Keuze Easybrew of HERMS / RIMS

Gestart door Rinus, 14-03-2019 18:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rinus

Beste,

Ik brouw nu naar tevredenheid met de Easybrew 30 maar ik wil nu iets op gaan schalen naar de Easybrew 50.
Wat ik mij nu afvraag is dat een goed idee of zou mijn volgende stap een HERMS of RIMS moeten zijn?
Heeft iemand een korte uitleg naar de grote voordelen t.o.v. een Easybrew?

Wat ik nu wel handig vind is dat alles in een pan gebeurd en gemakkelijk schoon te maken, kortom ik kan de voordelen van zo'n grote installatie nog altijd niet ontdekken.


Gossi

Bij mijn weten is een HERMS of RIMS iets van vroeger, toen je nog geen brouwautomaten had. Het gedoe met gasbranders kraantjes en allerlei losse apparatuur om het proces in goede banen te leiden moet je nu niet meer willen. Ze worden ook nu massaal aangeboden op internet omdat men overgaat.
Ik zou er niet aan beginnen, maar uiteraard is het je eigen keus.

dimitri.bourgois

Ikzelf heb men eigen Herms gebouwd, en ook geautomatiseerd. Het grote voordeel is dat je er telkens nieuwe zaken kan aan toevoegen, of zaken verbeteren.
Ik heb er mijn plezier in om te verbeteren, software aan te passen enzovoorts. Telkens ook met betere resultaten.

Met een Easybrew ben je zo flexibel niet. Maar inderdaad wel compact wat mijn Herms niet is.

Ik denk dat je uit beiden heel kwalitatieve bieren kan halen, maar voor je eigen moet beslissen wat je wil.

Veel succes !!!

John

Ik heb in mijn prachtige HERMS (met gasbranders) tot mijn volle tevredenheid prachtige bieren gebrouwen. Ik heb begin dit jaar een Grainfather gekocht en daarin enkele, vooral lichtere bieren gebrouwen. Veel relaxter dan tijdens het maischen een paar keer de temp. te controleren/bij te stellen in mijn brouwerijtje. Ik heb in mijn Grainfather nog geen Imperial bieren gebouwen en wil daarom nog geen afscheid nemen van mijn HERMS.

Voor mij is de Grainfather een prima apparaat om op een zondag voormiddag tijdens een ontbijt met mijn gezinnetje een gecontroleerd (vwb maischen, koken, hoptoevoegingen) wort te maken. Mooi is ook dat als ik opsta het inmaischwater reeds op temperatuur is. Avond van tevoren schroten, scheelt toch alweer een uurtje of zo.

Niet dat tijd alles is (bier laat zich niet haasten) maar als je doordeweeks veel met je werk bezig bent vraagt de vrouw en zoon ook wel eens aandacht :-)

Jaap W

Ik ben zeer tevreden met mijn eigen gebouwde HERMS. Krijg er prima biertjes uit. Het is denk ik wel wat meer werk, maar je bent lekker bezig met je hobby en om alles in goede banen te leiden. Je bent in mijn ogen dus meer "betrokken" bij het gehele brouwproces en dat is volgens mij met zo'n vol automaat wel wat anders, want dan wordt alles voor je gedaan.
Ach en ik heb de tijd aan mezelf.  Het is maar net waar je persoonlijke voorkeur ligt, HERMS of vol automaat. :biersmile: :proost:

haicoterbeek

Als het je hobby is om een installatie te bouwen die je helemaal naar je hand kunt zetten is een RIMS/HERMS een prima plan.
Omdat je alles in eigen hand hebt loop je alleen tegen je eigen beperkingen aan. Je bent flexibel in de materiaal keuze, proces en methode. Het bouwen en aanpassen van mijn RIMS is een hobby op zich.

JoepH

Prima, je kunt dus brouwer en bouwer tegelijk zijn. Twee hobby's in één. Ik heb helaas geen plek voor een HERMS OF RIMS. Toch moet ik zeggen dat ik met volle teugen geniet van mijn hobby met als ketel de Easybrew. Geloof me dat je werk genoeg hebt om zo'n ketel volledig bij elk recept onder de knie te krijgen. Stoeien met recepten is ook met een elektrische ketel een hele uitdaging. Vergeet ook niet dat de drempel naar onze hobby door deze elektrische ketels een stuk lager is geworden.

sunlight

Citaat van: Gossi op 14-03-2019  19:21 uBij mijn weten is een HERMS of RIMS iets van vroeger, toen je nog geen brouwautomaten had. Het gedoe met gasbranders kraantjes en allerlei losse apparatuur om het proces in goede banen te leiden moet je nu niet meer willen. Ze worden ook nu massaal aangeboden op internet omdat men overgaat.
Ik zou er niet aan beginnen, maar uiteraard is het je eigen keus.

Ondanks dat ik met deze installatie meer werk heb als met een Grainfather of iets vergelijkbaars zou ik er absoluut geen willen hebben ipv mijn huidige installatie. Ik heb deze herms zelf gebouwd en de software ervan zelf ontwikkeld en hierdoor diverse opties die anderen met een kant en klaarsysteem nooit zullen krijgen. Verder kan ik als iets niet helemaal is zoals ik wil dit aanpassen in soft/hardware zodat deze functie wel beschikbaar komt.

SanderH

Citaat van: sunlight op 17-03-2019  16:29 uOndanks dat ik met deze installatie meer werk heb als met een grainfather of iets vergelijkbaars zou ik er absoluut geen willen hebben ipv mijn huidige installatie. Ik heb deze herms zelf gebouwd en de software ervan zelf ontwikkeld en hierdoor diverse opties die anderen met een kant en klaarsysteem nooit zullen krijgen. Verder kan ik als iets niet helemaal is zoals ik wil dit aanpassen in soft/hardware zodat deze funktie wel beschikbaar komt.

Precies hetzelfde hier.

Gossi

Je ziet dus dat je een apparatuur bouwer moet zijn om een goede installatie te bouwen. Ik zie in dit forum hobbyisten die zich daar helemaal in kunnen vinden. Schitterend, vooral doorgaan.

Maar als je de keus hebt dan zou ik voor de moderne automaat gaan.
Je hoeft dan niet aan basale dingen te denken als temperatuur en tijd. Je hebt achteraf ook geen wereld schoonmaken. En je hebt een constante reproduceerbare wort en geen uitschieters in temperatuur.

Ik geef toe dat het bier niet beter of minder hoeft te zijn met de oude installaties,
maar je moet er hard voor werken om het proces te beheersen.

Maar nu heb je tijd voor het echte werk, recept ontwikkeling en de vergisting niet te vergeten.

Vroeger had je niks anders en moest je wel. Maar we gaan nu ook niet meer met paard en wagen naar het werk.

Succes met je keus

sunlight

Citaat van: Gossi op 17-03-2019  22:22 uVroeger had je niks anders en moest je wel. Maar we gaan nu ook niet meer met paard en wagen naar het werk.



Vroeger moest je het zelf maken maar nu ligt het in de winkel >:D >:D

tdp

Citaat van: Gossi op 17-03-2019  22:22 uVroeger had je niks anders en moest je wel. Maar we gaan nu ook niet meer met paard en wagen naar het werk.


Toen stonden we ook niet in de file in onze elektrische auto ;)

Zonder gekheid, je hoeft echt geen technicus te zijn om een RIMS/HERMS te hebben. Sterker nog, een Easybrew is niet veel meer of minder dan een RIMS, ik heb in een dergelijke, zelfgemaakte opstelling gebrouwen. En het enige wat 'automatisch' gaat bij een Easybrew is het rondpompen en de maischstappen.

Nee, ik ben nog steeds zeer tevreden met 2 simpele pannetjes en een hevelfilter, dat brouwt voor mij het meest relaxed, en het snelst, sneller dan met een Easybrew (heb een keer een gezamenlijke brouwdag gehad met een maatje die een Easybrew heeft).

haicoterbeek

Ik lees op het forum niet veel goeds van de Easybrew!
Aangekoekte bodems door aanbranden, takelinrichtingen om te kunnen spoelen, lage rendementen, machines die slechts met dure middelen schoon te krijgen zijn, aanpassingen met andere filterbodems, beveiligingen die aangesproken worden en ga zo maar door. Redenen genoeg voor mij om deze "Senseomachines" links te laten liggen!
Wat er automatisch gaat bij deze auto's ontgaat mij totaal.
Er bestaat trouwens ook geen langer topic op dit forum als het Easybrew topic.

Het enige voordeel van deze pannen is dat als je m wilt verkopen, je maar een advertentie hoeft te plaatsen.


Rob Q

 :groots: Ik vind ( en ik heb een EB30 ) niets automatisch aan zo'n keteltje. Het neemt alleen minder plaats in. Verder gewoon na blijven denken. Ik heb nog nooit de knop start ingedrukt en ben daarna weggelopen omdat het verder automatisch gaat. Verder als je geduld hebt en de pomp een beetje knijpt en af en toe roert, geen centje pijn.


Normaal rendement en ja, wel even bijblijven, het gaat niet vanzelf dat brouwen zoals veel dingen vandaag de dag. Maar een senseomachine?? Nee echt niet (althans voor mij  :brouwen:)

middelaersch

Citaat van: haicoterbeek op 18-03-2019  20:03 uIk lees op het forum niet veel goeds van de Easybrew!

Ik heb in januari in Almere een tweedaagse cursus / workshop gedaan. Daar waren we met vijf of zes van die apparaten aan het brouwen. Allemaal 'newbies' qua bierbrouwen en niemand had problemen, zijn allemaal goede biertjes geworden.
Wel iemand erbij die er ervaring mee had en aanwijzingen gaf.

Ik brouw nu met de BIAB methode, maar als ik zou willen opschalen zou het denk ik ook een EB30 / BrewMonk / ... o.i.d. worden.

haicoterbeek





Dit is toch geen reclame voor zon ding!

hobbyman

Ik heb ook een HERMS installatie. Zeer degelijke materialen gebruikt en brouwen gaat als op rails. Het zijn al met al 3 ketels, maar een easybrew en een spoelwater ketel zijn er ook twee, nog afgezien van de hijs installaties die kennelijk nodig zijn. Ik vind het concept van een all in one heel aantrekkelijk, maar als er dan allerlei aanpassingen gedaan moeten worden, dan is dat toch wel jammer.
Sowieso vind ik de easybrew echt een flinterdunne Chinese blikken ketel. Heb een Speidel er naast zien staan, en die voelt en ziet er toch wel een stuk degelijker uit. En voor die prijs mag dat ook verwacht worden.
Maar ja. Ieder zijn keuze.

CeesM

Citaat van: hobbyman op 19-03-2019  22:17 uIk heb ook een HERMS installatie. Zeer degelijke materialen gebruikt en brouwen gaat als op rails. Het zijn al met al 3 ketels, maar een easybrew en een spoelwater ketel zijn er ook twee, nog afgezien van de hijs installaties die kennelijk nodig zijn. Ik vind het concept van een all in one heel aantrekkelijk, maar als er dan allerlei aanpassingen gedaan moeten worden, dan is dat toch wel jammer.
Sowieso vind ik de easybrew echt een flinterdunne Chinese blikken ketel. Heb een Speidel er naast zien staan, en die voelt en ziet er toch wel een stuk degelijker uit. En voor die prijs mag dat ook verwacht worden.
Maar ja. Ieder zijn keuze.
Dat hoeft niet. Ik gebruik mijn Easybrew op de normale manier als waar het voor gemaakt was. Geen extra filters, geen hijsinstallaties, geen whirlpool, geen meetkijkglas ect.. Een pannetje van 10 liter spoelwater op het gas is voor mij voldoende om te spoelen en deze laat kletteren in de zuurstofarme brouwketel. Het meeste rendement haal ik met het maischen door zonder bovenfilter regelmatig door de mout te roeren. En binnen 3 weken heb ik helder bier in mijn flesjes zitten. ;)

haicoterbeek

De vergelijking Easybrew, Herms/Rims is in paar plaatjes samen te vatten!



Easybrew!






Easybrew.





Rims






Rims

Easybrew: een door de fabrikant samengesteld systeem. What you see is what you get. Gaat er wat kapot? Wachten op onderdelen die specifiek voor dit type apparaat zijn. Altijd nog een verwarmingsbron en ketel nodig om te kunnen spoelen. Het proces heeft veel kenmerken van Biab brouwen en zou eigenlijk biab (brewing in a basket) moeten heten.
Veel te kortkomingen die niet eenvoudig zijn op te lossen. Zie topics over aanbranden, aanspreken beveiligingen, kapotte pompen, verstopte pompen, slecht spoelen, takels etc. De gebruiker is begrensd door de mogelijkheden van het apparaat.

Een Herms/Rims: beide systemen zijn niet te vergelijken.
Wat voor beide systemen geldt is dat ze custom made zijn. De gebruikte onderdelen zijn door de gebruiker gekozen vanwege betrouwbaarheid en functionaliteit. Beide systemen zijn zeer flexibel in het gebruik maar ook makkelijk aan te passen aan nieuwe inzichten. Beide systemen bieden het plezier van het zelf bouwen en optimaliseren. Voor het bouwen van een herms/rims is wat technisch inzicht noodzakelijk. De mogelijkheden met deze systemen zijn eindeloos.

Oxhead

Citaat van: Rinus op 14-03-2019  18:42 uBeste,

Ik brouw nu naar tevredenheid met de Easybrew 30 maar ik wil nu iets op gaan schalen naar de Easybrew 50.



Gewoon doen, een herms of rims geeft geen beter bier dus als je tevreden bent met een easybrew zou ik dat doen.
Overigens brouw ik zelf met losse ketels en geen brouwautomaat of herms of rims.
Het is de brouwer die goed bier brouwt en niet de installatie.

middelaersch

Citaat van: haicoterbeek op 20-03-2019  00:04 uEen Herms/Rims: beide systemen zijn niet te vergelijken.
Wat voor beide systemen geld is dat ze custom made zijn. De gebruikte onderdelen zijn door de gebruiker gekozen vanwege betrouwbaarheid en functionaliteit. Beide systemen zijn zeer flexibel in het gebruik maar ook makkelijk aan te passen aan nieuwe inzichten. Beide systemen bieden het plezier van het zelf bouwen en optimaliseren. Voor het bouwen van een herms/rims is wat technisch inzicht noodzakelijk. De mogelijkheden met deze systemen zijn eindeloos.

Ik denk dat je je gewoon moet afvragen wat je leuk vindt. Vind je het leuk om zelf zo'n HERMS/RIMS apparaat te bouwen en daaraan te slutelen en te knutselen totdat het helemaal naar je zin is, en ben je handig, dan zou ik daarvoor kiezen.
Wil je gewoon bier brouwen zonder daarbij al te veel tijd aan 'nevenzaken' te besteden, dan zou ik kiezen voor ouderwetse pannen/ketels of een automaat of BIAB.
Ik geloof niet dat je met het een of het ander betere of slechtere bieren maakt.

haicoterbeek

Citaat van: middelaersch op 20-03-2019  12:48 uIk denk dat je je gewoon moet afvragen wat je leuk vindt. Vind je het leuk om zelf zo'n HERMS/RIMS apparaat te bouwen en daaraan te slutelen en te knutselen totdat het helemaal naar je zin is, en ben je handig, dan zou ik daarvoor kiezen.
Wil je gewoon bier brouwen zonder daarbij al te veel tijd aan 'nevenzaken' te besteden, dan zou ik kiezen voor ouderwetse pannen/ketels of een automaat of BIAB.
Ik geloof niet dat je met het een of het ander betere of slechtere bieren maakt.
Precies! Iedereen moet doen wAt die leuk vindt.

Jacques

Citaat van: Oxhead op 20-03-2019  00:08 uHet is de brouwer die goed bier brouwt en niet de installatie.

Helemaal waar!
Alhoewel ik hierop nog een nuancering aanbreng. Het is de gist die het echte werk doet. Maar al te vaak is er veel aandacht voor de installatie waarin gemaischt wordt en vindt de vergisting plaats in een eenvoudige emmer ergens in een hoekje van een slaapkamer...

Maar het is de brouwer die de keuzes maakt qua grondstoffen. Zijn kennis van het proces maar zeker ook niet in de minste plaats zijn gevoel voor smaakcompositie maakt het verschil. Maar al te vaak heb ik gezien dat brouwers die beschikte over indrukwekkend uitziende installaties die technisch perfect waren hele matige biertjes brouwden. Goed bierbrouwen is veel meer dan techniek.

Rinus

Al met al heel veel boeiende reacties op dit topic, ik wil graag iedereen bedanken voor de feedback.
Voor mijzelf blijkt toch wel een alles in een oplossing het beste te passen.
De Easybrew 50 of zelfs een 65 schijnt er aan te komen, lijken mij waardige opvolgers voor mij Easybrew 30.
Ik vind brouwen wel een leuke hobby, maar al te veel sleutelen met slangen, pompen, verwarming, filteren en vooral alles 100% infectievrij houden vraagt mijns inziens veel meer effort bij de meer complexere systemen.

Onlangs heb ik de Grainfather Conical fermentor aangeschaft (2x) mooie ketels, moet alleen nog iets met koeling regelen, zeker in de zomer is dat wel nodig, de grainfather glycol chiller vind in nog wel erg prijzig rond de 1000 Euro :-(
Zoals de meest van jullie ook al aangaven is de vergisting nog wel de belangrijkste stap in het proces.


haicoterbeek

Citaat van: Rinus op 02-04-2019  21:52 uAl met al heel veel boeiende reacties op dit topic, ik wil graag iedereen bedanken voor de feedback.
Voor mijzelf blijkt toch wel een alles in een oplossing het beste te passen.
De Easybrew 50 of zelfs een 65 schijnt er aan te komen, lijken mij waardige opvolgers voor mij Easybrew 30.
Ik vind brouwen wel een leuke hobby, maar al te veel sleutelen met slangen, pompen, verwarming, filteren en vooral alles 100% infectievrij houden vraagt mijns inziens veel meer effort bij de meer complexere systemen.

Onlangs heb ik de Grainfather Conical fermentor aangeschaft (2x) mooie ketels, moet alleen nog iets met koeling regelen, zeker in de zomer is dat wel nodig, de grainfather glycol chiller vind in nog wel erg prijzig rond de 1000 Euro :-(
Zoals de meest van jullie ook al aangaven is de vergisting nog wel de belangrijkste stap in het proces.
Vergeet die Senseo machines. Je blijft zitten met een bak ellende. Heb je wel eens bier geproefd waarvan tijdens het maischen een deel is aangebrand?
Een klein gedeelte aangebrande mout verpest je hele brouwsel.
Spoelen met deze machines lukt niet. Net zoals met BIAB is dit onbegonnen werk.
Kapotte pompen, verwarmingselementen die in de beveiliging schieten.
Nog maar te zwijgen over takels en andere oplossingen om je korf überhaupt uit de ketel te krijgen. 5 kilo mout neemt 5 kilo water op. Succes met tillen!
Programmeren van allerlei stappen is leuk maar inmiddels achterhaald. Met een eenstapsmaisch bereik je het zelfde resultaat.
Steeds meer brouwers ruilen hun Senseo in. Wil je er toch per se een aanschaffen? Kijk dan op Marktplaats, daar staan er genoeg!

Om je Conical te koelen staan op marktplaats regelmatig gebruikte bierkoelers afkomstig uit afgedankte tapinstallaties. Dit voor zeer schappelijke prijzen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.