Hoelang duurt het filteren van het draf?

Gestart door PatMar, 15-03-2019 16:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PatMar

Beste allen,

Een aantal maanden geleden ben ik begonnen met het brouwen van een aantal bierkits. Dit is zo goed bevallen dat ik graag het complete plaatje zelf uit wil voeren.

Omdat ik direct goed wil beginnen heb ik mij laten informeren over diverse brouwketels. Dit heeft geleid tot aankoop van een Easybrew.
Na het doorlezen van het boek " Zelf bier brouwen doe je zo" ben ik vandaag begonnen met het brouwen van mijn eerste bier. Echter loop ik tegen het volgende probleem aan. Wanneer ik de binnenste pan (Inclusief filter) omhoog trek zodat het draf gefilterd wordt, duurt het ontzettend lang voordat alle wort door de draf heen stroomt. Inmiddels ben ik al ruim 5 uur aan het wachten totdat alle wort door de draf heen is gezakt. Is dit gebruikelijk dat dit zolang duurt of heb ik ergens in mijn proces een fout gemaakt?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Alvast bedankt.

groet,
Patrick

Jan iets Grunn


PatMar

Citaat van: Jan iets Grunn op 15-03-2019  16:32 uTe fijn gemalen denk ik.
Bedankt voor je antwoord.
Wij hebben deze schrootmolen erbij aangeschaft: https://www.braumarkt.com/bier-brouwen/arsegan-moutmolen-premium-gietijzer

Nu kan ik hem inderdaad afstellen, alleen het verschil lijkt me minimaal.

Is het beste om nu gewoon te wachten totdat alles er door gezakt is en dan over te gaan op het spoelen?

brouwerwaldonk

Bij normaal geschroot mout lijkt het alsof er nog hele korrels tussen zitten. Als je die tussen duim en vinger neemt zie je, dat die binnenin toch kapot is.
Bij traag draaiende rollen 60 t/m staan die op 1 - 1,2 mm uit elkaar. Bij snel draaiende 500 t/m een stuk verder.


PatMar

Citaat van: brouwerwaldonk op 15-03-2019  17:14 uBij normaal geschroot mout lijkt het alsof er nog hele korrels tussen zitten. Als je die tussen duim en vinger neemt zie je, dat die binnenin toch kapot is.
Bij traag draaiende rollen 60 t/m staan die op 1 - 1,2 mm uit elkaar. Bij snel draaiende 500 t/m een stuk verder.

https://myalbum.com/photo/MHhPTSu84sFj/1k0.jpg

Bedankt voor je reactie. Dit is inderdaad de oorzaak van het probleem. Mijn mout was helemaal verpulverd. Wellicht dat ik dit kan veranderen aan mijn moutmolen.

Bedankt voor de hulp.

Voor nu laat ik het maar rustig uitlekken en proberen te spoelen.

TeVeHa

Vijf uur wachten hoef je natuurlijk nooit te doen, je pookt dan effe met je roerstok over de zeef van de moutkorf terwijl je het spoelwater opgiet zodat het beslag niet droog komt te staan en alles binnen een redelijke termijn kan doorlopen, max een uurtje, en een walsenmolen zou niet misstaan op je bucketlist maar alle begin is lastig. mvg

pippakillinova

De volgende keer zou je rijsthulzen kunnen toevoegen als je niet zeker weet of je te fijn gemalen hebt (en dus het risico op slechte doorloop). Een handje vol na schroten toevoegen.

hobbybob

Zo'n slechte doorloop en een Easybrew?
Hoe ging het dan tijdens het maischen met de pomp aan?

Overigens 1 a 1,2 mm voor normaal brouwgerst is nog veel te nauw die van mij staat op ca 1,6 mm.
Perfect moutbed en rendement in de Easybrew.

Jacques

Citaat van: PatMar op 15-03-2019  16:15 uWanneer ik de binnenste pan (Inclusief filter) omhoog trek zodat het draf gefilterd wordt, duurt het ontzettend lang voordat alle wort door de draf heen stroomt. Inmiddels ben ik al ruim 5 uur aan het wachten totdat alle wort door de draf heen is gezakt. Is dit gebruikelijk dat dit zolang duurt of heb ik ergens in mijn proces een fout gemaakt?

Meestal stroomt het wort snel weg uit de korf, te snel zelfs voor een goede uitspoeling. Om dat te voorkomen til ik langzaam de korf omhoog met een ratelspanband die bevestigd is aan een haak.

Had je toevallig haver of rogge gebruikt in je brouwsel?

Overigens hoef je niet te wachten tot elke druppel uit je moutkorf gekomen is voordat je het wort gaat opwarmen voor het koken. Je kunt de korf in een emmer zetten en later het wort dat nog uit de korf is gekomen bij het brouwsel doen.

Het spoelen van je bostel gaat trouwens sneller als je heet water gebruikt van 90 tot 95 ÂșC. Als je het spoelwater aanzuurt tot een pH tussen de 5,2 en 5,8 hoef je niet bang te zijn dat je smaakafwijkingen krijgt door looistoffen die vrijkomen uit kafdeeltjes.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.