BKG Biertype voor American Wheat?

Gestart door jaapz, 14-03-2019 12:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jaapz

Ik wil dit jaar met het ONK graag een "American Wheat" inleveren, deze stijl zou je in principe kunnen zien als een Pale Ale met veel tarwemout. In Amerika noemen sommige ketters deze stijl ook wel een Hefe(weizen) ook al heeft het naast de tarwe weinig van doen met de Duitse Hefeweizen. Er wordt vaak een neutrale gist gebruikt (US-05 is een klassieker) en een fikse dosis Amerikaanse hoppen horen er ook bij.

Ik kan echter niet echt een BKG biertype vinden waar deze het beste in past. Hoe zou ik deze het beste kunnen aanmelden? Gewoon als Amerikaanse Pale Ale?

De BJCP (Amerikaanse BKG) heeft er een aparte stijl voor: https://beerrecipes.org/BJCP-2015-Style/4/1d-american-wheat-beer.html

tdp

Ik zou het in de vrije klasse inschrijven persoonlijk

Mike101

Ik zat hier een paar jaar geleden ook mee. Hieronder mijn recept in de klasse v met de opmerking van de keurmeester, niet echt vernieuwend. Wel een 3e plaats.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32657.0.html

Vorig jaar met een ander recept niet in de prijzen. Ook hier als commentaar niet vernieuwend genoeg.
Dat kost je dus punten. Jammer dat ze hier geen aparte stijl van hebben tot nu toe. Ik vind het een vd lekkerdere zomerbieren.

Overigens raden ze in Byo de wlp320 hefeweizen gist aan voor deze stijl met als vervanging us05.
Deze geeft net wat meer fruitige smaken maar toch een cleane gist. Schijnt een kolsch afgeleide te zijn.

jaapz

Bedankt, ik zal hem dan inschrijven onder de vrije klasse.

Citaat van: Mike101 op 15-03-2019  08:40 uOverigens raden ze in Byo de wlp320 hefeweizen gist aan voor deze stijl met als vervanging us05.
Deze geeft net wat meer fruitige smaken maar toch een cleane gist. Schijnt een kolsch afgeleide te zijn.

Ik heb bij mijn bier Nottingham gebruikt, die geeft voor mij meestal wel een aardig schone vergisting maar toch net even wat Engelse fruitigheid. Echter denk ik niet dat het gistprofiel bij mijn bier sterk naar voren zal komen, ik heb een flinke hopgift Azacca gebruikt en die zet wel flink de toon.

Wel een mooi recept trouwens, waarom heb je ervoor gekozen om tarwe, rogge en haver te gebruiken? Heb je het idee dat de karakters van al die mouten goed naar voren zijn gekomen in het uiteindelijke bier?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.