Hop verbouwen

Gestart door HansvV, 10-03-2019 11:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joenedu

Citaat van: Jur1 op 20-06-2019  15:36 uIk heb hop van de intratuin gepland. Vorig jaar een kilo( gedroogd gewogen ) ge-oogst. Brouw er nog steeds van. gebruik zowel als bitter als aroma. Heerlijk bier!! Nu zit de hopplant vol met bladluis en vrees ik dat de oogst verloren gaat.

Kan je nog een scheut redden? Afknippen, luizen verwijderen en in een glas water zetten? Als het goed is krijgt 'ie dan weer worteltjes en kan je hem weer opkweken.
Als de andere plant helemaal weg is zou je het weer kunnen proberen, maar wat Oscar ook al zegt, met een nieuwe hopplant zou je ook bladluis kunnen krijgen.

Oscar

Hop trekt altijd bladluis aan! Dat kun je gewoon bestrijden met een plantenspuit met water/spiritus en wat afwasmiddel... :). Of een biologisch bestrijdingsmiddel... :brouwen:. Die plant gaat daar niet dood van. :)

Jeroen76

Wat mij vorig jaar opviel is dat de luizen (had er niet veel) de bellen meden, zou wellicht kunnen dat ze de geur niet fijn vinden maar had wel luis op het jongste blad. Spuit met Ecostyle Spruzit.

Wanneer er héél veel lieveheersbeestjes op je hop zitten, lekker laten zitten want de larven eten zich ook vol met bladluis.

Gr. Jeroen


Oscar

Citaat van: Jeroen76 op 21-06-2019  11:22 u

Kijk deze wist ik ff niet... :groots: :duimop: :duimop: :duimop:

Jur1

Dank voor de reakties, ik heb vandaag de hop ingespoten met een flinke dreft-oplossing. Morgen kijken wat het resultaat is. Hopelijk kan ik dit jaar nog wat van deze hop oogsten. Als vervanger zit ik te denken aan east kent goldings of pacifica uit Nieuw-zeeland. Zijn beide fruitig en niet al te hoge bitterheid.. M.v.g. Jur

BrouwMark

Als mijn hop erg veel luis heeft, spuit ik de plant af met een pompspuit met water. Zo valt er al veel luis af (vooral op jezelf, niet je zondagse pak aan doen). Meestal komen daarna de lieveheersbeestjeslarven. Dan niet meer afspuiten, de natuur regelt de rest vanzelf. Eventuele mieren in de buurt wel bestrijden, deze beschermen de luizen omdat ze de honingdauw die de luizen produceren eten en vallen de lieveheersbeestjes aan. Een milieu- maar niet miervriendelijke manier is, een ketel kokend water in het nest op de grond gieten. Zonodig herhalen.

Jacques

Citaat van: Jeroen76 op 20-06-2019  23:14 uGa er niet van uit dat ze een gecultiveerde variëteit gebruiken.

Waarom niet? Er is veel bekend over gecultiveerde variëteiten qua ziektegevoeligheid. Veel meer dan over wilde hopvariëteiten. Ik kan mij heel goed voorstellen dat een tuincentrum graag hopplanten verkoopt waarover ze zo min mogelijk klachten krijgen.

breda82

De hopplanten die ik in tuincentra heb zien staan waren allemaal Northern Brewer.

HuygenMeester

Citaat van: breda82 op 21-06-2019  17:18 uDe hopplanten die ik in tuincentra heb zien staan waren allemaal Northern Brewer.
Klopt, als je online gaat kun je de site van Eckelmann in Beieren bezoeken om meer keuze te hebben.

 :degroeten:
Huygenmeester

Pieter1954

Ik ben deze week in 't Hoppecruijt (https://www.hoppecruyt.be/) geweest in Proven (B). Leuke en informatieve rondleiding gehad.
Ze telen veel soorten hop en hebben een modern verwerkingsproces waarbij de hop binnen 24 u geoogst, gedroogd, gevacumeeerd of gepelletiseerd is. Dit betekent geen verlies van oliën. Ze verzenden veel hop naar Nederlandse hobbybrouwers en vanaf november ook weer planten. Ik heb de stekken gezien maar mocht er geen kopen. Zij willen 100% garantie geven, dus nu bewortelen, plant telen en straks na de herfst als de bovengrondse delen zijn afgestorven een jonge vitale wortelstok versturen.
Er zijn nog maar 20 hoptelers in België, waarvan 18 hier in Poperinge.

Inmiddels bijna 100 flessen Westvleteren in de caravan opgeslagen. Ben op een camping op kruipafstand van de Sint Sixtus abdij.

HansvV

Ik kocht half maart bij Eickelmann 6 soorten hop als "Jungpflanzen": Saphir, Fuggle, Target, Tettnanger, Spalter select en Comet. Wilde nog andere soorten, maar er zijn enkele die blijkbaar vrij recent in Duitsland zijn gekweekt en die nog niet uitgevoerd mogen worden. Althans: dat begreep ik er van. Werd snel geleverd, goed verzorgd. Alles groeit goed, staat achteraf gezien mogelijk iets te veel onder mijn bomen. Zie wel wat het wordt.

Pieter1954

Ik heb 2 weken geleden uit een veld hop een aantal uitlopers 'gejat'. Ras weet ik niet, maar het is een experiment.
Ze zijn op water gezet en beginnen nu te wortelen. Morgen oppotten en kijken wat het wordt.
Stekken is dus redelijk eenvoudig.

Jeroen76

Citaat van: Pieter1954 op 06-07-2019  12:06 uIk heb 2 weken geleden uit een veld hop een aantal uitlopers 'gejat'. Ras weet ik niet, maar het is een experiment.
Ze zijn op water gezet en beginnen nu te wortelen. Morgen oppotten en kijken wat het wordt.
Stekken is dus redelijk eenvoudig.
Dat is niet erg netjes en de reden dat in een vrij toegankelijk hopveld de teler de namen van de soorten niet prijs geeft. Ik heb mijn soorten onlangs genummerd, ook omdat de stickertjes met de namen van de kaartjes af waaiden. ;)

Neemt niet weg dat ik zelf ook al eens met jeukende vingers heb gestaan bij zo'n veld maar heb me in kunnen houden hahahaha. Begrijp je wel hoor Pieter ;)

Gr. Jeroen


Pieter1954

Citaat van: Jeroen76 op 06-07-2019  15:28 uDat is niet erg netjes en de reden dat in een vrij toegankelijk hopveld de teler de namen van de soorten niet prijs geeft.

Ach, ik heb de teler alleen maar geholpen. In diverse percelen waren ze al bezig om de onderste meter te ontdoen van blad en uitlopers.
Zodoende komt alle energie naar de bloei toe, die voor de deur staat.

brouwerwaldonk

Hier staan de eerste bloemen open op de Cascade en het zijn er weer echt duizenden. Dat gaan er weer heel grote worden zoals vorig jaar. Ondertussen weet ik dat het alfazuur van die grote veel hoger is dan die van de normale.



Op de Fuggles is nog niets te zien enkel knopjes.

Jeroen76

Cascade hangt hier volgeladen vol.

Gr. Jeroen

Jeroen76

Citaat van: brouwerwaldonk op 06-07-2019  16:08 uHier staan de eerste bloemen open op de Cascade en het zijn er weer echt duizenden. Dat gaan er weer heel grote worden zoals vorig jaar. Ondertussen weet ik dat het alfazuur van die grote veel hoger is dan die van de normale.



Op de Fuggles is nog niets te zien enkel knopjes.
Bij mij moeten ze nog even om deze maat te behalen

Gr. Jeroen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.