Laag SG

Gestart door Leppi, 16-03-2019 15:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Leppi

Hallo ,
vandaag was het dus zo ver en ben ik begonnen met een brouwpakket van Hopt voor een tripel.
Netjes alle stappen gevolgd en het ging wel redelijk.
Het is toch een beetje onwennig voor de 1e keer :)
Na het koken en koelen van het wort was mijn oorspronkelijke SG 1030 ipv 1055 wat aangegeven stond in de handleiding.
Heb de gist wel gewoon toegevoegd maar kan ik nu nog wat veranderen aan de SG of had ik dat eerder moeten doen voor de gist?
Zou iemand mij hierbij kunnen helpen?


brouwerwaldonk

Je kan nu tijdens het gisten nog suiker toevoegen geen enkel probleem. Je kookt die op in een beetje water en giet het bij het gistende wort, dan zachtjes omroeren.
Hoeveel suiker kan in niet zeggen, zonder te weten hoeveel liter wort je in gisting hebt.

Leppi

4 liter is aan het gisten nu

Leppi

Ik lees ergens dat het 260 gram moet zijn op 4 liter water om van 1030 naar 1055 te gaan.
Llopt dit?
En moet ik dan nog een meting doen of gewoon het gist zijn werking laten doen en na 3 weken controleren voor het bottelen?
Maar las ook dat 30% van het wort maximaal aanbevolen is.... dus dan wordt het lager... denk/?

brouwerwaldonk

Om het sg met 15 punten te laten stijgen heb je in 4 liter 120 g suiker nodig. Het is nu al bezig met gisten dan kan je niet meer meten want het koolzuur en de reeds gevormde alcohol beïnvloeden de meting.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 16-03-2019  18:09 uHet is nu al bezig met gisten dan kan je niet meer meten want het koolzuur en de reeds gevormde alcohol beïnvloeden de meting.

Met de juiste software, een refractometer én een hydrometer kun je het begin SG berekenen tijdens de vergisting. Maar dat is voor een beginnende brouwer snel een brug te ver.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.