Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kratje: 3D geprint box voor oa een bier brouwen en vergistingskast controller  (gelezen 1076 keer)

Offline Engeltje

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Nieuwe controller box in de vorm van een krat bier.

De box is een 3D geprinte krat bier op schaal van ongeveer 1 op 2.
De binnenkant van de box heeft voldoende ruimte voor een volledige controller met meerdere SSR’s, in- en uitgangen.
Er zijn meerdere kleuren mogelijk waarmee dit kratje geprint kan worden.

Kosten voor het printen van het kratje komen neer op een  € 150,- euro

Tegen meerwerk en als het te printen is, kunnen er allerlei detail toegevoegd worden zoals teksten, bevestigingen voor componenten, kabels,..  geďntegreerd in de het kratje

Op de foto’s is de beta versie :D voor mijzelf te zien. Dit is een kratje controller op basis van een raspberry pi en gratis CRAFTBEERPI software.    Hiermee is via een web interface de controller eenvoudig aan te sturen.

In mijn kratje zitten verder  2 stekkerbare ingangen voor temperatuursensoren, 4 stekker uitgangen waarvan er 1 gebruikt wordt als voeding voor de raspberry pi, 2 aangestuurd worden door de controller door middel van Solid State Relais en nog 1 extra aansluiting die aan een aan/uit schakelaar zit. 
Tijdens het brouwen stuurt deze controller een elektrische HERMS aan en na het brouwen doet deze dienst als de temperatuur regelaar voor de klimaatkast(oude koelkast).

In overleg kan ik ook de hele controller maken. Dit zal volledig in overleg moeten, afhankelijk van de installatie waar de controller voor moet dienen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline CeesM

• Super lid
  • Land: nl
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Sorry, je mag hier geen commerciële advertenties plaatsen.

Offline Engeltje

• *
Ik combineer hier 2 hobby's; Bierbrouwen en 3D printen.  Ik doe dit niet commercieel.
Maar kosteloos kan ik het ook niet doen. Zie de kosten dus ook meer als een donatie om mijn hobby's in stand te houden  :D.

Ik vind het ook een leuk ding om te delen en mensen de mogelijkheid te bieden om dit ook voor hun te doen.
Het prikbord lijkt me daar de beste plek voor.  Het is namelijk een plek waar mensen dingen iets kunnen insturen als ze iets zoeken of iets aanbieden.
Gisten worden hier namelijk ook verkocht. En dat lijkt me ook alleen maar goed en een verrijking voor het aanbod van de hobbybrouwer.

Ik zie ook niet zo snel hoe ik dit commercieel zou moeten maken en mijn baan kan opzeggen  :D Dan moeten er toch heeeeeeeel veel hobbybrouwers zo'n kistje nodig hebben.  :nut: en dan is het ook niet meer leuk en uniek.

Offline Trapkast

• Vol lid
  • Tripel Trappel Tripel Trapkast....
Hoge elektrische vermogens schakelen en regelen in een ongekoelde 3D-geprinte box...

Jij liever dan ik  ???

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
Ik combineer hier 2 hobby's; Bierbrouwen en 3D printen.  Ik doe dit niet commercieel.
Maar kosteloos kan ik het ook niet doen. Zie de kosten dus ook meer als een donatie om mijn hobby's in stand te houden  :D.

Ik vind het ook een leuk ding om te delen en mensen de mogelijkheid te bieden om dit ook voor hun te doen.
Het prikbord lijkt me daar de beste plek voor.  Het is namelijk een plek waar mensen dingen iets kunnen insturen als ze iets zoeken of iets aanbieden.
Gisten worden hier namelijk ook verkocht. En dat lijkt me ook alleen maar goed en een verrijking voor het aanbod van de hobbybrouwer.

Ik zie ook niet zo snel hoe ik dit commercieel zou moeten maken en mijn baan kan opzeggen  :D Dan moeten er toch heeeeeeeel veel hobbybrouwers zo'n kistje nodig hebben.  :nut: en dan is het ook niet meer leuk en uniek.

Waar ze over vallen is denk ik de prijs ;).

Mooie print overigens, veel detail!
Is dat PLA?

Offline Engeltje

• *
Hoge elektrische vermogens schakelen en regelen in een ongekoelde 3D-geprinte box...

Jij liever dan ik  ???

Goed gezien. De SSR's heb ik zo wel getest en in de gaten gehouden ivm warmte . Daarna heb ik ze op een aluminium koelhuis geplaatst in de box zodat ze de warmte beter kwijt kunnen.  Dit ziet er wat rommeliger maar dit had ik niet op de foto staan. Vandaar dat ik het ook een beta versie genoemd heb.  De koelribben kunnen denk ik het best buiten uit de box steken of via actieve koeling om de beste koeling te krijgen. 

Breadbord ziet er misschien ook wat vreemd uit. Het breadboard heb ik er in gezet om makkelijk dingen te kunnen proberen zoals een andere temperatuur sensor of een buzzer.
En tot dusver werkt het goed voor onze eigen brouw en vergisting opstelling.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten

Jij liever dan ik  ???
Wat dacht je van een adapter voor een laptop? 100 Watt powerconversie in een doosje van een paar100 ml met een efficiency van 90%. Daar moet dus 10 Watt afgevoerd worden. De wanden van zo'n kratje hebben een ordegrootte meer oppervlak, dus zal wel loslopen met die koeling. 

Tags: