Vergisten van 10 liter

Gestart door pb, 15-03-2019 09:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

pb

Brouwers,

Na mijn eerste helaas mislukte 5 liter brouwsel van de Blokker wil ik nu een volgende stap maken.
10 liter brouwsels via de Biab methode.
Meeste spullen heb ik al in huis.

Nu ben ik een beetje in twijfel geraakt voor de juiste vergistingsmethode/ vat/ fles.
Heb namelijk de volgende opties en weet nu niet meer goed wat het beste is ivm de kopruimte en oxidatie problemen en ook monsters nemen voor sg bepaling,en schoonmaken.


Het liefst wil ik niet overhevelen (alleen misschien bij de suiker toevoeging-bottelen)

flessen/ vaten/ emmers die ik dus heb staan:

12 liter brouwemmer
15 liter mandfles
25 liter brouwemmer
31 liter vat met draaideksel

Hoop dat jullie me kunnen helpen

bedankt alvast

joerivang

Momenteel staat er bij mij 10 liter bier te vergisten in een 15l mandfles, de meeste hier houden een kopruimte aan van 1/3 van het volume, dat komt in dit geval dus goed uit. Metingen kan je uitvoeren middels een refractometer. In mijn geval meet ik pas na 3 weken, dan is dit meestal wel uitvergist. Doordat het bier in de mandfles zit, kan je de vergisting visueel volgen, ik zie het waterslot bubbelen, ik zie de krausen stijgen en weer indalen.

Ik keg mijn bier, dus het bier hoeft in mijn geval niet 100% uitvergist te zijn, als ik het bier zou bottelen dan zou ik toch nog even 2 metingen doen met 3 dagen ertussen om te verifiëren of het bier volledig uitvergist is. Kijk in het geval van een mandfles naar een wijndief om metingen te kunnen doen. Elk vat om in te vergisten heeft zo zijn voor- en nadelen.

haicoterbeek

Citaat van: pb op 15-03-2019  09:34 u...

Het liefst wil ik niet overhevelen ( alleen misschien bij de suiker toevoeging-bottelen)

...


Voor het bottelen altijd overhevelen naar een schone bottelemmer of vat.

Daar de opgeloste suiker aan toevoegen.

Ik zou gaan voor het plastic vat met draaideksel.

Ik lees niets over gecontroleerde vergisting, dat baart mij zorgen.

pb

Gecontroleerd vergisten gaat goed komen koelkast staat al in de schuur.

Mijn gedachten over de gegeven antwoorden:

mandfles is inderdaad een optie maar rot om schoon te maken en samples te nemen, wil voorlopig geen refractometer kopen dus dan zit je aardig te rommelen met zo'n wijndief.

Gistvat 31 liter was in het begin ook mijn eerste gedachte maar dan ben ik dus bang voor oxidatie door te veel kopruimte
Zeker wanneer de hoofdvergisting is afgelopen of zie ik dit verkeerd?

haicoterbeek

Citaat van: pb op 15-03-2019  11:10 uGecontroleerd vergisten gaat goed komen koelkast staat al in de schuur.

Mijn gedachten over de gegeven antwoorden:

mandfles is inderdaad een optie maar rot om schoon te maken en samples te nemen, wil voorlopig geen refractometer kopen dus dan zit je aardig te rommelen met zo'n wijndief.

Gistvat 31 liter was in het begin ook mijn eerste gedachte maar dan ben ik dus bang voor oxidatie door te veel kopruimte
Zeker wanneer de hoofdvergisting is afgelopen of zie ik dit verkeerd?
Zou ik me geen zorgen over maken.

De 31 liter vaten dichten goed af. Hebben een prima aansluiting voor een waterslot, zijn prima schoon te maken en makkelijk te hanteren.

Ik heb ze jaren gebruikt. De CO2 verdringt alle zuurstof.

jaapz

Ik vergist tegenwoordig al mijn 10 liter bieren in een emmer van 30L. Daar heb ik vorig jaar goed mee geplaatst in het ONK, en een andere (kleinere) wedstrijd mee gewonnen. Zou er niet te bang voor zijn. De O2 die er tijdens het begin van de vergisting nog boven je bier hangt kan de gist goed gebruiken om te groeien, daarna zal de CO2 de meeste zuurstof wel het vat uit verdringen door het waterslot.

Nu is het wachten op de eerste die zegt dat veel hobbybrouwers oxidatiesmaken niet kunnen proeven

knifeman

Ik zou voor de 15 L mandfles gaan persoonlijk. Zeker niet de emmers. 31 liter lijkt me wat veel maar moet ook wel lukken... Hou er rekening mee dat je je bier donker zet als dat niet kan, gebruik dan het vat, ik ga er van uit dat die minder transparant is dan de mandfles ?

Haagse Wouter

15 L mandfles, na vergisting overhevelen naar de emmer. Daar de suiker toevoegen en bottelen vanuit de emmer via het kraantje met een slangetje en een bottelpijpje.

pb

Vind de optie 15 liter mandfles wel goed klinken en daarna inderdaad naar de emmer met suiker voor bottelen.

Alleen wat zijn dan de opties om eind sg / eind vergisting te meten?

Of zeg je dan gewoon mandfles 3 weken laten staan en dan zit het wel goed met die vergisting?

Ook zie ik dan op tegen de schoonmaak maar dat moet ik maar gewoon eens proberen.

Als ik voor het 31 liter vat ga hoe neem je dan samples via de kraan, moet je dan het waterslot eerst verwijderen ivm aanzuigen? Dacht dat ik dat ergens had gelezen.

Bedankt voor jullie reacties alvast .

Hoop dat er nog iemand reageert die ook 10 liter batches maakt en wat hij praktisch vindt.


CeesM

Een CCT van max. 26 liter. Lucht en licht-dicht. Monster nemen uit het bovenkraantje en na hoofdgisting af en toe gist dumpen via het onderste kraantje. Niet meer overhevelen naar een ander vat maar gelijk bottelen uit de CCT. De CCT is makkelijk te reinigen door alles los te maken middels het Tri-clamp systeem. :biersmile:

RickNieters

Citaat van: pb op 15-03-2019  15:26 uVind de optie 15 liter mandfles wel goed klinken en daarna inderdaad naar de emmer met suiker voor bottelen.

Alleen wat zijn dan de opties om eind sg / eind vergisting te meten?

Of zeg je dan gewoon mandfles 3 weken laten staan en dan zit het wel goed met die vergisting?

Ook zie ik dan op tegen de schoonmaak maar dat moet ik maar gewoon eens proberen.

Als ik voor het 31 liter vat ga hoe neem je dan samples via de kraan, moet je dan het waterslot eerst verwijderen ivm aanzuigen? Dacht dat ik dat ergens had gelezen.

Bedankt voor jullie reacties alvast .

Hoop dat er nog iemand reageert die ook 10 liter batches maakt en wat hij praktisch vindt.

Ik ben nog niet heel ervaren (inmiddels 3 brouwsels onderweg), maar ik kan wel mijn ervaringen delen met het brouwen van batches van 10 liter.

De hoofdvergisting laat ik plaatsvinden in een 20l Speidel vat. Ik wilde het zekere voor het onzekere nemen, vandaar een vat van 20l. Mijn ervaring (tot nu toe) is dat ik de volledige ruimte nog niet nodig heb gehad; ik denk dat het in jouw mandfles van 15l ook prima moet kunnen.

Als de hoofdvergisting op z'n einde loopt (minder activiteit in waterslot, meestal na 3-5 dagen), hevel ik over naar een glazen mandfles van 10l. De kopruimte is zodoende beperkt tot een paar centimeter en de flessenhals. Met een wijndief valt bovendien prima een sample te nemen om het SG te meten.

Het schoonmaken van de mandfles gaat prima met een grote flessenborstel + reinigingsmiddel. Ik heb ook wel eens gelezen dat je het simpel kunt doen door een vaatwasserblokje onderin te leggen, tot de top te vullen met (warm) water, een dag of wat laten staan en goed naspoelen. Het voordeel in mijn geval is dat alleen de nagisting in de mandfles verloopt, wat doorgaans iets minder troep en aangekoekt spul geeft dan bij de hoofdvergisting.

Op termijn wil ik een CCT aanschaffen (zoals Cees hierboven aangeeft).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt  :)!

Jacques

Citaat van: pb op 15-03-2019  15:26 u...
Alleen wat zijn dan de opties om eind sg / eind vergisting te meten?

...
Ook zie ik dan op tegen de schoonmaak maar dat moet ik maar gewoon eens proberen.

Als ik voor het 31 liter vat ga hoe neem je dan samples via de kraan, moet je dan het waterslot eerst verwijderen ivm aanzuigen? Dacht dat ik dat ergens had gelezen.

Bij kleine hoeveelheden kun je prima de vergisting volgen via de weegmethode.
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36171.0.html

Het schoonmaken van een mandfles is geen probleem als je goede reinigingsmiddelen gebruikt zoals Chemipro Caustic of Enzybrew 10. Een tijd laten inwerken en schudden met de fles zorgt er voor dat alles verwijderd wordt. Eventueel in combinatie met een flessenborstel maar vaak is dat niet nodig.

Als je monsters neemt tijdens de vergisting is het weghalen van het waterslot nergens voor nodig. Zeker niet als je een royaal stuk aluminiumfolie over het waterslot vouwt en het waterslot vult met demiwater.
Om zuurstofopname te voorkomen is het zelfs beter om een terugslagklepje tussen je gistvat en het waterslot te plaatsen.

pb

Bedankt voor de reacties.

Blijf het lastig vinden mandfles lijkt mij ideaal maar monsters nemen lijkt mij vervelend ook omdat wanneer je dit met een wijndief zou doen je dan toch onmiddellijk een zuurstof inslag krijgt? Als de vergisting dan nog niet klaar is dan wil je dat ie dus nog langer blijft staan en dan zit je dus met die zuurstof inslag of begrijp ik dat verkeerd.

Zie ook dat mensen niet bang zijn voor dat 30 liter vat ivm kopruimte.

Ga dit laatste dan denk ik ook proberen en wanneer dit tegenvalt dan kan ik experimenteren met de mandfles.

Net wat spullen besteld waaronder de inkbird 308 voor de klimaatkast dan kan ik daar even lekker mee gaan prutsen.

haicoterbeek

Monsters kun je nemen via een monstername kraantje aan het 30 litervat (witte ton met schroefdeksel)

Als je het begin sg noteert kun je met behulp van een refractometer app je vergisting volgen

Bijvoorbeeld deze voor IPhone
Refracto van Michael Schmidt https://itunes.apple.com/nl/app/refracto/id954981822?mt=8

Op de linker schaal vul je het begin sg in. Op de rechter de meting van je refractometer.

De berekende sg kun je aflezen in de app.



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.