Bier ontwikkelt een waterachtige beleving na verloop van tijd

Gestart door knifeman, 13-03-2019 09:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

knifeman

Graag jullie bedenkingen. Ik brouw sinds een dik half jaar en ben zeer tevreden van het resultaat. De mensen van lokale brouwvereniging waar ik bij ben gegaan en al jarenlang brouwen zijn ook zeer positief over mijn bieren.

Ik probeer zelf steeds te verbeteren. Wat me opvalt nu ik al wat meer bieren heb kunnen laten rijpen is dat ze best zijn op 3 a 4 maand na brouwdag. Degene die ik ni langer dan 6 maanden heb staan hebben (kan het niet beter omschrijven) een waterachtige beleving, net of de smaakbeleving na een slok met vertraging komt en niet zo meteen meer... ik vind de bieren er dan minder lekker door.

Is dit herkenbaar... hoe kan ik dit verbeteren... of moet ik gewoon sneller drinken?

Basje42

Ik denk sneller drinken en meer uitdelen, des te eerder kan je je volgende brouwsel verbeteren.
Ik brouw al dik 3 jaar en verbeter mezelf nog steeds...

Koen S

Het kan zijn dat je bieren nog wat verder gisten op fles. Dan wordt je bier droger en heb je minder body.
Hoe snel bottel je en met hoeveel bottelsuiker? Heb je na een half jaar meer koolzuur en schuim?

brouwerwaldonk

ik brouw enkel in de koude wintermaanden waardoor mij bier soms tot 14 maanden in de donkere kelder rijpt. Ik merk geen verwatering aan die bieren die langer dan 3 maanden rijpen. Toevallig gisteren enkele brouwers op bezoek gehad en hen een bier voorgezet gebrouwen in januari 2018 en gegist met een Witkap. Hun commentaar ondanks de lage densiteit 1005 "Heel goed in balans wat bitterheid en restzoet betreft en heel veel body"

knifeman

Citaat van: Koen S op 13-03-2019  11:25 uHet kan zijn dat je bieren nog wat verder gisten op fles. Dan wordt je bier droger en heb je minder body.
Hoe snel bottel je en met hoeveel bottelsuiker? Heb je na een half jaar meer koolzuur en schuim?
Mmm buiten een standaard 6 a 7 gram per liter bij bottle suiker niks speciaals. Ze gaan niet meer koolzuur bevatten dan dus denk niet dat het door uitgisting komt. Het betreft zowel hoog alcoholische als laag alcoholische. Alles in donker en rond de 16 graden bewaard...

brouwerwaldonk

Nochtans is het ook zo dat in bier met gist op fles tijdens het rijpen nog heel wat producten ontwikkelen die de smaak het bier ten goede komen.

Koen S

Gebruik je veel late hoppen of dryhop? Op 6 maand kan hopsmaak en -aroma voor een groot stuk verdwijnen. Dan is je bier natuurlijk minder smakelijk. Bieren met dryhop moet je eigenlijk binnen het half jaar opdrinken, liefst nog sneller.

knifeman

Citaat van: Koen S op 13-03-2019  13:00 uGebruik je veel late hoppen of dryhop? Op 6 maand kan hopsmaak en -aroma voor een groot stuk verdwijnen. Dan is je bier natuurlijk minder smakelijk. Bieren met dryhop moet je eigenlijk binnen het half jaar opdrinken, liefst nog sneller.

Neen, ik heb het eerder bij minder gehopte bieren zoals tripel, dubbel, stout,...

dirk

Ik weet niet hoe je reinigt en desinfecteert. Maar het kan ook een infectie zijn, heb al eens vaker gelezen dat sommige micro-organismen dextrienen afbreken, en die zijn nauwelijks waarneembaar.

Heb je je bier wel eens laten keuren ? De mening van een lokale vereniging zegt niks als ze niet kritisch zijn, althans zo heb ik het wel eens ervaren.

knifeman

Citaat van: dirk op 13-03-2019  13:36 uIk weet niet hoe je reinigt en desinfecteert. Maar het kan ook een infectie zijn, heb al eens vaker gelezen dat sommige micro-organismen dextrienen afbreken, en die zijn nauwelijks waarneembaar.

Heb je je bier wel eens laten keuren ? De mening van een lokale vereniging zegt niks als ze niet kritisch zijn, althans zo heb ik het wel eens ervaren.

Goh ik heb redelijk veel vertrouwen in mijn reiniging (pwb voor ketel, oxi voor andere brouwapparatuur. Oxi & Chemi voor flessen/vaten en star san als laatste desinfecteer stap. Analyse zou geweldig zijn maar weet ik momenteel niet hoe daar hier aan te beginnen. Ik begin meer en meer te denken dat het aan mijn watersamenstelling ligt mss mineralen die pas na lange tijd afbreken en of invloed hebben...

PS lokale vereniging is best kritisch, wat geweldig is want zo leren we veel bij ...

dirk

Citaat van: knifeman op 13-03-2019  14:38 uAnalyse zou geweldig zijn maar weet ik momenteel niet hoe daar hier aan te beginnen.

Je oude flessen opsturen als wedstrijdbier, dan komt je bier ook bij kundige proevers terecht.

Hai

Citaat van: dirk op 13-03-2019  14:44 uJe oude flessen opsturen als wedstrijdbier, dan komt je bier ook bij kundige proevers terecht.
Ook kun je het bier op verontreinigen van bacteriƫn en op gisten laten onderzoeken.
Dit kan in Nederland bij Innosieve Services in Wageningen.

Jacques

Citaat van: knifeman op 13-03-2019  09:25 uWat me opvalt nu ik al wat meer bieren heb kunnen laten rijpen is dat ze best zijn op 3 a 4 maand na brouwdag. Degene die ik ni langer dan 6 maanden heb staan hebben (kan het niet beter omschrijven) een waterachtige beleving, net of de smaakbeleving na een slok met vertraging komt en niet zo meteen meer... ik vind de bieren er dan minder lekker door.

Is dit herkenbaar... hoe kan ik dit verbeteren... of moet ik gewoon sneller drinken?

Heb je toevallig veel gist in je flessen? Het zou kunnen zijn dat je last hebt van de gevolgen van autolyse van de gist die meegekomen is bij het bottelen. Gistcellen die sterven vallen uiteen waardoor de inhoud van de gistcellen vrijkomt. Daar zitten eiwitsplitsende enzymen bij. Deze enzymen kunnen eiwitten afbreken die verantwoordelijk zijn voor de body. Het gevolg is dat het bier minder vol van smaak is...

Wordt ook de schuimhoudbaarheid minder?

hobbybob

Kaam? Die geeft die specifieke " waterige" smaak na verloop van tijd.

Het beste bier brouw jezelf


Oscar

Laat je bier even proeven door iemand met ervaring. Al dat 'gis'werk daar schiet je niets meer op, simpel omdat wij niet weten hoe het daadwerkelijk smaakt.

Ik heb vaak genoeg brouwers gehad die twijfelden over hun bier, puur uit onzekerheid. Maar als ik het proefde was het bier prima, niets mis mee. Dus ik vermoed hetzelfde hier. Iets wat je denkt en tussen je oren zit... ;)


Jacques

Citaat van: Oscar op 15-03-2019  19:52 uLaat je bier even proeven door iemand met ervaring. Al dat 'gis'werk daar schiet je niets meer op, simpel omdat wij niet weten hoe het daadwerkelijk smaakt.

Het gaat kennelijk om een smaakontwikkeling. Dat neem je niet waar op basis van 1 waarneming...

dirk

Citaat van: Jacques op 15-03-2019  20:54 uHet gaat kennelijk om een smaakontwikkeling. Dat neem je niet waar op basis van 1 waarneming...

Klopt. Vergeet niet dat vele grote brouwerijen allemaal bierstabilisatie trucs uitvoeren (PVPP, MF, pasteurisatie etc.)  om zo de smaak tot einde THT te kunnen garanderen. Dan moet je gewoon accepteren dat huisgebrouwen bier gewoon sneller verandert met de tijd.

knifeman

Citaat van: Jacques op 15-03-2019  16:51 uHeb je toevallig veel gist in je flessen? Het zou kunnen zijn dat je last hebt van de gevolgen van autolyse van de gist die meegekomen is bij het bottelen. Gistcellen die sterven vallen uiteen waardoor de inhoud van de gistcellen vrijkomt. Daar zitten eiwitsplitsende enzymen bij. Deze enzymen kunnen eiwitten afbreken die verantwoordelijk zijn voor de body. Het gevolg is dat het bier minder vol van smaak is...

Wordt ook de schuimhoudbaarheid minder?
Ja inderdaad wel wat gist in die flesjes en verminderde schuimkraag... Dus dat is de smaak van autolyse... Interessant!

Jacques

Citaat van: knifeman op 29-04-2019  19:32 uDus dat is de smaak van autolyse...

De smaak van autolyse is niet de waterachtige beleving, dat is een gevolg van autolyse.

Gist die geautolyseerd is heeft een gistachtige zwavelachtige smaak en ook een wat vleesachtige bouillonsmaak. Bij het Kruidvat verkopen ze private label B-complex vitamine pillen. Als je die even in je mond hebt snap je wat ik bedoel...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.