistvoeding.  Eerst opgekweekt in 200 nl wort, dat ging al trager dan verwacht en tot op heden wil hij nog steeds niet echt op gang komen. Er heeft wel een schuimlaagje op het jongbier gelegen maar dat is nu haast weg en nagenoeg geen activiteit in het waterslot. Voor de volgende keer toch een grotere starter maken. Begin sg was trouwens niet bijzonder hoog 1085.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #124 Gepost op: 07-08-2019 21:00 u »
Deze kan de gootsteen in. Ik denk een besmetting. Kveik kan vast een beetje funky ruiken, maar deze zure lucht (zoals braaksel) is niet te harden. Verder is ie blijven hangen op 1.040. Lijkt me niet de bedoeling. Over een tijdje maar eens een nieuwe poging  :huilen:

Klinkt als een infectie met boterzuurbacteriŰn...

Tags: gist