Vervormde kroonkurken tijdens bottelen

Gestart door Sir Wicked III, 10-03-2019 18:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sir Wicked III

Hallo medebrouwers,

Een aantal weken geleden zijn we aan het bottelen geweest met ons 3e brouwsel. Hierbij hebben we 2 soorten kroonkurken gebruikt. "Oude" kurken, die bij de overname van de apparatuur zat, en nieuw opgehaald uit Jubberga.
De oude zaten er mooi net op, maar met de nieuwe lichting lijken ze te vervormen. Ook is het bier met de oude kurk bruisender in het glas dan het bier met nieuwe. Het lijkt er dus op dat de nieuwe kroonkurk ook niet lekker afsluit. Zijn er hier meer mensen die hier ervaring mee hebben?



Ons kroonkurkapparaat:


Gr. René

Ronnie

Het is me niet zo duidelijk volgens de foto, of het nu aan de kroonkurk of je stempel ligt.
Maar: wat ik zie is dat je een stempel hebt van het helm type. Daar heb ik nooit zo een goede ervaring mee gehad.

Beter is een rechte cilindervorm voor de stempel, want die zijn steviger gebouwd.
Zoek eens een amateurbrouwer in je buurt om je materiaal (kroonkurken EN stempel), te vergelijken.
Let op, 'k heb ook eens ervaren (in Frankrijk) dat heel wat wegwerpflesjes niet zo geschikt zijn, die gebruiken afwijkende maten voor de grootste rommel materiaal...

Degelijke stempels (let op de schroefdraad of die wel past!) vind je hier:

https://www.bmswijndepot.com/nl/catalogus/Index/369/kroonkurkapparaat

Pas op, heb zo een ding gehad als jij daar toont, zo 'n 30 jaar geleden, het was geen lang leven beschoren. Deze die ik nu heb is deze van BMS, al meer dan 25 jaar, blijft meegaan!

https://www.bmswijndepot.com/nl/catalogus/Details/2083/kroonkurkapparaat-max

Ze hebben de stempels zowel 26 als 29 mm ervoor steeds  als reserve op voorraad. Die cilindrische gaan zeer lang mee.

Ik hoop dat ik je hiermee verder geholpen heb.
Alleen maar jammer dat zoveel leveranciers nog steeds rommel verkopen.

Haagse Wouter

Heb vrijwel dezelde als jij, geen problemen dusver mee gehad.

Wellicht zijn de kroonkurken iets anders waardoor je meer of minder kracht moet zetten?

Chilobrachys

Heb exact dezelfde, gebruik hem al een paar jaar zonder problemen. Je zou kunnen kijken of je wat beter resultaat krijgt door de hoogte aan te passen. Zie op de foto zo niets geks.

Sir Wicked III

Het gekke is dat de oude er wel netjes opzaten, en de nieuwe niet. Dit in dezelfde batch (halverwege bottelen waren de oude gouden kroonkurken op).
Ik zal vanavond ff kijken of ik er nog wat foto's, of filmpje van het (droog)bottelen kan maken. We hebben namelijk nog ander kleuren te liggen van het oude type. En maar even een collega van mij vragen of hij tijd heeft voor een vergelijkend warenonderzoek.

Citaat van: Ronnie op 11-03-2019  10:43 uLet op, 'k heb ook eens ervaren (in Frankrijk) dat heel wat wegwerpflesjes niet zo geschikt zijn, die gebruiken afwijkende maten voor de grootste rommel materiaal...
De flessen die we gebruiken zijn de standaard statiegeldflessen (van Hertog Jan). Mag er vanuit gaan dat dat niet de oorzaak is?

gr René

emiel1

Aangezien ze bol staan, heb je misschien per ongeluk 29 mm kroonkurken gekocht ipv 26 mm? Heb het nooit geprobeerd, dus weet niet wat het effect is (3 mm verschil is wel veel, dus verwacht eigenlijk dat het iets anders is, maar je weet maar nooit)

Sir Wicked III

Citaat van: emiel1 op 11-03-2019  13:55 uAangezien ze bol staan, heb je misschien per ongeluk 29 mm kroonkurken gekocht ipv 26 mm? Heb het nooit geprobeerd, dus weet niet wat het effect is (3 mm verschil is wel veel, dus verwacht eigenlijk dat het iets anders is, maar je weet maar nooit)

Hmm, dat is een goeie... Geen idee eigenlijk  :o

gr René

TeVeHa

Citaat van: emiel1 op 11-03-2019  13:55 uAangezien ze bol staan, heb je misschien per ongeluk 29 mm kroonkurken gekocht ipv 26 mm? Heb het nooit geprobeerd, dus weet niet wat het effect is (3 mm verschil is wel veel, dus verwacht eigenlijk dat het iets anders is, maar je weet maar nooit)


Net als probeersel een 26 mm flesje gedopt met 26 mm stempel en een 29 mm kroonkurk, het lukt wonderwel, het staat inderdaad een beetje bol en je kan de kroonkurk met de hand verdraaien maar ik begrijp dat men zich daarin zou vergissen. Wellicht is dat jou probleem, slim gezien van Emiel.

Sir Wicked III

Net thuis van het werk en meteen de schuur in gedoken om te checken. Op de zak staat geen maatvoering, dus even een visuele check gedaan.

De maat lijkt toch gewoon 26 mm te zijn, vergeleken met een "oude" kroonkurk (rechts):




Wel lijkt het kunststof binnenstuk iets harden te voelen, maar dat kan ook door de kou komen.

Na droogbottelen is ook de oude kroon licht vervormd (rechts) , maar niet zo erg als de nieuwe:


Komende week maar even met een ander kroonkurkapparaat de test herhalen, om te kijken of we het verschil weten te reproduceren.

ps. Iemand een idee waar de codering in de doppen voor staan?

TeVeHa

Die rechtse zit er toch niet normaal op hoor, kan je 'm verdraaien? Toch zoeken in die richting.

EBC

Ik denk dat je veel te hard doordrukt.

knifeman

Lijkt goede maat. Doe eens een plooitest? Mogelijk druk je inderdaad te hard door. Als de nieuwe kroonkurken van slapper metaal is gemaakt zou het wel eens onnodig kunnen rekken en daardoor niet leer goed afsluiten...

Jaap W

Is dit niet een kwestie van 26 mm kroonkurken op de fles drukken met een 29 mm ""stempel" op het kroonkurkapparaat?  :weetniet: :lekkerbier: :lekkerbier: :biersmile:

hansHalberstadt

probeer eens een paar dopjes op de flesjes te doen door steeds een beetje minder ver door te drukken en bij de laatste dop net zover door te drukken tot de dop er net opklemt.
tussen positie 2 en 3 wordt de dop om de rand van de fles geklemd. vanaf positie 4 kom je op de uiterste stand en moet je niet verder doordrukken. ergens tussen positie 3 en 4 moet je dus stoppen.


Sir Wicked III

Tot zover al bedankt voor alle tips! Kroonkurk kan ik niet ronddraaien en moet nog even met een ander kroonkurkapparaat checken of het dan beter gaat. Het is met de nieuwe kroon wel iets moeilijker met erop drukken tov oude kroon. Aankomende  week gaat mijn collega bottelen en gaat hij ook een aantal flessen bottelen met onze kroonkurken om te kijken of we het zelfde effect gaan zien.

To be continued....


stiaanke

Het ligt aan de kroonkurken. Mijn laatste kroonkurken komen ook van bij Van der Kooy en ik heb hetzelfde probleem. In de 6 jaar dat ik brouw nooit een probleem gehad.

Scorpionrose

Citaat van: stiaanke op 24-03-2019  22:16 uHet ligt aan de kroonkurken. Mijn laatste kroonkurken komen ook van bij Van der Kooy en ik heb hetzelfde probleem. In de 6 jaar dat ik brouw nooit een probleem gehad.

Zijn het zilver of goudkleurige doppen met een donkere(koperkleurige) binnenkant.
Of zijn het van die gelakte sierdoppen in een hippe kleur.

Ik heb doppen van Van der Kooy en van Braumarkt en gebruik enkel de standaard zilver of goudkleurige doppen maar met een lichte binnenkant.

stiaanke

Citaat van: Scorpionrose op 24-03-2019  22:25 uZijn het zilver of goudkleurige doppen met een donkere(koperkleurige) binnenkant.
Of zijn het van die gelakte sierdoppen in een hippe kleur.

Ik heb doppen van van der kooy en van braumarkt en gebruik enkel de standaard zilver of goudkleurige doppen maar met een lichte binnenkant.
Het zijn goudkleurige doppen. Heb er ook al gebruikt van Brouwland en Brouwmarkt en daar geen problemen mee.
Ofwel zijn deze kroonkurken om machinaal te gebruiken en niet met een handkroonkurkapparaat.

HermanH

Misschien eens proberen om te kurken met een muntstukje van bvb 20 cent op de kroonkurk, nog niet zelf geprobeerd, is maar een gokje...?

hansHalberstadt

Begrijpt iemand wat er nu feitelijk gebeurd? Is het het dopje wat rondom de flesopening getrokken wordt en daarbij vervormt of is het de bottelkop die de bovenkant plat drukt als deze tegen de eindstand aanloopt.
Om dat te kunnen achterhalen had ik voorgesteld om een paar dopjes te testen in verschillende eindstanden, zie Reactie #13 . Heeft iemand dat al geprobeerd?

stiaanke

Citaat van: hansHalberstadt op 25-03-2019  08:11 uBegrijpt iemand wat er nu feitelijk gebeurd? Is het het dopje wat rondom de flesopening getrokken wordt en daarbij vervormt of is het de bottelkop die de bovenkant plat drukt als deze tegen de eindstand aanloopt.
Om dat te kunnen achterhalen had ik voorgesteld om een paar dopjes te testen in verschillende eindstanden, zie Reactie #13 . Heeft iemand dat al geprobeerd?

Het is het dopje dat rondom de flesopening getrokken wordt.
Heb met een muntstuk op de dop ook geprobeerd, maar dan sluit het niet voldoende en ook dan is het dopje vervormd.

Volgens mij is de geprofileerde inlage van het dopje te dik en zijn deze dopje bedoeld om machinaal te doppen.
Bij Brouwmarkt verkoopt men twee soorten doppen. Met geprofileerde inlage om machinaal te doppen (1) en met geschuimde inlage voor handtoestellen(2).

(1) Kroonkurk met pvc-vrije, geprofileerde inlage, weerstaat druk tot 8 bar bij perfecte sluiting. Geschikt voor schuimwijn en champagne. Of als tijdelijke sluiting bij remuage. Niet steriliseerbaar.
Enkel voor professioneel gebruik met een professioneel, pneumatisch kroonkurkapparaat met 29 mm kop. Vermijd handmatige sluiting.

(2) Kroonkurk met geschuimde inlage, weerstaat druk tot 4 bar. Specifiek geschikt voor bier.

hansHalberstadt

Citaat van: stiaanke op 25-03-2019  11:54 uHeb met een muntstuk op de dop ook geprobeerd, maar dan sluit het niet voldoende en ook dan is het dopje vervormd.

Heb je ook zonder muntstuk geprobeerd en dan een paar mm voordat de begrenzing inkomt stoppen?

stiaanke

Citaat van: hansHalberstadt op 25-03-2019  13:04 uHeb je ook zonder muntstuk geprobeerd en dan een paar mm voordat de begrenzing inkomt stoppen?
Nee, omdat het met het muntstuk al niet meer sloot.

The-Giant-Master

Het lijkt er op dat ze van een minder sterke kwaliteit zijn dus inderdaad dunner. Waardoor ze uit elkaar worden getrokken. Ik heb tijdens mijn eerste keer bottelen meegemaakt dat flesje met dop en al in het kroonkurkapparaat bleef hangen. Als je die dan los trok er een harde knal volgde wat na zo'n drie keer resulteerde in een enorme snee in mijn hand. Daarna altijd de dopjes in gesteriliseerd water nat gemaakt en probleem nooit meer gehad omdat er denk ik een soort van smeermiddel ontstaat. Ben benieuwd naar wat jou probleem is...

Scorpionrose

Citaat van: The-Giant-Master op 26-03-2019  23:52 uHet lijkt er op dat ze van een minder sterke kwaliteit zijn dus inderdaad dunner. Waardoor ze uit elkaar worden getrokken. Ik heb tijdens mijn eerste keer bottelen meegemaakt dat flesje met dop en al in het kroonkurkapparaat bleef hangen. Als je die dan los trok er een harde knal volgde wat na zo'n drie keer resulteerde in een enorme snee in mijn hand. Daarna altijd de dopjes in gesteriliseerd water nat gemaakt en probleem nooit meer gehad omdat er denk ik een soort van smeermiddel ontstaat. Ben benieuwd naar wat jou probleem is...

Als ze juist van sterkere materiaal zijn krijg je deze problemen.Hoe sterker het materiaal des te meer het terug wil in zijn oorspronkelijke staat.
Als je de standaard ongelakte zilveren of goudkleurige doppen hebt met een zilverkleurige binnenkant dan heb je geen problemen.
Maar je hebt deze ook met een roodkoperen/bruine binnenkant en die gaven bij mij problemen.
Als ik op de foto kijk dan zie ik dat de linker een roodkoperen/bruine binnenkant heeft.
De doppen met een kleurtje lijken leuk maar deze hebben een laklaag waardoor ze vast komen te zitten in je apparaat omdat de diameter van de dop groter is door de laklaag.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.