Bier met IPA trekjes en laag volume % alcohol

Gestart door Ronnie, 15-03-2019 10:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronnie

Vandaag de dag drink ik zeer regelmatig, maar Max. 1 per dag, een 33 cl biertje van Vedett van 2,7 Vol%, dat is een IPA met tamelijk bitter, maar een zeer evenwichtig bier, vind ik.

De reden is: leeftijd (75...) + ook wat geïnspireerd door de vele ontrading op de media die er gaande is dat alcohol echt niet zo gezond is voor ons lichaam (Dat is het nu juist, wij kunnen dat soms moeilijk toegeven).

Ik brouw echt niet veel meer het laatste jaar, steeds kleinere partijen, tot max. 2 keer per jaar 3 bakken van 33 cl, vroeger waren dat regelmatig 5 bakken per brouwsel...

Heeft iemand een goed recept voor een smakelijk bier van pakweg 2,5 à 3 Vol% met IPA trekjes?

Traploper

Tussen de prijswinnende recepten op dit forum  staat wel een session IPA. Is dat wat?

Dund

Ik zou een lekkere neipa maken met mosaic en citra. Altijd goed!

15% havermout wlp095 gist bijvoorbeeld en geen hop in de kook. 20 gram hop per liter in de koudhop en genieten maar.

mbroek

Als je in het recepten onderwerp "session" als zoekterm intikt zie je redelijk wat session ipa's langskomen, dat is wat je eigenlijk zoekt Ronnie.

Traploper

Citaat van: Dund op 15-03-2019  15:07 uIk zou een lekkere neipa maken met mosaic en citra. Altijd goed!

15% havermout wlp095 gist bijvoorbeeld en geen hop in de kook. 20 gram hop per liter in de koudhop en genieten maar.
Even voor mezelf: Als je geen hop in de kook gebruikt, is een kook van 60 minuten dan nog nodig of kun je met 15 minuten ook wel af? Of wordt dat een probleem met DMS?

springerke

Citaat van: Ronnie op 15-03-2019  10:01 uHeeft iemand een goed recept voor een smakelijk bier van pakweg 2,5 à 3 Vol% met IPA trekjes?

Kijk eens in uw pb

Dund

Citaat van: Traploper op 15-03-2019  16:56 uEven voor mezelf: Als je geen hop in de kook gebruikt, is een kook van 60 minuten dan nog nodig of kun je met 15 minuten ook wel af? Of wordt dat een probleem met DMS?

Ik kook altijd een uur ook al zit er geen hop in. Alleen bij berliners kook ik maar 15 min en die smaken ook altijd goed.

Ik zal eens kijken of ik een recept kan posten.

Ronnie

Bedankt allemaal!
Er is me door Springerke via PB een mooi receptje doorgestuurd, een LIPA I Mosaic / van Brewer's Friend (BIAB American...)  :biersmile:

Jacques


Ronnie

Heb een beetje zitten knoeien met de brouwplanner, dit receptje effe samengesteld met de uit mijn voorraad beschikbare mouten en op.

BROUWPLANNER RAPPORT - (versie: 7.testF (FORA applicable))  - Datum Export: 18/03/2019

Naam van het bier                        : IPA "Saison"
Type van het bier                          : laag volume % IPA met sison trekjes
Brouwvolume                               : 36 liter
Extractie-efficiëntie                       : 78%
Voorspelling begindensiteit            : 1028,8 SG /7,3 °P /7,5 Brix
Waarvan suikers                           : 1000,3 SG /0,1 °P /0,1 Brix
Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1002,0 SG /0,7 °P
Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 3,4%
Voorspelling IBU totaal  / EBC-kleur     : 35 IBU  /  16 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS
Grondstof                            EBC       kg       % Gewicht
Pilsmout 3                           3       1,750        40,4 %
Palemout 7                          8       0,800        18,5 %
Aromamout (Amber 50)       49      0,500        11,5 %
Munich mout 15                   5      1,250        28,9 %
Kristalsuiker                        0       0,030        00,7 %

MAISCHEN EN SPOELEN
Gekozen Profiel: (D) Eerder Droog
Maischwater : 15,4 liter aan 67 °C
              62,0°C gedurende 45 min (ß amylase (maltose))
              66,5°C gedurende 15 min (Gemengde amylase )
              72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )
              Filterspoelen: ga naar 75..78°C
Totaal spoelwater : 43,6 liter aan Max.80°C
Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN
Totale kooktijd : 70 minuten
Hop                           Vorm  alfa%  gram  Toev.na..'   IBU
Sorachi Ace                   BLM   8,0%    35      5'        22,9
Sorachi Ace                   BLM   8,0%    20      50'       6,7
Record (U)                    BLM   6,5%    20      50'       5,5
Groene Bel                    BLM   7,0%    10      70'       0,0

KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN
Additief                      Aantal  Eenheid   Toev. na..'

VERGISTING
Gistnaam           : Danstar Belle Saison
Gisteigenschappen  : Belgische Saisongist

Ronnie

Spoelwater is teveel, het is warm schoonmaakwater meegerekend  ;)

mbroek

Die groene bel die je hebt is lekker. Niet direct een voor dry-hop, maar wel voor alle late hopgiften en vlamuit. Jammer dat je slechts 50 gram hebt, maar toch mooi meegenomen.

Sorachi Ace is niet echt mijn favoriet, smaken verschillen nu eenmaal.

Ronnie

Ik heb bovenstaand recept effe aangepast, zodat de hop er nu bij zit, even alles opnieuw door de brouwplanner gedraaid...
Ik blijf die "software" (excel) maar gebruiken omdat ik ze al > dan 20 jaar gebuik, het is zó interessant omdat je zodra je iets verandert in product en/of hoeveelheid, je onmiddellijk het resultaat ziet, dat kunnen veel brouwprogs niet, dat is jammer vind ik.
Ben benieuwd naar dat aroma van die groene bel hop. Dat staal dat ik gekregen heb is jammer genoeg niet groter.

mbroek

Citaat van: Ronnie op 18-03-2019  11:22 uIk heb bovenstaand recept effe aangepast, zodat de hop er nu bij zit, even alles opnieuw door de brouwplanner gedraaid...
Ik blijf die "software" (excel) maar gebruiken omdat ik ze al > dan 20 jaar gebuik, het is zó interessant omdat je zodra je iets verandert in product en/of hoeveelheid, je onmiddellijk het resultaat ziet, dat kunnen veel brouwprogs niet, dat is jammer vind ik.
Ben benieuwd naar dat aroma van die groene bel hop. Dat staal dat ik gekregen heb is jammer genoeg niet groter.

De groene bel knalt er niet zo uit als bijvoorbeeld citra. Ik heb wel eens een tripel gebrouwen met 3 gram/liter groene bel op 5 minuten voor het eind, dat vond ik net mooi. Ik zou een weekje voor je gaat bottelen nog even proeven, dan kun je altijd nog wat dry groen doen als het te laf is. Best mogelijk dat ik verkeerd inscha, een tripel is natuurlijk heel wat anders dan een heel licht bier.
 

RienP

Persoonlijk zou ik kiezen voor een klassieke Engelse gist met een lage vergistingsgraad.
Verder wat puntjes die ik zelf aanhoud:
- Een wat warmer maischschema voor meer restsuikers;
- Geen suiker in de stort;
- Een aanzienlijk deel verschillende caramouten (mag bij zo`n bier best naar 15-20%).


Rien

Ronnie

Heb jammer genoeg geen andere hoppen en ga dit jaar mijn voorraad opgebruiken, ik met hetgeen ik had alles zo goed mogelijk te besteden. Het Groene Bel zakje is een sampeltje..
Idem voor de gisten, ik neem wat ik nog liggen heb.

Ik ga dat receptje eens brouwen voor mezelf en dan doe ik nog een brouwsel samen met de schoonzoon voor hem...

Daarna stop ik ermee (ben >75....).
Installatie gaat naar mijn 2 zoons die de traditie in eer moeten houden.


tdp

Citaat van: Ronnie op 18-03-2019  17:12 u...
Daarna stop ik ermee (ben >75....).
Installatie gaat naar mijn 2 zoons die de traditie in eer moeten houden.

Dan heb je nog een heel brouwersleven voor je ;). Zonder gekheid, jammer dat je dan de roerstok aan de wilgen gaat hangen. Hopelijk blijf je hier nog wel rondstruinen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.