Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Easybrew 30 defect, kortsluiting  (gelezen 478 keer)

Offline Ourobrewos

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Easybrew 30 defect, kortsluiting
« Gepost op: 10-03-2019 16:06 u »
Hallo allen,

Net ingeschreven op dit forum, volg al een tijdje de berichten, en zo al heel wat tips over de Easybrew kunnen vinden.
Ondertussen al enkele keren probleemloos met dit apparaat kunnen brouwen, met uitzondering van de typische 'uitval doordat de bodem droog komt".

Vandaag echter halverwege het maischen viel plots de verliesstroomschakelaar van de keuken uit, na controle bleek dit door de Easybrew te komen. Nog mensen die deze ervaring hadden?

Vriendelijke groeten

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Scorpionrose

• Vol lid
  • Land: nl
Re: easybrew 30 defect, kortsluiting
« Reactie #1 Gepost op: 10-03-2019 16:20 u »
Hallo allen,

Net ingeschreven op dit forum, volg al een tijdje de berichten, en zo al heel wat tips over de Easybrew kunnen vinden.
Ondertussen al enkele keren probleemloos met dit apparaat kunnen brouwen, met uitzondering van de typische 'uitval doordat de bodem droog komt".

Vandaag echter halverwege het maischen viel plots de verliesstroomschakelaar van de keuken uit, na controle bleek dit door de Easybrew te komen. Nog mensen die deze ervaring hadden?

Vriendelijke groeten

Je geeft hier weinig info.
Is de schakelaar eruit gegaan doordat ie overbelast was.
Na opnieuw inschakelen was het weer goed of vloog hij er weer uit?
Doet de Easybrew het nadien wel of niet (is ie defect)
Mocht het laatste het geval zijn dan ff kijken hoe lang je hem al hebt.
Als er nog garantie op zit dan contact opnemen met de leverancier.

Offline Hay

• Super lid
Re: Easybrew 30 defect, kortsluiting
« Reactie #2 Gepost op: 10-03-2019 19:41 u »
Inderdaad de groep zou ook overbelast kunnen zijn. Maar daarna deed ie het weer?
Met uitzondering van de typische 'uitval doordat de bodem droog komt".
En deze zin kan ik ook niet plaatsen. :weetniet:

Offline Scorpionrose

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 10-03-2019 19:50 u »
Inderdaad de groep zou ook overbelast kunnen zijn. Maar daarna deed ie het weer?
Met uitzondering van de typische 'uitval doordat de bodem droog komt".
En deze zin kan ik ook niet plaatsen. :weetniet:

Het nadeel van de Easybrew vind ik dat hij het vloeistof via de bodem rondpompt en dat daardoor dus de bodem droog kan komen te staan.
Mijn ketel pompt het vanaf de zijkant een paar cm boven de bodem, waardoor er altijd vloeistof onderin blijft staan.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 10-03-2019 19:54 u »
Welke ketel heb jij dan?
Als je een goed filterbed hebt bij deze ketel en je maischt met voldoende water in komt je bodem nooit droog te staan.En je pomp knijpt.
Daarom mijn vraag.
Mij is het bij 30+ brouwsels tenminste nog nooit gelukt.

Offline Scorpionrose

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 10-03-2019 19:59 u »
Welke ketel heb jij dan?
Als je een goed filterbed hebt bij deze ketel en je maischt met voldoende water in komt je bodem nooit droog te staan.En je pomp knijpt.
Daarom mijn vraag.
Mij is het bij 30+ brouwsels tenminste nog nooit gelukt.

Ik heb een Bulldog die ik op dit moment uit elkaar heb liggen ivm nog wat kleine aanpassingen(vaste pomp en leidingen)

Offline JoepH

• Senior lid
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #6 Gepost op: 10-03-2019 20:58 u »
Het kan ook gebeuren als je de pomp tijdens het maischen uitzet om te roeren. De bodem brandt dan heel snel aan omdat de warmte niet afgevoerd wordt en het zetmeel en eiwitten op de bodem neerslaan. Met als gevolg dat de bodem zijn warmte niet meer af kan geven aan het wort. Daardoor loopt de temperatuur bij de oververhittingsbeveiliging op en slaat de ketel af. Kijk maar eens naar de bodem als de ketel enkele keren is afgeslagen. Je ziet dan een fikse aanbrandlaag, die ontstaan is zonder dat de ketel drooggevallen is. Bij mij gebeurde dat bij de 42 graden stap met veel omgemoute granen in het recept. Zelfde recept zonder roeren en 1 staps maisch op 67 graden leverde geen enkel probleem op en een bodem met een beetje aanslag die ik zo weg kon vegen met een zacht sponsje. Staar je dus niet blind op een droogvallende bodem. Dit hoeft niet het geval te zijn.

Online Brouwerij Hulzebos

• Vol lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #7 Gepost op: 10-03-2019 20:59 u »
Ik heb een Bulldog die ik op dit moment uit elkaar heb liggen ivm nog wat kleine aanpassingen(vaste pomp en leidingen)
Een Bulldog met een ingebouwde pomp en niet die Bulldog met een losse pomp a Klarstein Hopfengott?

Offline Scorpionrose

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 10-03-2019 21:19 u »
Een Bulldog met een ingebouwde pomp en niet die Bulldog met een losse pomp a Klarstein Hopfengott?

Omgebouwd van losse naar vaste pomp.

Offline middelaersch

• Junior lid
  • **
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #9 Gepost op: 11-03-2019 11:36 u »
...... Met als gevolg dat de bodem zijn warmte niet meer af kan geven aan het wort. Daardoor loopt de temperatuur bij de oververhittingsbeveiliging op en slaat de ketel af. .....
Dit is niet het probleem wat TS meldt. Hij zegt dat de 'verliesstroom schakelaar' van de keuken uitvalt. Ik neem aan dat hij daarmee de aardlekschakelaar bedoelt.

Dit kan allerlei oorzaken hebben, maar het komt er op neer dat op een of andere manier de stroom een weg naar 'aarde' vindt.  Vaak komt dit door vocht in elektrische schakelingen of bekabeling. Ergens wat lekkage onder in de easybrew? Of misschien iets te enthousiast schoongemaakt?
Een gammel verlengsnoer kan ook de boosdoener zijn.

Als deze controles niet tot een oplossing leiden zou ik als ik jou was contact opnemen met de leverancier.

Tags: