Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gestopte vergisting + termijn  (gelezen 920 keer)

Offline Donny_V_

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Gestopte vergisting + termijn
« Gepost op: 15-03-2019 15:40 u »
Beste leden,

Ik ben een beginnend brouwer en ik heb laatst met een standaard Arsegan moutpakket lentebock gebrouwen op mijn Easybrew. Nu is de eind SG nog veel te hoog. Waar kan dit door komen? Komt dit door het filteren dat er niet genoeg suiker is meegekomen in het wort? Of eventueel iets anders? Daarnaast vraag ik mij af hoe lang je het bier op het vat kan laten staan voordat je het botteld?

Alvast bedankt en ik hoor het graag.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline CeesM

• Super lid
  • Land: nl
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Re: Gestopte vergisting + termijn
« Reactie #1 Gepost op: 15-03-2019 15:45 u »
Voor hoeveel liter bier was je recept?
Wat was je begin SG en wat moest het zijn?

Offline joenedu

• Senior lid
  • In hops we trust
« Reactie #2 Gepost op: 15-03-2019 16:06 u »
Zie de vragen van CeesM. En hoe heb je gemeten, hydrometer of refractometer?

Offline Donny_V_

• *
« Reactie #3 Gepost op: 16-03-2019 13:57 u »
Het recept is voor 20 liter bier. De begin dichtheid was bij mij 1050 (volgens recept 1067) en de einddichtheid bij mij 1030 (volgens recept 1013). De metingen heb ik gedaan met een refractometer. Ik had zelf het idee dat de spoeling niet helemaal goed ging of dat ik meer het bier had moeten roeren tijdens het maischen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 16-03-2019 21:48 u »
Het recept is voor 20 liter bier. De begin dichtheid was bij mij 1050 (volgens recept 1067) en de einddichtheid bij mij 1030 (volgens recept 1013). De metingen heb ik gedaan met een refractometer. Ik had zelf het idee dat de spoeling niet helemaal goed ging of dat ik meer het bier had moeten roeren tijdens het maischen.

Je moet een rekentool gebruiken als je met een refractometer meet.
Na een beetje rekenen kom ik op een eind SG van 1020 en heb je vergistingsgraad van 60%. Dat is laag.

Welke gist zat bij het pakket?

Offline Donny_V_

• *
« Reactie #5 Gepost op: 18-03-2019 12:34 u »
Hoe bereken je die? Ik heb hier nog niet van gehoord, ik heb ook een bier gebrouwen bij de workshop van Braumarkt zelf en toe gebruikten wij ook alleen een refractometer. Fermentis Saflager S-23 is het gist wat is gebruikt voor dit bier. Waar kan de fout liggen dat de begin SG al lager was en de eind SG hoger? Ik ga binnenkort weer brouwen via een zelfde soort pakket en ben graag goed voorbereid.

Offline middelaersch

• Boven 10 berichten
  • *
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #6 Gepost op: 18-03-2019 12:57 u »
Kijk hier eens:

https://www.northernbrewer.com/pages/refractometer-calculator

onder 'Brix to Gravity during and after fermentation converter'

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 18-03-2019 13:00 u »
Hoe bereken je die? Ik heb hier nog niet van gehoord, ik heb ook een bier gebrouwen bij de workshop van Braumarkt zelf en toe gebruikten wij ook alleen een refractometer. Fermentis Saflager S-23 is het gist wat is gebruikt voor dit bier. Waar kan de fout liggen dat de begin SG al lager was en de eind SG hoger? Ik ga binnenkort weer brouwen via een zelfde soort pakket en ben graag goed voorbereid.

Dit is wel een mooie uitleg over het gebruik van een refractometer: https://www.twortwat.nl/t-i/1355041550

Hoe lang zit je bier in het gistvat? weet je zeker dat het is uitgegist?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 18-03-2019 21:11 u »

Er zijn diverse rekentools al dan niet ingebouwd in brouwsoftware.
Forumlid Hans Halberstadt heeft een handige kleine tool ontwikkeld. Zie http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/software/

Als je dit topic niet via Tapatalk bekijkt dan zie je bij dit board boven elk bericht ook een link naar http://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/

Wel erg jammer dat ze bij de cursus geen goede uitleg hebben gegeven over het gebruik van een refractometer.

Je hebt een ondergist geŽnt. Bij welke temperatuur ben je aan het vergisten? Bij een lage vergistingstemperatuur moet je veel gist enten om te zorgen dat de vergisting goed verloopt. Hoeveel gist heb je geŽnt?

Tags: