Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Dingemans tarwe  (gelezen 3599 keer)

Offline brouwpost

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • BIAB brouwer
Dingemans tarwe
« Gepost op: 15-03-2019 20:32 u »
Ik kom in een 5 kg emmertje tarwe (blond) van Dingemans veel rommel tegen in de vorm van takjes en steentjes.
Ik gebruik doorgaans weinig Dingemans grondstoffen maar na deze vondsten twijfel ik om dit in de toekomst te gaan doen.

Iemand hier meer ervaring mee of hetzelfde probleem ondervonden?

Alvast bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
Re: Dingemans tarwe
« Reactie #1 Gepost op: 15-03-2019 20:40 u »
Ik kom in een 5 kg emmertje tarwe (blond) van Dingemans veel rommel tegen in de vorm van takjes en steentjes.
Ik gebruik doorgaans weinig Dingemans grondstoffen maar na deze vondsten twijfel ik om dit in de toekomst te gaan doen.

Alvast bedankt!

Contact opnemen met de winkel waar je het weg hebt. Deze verpakt de tarwe in emmers.

Offline dirk

• Super lid
  • Land: 00
  • I don't feed trolls
« Reactie #2 Gepost op: 15-03-2019 20:48 u »
Contact opnemen met de winkel waar je het weg hebt. Deze verpakt de tarwe in emmers.

Bij herverpakken zullen de steentjes wel uitgezakt en opgehoopt hebben, en als je dan de laatste bak hebt...  Ik zou een leuk mailtje sturen vergezeld met een foto van je stenenverzameling.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #3 Gepost op: 15-03-2019 21:17 u »
Nou, dat heb ik dus pas ook gehad: mijn walsenmolen had er flink moeite mee (ik had niet gedacht dat er steentjes konden zitten) en ik kwam ze later tegen in mijn met bostel gebakken brood... Auw. Dingemans dus...

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 15-03-2019 21:27 u »
Ik gebruik altijd dingemans pilsmout, geen problemen mee gehad tot nu toe (koop altijd per 25 kg zak).

Toevallig net ook 5 kg tarwe van Dingemans binnen gehaald zal eens kijken morgen maar eerlijk gezegd nog nooit " stenen" tegengekomen.

Leverancier Van der Kooy

Als ik zoveel "vervuiling" zou tegenkomen ging ik er mee heen.

Offline remolen

• Senior lid
  • Bijen, Bier, honing, Mede.. allemaal zo lekker
« Reactie #5 Gepost op: 16-03-2019 09:19 u »
Hier ook nooit problemen gehad met emmertjes of bakken Dingemans, Via van der Kooy.

Prima kwaliteit als je het mij vraagt.

Offline Brouwerij Hulzebos

• Senior lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #6 Gepost op: 16-03-2019 09:43 u »
Nee, ik kom eigenlijk nooit rommel zoals steentjes en takjes tegen in mout.
Misschien ook dat ik de gerste, tarwe en roggemout in zakken van 25 kg haal.
Wel zo voordelig en op een brouwdag gaat er zo'n 20 kg door.
Alleen speciaal mouten koop ik in kleinere hoeveelheden.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #7 Gepost op: 16-03-2019 09:49 u »
Als je rechtstreeks bij Dingemans aankoopt zul je nooit rommel als steentjes of takjes vinden in hun zakken van 25 kg.
Ik koop er al 30 jaar, nog nooit iets anders dan graankorrels gevonden in mijn, te schroten mout.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 16-03-2019 10:34 u »
Als je rechtstreeks bij Dingemans aankoopt zul je nooit rommel als steentjes of takjes vinden in hun zakken van 25kg.
Ik koop er al 30 jaar, nog nooit iets anders dan graankorrels gevonden in mijn, te schroten mout.

Ik kocht jaren geleden een zak mout bij de mouterij. Thuis kon ik voor het eerst kennis maken met de graankalander (https://nl.wikipedia.org/wiki/Graanklander ).

Hopbier

Offline HansvV

• Vol lid
  • Vis ook eens vóór het net
« Reactie #9 Gepost op: 16-03-2019 11:06 u »
Geeft natuurlijk wel weer een heel aparte smaak, wat vlees erin! Uniek bier.

Offline Koen S

• Super lid
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #10 Gepost op: 16-03-2019 14:36 u »
Geeft natuurlijk wel weer een heel aparte smaak, wat vlees erin! Uniek bier.
Niet voor vegetariërs 🤡

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 16-03-2019 15:43 u »
Die extra eiwitten zijn misschien wel schuimverhogend!

Offline HansvV

• Vol lid
  • Vis ook eens vóór het net
« Reactie #12 Gepost op: 16-03-2019 17:55 u »
Nou, we zijn het dus met elkaar eens: voortaan gewoon een handje maden o.i.d. meekoken, altijd goed.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 16-03-2019 23:06 u »

Alvast bedankt!

Dit komt sporadisch voor. Ook bij andere mouterijen. In het verleden vaker dan tegenwoordig.

Bij de grote brouwerijen zijn er zeven die de steentjes er uit halen. Ik heb er geen foto's van maar heb wel eens gezien dat in opvangbak bij een hele grote brouwerij flink wat steentjes zaten.
De grote brouwerijen willen deze steentjes absoluut niet in hun schootmolen hebben vanwege het gevaar van stofexplosies door vonkvorming.

Dit gevaar wordt onderkend door de verzekeraars...
https://samenwerken.verzekeraars.nl/verzekeringsbranche/dossiers/beroepsrisico%27s/Paginas/Industrie/Voedings-%20en%20genotsmiddelenindustrie/Bierbrouwerij-mouterij.aspx

Omdat wij maar kleine hoeveelheden schroten is het gevaar van een stofexplosie verwaarloosbaar.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #14 Gepost op: 17-03-2019 11:11 u »
In de eerste 25 kg zak tarwe die ik ooit heb gekocht (dingemans) zaten inderdaad erg veel takjes, strootjes, gerstekorrels en zelfs steentjes en zwarte frutsels waarvan ik dacht dat het moederkoorn was.
Ik heb hierna nooit meer tarwe gekocht van Dingemans...
Zo erg heb ik het bij andere mouterijen nooit gezien.

Nu op de brouwerij gaan er per week vele zakken tarwe van Castle doorheen en ook daar zie ik het niet. Wel zitten er bij de tarwe van Castle takjes en strootjes tussen, maar dat lijkt bij tarwe gewoon te zijn en zie je ook elders. Met takjes en strootjes heb ik ook geen enkele moeite, maar al die andere troep wil je er toch niet in hebben!?

Offline Franske

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Vol lid
  • Er zijn meerdere wegen naar De Gieterij
« Reactie #15 Gepost op: 17-03-2019 16:00 u »
Ik koop altijd Dingemans tarwe voor de brouwerij en voor thuis in 25 kg zakken en heb er nog nooit iets in zien zitten buiten enkele stukjes aren

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #16 Gepost op: 17-03-2019 20:17 u »
Is het niet zo dat Brouwmarkt Dingemans mout in bulk koopt een zelf  in 5 kg emmertjes afvult? Er zit nu namelijk gewoon een Brouwmarkt sticker op. Dan zou het dus kunnen dat je het onderste uit de bulk hebt met relatief meer steentjes en takjes.

Offline dirk

• Super lid
  • Land: 00
  • I don't feed trolls
« Reactie #17 Gepost op: 17-03-2019 22:34 u »
Is het niet zo dat Brouwmarkt Dingemans mout in bulk koopt een zelf  in 5 kg emmertjes afvult? Er zit nu namelijk gewoon een Brouwmarkt sticker op. Dan zou het dus kunnen dat je het onderste uit de bulk hebt met relatief meer steentjes en takjes.

Dat probeerde ik ook mijn 3e post duidelijk te maken. Ik vind in de losse bakken ook wat meer verontreinigingen dan de 25 kg zakken, maar is niet zorgwekkend veel.

Offline StefanUT

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 18-03-2019 10:29 u »
Ik vond laatst inderdaad ook voor het eerst paar kiezels in mijn pale mout. Kan eens gebeuren dacht ik, maar ik maakte me wel een beetje zorgen over krassen in mijn ketel.
Door dit topic viel mij nu op dat ik altijd de basismouten van de swaen had gebruikt, maar deze keer had ik dingemans gehaald omdat de swaen toen niet op voorraad was...
Ondanks de kiezels is het bier wel lekker geworden overigens ;D

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #19 Gepost op: 18-03-2019 11:08 u »
Steentjes komen voor bij alle mouterijen. Ik heb ze al gevonden in Weyerman, Steinbach, Dingemans, Muntons, Tomas Fawcett en Du Chateau.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #20 Gepost op: 18-03-2019 17:46 u »
Wat onder in de zak zit komt bij de laatste emmer boven op te liggen. Dat zou Brouwmarkt toch wel zien?

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #21 Gepost op: 18-03-2019 17:53 u »
Wat onder in de zak zit komt bij de laatste emmer boven op te liggen. Dat zou Brouwmarkt toch wel zien?

Volgens mij is er helemaal niet aangegeven WAAR het emmertje met steentjes gekocht is.
Alle shops verpakken de mout zelf in emmers of bakken van 5 kg Braumarkt in rechthoekige emmers en vander kooy in rechthoekige bakken.

• Senior lid
« Reactie #22 Gepost op: 18-03-2019 17:54 u »
Wie het onderste uit de kan wil .....

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #23 Gepost op: 18-03-2019 18:02 u »
Volgens mij is er helemaal niet aangegeven WAAR het emmertje met steentjes gekocht is.
Alle shops verpakken de mout zelf in emmers of bakken van 5 kg Braumarkt in rechthoekige emmers en vander kooy in rechthoekige bakken.
Inderdaad, dat is niet aangegeven. Ik reageerde op een post wat daar betrekking op had.

• Senior lid
« Reactie #24 Gepost op: 18-03-2019 18:46 u »
Inderdaad, dat is niet aangegeven. Ik reageerde op een post wat daar betrekking op had.
Dat schiet lekker op! :groots:

Tags: