IPA recept: tips?

Gestart door Brouwert, 15-03-2019 07:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwert

Dit weekend moet het er dan toch van komen: mijn eerste zelfgebrouwen IPA.
 
Ik heb op basis van andere recepten en de hoppen die ik wil gebruiken het volgende recept samengesteld. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie nog tips hebben:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume12,5 l
Begin SG1,060 SG
Berekende kleur (Morey)16 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)55 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,18 kgPale moutBest5 EBC93,0 %
0,14 kgCara-pilsWeyermann4 EBC4,0 %
0,10 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC3,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
maisch67,0 °C1 min.60 min.3,6 l/kg
uitmaisch78,0 °C5 min.10 min.3,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
6,7 gGalenapellets14,2%first wort hop21,0 IBU
7,7 gSorachi Acepellets12,8%first wort hop21,6 IBU
8,0 gAzaaca bloemenbellen11,3%30 min.12,6 IBU
10,0 gAzaaca bloemenbellen11,3%whirlpool0,0 IBU
10,0 gSorachi Acepellets12,8%whirlpool0,0 IBU
10,0 gCascade bloemenbellen6,6%whirlpool0,0 IBU
10,0 gCascade bloemenbellen6,6%koudhop0,0 IBU
10,0 gAzaaca bloemenbellen11,3%koudhop0,0 IBU
10,0 gSorachi Acepellets12,8%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafale American (US-05)bovengist


lier

Zal best goedkomen denk ik.

Ventus

Koudhop zeker verdubbelen, verder ziet het er uit als een lekker recept!
Denk dat je van de Cascade niks terug gaat proeven in het bier, dus je zou ook de Azzacca en Sorachi op kunnen hogen.

Jacques

Citaat van: Ventus op 15-03-2019  08:18 uDenk dat je van de Cascade niks terug gaat proeven in het bier, dus je zou ook de Azzacca en Sorachi op kunnen hogen.

Op basis waarvan denk je dat? Om de Cascade meer op de voorgrond te krijgen kan immers er ook voor worden gekozen van deze hop meer te gebruiken.

Overigens is de hoeveelheid koudhop bescheiden. De totale hoeveelheid mag rustig twee keer ze hoog zijn voor een echte hopneus. Wel moet rekening gehouden worden met het effect van de zogenaamde hop creep door het geven van grote hoeveelheid koudhop.

Voor het geval je niet weet wat hop creep is het volgende. In hop zitten net als in mout alfa- en beta-amylase. Deze enzymen zijn in staat onvergiste suikers af te breken na het bottelen. Het gevolg is dat je bier een veel hoger koolzuurgehalte krijgt dan je voorzien had. Zie ook https://patspints.com/2019/01/16/the-surprising-science-of-dry-hopping-lessons-from-tom-shellhammer/

Marcel_k

Je gebruikt Tinseth voor de hvh ibu's. Zoals je ziet, levert whirlpool 0 ibu op, dat is echt bullshit.
Zet in BrouwHulp die schaal maar op Rager, dan wordt de bitterheid een stuk realistischer berekend :-)

lier

Als je de whirlpoolhop toevoegt nadat je onder de 78 ºC hebt gekoeld en dat 30-45 min laat rusten samen met de koudhop kom je een eind in de richting.

Brouwert

Bedankt voor de tips allemaal!

Ik heb het recept enigzins aangepast en ook de schaal naar Rager omgezet. Dat geeft inderdaad een aardig verschil!
Ik heb zojuist de whirlpool hop erin gedaan en die staat nu rustig te trekken.
Straks verder koelen en dan ga ik de batch splitsen. Een deel met US-05 en ook een kleiner deel met Kveik lekker warm vergisten. Ben benieuwd naar de verschillen.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume14,0 l
Begin SG1,066 SG
Berekende kleur (Morey)20 EBC
Berekende bitterheid (Rager)62 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,80 kgPale moutBest5 EBC90,5 %
0,20 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC4,8 %
0,20 kgCara-pilsWeyermann4 EBC4,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
maisch67,0 °C1 min.60 min.3,3 l/kg
uitmaisch78,0 °C5 min.10 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
6,0 gSorachi Acepellets12,8%first wort hop19,3 IBU
6,0 gGalenapellets14,2%first wort hop21,4 IBU
6,0 gAzaaca bloemenbellen11,3%30 min.7,1 IBU
18,0 gCascade bloemenbellen6,6%whirlpool4,1 IBU
12,0 gSorachi Acepellets12,8%whirlpool5,8 IBU
12,0 gAzaaca bloemenbellen11,3%whirlpool4,7 IBU
36,0 gCascade bloemenbellen6,6%koudhop0,0 IBU
36,0 gAzaaca bloemenbellen11,3%koudhop0,0 IBU
36,0 gSorachi Acepellets12,8%koudhop0,0 IBU


Brouwert

Citaat van: Jacques op 15-03-2019  21:14 uOp basis waarvan denk je dat? Om de Cascade meer op de voorgrond te krijgen kan immers er ook voor worden gekozen van deze hop meer te gebruiken.

Overigens is de hoeveelheid koudhop bescheiden. De totale hoeveelheid mag rustig twee keer ze hoog zijn voor een echte hopneus. Wel moet rekening gehouden worden met het effect van de zogenaamde hop creep door het geven van grote hoeveelheid koudhop.

Voor het geval je niet weet wat hop creep is het volgende. In hop zitten net als in mout alfa- en beta-amylase. Deze enzymen zijn in staat onvergiste suikers af te breken na het bottelen. Het gevolg is dat je bier een veel hoger koolzuurgehalte krijgt dan je voorzien had. Zie ook https://patspints.com/2019/01/16/the-surprising-science-of-dry-hopping-lessons-from-tom-shellhammer/

Erg interresant artikel over hop creep!
Ik zal het bier nog wat langer laten rusten (en het SG nameten) voor ik het op de fles doe om zeker te zijn dat het echt uitvergist is na de toevoeging van de koudhop.

lier

Ben benieuwd hoe je bier wordt en de verschillen, succes

Juindorper

Citaat van: Jacques op 15-03-2019  21:14 uVoor het geval je niet weet wat hop creep is het volgende. In hop zitten net als in mout alfa- en beta-amylase. Deze enzymen zijn in staat onvergiste suikers af te breken na het bottelen. Het gevolg is dat je bier een veel hoger koolzuurgehalte krijgt dan je voorzien had. Zie ook https://patspints.com/2019/01/16/the-surprising-science-of-dry-hopping-lessons-from-tom-shellhammer/
Sinds wanneer breken enzymen suikers af i.p.v. ze te vormen? :nut:

Drents Hopbier

Citaat van: Juindorper op 17-03-2019  16:45 uSinds wanneer breken enzymen suikers af i.p.v. ze te vormen?

Lees het artikel. Of kijk op https://pubs.acs.org/doi/pdf/10.1021/acs.jafc.8b03563  of hierboven bij « Reactie #3 Gepost op: 15-03-2019 21:14 u »

Hopbier

Jacques

Citaat van: Juindorper op 17-03-2019  16:45 uSinds wanneer breken enzymen suikers af i.p.v. ze te vormen? :nut:

Dat doen ze al eeuwen en eeuwen...

Het gaat hier om grote onvergistbare suikers. Deze worden wanneer je koudhopt afgebroken door alfa- en beta-amylase uit de hop. Mout heeft niet het alleenrecht op deze enzymen...

Tip: zoek naar de term hop creep op dit forum.

Juindorper

Ik zal hier toch zeker niet de enige zijn die moeite heeft met het begrijpen van al die wetenschappelijke artikelen waar naar wordt door verwezen? Zeker als het ook nog eens een keer in het Engels is dan haak ik af.

Jacques

Citaat van: Juindorper op 17-03-2019  19:12 uIk zal hier toch zeker niet de enige zijn die moeite heeft met het begrijpen van al die wetenschappelijke artikelen waar naar wordt door verwezen? Zeker als het ook nog eens een keer in het Engels is dan haak ik af.

Dit forum is heel uitdrukkelijk een Nederlandstalig forum. Verwijzen naar Engelstalige literatuur is echter onvermijdelijk omdat tegenwoordig bijna alle wetenschappelijke publicaties op het gebied van het brouwen van bier in het Engels zijn.
De link die ik gaf was bedoeld voor degenen die de laatste inzichten op het gebied van koudhoppen willen weten.


Waar ik je op wilde wijzen is dat als je veel koudhop geeft je rekening hebt te houden met het feit dat er enzymen zitten in hop. Als je hop een tijd laat meekoken heb je daar geen last van omdat de enzymen kapotgekookt worden. Wanneer je hop toevoegt tijdens de nagisting zijn de enzymen niet aangetast. Heel langzaam doen de enzymen hun werk en breken ze van glucose moleculen af van grote suikers die normaal voor de gist onvergistbaar zijn. Die grote suikers zijn uit zetmeel vrijgekomen door de werking van alfa- en beta-amylase uit de mout tijdens het maischen. Door het beslag op te warmen wordt dat proces tijdens het koken beëindigd. De grote suikers (dextrinen) kunnen dus tijdens de nagisting, maar ook tijdens de hergisting op de fles verder worden afgebroken door de enzymen uit de hop. Het gevolg is dat de koolzuurdruk in de fles heel hoog kan worden...

Om het effect in beeld te brengen worden op dit moment tests uitgevoerd.

Wildor

Wat ik mij afvraag bij die tests, het is mooi te zien wat er gebeurd, echter de koudhop blijft normaal niet langer dan 4 tot 5 dagen in je vat. Dus waarom dan tests opzetten met hop die weken in de fles blijft zitten om te zien wat er gebeurd?

Volgens mij vergroot je zo de werkelijke effecten van de hop creep. Misschien mijn tekortkoming als praktisch opgeleid persoon, maar stel de vraag toch :)

William

Jacques

Citaat van: Wildor op 22-03-2019  09:16 uWat ik mij afvraag bij die tests, het is mooi te zien wat er gebeurd, echter de koudhop blijft normaal niet langer dan 4 tot 5 dagen in je vat. Dus waarom dan tests opzetten met hop die weken in de fles blijft zitten om te zien wat er gebeurd?

Volgens mij vergroot je zo de werkelijke effecten van de hop creep. Misschien mijn tekortkoming als praktisch opgeleid persoon, maar stel de vraag toch :)

William

Over niet al te lange tijd zal ik ook een test opzetten waarbij na 2 dagen, een week en 3 weken de hop weer verwijderd wordt. Naar de resultaten van die test ben ik zeer benieuwd.
Er valt nog heel veel te leren over de effecten van hop creep. Hoe meer tests gedaan worden des te beter het is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.