Minitest Arsegan brouwpakketten 15 L

Gestart door henkg, 14-03-2019 14:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

henkg

Een mini-test van de alles in één Arsegan pakketten (op toe te voegen bottelsuiker, en water na).
Deze bijvoorbeeld:


Ik heb gekozen voor:
Arsegan Herfstbock M41 // Metingen: beginBrix 17,1 / eindBrix 8,1
Arsegan Tripel BE-256 // 16,9 / 8,0
Arsegan Duvel M41 // 18,0 / 9,6
Arsegan Abdij BE-256 // 19,0 / 8,0
Arsegan Dubbel M41 // 18,8 / 8,9
Temperatuur (koelkast + STC1000): 20,0 voor BE-256, 21,0 voor M41, beide met 1,0 graad verhoogd na hoofdvergisting.
Bottelsuiker: allemaal 7 g/l. Overhevelen voor nagisting: nee. Wel overgeheveld voor bottelen, om zo de opgeloste bottelsuiker goed en makkelijk te verdelen.

Mijn lekenoordeel, een paar weken na bottelen:
Herfstbock: een beetje te fruitig, wel beter dan de meeste commercieel verkrijgbare herfstbock.
Tripel: Is geen echte tripel, en het duurde wel een aantal weken voordat een muf smaakje eraf was.
Duvel: Is geen echte Duvel, toch echt niet vies.
Abdij: (nog?) een beetje te branderig smaakje (ook metalig?)
Dubbel: Smaakt een beetje chemisch. Dit was ook de enige die tegen het einde heel slecht (te lang?) uitgistte (brouwfoutje / lichte infectie?).
Voor allemaal: zeker niet vies, ook zeker niet bijzonder. Gemiddeld beter dan de Brewferm blikken (maar herinneringen daaraan zijn van vele jaren terug).

Oordeel Jacques Bertens
Ik vond Jacques bereid om mijn brouwsels te proeven, waarvoor nogmaals dank. Hieronder zijn proefnotities

Arsegan Herfstbock M41 // beginBrix 17,1 / eindBrix 8,1
Mooi gelijkmatig schuim dat langzaam inzakt tot een blijvende laag
Helderheid: tweeschijn. Parelende koolzuurbelletjes
Geur: uitnodigend fruitig, licht moutig
Smaak: clean (geen brouwfouten), fruitig, licht moutig
Zachte bitterheid met een klein wrang randje (komt ook doordat het bier behoorlijk droog is)
Body: matig (mag voor een bockbier meer zijn)
Nasmaak: neutraal
Conclusie: aangenaam bier met een mooie schuimkraag. De smaak mag wat voller.

Arsegan Abdij BE-256 // 19,0 / 8,0
Mooi gelijkmatig schuim dat langzaam inzakt tot een blijvende laag
Helderheid: helder
Geur: fruitig
Smaak: fruitig met een lichte karamel en gebrande mout smaak.
Geen brouwersfouten
Body: vol
Nasmaak: gebrande mouten, drogend
Conclusie: mooi bier dat goed in balans is.

Arsegan Tripel BE-256 // 16,9 / 8,0
Wederom mooi schuim bij het inschenken van het bier. Schuim zakt langzaam in tot een blijvende laag.
Helderheid: lichte tweeschijn
Geur: neutraal, heel licht fruitig
Smaak: neutraal, licht fruitig.
Voor een tripel te weinig fruitigheid. Ook mag de bitterheid sterker zijn, maar dat is een kwestie van voorkeur.
Geen brouwfouten.
Body: matig/vol
Nasmaak: neutraal, licht zoetig
Conclusie: mooi bier, een allemansvriend in positieve zin van het woord.

Arsegan Duvel M41 // 18,0 / 9,6
Een flinke sis bij het openen van het bier
Er blijft een blijvende laag schuim op het bier
De kleur is voor een duvel vrij donker
Helderheid: tweeschijn
Geur: moutig, verder vrij weinig geur
Smaak: moutig, fruitig, kruidig, licht geoxieerd, bitterig, licht wrang, een beetje hogere alcoholen
Nasmaak: zoetig, bitterig, licht kruidig
Conclusie: Geen echt slecht bier maar wel de minste tot nu toe. Ook geen echte Duvel, mist de frisheid van een Duvel.

Arsegan Dubbel M41 // 18,8 / 8,9
Flinke sis bij het openen van de fles.
Veel koolzuur wat resulteert in een flinke schuimkraag die inzakt tot een blijvende laag(je)
De kleur is passend bij een dubbel.
Helderheid is lichte tweeschijn (geconstateerd met een lampje)
De geur is licht fenolisch (medicinaal), zoetig, karamellig en moutig.
In de smaak komt het fenolische terug. Het is dan meer kruidig (kruidnagelachtig) naast het medicinale. Redelijk veel donkere tonen door gebruik van veel donkere mouten.  Voor een dubbel vrij droog.
De body is gemiddeld, niet echt vol.
In de nasmaak komt een dropachtige smaak omhoog die blijft hangen.

Is een minder bier door de fenolische smaken die waarschijnlijk een gevolg zijn van een te hoge vergistingstemperatuur. Het kan ook zijn dat je een infectie hebt gehad met een wilde gist. Een andere mogelijkheid is dat de fenolische smaak komt uit de donkere mouten die ook goed waarneembaar zijn in de smaak van het bier.

Heel eerlijk gezegd vond ik de Arsegan Dubbel M41 // 18,8 / 8,9 niet aanvaardbaar. Daar zat een onaangename fenolische smaak aan. Misschien door een infectie? En de Duvel was geen Duvel..
//Einde proefnotities Jacques.

Afsluitend:
Dit was een mini-test. Slechts één brouwsel per type. En dan ook nog eens gedaan door iemand die (nog steeds!) niet echt gebrouwen heeft, met zelf geschrote gerst.
Gelukkig heb ik van (wijn) druiven telen, en daar zelf wijn van maken, meer verstand ...

Snelbier

Mooi stukje.. Ik vergrijp me zelf ook (steeds minder) aan bierkits en verbaas me hoe weinig relevante info daarvan is.
Jaques bij deze een dikke pluim voor het beschikbaar stellen van lichaam aan de bier-wetenschap.
Aan het oordeel te zien was het geen straf...

Mijn ervaring met Arsegan-kits is dat ze compleet zijn, dus geen ingrediënten extra te bestellen.
Zelfs zakje bruine suiker zit erbij, indien nodig.
Mindere ervaring: GIST soms anders geleverd dan op site vermeld.

Tripel: toen ik deze eind 2018 bestelde stond deze op Fermentis-S33.
Geleverd werd Bulldog-B19. Tripel had een sterke biscuit-smaak, verder niets. Nog 2 flessen over, blijft een beetje laffe tripel.
En nu blijkbaar wéér ander gist... Zal allemaal drinkbaar bier opleveren, maar ik ben er niet blij mee.

Arsegan-Bock zelfde verhaal. Volgens site Fermentis W34/70, dus ik dacht lekker koud te vergisten als test.
Geleverd gist: MJI-M41. Dus warmer vergisten..  Bockje smaakt naar Bock, maar met wat 'medicinale' afdronk.

Ga door met deze 'mini-tests' en laat het bier proeven aan kenners. Zoals je hebt gedaan.
En (zoals je ook al hebt gedaan) vermeld de gist en temperatuur.
Beide maken een wereld van verschil.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 14-03-2019  17:11 uMooi stukje.. Ik vergrijp me zelf ook (steeds minder) aan bierkits en verbaas me hoe weinig relevante info daarvan is.
Jacques bij deze een dikke pluim voor het beschikbaar stellen van lichaam aan de bier-wetenschap.
Aan het oordeel te zien was het geen straf...

In het kader van door mij geschreven boek Bierbrouwen voor dummies heb ik een paar keer gebrouwen met een bierkit. Het resultaat viel mij niet tegen.
Ook bij de bovenstaande test waren 3 van de 5 bieren aanvaardbaar tot goed.

Je kunt dus zeker goede bieren brouwen met dergelijke pakketten. Neemt net weg dat in verhouding vrij prijzig zijn.
Je zit vast aan de samenstelling van het wort zoals de producent dat gebrouwen heeft. In mijn boek heb ik beschreven hoe je een eigen draai kunt geven aan een bierkit. Zo wordt het toch meer een eigen product.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.