SG voor vergisting van mijn bier

Gestart door Mniezen, 27-02-2019 09:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mniezen

Hallo,

Afgelopen weekeinde voor het eerst bier gebrouwen met onze Easybrew. Nu zou volgens het recept de SG voor het toevoegen van gist rond de 1083 moeten zitten. We hebben hem echter gemeten op 1052. Dat is best een groot verschil en ik vraag me dan ook af waar dit door komt?

Kan iemand me dat uitleggen?

Alvast bedankt,
Maurice

hobbybob

Niet zonder recept

Het beste bier brouw jezelf


brouwerwaldonk

Ben je vergeten te spoelen, zo ja dan heb je veel suikers weggegooid naar de composthoop of de vuilbak.

Mniezen

Het recept was als volgt:


Type: All Grain
IBU              : 48 (Tinseth) Color            : 10 EBC Carbonation      : 2.4 CO2-vol
Pre-Boil Gravity : 1.059 Original Gravity : 1.075 Final Gravity    : 1.012
Hopcat / Brew Monk / Brewster 30L Batch Size  : 25 L Boil Size   : 29.85 L Boil Time   : 60 min
Mash Water  : 26.71 L Sparge Water: 8.98 L Total Water : 35.69 L
Brewhouse Efficiency: 75% Mash Efficiency     : 75.6%
Fermentables 3.385 kg - Pils Mout 3 EBC 3.385 kg - Tarwemout licht 3 EBC 539 g - Kristalsuiker 1 EBC 264 g - Aroma Amber 50EBC 50 EBC 264 g - Cara pils 15 EBC
Hops 60 min - Boil - 125 g - Styrian Goldings -... 30 min - Boil - 21 g - Tettnanger - 2.4%

Mash Profile Tweestaps met uitmaischen. directe verwarm... 62 °C - 30 min - Infusion 72 °C - 30 min - Temperature 78 °C - 5 min - Temperature

We hebben wel nagespoeld echter niet met 9 liter aangezien het volume na het maischen nog hoger was. Dat scheelt wel een liter of 3 denk ik zo. Daar zou het dan dus aan kunnen liggen. Daarnaast (het was écht de eerste keer) waren we vergeten de  pomp aan te zetten, het eerste half uur van het maischen bedenk ik me nu. Dan is er dus ook tussendoor wat minder gespoeld.

brouwerwaldonk

Als ik 30 zou willen brouwen in mijn 3 ketel installatie zou ik totaal 25 L brouwwater en 20 L spoelwater gebruiken.
Met uw hoeveelheid mout bekom ik dan na het koelen ruim 31 L wort van SG van 1081.

pippakillinova

Citaat van: Mniezen op 27-02-2019  10:42 uHet recept was als volgt:


Type: All Grain
IBU              : 48 (Tinseth) Color            : 10 EBC Carbonation      : 2.4 CO2-vol
Pre-Boil Gravity : 1.059 Original Gravity : 1.075 Final Gravity    : 1.012
Hopcat / Brew Monk / Brewster 30L Batch Size  : 25 L Boil Size   : 29.85 L Boil Time   : 60 min
Mash Water  : 26.71 L Sparge Water: 8.98 L Total Water : 35.69 L
Brewhouse Efficiency: 75% Mash Efficiency     : 75.6%
Fermentables 3.385 kg - Pils Mout 3 EBC 3.385 kg - Tarwemout licht 3 EBC 539 g - Kristalsuiker 1 EBC 264 g - Aroma Amber 50EBC 50 EBC 264 g - Cara pils 15 EBC
Hops 60 min - Boil - 125 g - Styrian Goldings -... 30 min - Boil - 21 g - Tettnanger - 2.4%

Mash Profile Tweestaps met uitmaischen. directe verwarm... 62 °C - 30 min - Infusion 72 °C - 30 min - Temperature 78 °C - 5 min - Temperature

We hebben wel nagespoeld echter niet met 9 liter aangezien het volume na het maischen nog hoger was. Dat scheelt wel een liter of 3 denk ik zo. Daar zou het dan dus aan kunnen liggen. Daarnaast (het was écht de eerste keer) waren we vergeten de  pomp aan te zetten, het eerste half uur van het maischen bedenk ik me nu. Dan is er dus ook tussendoor wat minder gespoeld.

Als je met  4,2kg graan en een beetje suiker 25L @ 1052 hebt gehaald, dan heb je het proces prima uitgevoerd.
Te weinig mout of teveel water gebruikt, zou mijn conclusie zijn.

*edit: hoeveel mout is er precies gebruikt?

brouwerwaldonk

Met die 7,3 kg mout en 539 gr suiker lukt het mij perfect om ruim 30L wort van SG 1081 te bekomen. Ergens is toch iets mis gegaan.
Ik weet echter niets van de resultaten met een Brew Monk.

Mniezen

Mout was ook wel wat meer he... Het was iets meer dan 7 kg mout.

Ik denk dat de conclusie wel zal zijn dat ik inderdaad meer had moeten spoelen. 

Wordt het eerste brouwsel inderdaad een wat lichter bier dan vooraf gedacht.

brouwerwaldonk

Als dat met een Brew Monk kan, zou ik minder brouwwater en meer spoelwater gebruiken zo krik je het rendement op.

pippakillinova

Met meer spoelen had je alleen maar bereikt dat je meer jongbier overhoudt met een lager SG.

Zelf gebruik ik een grainfather en met een stort van ruim 7 kg haal ik een bzrendement van ca. 60%. En dan gaat er niks mis... Hoe hoger je het eind sg, hoe lager het rendement in het algemeen.
Het maischproces is waarschijnlijk niet volledig uitgevoerd. Onvolledige omzetting. Persoonlijk denk ik dat je best wat warmer had mogen maischen (65ºC ipv 62ºC). En natuurlijk beter recirculeren en/of roeren.

Scorpionrose

Citaat van: pippakillinova op 27-02-2019  11:55 uMet meer spoelen had je alleen maar bereikt dat je meer jongbier overhoudt met een lager SG.

Zelf gebruik ik een grainfather en met een stort van ruim 7 kg haal ik een bzrendement van ca. 60%. En dan gaat er niks mis... Hoe hoger je het eind sg, hoe lager het rendement in het algemeen.
Het maischproces is waarschijnlijk niet volledig uitgevoerd. Onvolledige omzetting. Persoonlijk denk ik dat je best wat warmer had mogen maischen (65ºC ipv 62ºC). En natuurlijk beter recirculeren en/of roeren.

Als je goed leest dan zie je dat tijdens de 62 graden rust de pomp niet heeft aangestaan. Dat verklaart een hoop.

tdp

Maischschema is prima, zal het niet aan liggen. Volgens mij moet je eerst je installatie leren kennen. Persoonlijk zou ik dat niet doen met een dergelijke moutstort, maar zou ik een (relatief) simpel bier brouwen met een SG van rond de 1.050/1.060. Een vaste waarde van waaruit je altijd kunt doorrekenen is volume voor koken. Daar kun je namelijk altijd op sturen, door meer of minder te spoelen. De rest is afhankelijk van gebruikte moutstort, duur van koken, hoe heftig je kookt, etc. Zorg voor een eenduidige werkwijze, en wanneer je het proces aanpast, doe dit dan 'gecontroleerd', dus niet 10 variabelen ineens, maar 1 of 2 per keer.

Sowieso is het goed inmaischen (zorg voor een homogene massa) van belang, zo krijg je geen klonten en kan het allemaal wat makkelijker omgezet worden. Rondpompen is een onderdeel wat in een dergelijke installatie wel van belang is lijkt me, vergelijkbaar met roeren in een traditionele opstelling (al roer ik alleen met doorverwarmen ;)).

middelaersch

Citaat van: Mniezen op 27-02-2019  10:42 uDaarnaast (het was écht de eerste keer) waren we vergeten de  pomp aan te zetten, het eerste half uur van het maischen bedenk ik me nu.

Ik denk hetzelfde als Scorpionrose; mij lijkt dat het dat moet zijn. Dat is precies de stap waarin de vergistbare suikers moeten worden omgezet.

tdp

Citaat van: middelaersch op 27-02-2019  12:58 uIk denk hetzelfde als Scorpionrose; mij lijkt dat het dat moet zijn. Dat is precies de stap waarin de vergistbare suikers moeten worden omgezet.

Wat weer losstaat van het begin SG. Wanneer je een grote klont aan mout in je ketel hebt en je hebt de pomp niet aanstaan, of je bent niet aan het roeren, gebeurt er niet veel, dat is niet direct in relatie met de temperatuur van de stap.

middelaersch

Mijn verwijzing naar de opmerking van scorpionrose had betrekking op het uitstaan van de pomp tijdens het eerste half uur, niet op zijn opmerkingen mbt temperatuur.
Leek me duidelijk gezien het citaat in mij post.... :weetniet:

Jagershekke

Mijn ervaring met de Easybrew is om meer rendement te halen om bij iedere maischstap even de pomp uit zetten,bovenste filterplaat eraf, lekker roeren met een spatel en dan alles weer terug en pomp aan.

Als ik mijn Quadrupel, in het begin, brouwde zou ik volgens BrouwHulp een begin SG 1,102 moeten hebben ik kreeg maar net 1,070. Door alleen al tijdens de maischschappen te roeren kon ik het rendement opschroeven naar 1,090. Alleen de pompfunctie is bij de Easybrew te weinig. Vooral bij wat grotere moutstortingen.

gr.

Sander


CeesM

Citaat van: Jagershekke op 15-03-2019  10:32 uMijn ervaring met de Easybrew is om meer rendement te halen om bij iedere maischstap even de pomp uit zetten,bovenste filterplaat eraf, lekker roeren met een spatel en dan alles weer terug en pomp aan.
Bij de laatste 6 brouwsels heb ik het bovenfilter niet meer gebruikt bij het maischen. Enkel bij het spoelen.
Gewoon om de 5 minuten even roeren met de pomp aan en je haalt een rendement van 90% +. ;)

lier

beetje offtopic

Citaat van: pippakillinova op 27-02-2019  11:55 uMet meer spoelen had je alleen maar bereikt dat je meer jongbier overhoudt met een lager SG.

Zelf gebruik ik een grainfather en met een stort van ruim 7 kg haal ik een bzrendement van ca. 60%. En dan gaat er niks mis... Hoe hoger je het eind sg, hoe lager het rendement in het algemeen.
Het maischproces is waarschijnlijk niet volledig uitgevoerd. Onvolledige omzetting. Persoonlijk denk ik dat je best wat warmer had mogen maischen (65ºC ipv 62ºC). En natuurlijk beter recirculeren en/of roeren.

Ik zou hier ook ff gaan zoeken wat er mis gaat, met 7kg mout haal ik met de GF nog met gemak 80% rendement volgens BrouwHulp, pas als ik meer dan 8kg mout heb krijg ik problemen en dan ga ik over op een 2staps magisch

Oscar

Citaat van: Mniezen op 27-02-2019  09:51 uAfgelopen weekeinde voor het eerst bier gebrouwen met onze Easybrew. Nu zou volgens het recept de SG voor het toevoegen van gist rond de 1083 moeten zitten.

"volgens recept" ..... ;D ;D  oke je hebt nog geen ervaring. Maar een recept is wat anders dan het resultaat. Geef een recept aan 10 brouwers, en je krijgt 10 verschillende bieren... :-*

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.