Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vervormde kroonkurken tijdens bottelen  (gelezen 935 keer)

Offline Sir Wicked III

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vervormde kroonkurken tijdens bottelen
« Gepost op: 10-03-2019 18:56 u »
Hallo medebrouwers,

Een aantal weken geleden zijn we aan het bottelen geweest met ons 3e brouwsel. Hierbij hebben we 2 soorten kroonkurken gebruikt. "Oude" kurken, die bij de overname van de apparatuur zat, en nieuw opgehaald uit Jubberga.
De oude zaten er mooi net op, maar met de nieuwe lichting lijken ze te vervormen. Ook is het bier met de oude kurk bruisender in het glas dan het bier met nieuwe. Het lijkt er dus op dat de nieuwe kroonkurk ook niet lekker afsluit. Zijn er hier meer mensen die hier ervaring mee hebben?

Ons kroonkurkapparaat:

Gr. René

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
Re: Vervormde kroonkurken tijdens bottelen
« Reactie #1 Gepost op: 11-03-2019 10:43 u »
Het is me niet zo duidelijk volgens de foto, of het nu aan de kroonkurk of je stempel ligt.
Maar: wat ik zie is dat je een stempel hebt van het helm type. Daar heb ik nooit zo een goede ervaring mee gehad.

Beter is een rechte cilindervorm voor de stempel, want die zijn steviger gebouwd.
Zoek eens een amateurbrouwer in je buurt om je materiaal (kroonkurken EN stempel), te vergelijken.
Let op, 'k heb ook eens ervaren (in Frankrijk) dat heel wat wegwerpflesjes niet zo geschikt zijn, die gebruiken afwijkende maten voor de grootste rommel materiaal...

Degelijke stempels (let op de schroefdraad of die wel past!) vind je hier:

https://www.bmswijndepot.com/nl/catalogus/Index/369/kroonkurkapparaat

Pas op, heb zo een ding gehad als jij daar toont, zo 'n 30 jaar geleden, het was geen lang leven beschoren. Deze die ik nu heb is deze van BMS, al meer dan 25 jaar, blijft meegaan!

https://www.bmswijndepot.com/nl/catalogus/Details/2083/kroonkurkapparaat-max

Ze hebben de stempels zowel 26 als 29 mm ervoor steeds  als reserve op voorraad. Die cilindrische gaan zeer lang mee.

Ik hoop dat ik je hiermee verder geholpen heb.
Alleen maar jammer dat zoveel leveranciers nog steeds rommel verkopen.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #2 Gepost op: 11-03-2019 11:29 u »
Heb vrijwel dezelde als jij, geen problemen dusver mee gehad.

Wellicht zijn de kroonkurken iets anders waardoor je meer of minder kracht moet zetten?

Offline Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 11-03-2019 11:31 u »
Heb exact dezelfde, gebruik hem al een paar jaar zonder problemen. Je zou kunnen kijken of je wat beter resultaat krijgt door de hoogte aan te passen. Zie op de foto zo niets geks.

Offline Sir Wicked III

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 11-03-2019 13:19 u »
Het gekke is dat de oude er wel netjes opzaten, en de nieuwe niet. Dit in dezelfde batch (halverwege bottelen waren de oude gouden kroonkurken op).
Ik zal vanavond ff kijken of ik er nog wat foto's, of filmpje van het (droog)bottelen kan maken. We hebben namelijk nog ander kleuren te liggen van het oude type. En maar even een collega van mij vragen of hij tijd heeft voor een vergelijkend warenonderzoek.

Let op, 'k heb ook eens ervaren (in Frankrijk) dat heel wat wegwerpflesjes niet zo geschikt zijn, die gebruiken afwijkende maten voor de grootste rommel materiaal...
De flessen die we gebruiken zijn de standaard statiegeldflessen (van Hertog Jan). Mag er vanuit gaan dat dat niet de oorzaak is?

gr René

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #5 Gepost op: 11-03-2019 13:55 u »
Aangezien ze bol staan, heb je misschien per ongeluk 29 mm kroonkurken gekocht ipv 26 mm? Heb het nooit geprobeerd, dus weet niet wat het effect is (3 mm verschil is wel veel, dus verwacht eigenlijk dat het iets anders is, maar je weet maar nooit)

Offline Sir Wicked III

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 11-03-2019 14:03 u »
Aangezien ze bol staan, heb je misschien per ongeluk 29 mm kroonkurken gekocht ipv 26 mm? Heb het nooit geprobeerd, dus weet niet wat het effect is (3 mm verschil is wel veel, dus verwacht eigenlijk dat het iets anders is, maar je weet maar nooit)

Hmm, dat is een goeie... Geen idee eigenlijk  :o

gr René

Offline TeVeHa

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #7 Gepost op: 11-03-2019 16:16 u »

Net als probeersel een 26 mm flesje gedopt met 26 mm stempel en een 29 mm kroonkurk, het lukt wonderwel, het staat inderdaad een beetje bol en je kan de kroonkurk met de hand verdraaien maar ik begrijp dat men zich daarin zou vergissen. Wellicht is dat jou probleem, slim gezien van Emiel.

Offline Sir Wicked III

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 11-03-2019 17:49 u »
Net thuis van het werk en meteen de schuur in gedoken om te checken. Op de zak staat geen maatvoering, dus even een visuele check gedaan.

De maat lijkt toch gewoon 26 mm te zijn, vergeleken met een "oude" kroonkurk (rechts):

Wel lijkt het kunststof binnenstuk iets harden te voelen, maar dat kan ook door de kou komen.

Na droogbottelen is ook de oude kroon licht vervormd (rechts) , maar niet zo erg als de nieuwe:

Komende week maar even met een ander kroonkurkapparaat de test herhalen, om te kijken of we het verschil weten te reproduceren.

ps. Iemand een idee waar de codering in de doppen voor staan?

Offline TeVeHa

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #9 Gepost op: 11-03-2019 18:38 u »
Die rechtse zit er toch niet normaal op hoor, kan je 'm verdraaien? Toch zoeken in die richting.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #10 Gepost op: 11-03-2019 22:08 u »
Ik denk dat je veel te hard doordrukt.

Offline knifeman

• Senior lid
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #11 Gepost op: 15-03-2019 09:24 u »
Lijkt goede maat. Doe eens een plooitest? Mogelijk druk je inderdaad te hard door. Als de nieuwe kroonkurken van slapper metaal is gemaakt zou het wel eens onnodig kunnen rekken en daardoor niet leer goed afsluiten...

Offline Jaap W

• Vol lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #12 Gepost op: 17-03-2019 10:10 u »
Is dit niet een kwestie van 26 mm kroonkurken op de fles drukken met een 29 mm ""stempel" op het kroonkurkapparaat?  :weetniet: :lekkerbier: :lekkerbier: :biersmile:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #13 Gepost op: 17-03-2019 10:33 u »
probeer eens een paar dopjes op de flesjes te doen door steeds een beetje minder ver door te drukken en bij de laatste dop net zover door te drukken tot de dop er net opklemt.
tussen positie 2 en 3 wordt de dop om de rand van de fles geklemd. vanaf positie 4 kom je op de uiterste stand en moet je niet verder doordrukken. ergens tussen positie 3 en 4 moet je dus stoppen.

Tags: