Gestopte vergisting + termijn

Gestart door Donny_V_, 15-03-2019 15:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Donny_V_

Beste leden,

Ik ben een beginnend brouwer en ik heb laatst met een standaard Arsegan moutpakket lentebock gebrouwen op mijn Easybrew. Nu is de eind SG nog veel te hoog. Waar kan dit door komen? Komt dit door het filteren dat er niet genoeg suiker is meegekomen in het wort? Of eventueel iets anders? Daarnaast vraag ik mij af hoe lang je het bier op het vat kan laten staan voordat je het botteld?

Alvast bedankt en ik hoor het graag.

CeesM

Voor hoeveel liter bier was je recept?
Wat was je begin SG en wat moest het zijn?

joenedu

Zie de vragen van CeesM. En hoe heb je gemeten, hydrometer of refractometer?

Donny_V_

Het recept is voor 20 liter bier. De begin dichtheid was bij mij 1050 (volgens recept 1067) en de einddichtheid bij mij 1030 (volgens recept 1013). De metingen heb ik gedaan met een refractometer. Ik had zelf het idee dat de spoeling niet helemaal goed ging of dat ik meer het bier had moeten roeren tijdens het maischen.

Jacques

Citaat van: Donny_V_ op 16-03-2019  13:57 uHet recept is voor 20 liter bier. De begin dichtheid was bij mij 1050 (volgens recept 1067) en de einddichtheid bij mij 1030 (volgens recept 1013). De metingen heb ik gedaan met een refractometer. Ik had zelf het idee dat de spoeling niet helemaal goed ging of dat ik meer het bier had moeten roeren tijdens het maischen.

Je moet een rekentool gebruiken als je met een refractometer meet.
Na een beetje rekenen kom ik op een eind SG van 1020 en heb je vergistingsgraad van 60%. Dat is laag.

Welke gist zat bij het pakket?


Donny_V_

Hoe bereken je die? Ik heb hier nog niet van gehoord, ik heb ook een bier gebrouwen bij de workshop van Braumarkt zelf en toe gebruikten wij ook alleen een refractometer. Fermentis Saflager S-23 is het gist wat is gebruikt voor dit bier. Waar kan de fout liggen dat de begin SG al lager was en de eind SG hoger? Ik ga binnenkort weer brouwen via een zelfde soort pakket en ben graag goed voorbereid.

middelaersch

Kijk hier eens:

https://www.northernbrewer.com/pages/refractometer-calculator

onder 'Brix to Gravity during and after fermentation converter'

Fermon

Citaat van: Donny_V_ op 18-03-2019  12:34 uHoe bereken je die? Ik heb hier nog niet van gehoord, ik heb ook een bier gebrouwen bij de workshop van Braumarkt zelf en toe gebruikten wij ook alleen een refractometer. Fermentis Saflager S-23 is het gist wat is gebruikt voor dit bier. Waar kan de fout liggen dat de begin SG al lager was en de eind SG hoger? Ik ga binnenkort weer brouwen via een zelfde soort pakket en ben graag goed voorbereid.

Dit is wel een mooie uitleg over het gebruik van een refractometer: https://www.twortwat.nl/t-i/1355041550

Hoe lang zit je bier in het gistvat? weet je zeker dat het is uitgegist?

Jacques

Citaat van: Donny_V_ op 18-03-2019  12:34 uHoe bereken je die? Ik heb hier nog niet van gehoord, ik heb ook een bier gebrouwen bij de workshop van Braumarkt zelf en toe gebruikten wij ook alleen een refractometer. Fermentis Saflager S-23 is het gist wat is gebruikt voor dit bier. Waar kan de fout liggen dat de begin SG al lager was en de eind SG hoger? Ik ga binnenkort weer brouwen via een zelfde soort pakket en ben graag goed voorbereid.

Er zijn diverse rekentools al dan niet ingebouwd in brouwsoftware.
Forumlid Hans Halberstadt heeft een handige kleine tool ontwikkeld. Zie http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/software/

Als je dit topic niet via Tapatalk bekijkt dan zie je bij dit board boven elk bericht ook een link naar http://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/

Wel erg jammer dat ze bij de cursus geen goede uitleg hebben gegeven over het gebruik van een refractometer.


Je hebt een ondergist geënt. Bij welke temperatuur ben je aan het vergisten? Bij een lage vergistingstemperatuur moet je veel gist enten om te zorgen dat de vergisting goed verloopt. Hoeveel gist heb je geënt?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.