Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Filterbodem  (gelezen 20604 keer)

Offline norbertus

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een nimmer aflatende uitdaging!
Filterbodem
« Gepost op: 12-02-2006 23:45 u »
Vorige week een tripel gebrouwen in onze herms-installatie bijgevolg een grote storting. Tijdens het brouwen is mij opgevallen dat het debiet van de het wort kleiner was dan de pomp aankan.

Bijgevolg duurde het langer om de maischketel op te warmen. Mogelijke oorzaken zijn een te fijn schrootsel, een te dikke bostel of een filterplaat in een niet optimale conditie.

Het eerste is denkelijk uitgesloten. Ik beschik over een goede schrootmolen en schroot bij grote stortingen met vochtig gemaakte mout. Denkelijk is het probleem niet hierbij te zoeken.

Een te dikke bostel kan, ik bedoel hierbij de hoogte van de bostel, en hieraan kan enkel verholpen worden door de diameter van de maischton te vergroten. Niet direct uitvoerbaar.

Dan maar even gaan zoeken bij de filterplaat. Momentel ligt er onder in de maischketel een gewelfde filterplaat met gaatjes van 2 mm die echter niet de volledige bodem bedekt.

Na enige overpeinzingen ben ik van plan om de filterplaat te verbouwen over de ganse diameter van de maischton.

Mijn vraag is nu welke diameters van gaatjes worden er zoal gebruikt voor deze filterplaten en zijn er ook reeds andere problemen met debiet door de bostel gekend?

norbertus  :denken:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: filterbodem
« Reactie #1 Gepost op: 13-02-2006 09:35 u »
Ha Norbertus,

Het is denk ik goed om een filterplaat te maken die de hele bodem bedekt. Gaatjes van 2 mm zou op zich goed moeten zijn. Op welke afstand zitten de gaatjes van elkaar? Hoe meer gaatjes, hoe beter de filtering.

Het kan zijn dat in jouw installatie de pomp niet voluit kan draaien. Als de filtersnelheid kleiner is dan het pompdebiet, dan trekt de pomp al snel het filterbed dicht, waardoor er nog minder doorheen komt. Het is dus beter om voorzichtig te beginnen en eventueel later het debiet wat te verhogen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 13-02-2006 09:44 u »
Pfoei, weer wat geleerd: in het begin van het maischen dus zachtjes pompen?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 13-02-2006 09:59 u »
Nou, het hangt helemaal van je filterplaat of hevelfilter én de dikte van de bostellaag én de grofte van het schroot af of dat nodig is. Je zult dat proefondervindelijk moeten ontdekken. In ieder geval heb ik gemerkt dat ik bij dikke bieren, dus met een dikke bostellaag voorzichtig moet beginnen. Bij de Barley Wine merkte ik dat de bostellaag op een gegeven moment toch wat te compact werd en ik langzaam moest pompen. Gelukkig was dit een eenstapsmaisch, dus het ging hier alleen om het op temperatuur houden van het beslag. Had ik nog verder moeten opwarmen, dan had ik wellicht een probleem gehad. Bij dunne bieren kan ik zonder probleem voluit pompen.

Offline norbertus

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 13-02-2006 19:01 u »
Inderdaad nog niet bij stil gestaan. Mijn reflex was eerder de pomp even aan te porren door de kranen volledig te openen en zo het wort doorheen de bostel te sleuren.

Zoals ik het van Adrie versta is het beter bij het begin voorzichtiger te pompen, ik kan dit ook controleren via een kijkglas dat ik heb tussengebouwd, en later bij het verder maischen en het verder omzetten van de zetmelen de kranen iets verder te openen omdat de bostel dan beter doorlaatbaar wordt.

Gaan we volgende keer eens in het oog houden.

Zoals gezegd weer iets geleerd.

norbertus.

Offline Harold

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #5 Gepost op: 15-02-2006 10:24 u »
Hi,

Er worden in de praktijk platen met gaatjes van 1-2 mm gebruikt; het percentage aan vrije opening in de bodemplaat is ook van belang. Deze ligt in de regel ergens tussen de 20% en 40%. Een andere factor die van belang is is of je al dan niet roert tijdens het maischen. Als je niet roert zul je geleidelijk aan een filterbed opbouwen en, omdat je wort circuleert, dit filterbed steeds compacter maken. Het vrije uitstroomdebiet van wort neemt daardoor af. In mijn installatie (maischpan met zeefplaatbodem, verwarming onder het maischvat; wort wordt continu onttrekken aan de onderzijde van de pan en aan de bovenzijde weer teruggevoerd) zakt het vrije uitstroomdebiet van wort snel in elkaar als er niet geroerd wordt.

De zeefbodem moet inderdaad aansluiten aan de wand van het maischvat; een speling van 1 (max. 2) mm aan de rand is net nog acceptabel.

Harold

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 15-02-2006 10:57 u »
Gaatjes van 1mm zou ik niet doen.
Die gaatjes slippen dicht.
Niet open/schoon te krijgen.  >:(
2mm wel.  :)

:degroeten:

Offline Harold

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 15-02-2006 13:13 u »
Gaatjes van 1mm zou ik niet doen.
Die gaatjes slippen dicht.
Niet open/schoon te krijgen.  >:(
2mm wel.  :)

Hoyer Brautechnik levert platen met 1 mm perforatie; Brouwland met 1,5 mm perforatie.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 15-02-2006 13:27 u »
Hoi Harold,

misschien dat het wel schoon te krijgen is met een hogedrukspuit.
Als ik een prof zou zijn, zou ik zeggen; 1mm ( 2% meer rendement ).
Als hobbyist zal ik denk voor 1,5mm gaan.
Lekker makkelijk schoon te krijgen, en kan exotische graansoorten makkelijker aan.

Offline Harold

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 15-02-2006 16:49 u »
Hoppie,

Ik heb 2 filterbodems; elk 1,5 mm. Deze zijn goed te reinigen; gewoon met een sponsje.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 15-02-2006 16:49 u »
Als ik een prof zou zijn, zou ik zeggen; 1mm ( 2% meer rendement ).
Als hobbyist zal ik denk voor 1,5mm gaan.
Ik ben geen prof, mijn filterplaat is 38.5 cm in diam. met 1 mm gaatjes (27 % vrije doorgang). Wordt op 4 plaatsen aan de rand ondersteund. Makkelijk uit te tillen en onder de kraan schoon te borstelen. Nooit verstopping tijdens filteren gehad (vingers gekruist).

Hans Hans

Offline norbertus

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 15-02-2006 22:29 u »
Beste Harold,

Over je visie in verband met in de bostel te roeren ben ik het niet roerend eens. Bij vorige brouwsels had ik bij wijze van proef en dan vooral om de warmteverdeling te bevorderen een roersysteem ingebouwd. Dit was echter geen succes daar de filterplaat hierbij sneller dichtslibte. Ik heb hiervoor niet direct een verklaring maar ik denk dat door het rondzetten van de bostel en de zuigende kracht van onderuit er meer kans gecreëerd wordt dat zich nauwpassende bosteldeeltjes in de gaatjes van de filterplaat  gaan vastzittten en hierdoor het debiet gaan beperken.

Ik heb na dit experiment de roerinstallatie terug weggenomen en heb bij kleinere stortingen geen problemen meer ondervonden.

Groeten,
Norbertus.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #12 Gepost op: 15-02-2006 22:57 u »
inderdaad: een van de grondbeginselen uit de proceschemie is dat je een filterbed rustig moet opbouwen en vervolgens niet meer moet verstoren.

Offline Bierke

• Senior lid
  • Land: be
  • Brouw met verstand, brouw lekker en gezond!
« Reactie #13 Gepost op: 15-02-2006 23:06 u »
Beste Hans Hans,

Je schrijft: "mijn filterplaat is 38.5 cm in diam. met 1 mm gaatjes (27 % vrije doorgang). Wordt op 4 plaatsen aan de rand ondersteund."
Mag ik vragen waar je zo'n filterplaat gekocht hebt of heb je die zelf gemaakt? Gebruik je die dan in een 50 liter fust?  Kan je eventueel de prijs en bestelnummer van de firma meegeven?

Met vele brouwgroeten,
Bierke

Aan Harold,

Ik zou zeker niet in de bostel roeren, je kan er wel met een stok in de bovenste laag voorzichtig in kerven, maar zeker niet roeren!

Groeten,
Bierke

Offline norbertus

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 15-02-2006 23:26 u »
Bierke,

Ik koop deze filterplaten in een constructiebedrijf die rvs onderdelen maken voor de voedingsindustrie. Deze platen bestaan in verschillende diktes en met verschillende perforatiediameters. Indien je contact neemt met dit soort van bedrijven en de afmetingen van je plaat opgeeft ( liefst vierkant of rechthoek ) en ze zijn een beetje van goede wil kan je voor een redelijke prijs een filterplaat bekomen. Ik bewerk deze platen hierna met de dremel tot de gewenste vorm.
Het kan ook dat je een plaat op maat laat maken maar dan zal dan wel een ander prijskaartje aanhangen.

groeten,
norbertus

Offline Harold

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 15-02-2006 23:56 u »
inderdaad: een van de grondbeginselen uit de proceschemie is dat je een filterbed rustig moet opbouwen en vervolgens niet meer moet verstoren.

Een filterbed moet je inderdaad niet verstoren. Ik spreek hier over het roeren in de maischpan tijdens het maischen, dus voor het spoelen/filtreren. De inhoud van de maischpan probeer ik zo homogeen (temperatuur) mogelijk te laten zijn. Dit heeft geen negatieve (althans niet waargenomen) gevolgen voor het na het maischen volgende spoel/filtratieproces.

Ook Hoyer maischt in een geroerde maischtank. Van dichtslibbende perforaties nooit iets gemerkt.

Offline Harold

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 16-02-2006 00:01 u »
Bierke,

Ik koop deze filterplaten in een constructiebedrijf die rvs onderdelen maken voor de voedingsindustrie. Deze platen bestaan in verschillende diktes en met verschillende perforatiediameters. Indien je contact neemt met dit soort van bedrijven en de afmetingen van je plaat opgeeft ( liefst vierkant of rechthoek ) en ze zijn een beetje van goede wil kan je voor een redelijke prijs een filterplaat bekomen. Ik bewerk deze platen hierna met de dremel tot de gewenste vorm.
Het kan ook dat je een plaat op maat laat maken maar dan zal dan wel een ander prijskaartje aanhangen.

groeten,
norbertus

Bij Kabel Zaandam leveren ze geperforeerde platen in alle denkbare afmetingen. Gelukkig hadden ze een stuk van 60x60 cm liggen (€75) wat ze d.m.v. knippen goed op maat konden maken (€25). Dat scheelde heel veel werk. (Op een amerikaanse site gelezen over een brouwer die zelf met een klein boortje de perforaties aanbracht......) :huilen:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 16-02-2006 10:23 u »
De kunst van goed filteren is onder meer om niets te forcereren. Dat wil zeggen dat als je onder de filterplaat te hard probeert weg te pompen, het filterbed gaat zetten. Het wordt compact en hierdoor stroomt nog minder wort erdoor. Roeren is volgens mij nergens goed voor, het idee van een HERMS is nu juist dat je niet hoeft te roeren omdat je continu circuleert. Dus: óf je filterplaat aanpassen óf rustiger circuleren, maar niet roeren.

Offline Arend

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 16-02-2006 10:48 u »
Het niet verstoren van het filterbed daar kan ik nog in komen. Maar heb je dan geen temperatuurverschil met onder- en bovenzijde van het wort, of is dit zeer gering?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #19 Gepost op: 16-02-2006 10:58 u »
In een wurms/herms is dit zeer gering omdat het circulerende wort homogeniseert.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 16-02-2006 11:17 u »
Precies. Bij een gewone installatie, waarbij je de maisch/filterketel direct stookt, ligt dat anders. Dan moet je wel goed roeren om een temperatuurverschil te voorkomen. Maar dan begint het filteren en het vormen van het filterbed natuurlijk ook pas als je met maischen klaar bent.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 16-02-2006 17:34 u »
Beste Hans Hans,

Je schrijft: "mijn filterplaat is 38.5 cm in diam. met 1 mm gaatjes (27 % vrije doorgang). Wordt op 4 plaatsen aan de rand ondersteund."
Mag ik vragen waar je zo'n filterplaat gekocht hebt of heb je die zelf gemaakt? Gebruik je die dan in een 50 liter fust?  Kan je eventueel de prijs en bestelnummer van de firma meegeven?
Bierke

Wat de inhoud van het fust destijds was, weet ik niet meer. Het is afgezaagd en de diameter is 38.5 cm. Inhoud is nu ca. 28 liter.
De plaat kwam uit de werkplaats van mijn werkgever en is daar op maat geknipt.
Wie de leverancier van dit soort plaatmateriaal is weet ik niet.

Het enige nadeel van mijn filterkuip is de ronde bodem onder de filterplaat. Die heb ik opgevuld om niet teveel water onder de plaat te hoeven brengen. Nu is dat 2,5 liter.

Hans Hans

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
Re: Filterbodem
« Reactie #22 Gepost op: 16-06-2008 13:48 u »
Goedemiddag,

Mag ik nog eens verder gaan op dit draadje?  We zitten te denken om voor mijn HERMS een filterbodem onder in de gamel te plaatsen en onderin de geul het wort af te tappen.  Nu zijn er verschillende mogelijkheden om de filterplaat te maken:
 - gaatjes, verschillende groottes/verschillende oppervlaktes van het totaal;
 - eventueel een sleuven filter.

In de reacties  van dit draadje lees ik dat gaatjes van 1 mm tot 1,5 mm gebruikt worden met een oppervlakte verhouding van zo'n 25% van het totaal.  Ik weet van een kunststof filterbodem met gaatjes van zo'n 3 mm (heb ik niet opgemeten, was op het oog) die ook goed beviel.

Kunnen jullie me een ontwerp (grootte gaatjes of sleuven/totaal oppervlak) aanraden en of afraden? 

Gr,
  Dennis.

Offline basterd-brewer

• Super lid
  • Wageningse Hobbybrouwer in Overleg
    • Brouwerij Wageningen: brouwen zonder grenzen
« Reactie #23 Gepost op: 16-06-2008 14:08 u »
hoi Dennis,

De filterplaat die JanWillem gebruikt heeft gaatjes van 2 mm, het zelfde geld voor de filterplaat die ik voor Marcel gebruikt heb in de filterpan. Het filter van JW is van 2 mm kunststof en het filter van Marcel 2 mm aluminium.

In het hoofdstuk over filteren in Kunze's Technologie Malting and Brewing spreekt hij over verschillende filterplaten uit brons en rvs, de ene gevreesd en de andere bestaand uit spijlen.
Mijn ervaring met de filterplaat zoals door Kunze beschreven met rvs spijlen op afstand van 0.8 mm is goed hoewel een storting van meer dan 50% tarwe vaak moelijkheden geeft. Voor een filterplaat zoals in jouw HERMS lijkt het mij dat de efficiëntie toeneemt als we gebruik maken van sleuven in plaats van gaatjes echter welke breedte deze sleuven moeten krijgen is een punt van grote twijfel.
Commercieel verkrijgbaar zijn rvs sleuf platen metsleuven van 5*1 mm en volgens de brouwer van De Hazeburg werken die al veel optimaler dan gewone gaatjes plaat maar hij dacht dat een smallere sleuf beter zou werken omdat hij nu wel lang moet recirculeren. Lang recirculeren is in het geval van een HERMS geen probleem denk ik en een bredere sleuf voorkomt het probleem dat tarwekiempjes het filter verstoppen zoals ik dat ervaar in ons Basterd filter.

Meer ervaringen en overdenkingen van mede brouwers zijn daarom gewenst, misschien dat Bert daar dan ook weer zijn voordeel mee kan doen.

Groet, Stefan

Offline basterd-brewer

• Super lid
  • Wageningse Hobbybrouwer in Overleg
    • Brouwerij Wageningen: brouwen zonder grenzen
« Reactie #24 Gepost op: 27-06-2008 15:27 u »
Hallo mede brouwers,

Naar aanleiding van een gebrek aan reacties op de vorige berichten de vragen op een rij:

-wie gebruikt een filterplaat met sleuven ipv gaatjes

-welke dimensies hebben de sleuven en de plaat

- welke dimensies leveren volgens jullie het beste resultaat op het vlak van vrije doorstroom en filter opbouw

http://people.zeelandnet.nl/nomad/schaepekop/

Deze brouwer heeft een filter zoals ik het mij voorstel maar toch vraag ik mij dan af waarom de gaatjes platen die verder meestal gebruikt worden 2mm diameter hebben.

:degroeten: Stefan

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #25 Gepost op: 27-06-2008 17:22 u »
Dag Stefan,

Het zal zo een 6 jaar geleden zijn. Toen heb ik mijn 90 L brouwkuipen van de hand gedaan. (vandaag kleinere installatie en hevelfilter).

Die 90 L installatie (kookketels uit grootkeuken) had een RVS filterplaat met gleufjes. Ik schat zo een 1,5 x 20 mm lang met telkens een 5 mm ertussen en 5 mm tussen de rijen. Eerst had ik een geperforeerde gaatjesplaat diam 2 mm.

De gleufjesplaat ondekt bij schroothandelaar op de inoxberg.

Ik heb geen verschil gewaar geworden tussen gaten en gleuven. Ging allebei heel goed.

Waarom 2mm? Omdat het gangbaar is en goed gaat.

Zou ik het nog doen? - Nee, voor mij geen filterplaat meer: met de hevelfilter is de brouwdag een pak korter en je hebt minder equipement vandoen.

saluutjes.

Offline Hoppeplukkertje

• Vol lid
« Reactie #26 Gepost op: 01-08-2008 15:40 u »
Hey

Kleine tip voor  mensen die nog geen filterplaat hebben!

Ik heb een geperforeerde bakplaat gekocht (1.5 mm) 60cm op 60cm . ±  € 30
Met figuurzaag snij je de geschikte ronde er uit.
Voetjes er onder zetten met inox bouten en als laatste een dichtings darm rond de plaat plaatsen
zodat hij perfect aansluit.

Sommige firma's vragen voor zo'n plaat € 300.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 01-08-2008 15:58 u »
Hoi Hoppeplukkertje, kan je iets meer vertellen over die bakplaat? Waar je 'm gekocht hebt bijvoorbeeld en misschien zelfs een plaatje van het geheel? Alvast dank!

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #28 Gepost op: 01-08-2008 17:32 u »
In mijn HERMS gebruik ik een filterplaat van RVS met 1,5 mm gaatjes, hart-op-hart 2,5 mm.
Ik kan gedurende de hele brouwsessie mijn pomp op vol vermogen laten werken zonder dat dat merkbaar invloed heeft op de hoeveelheid wort die wordt rondgepomt. Geen last van verstopt filterbed.

De filterbodem is 1 mm dik en wordt ondersteund door dik, grofmazig rvs-gaas 20x20 mm.

Het geperforeerd RVS heb ik van een medegildelid: Anton (ook hier op het forum te vinden).
Ik weet dat hij laatst een grote hoeveelheid van dit materiaal heeft gescoord :dansen:. Wanneer je hem een PB stuurt kan hij waarschijnlijk meer vertellen.

Bert

Offline Hoppeplukkertje

• Vol lid
« Reactie #29 Gepost op: 01-08-2008 18:11 u »
Fotoke heb ik nog ni van mijn filterplaat (ronde is al gesneden , pootjes moeten er nog aan)
maar als hij klaar is zet ik de foto hier op.

1: De bakplaat kan je kopen bij www.bakplaten.be
daar vind je hoe je hem kan bestellen online.

2 : de bakker waar je veel naar toe gaat vragen of hij die voor jou kan bestellen . Als je hem voordien betaalt kan dat toch geen probleem zijn . ( ik ben ook een bakker(gast))

3 : ik heb hem in bakkershop in Ruddervoorde gekocht.
      in Gent en Oostende is er ook een. In de Gouden Gids kan je gemakkelijk vinden.

Offline Lenx

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
« Reactie #30 Gepost op: 01-08-2008 18:41 u »
Hopplukkertje, dat is nog eens een goeie tip! Die zal ik zeker in gedachten houden, lijkt mij een volwaardig oplossing te zijn voor zeer weinig geld.
Was die 30 euro met verzendkosten inbegrepen?

Offline Ko

• Senior lid
  • Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan!
    • CEAUX-Brew
« Reactie #31 Gepost op: 01-08-2008 18:54 u »
Misschien ga ik nu wel erg of topic, maar ik vroeg me af of het niet makkelijk is om met een groot koffiefilter uit zo'n grote perculator te gebruiken om te maischen in een herms oid?

Hier zullen vast wel veel nadelen aan kleven, aangezien ik het op het forum nog niet gezien heb....

gr. Ko

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #32 Gepost op: 01-08-2008 20:17 u »
In mijn HERMS gebruik ik een filterplaat van RVS met 1,5 mm gaatjes, hart-op-hart 2,5 mm.
Ik kan gedurende de hele brouwsessie mijn pomp op vol vermogen laten werken zonder dat dat merkbaar invloed heeft op de hoeveelheid wort die wordt rondgepomt. Geen last van verstopt filterbed.

De filterbodem is 1 mm dik en wordt ondersteund door dik, grofmazig rvs-gaas 20x20 mm.

Het geperforeerd RVS heb ik van een mede gildelid: Anton (ook hier op het forum te vinden).
Ik weet dat hij laatst een grote hoeveelheid van dit materiaal heeft gescoord :dansen:. Wanneer je hem een PB stuurt kan hij waarschijnlijk meer vertellen.

Bert

Ja, het is RoestVast Staal, geperforeerd. de gaatjes zijn 1,6 mm en de doorlaatbaarheid is 40%.
Ook het grofmazige gaas om er onder te leggen heb ik. Alle afmetingen. (tot 75 cm).

Laat maar van je horen :duimop:

Biedt geld, ik roep ho! :D De helft van de opbrengst is voor Brouwersgilde De Roode Toren te Zutphen :hoera:

Anton

Offline Hoppeplukkertje

• Vol lid
« Reactie #33 Gepost op: 01-08-2008 21:33 u »
Waar ik hem kocht was 30 euro,  ben er wel zelf achter geweest. (Dus zonder verzending)

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #34 Gepost op: 02-08-2008 00:00 u »

Moet die filterplaat niet boven je aftappunt? Of zie ik het niet goed op je foto?

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #35 Gepost op: 02-08-2008 09:25 u »
Moet die filterplaat niet boven je aftappunt? Of zie ik het niet goed op je foto?

In het midden gaat de buis naar beneden, door het filter, tot vlak boven de bodem, dus het filter zit inderdaad boven het aftappunt. Deze gamel wijkt qua maatvoering iets af van andere gamellen en heeft een geheel vlakke bodem.
De ruimte tussen bodem en filterplaat is door deze constructie slechts twee centimeter.
Bij het verwijderen van de filterbodem draai ik de moer links los en kan het filter compleet met de gebogen buis er uit.

Bert

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #36 Gepost op: 02-08-2008 13:52 u »
Aha!
Dus toch niet goed gezien :)

Tags: