Aanbranden met hoog % tarwemout stort

Gestart door snowmansion, 28-03-2019 10:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

snowmansion

Citaat van: Dirtbag op 28-07-2018  12:22 uBeide keren dat het bij is aangebrand is met weizen, forse tarwe stort en het nagenoeg dichtslaan van de circulatie. Misschien had ik het kunnen voorkomen door dunner te maischen waardoor er meer water wort onderin de pan blijft staan.

db

Brouwers,

Ik ben even zo vrij geweest om het bericht van Dirtbag te kopiëren uit het Arsegan Easybrew topic aangezien ik dit dus ook ervaar, maar dat topic niet wilde vervuilen.

Beide keren dat ik een Weizen heb gebrouwen heb ik last van een aangebrande ketel. Edit: Het brand uiteraard aan precies daar waar de verwarmingsspiraal loopt.
Het is een elektrische ketel en met een tarwestort van 58% en vrij dun gemaischt: (4.14 KG op 20L).
Het brandde al een beetje aan bij de 44 graden rust. Ik had zelfs de emmer van de moutstort zo ingedeeld dat het tarwe onderin lag en dus bovenop eindige in mijn maischketel.
Ik roer ook regelmatig op en over de bodem en van onder naar boven ipv alleen circulair. Ik heb dit verder bij geen enkel ander recept/bier.

Zelf denk ik dat het eventueel komt ik op dezelfde afstand schroot als het deel gerstemout wat ik toevoeg. Hierdoor zweven er veel meer kleine kafjes door mijn wort.
En ik zie ook ook veel meer eiwit/gomachtige stoffen in het wort? Zie foto. Dit is na het spoelen het overblijfsel in mijn filteremmer en ik doel op die kleverige grijzige massa die ik met brouwen van weizen (met veel tarwe) dus volgens mij veel meer zie.

Iemand een idee waarom tarwemout eerder aanbrand?



&aanbranden

Pimmels

Ik heb er ook last van...
Ik denk omdat die plakzooi makkelijk door het onderste filter gaat en dan te plakkerig is om nog rond gepompt te worden...  :weetniet:

stiaanke


mbroek

Te hoog vermogen tijdens het maischen?? Een van de meest voorkomende oorzaken.

hobbybob

Rijsthulzen, gerst en tarwe apart schroten

Het beste bier brouw jezelf


snowmansion

Citaat van: mbroek op 28-03-2019  12:08 uTe hoog vermogen tijdens het maischen?? Een van de meest voorkomende oorzaken.

Het vermogen kan ik niet aanpassen in die zin dat er alleen een draaiknop op waar ik de temperatuur mee regel. Wanneer die bereikt is (ik meet met een losse thermometer) trek ik de stekker eruit.
https://www.braumarkt.com/ss-brewtech/brouwketel-rvs-elektrisch-rvs-bolkraan-27-l 


Citaat van: stiaanke op 28-03-2019  12:03 uRijsthulzen toevoegen.  ;)

Rijsthulzen heb ik over gelezen. Maar ik dacht dat dit alleen gebruikelijke was om toe te voegen wanneer je filterproblemen ondervindt?
Ik heb namelijk geen filterproblemen. De 1e afloop van 1 liter gooi ik weer terug. En daarna is de afloop prima. Het filterbed komt ook niet vast te zitten zodat ik moet snijden. Geen last van.

Citaat van: hobbybob op 28-03-2019  12:15 uRijsthulzen, gerst en tarwe apart schroten

Het beste bier brouw jezelf

Bedoel je dat ik apart moet schroten zodat ik aparte afstanden kan instellen op de walsen? En dus Tarwe minder fijn moet schroten. Of begrijp ik je verkeerd?


JoepH

Bij mij waren de volgende aanpassingen de oplossing tegen het aanbranden met een flinke tarwe en vlokken stort en een 42 graden maischstap.
1: Schroten op 1,25 mm
2: Maischen op 1300 Watt
3: NIET roeren tijdens het maischen. Als je de pomp uitzet, is er geen doorstroming meer onder de moutpijp. In 1 à 2 minuten heeft dit aanbranden tot gevolg.
4: Als je toch wilt roeren doe dit dan pas als je wort helder is geworden.
5: Omdat je niet roert is 2 handen vol rijsthulzen een goed idee. Het moutbed slaat dan zeker niet dicht tijdens het maischen.

mbroek

Citaat van: snowmansion op 28-03-2019  12:28 uHet vermogen kan ik niet aanpassen in die zin dat er alleen een draaiknop op waar ik de temperatuur mee regel. Wanneer die bereikt is (ik meet met een losse thermometer) trek ik de stekker eruit.
https://www.braumarkt.com/ss-brewtech/brouwketel-rvs-elektrisch-rvs-bolkraan-27-l 


Ik dacht je een Easybew had. Zoiets als jij bedoeld heb ik ook gebruikt, maar dan moet je flink roeren als het element aan staat. En nadat het element afslaat nog een minuut of twee door blijven roeren vanwege de restwarmte van je element. Zodra je te laat begint of te vroeg stopt met roeren ben je de pineut. Wel goed dat je met een steker regelt, dan kan je ketel niet stiekem aanslaan als je even niet oplet. Ik heb dat toch zo zeker een jaar gedaan zonder serieuze aanbrandproblemen.

BrouwMark

Wat vreemd dat je zegt dat je al een beetje aanbranden hebt bij de 44°-rust. Bij die temperatuur maisch je toch in dan neem ik aan?

Ik werk ook met zo'n ketel + brouwzak (dus goed roeren is nog wat moeilijker). Mijn hoogste tarwemoutaandeel tot nu toe was 55% zonder problemen. Er komt inderdaad wel wat meer prut uit (eiwitten/gluten?)

Hoe erg is je aanbranden? Zie je zwarte puntjes zitten, of zie je de hele spiraal in het zwart?

snowmansion

Citaat van: BrouwMark op 28-03-2019  13:30 uWat vreemd dat je zegt dat je al een beetje aanbranden hebt bij de 44°-rust. Bij die temperatuur maisch je toch in dan neem ik aan?

Ik werk ook met zo'n ketel + brouwzak (dus goed roeren is nog wat moeilijker). Mijn hoogste tarwemoutaandeel tot nu toe was 55% zonder problemen. Er komt inderdaad wel wat meer prut uit (eiwitten/gluten?)

Hoe erg is je aanbranden? Zie je zwarte puntjes zitten, of zie je de hele spiraal in het zwart?

De temperatuur was inderdaad 44 graden. Gemeten met een externe thermometer.
De spiraal op de onderkant van mijn bodem loopt in een soort aaneengesloten cirkel: beetje zoals @. Wanneer ik de maischketel leeg heb zie ik een stuk of 4 zwarte plekjes zitten verdeeld over daar waar het vewarmingselement loopt. Dit was met een zachte spons snel weg te halen en een gedeelte moest ik doen met een schuursponsje.

Voor de duidelijk ik heb GEEN automatische brouwketel, maar slechts een elektrische RVS maisch/kookpan waarvan ik de link doorstuurde.
Je kan hiermee dus niet het wattage instellen. Er staat wel op de website:

"Omdat het verwarmingselement onder de bodem is aangebracht d.m.v. puntlassen is het belangrijk om tijdens het maischen en koken van het wort extra goed te roeren."
Maar dat doe ik m.i. wel want heb het nooit alleen met 58% tarwestort.

@JoepH ik kan eens kijken naar de afstand van de walsen. Die 1.25mm is dat dus grover dan je normaal gebruikt bij bijv gerstemout?


BrouwMark

Die kleine zwarte plekjes heb ik ook regelmatig, nooit iets van geproefd. Dat is mijns inziens inderdaad een dingetje met deze ketel.

snowmansion

Citaat van: BrouwMark op 28-03-2019  13:50 uDie kleine zwarte plekjes heb ik ook regelmatig, nooit iets van geproefd. Dat is mijns inziens inderdaad een dingetje met deze ketel.

Haha, nee ik proefde het ook niet bij mijn vorige weizen. Maar goed wellicht dat ik het gewoon niet proef.. :)
Trouwens wat ik nog vergeet te melden was dat ik weet dat er van die brandplekjes zijn omdat ik voorafgaand een geluid hoor alsof popcorn aan het poffen is.

Kan iemand mij nog vertellen waarom rijsthulzen zouden helpen tegen aanbranden? Ik dacht slechts voor het voorkomen van een dichtgelopen filterbed? Maar hier heb ik dus geen last van.

snowmansion

Citaat van: BrouwMark op 28-03-2019  13:30 uMijn hoogste tarwemoutaandeel tot nu toe was 55% zonder problemen. Er komt inderdaad wel wat meer prut uit (eiwitten/gluten?)


Ja ik weet ook niet wat het exact is op de foto. Het is heel erg zacht/slijmerig spul. Meestal heb ik dat uitvlokken van eiwitten pas bij/na het koken. Maar niet al bij het maischen en filteren/spoelen.
Zal inderdaad iets eiwit/gluten achtig iets zijn?

BrouwMark



Dit dus, dat heb ik vaker. Zal wel een combinatie van dun bodempje en gepuntlast redelijk zwaar element zijn...

Over die prut: er was ook een topic waar iemand hele slierten kreeg tijdens het maischen. Volgens mij was de voorzichtige conclusie dat het iets met gluten was.

Rijsthulzen doen niks tegen aanbranden, sterker nog: je maakt je maisch er dikker mee, dus juist meer kans op aanbranden lijkt mij.

snowmansion

Citaat van: BrouwMark op 28-03-2019  14:30 u

Dit dus, dat heb ik vaker. Zal wel een combinatie van dun bodempje en gepuntlast redelijk zwaar element zijn...

Over die prut: er was ook een topic waar iemand hele slierten kreeg tijdens het maischen. Volgens mij was de voorzichtige conclusie dat het iets met gluten was.

Rijsthulzen doen niks tegen aanbranden, sterker nog: je maakt je maisch er dikker mee, dus juist meer kans op aanbranden lijkt mij.

Ik heb dus exact dit! elke keer als ik een weizen brouw.
En inderdaad mbt tot die rijsthulsen leek me dat ook.
Nu nog de vraag waarom dit dus vooral met tarwe komt?

BrouwMark

Een gokje: omdat je voor een weizen inmaischt op 44°C en daarna de temperatuur verhoogt ben je de maisch in totaal (veel) langer aan het verwarmen dan wanneer je een één- of tweestapsmaisch doet. -> je element staat dus langer aan en dus meer inbranden ?

JoepH

1,25 mm schroten is mijn standaard maat. Hier schroot ik alles mee. Ik ga de wals afstand niet aanpassen naar gelang het graan. Ik zit er zelfs aan te denken om het op te hogen naar 1,3 mm.
Ben benieuwd of ik dan aan efficiëntie inboet. Als dat zo is weet je dat je over het randje bent.  Voor mijn laatste Weizen alles op 1,25 mm geschroot, niet geroerd en een 6 staps maisch gedaan. Standaard heb ik mijn efficiëntie op 75% staan. Daar zat ik boven. Het ging richting de 79% einde maisch rendement.

GeHo

Ik had het zelfde probleem met de zelfde brouwketel, heb een dimmer (volgens de leverancier uit China 4 KW) er in de vorm van stekker en stopcontact gemonteerd in een kastje tussen gezet. bij gebruik tijdens het maischen 20% - 25% zo behoud ik een constante temperatuur, tijdens de temperatuurstappen op 75% al roerend met een hand en in de andere hand de digitale temperatuurmeter hou ik letterlijk de temperatuur in de hand. Tijdens het koken gaat deze er weer tussenuit.
dit is voor mij een bevredigende oplossing, geen zwarte plekken en zeker geen drijvende zwarte vellen meer zoals de eerste keer.

Juindorper

Bekend verschijnsel inderdaad. Als je na de kruidnagelrust de temperatuur verhoogd moet je echt flink roeren tot je op een graad of 50 zit.
Van af dat moment merk je dat het beslag dunner wordt en koekt het minder snel aan.
Ik stort ook altijd eerst de gerst apart en daarna de tarwe zodat deze minder snel naar de bodem kan zakken.

snowmansion

Ik merk inderdaad dat het beslag een stuk moeilijker door te roeren was op 44 graden. Natuurlijk ook logisch omdat het een stuk meer viskeus is. En dat dus zelfs bij 1:4.83 maischdikte.
Dat zal dan ook wel verklaren waarom de pan iets meer aanbrandt dan bij andere bieren. Dat aankoeken had ik inderdaad niet meer met de Beta en daarna alfa amylase rust.

Kan iemand nog bevestigen wat die grijze massa is op de 1e foto? Toch eiwit/gluten?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.