Hop verbouwen

Gestart door HansvV, 10-03-2019 11:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HansvV

Ik wil zelf wat hop laten groeien. Heb daar wel flink wat ruimte voor. Wat ik me afvraag: zijn er adviezen m.b.t. de grondsoort? Ik zit hier in de Hoeksche Waard op nogal kleiïge grond: aardappelen, suikerbieten, tarwe,...het doet het hier allemaal goed. Maar bijv. rododendrons doen het hier niet echt: die hebben liever wat zandige/humushoudende grond. Dus voordat ik van alles in de grond ga stoppen: zijn daar goede adviezen over? Hoor graag.

middelaersch

Hier staat er wel wat informatie over.

https://www.eickelmann.de/Hopfen-Shop/de/info/Pflegehinweise.html

Je kunt daar trouwens ook planten bestellen.

HansvV

Dank voor de tip, had ze zelf ook al gevonden. Inmiddels ook al wat planten van ze ontvangen. Die gaan dit weekeinde de grond in. Blijft de vraag of de grond hier daarvoor de meest geschikte is, maar we gaan het zien.

brouwerwaldonk

Citaat van: HansvV op 10-03-2019  11:15 uIk wil zelf wat hop laten groeien. Heb daar wel flink wat ruimte voor. Wat ik me afvraag: zijn er adviezen m.b.t. de grondsoort?
In West Vlaanderen staan heel wat hectaren hop. Daar hebben ze ook zware grond en worden ook aardappelen en bieten geteeld. Dus uw hop zal het goed doen, vooral veel zon en compost. Ook groeit hij liefst langs een verticale steun tot 6 meter hoog.


CeesM

Citaat van: HansvV op 23-03-2019  10:44 uDank voor de tip, had ze zelf ook al gevonden. Inmiddels ook al wat planten van ze ontvangen. Die gaan dit weekeinde de grond in. Blijft de vraag of de grond hier daarvoor de meest geschikte is, maar we gaan het zien.
Hop gedijt het beste op veengrond, dus kan je beter wat zakken (bemest) tuingrond er bij gooien.

Drents Hopbier

Citaat van: CeesM op 23-03-2019  11:04 uHop gedijt het beste op veengrond, dus kan je beter wat zakken (bemest) tuingrond er bij gooien.

Hop gedijt het beste op löss of Limburgse klei. Op de 17000 hectare Hallertau, die uit löss bestaat, wordt al heeel lang hop verbouwd.

Hopbier

HansvV

Als je de bovenstaande antwoorden bekijkt dan is er nogal een verschil in grondsoorten waar de hop op groeit. Ik ga het maar gewoon proberen, zal wat compost toevoegen en heb verder verschillende soorten geplant. Kan ik ook nog onderling vergelijken. Dank voor jullie reacties.

brouwerwaldonk

Ik woon ten noorden van Antwerpen en heb de typische kempische zandgrond. De plant staat naast de compostbak en je moet eens kijken wat een kanjer hier staat.





Het deel wat boven het plat dak uitsteekt.


Het prille begin opweg naar boven.

middelaersch

Wow, prachtig!

Ik heb ook drie plantjes gezet. Die zijn nu vijf cm groot. Ben benieuwd wat het wordt....

HansvV

Citaat van: brouwerwaldonk op 24-03-2019  06:11 uIk woon ten noorden van Antwerpen en heb de typische kempische zandgrond. De plant staat naast de compostbak en je moet eens kijken wat een kanjer hier staat.

Ik kocht vorig jaar van iemand rond Etten-Leur Saaz van een plant die ook zo'n omvang had. Strengen van 5-6 meter. Maar die grond lijkt me ook wat schraler dan waar ik hier op zit. Zal het wat vermengen met compost, wat losser maken. Kan er desnoods nog iets zand doorheen mengen.

026

Bij mij staat de hop op een rivierklei grond (Arnhem) en dat gaat voortreffelijk. De een wat beter dan de ander, maar mooie opbrengsten moet ik zeggen. De NorthernBrewer en de Spalt gaan het meest hard...
Ik geef ze wel altijd wat compost heel vroeg in het voorjaar. Das alles.

HansvV

Wat compost, potgrond en beetje koemest mengen en dat in het gat waar het plantje in gaat werd mij gisteren geadviseerd. Direct een koe gekocht natuurlijk: altijd mest.

middelaersch

Volgens mij komt het niet zo nauw. Hop is van oorsprong een woekerplant, die niet al te hoge eisen stelt.
Het probleem zal denk ik eerder worden dat je hele tuin, en die van je buren ook  :duel:, er mee vol komt te staan dan dat het niet wil groeien.

HansvV

Dat klopt, maar als er wereldwijd zo veel diverse soorten zijn, dan kan ik me voorstellen dat sommigen daarvan best wel een zekere voorkeur voor bepaalde grondsoorten zullen hebben. Dan groeien ze misschien wel, maar is de smaak anders, of de opbrengst, of ... De buren zijn gewaarschuwd, maar daar zit nog ruim vijftig meter tussen. Zal zo'n vaart niet lopen verwacht ik.

Jeroen76

Als ik een tip mag geven dan zou ik eens overwegen om je planten,  net als ik, in rechthoekige speciekuipen te zetten. Koop je voor een paar euro bij de Hornbach, 65 liter. Hierin boor ik rondom op ongeveer 4 cm hoogte van de bodem gaten en vul de bak eerst met een lage grove kiezel, daarna een stuk antiworteldoek er over en afvullen met een mengsel van compost, potgrond en tuinzand. Zorg er voor dat het in ieder geval luchtig blijft en niet dicht slaat.

Al jaren erg veel plezier van en makkelijk om planten weer op te halen en te voorzien van nieuwe grond en te delen. Daarnaast voorkomt dit een hele hoop gelazer want ze woekeren op deze wijze niet. Iets wat hop erg graag doet en na verloop van tijd staan dan ook al je soorten door elkaar als je niet op let.

Ik leg op elke bak ook een flinke laag bodembedekker, van die blokken die je bij de Action koopt. Ziet er mooi uit en het voorkomt dat de grond te snel uit droogt.

Het zijn maar tips maar wie weet kun je er iets mee.

Foto's zijn van 2 jaar geleden en moest ze van Google photo's afhalen mbv printscreens, dus excuses voor de kwaliteit. 




Gr. Jeroen

Pieter1954

Ik wil ook een paar hopplanten plaatsen maar weet nog niet welke rassen.
Ik woon in Enkhuizen dus vrij noordelijk en het klimaat hier wordt behoorlijk beïnvloed door het IJsselmeer. 's zomers een graadje minder en 's winters een graadje warmer dan elders.
Nu kan ik me voorstellen dat een variëteit die het in Zuid-Duitsland of Tsjechië goed doet in ons klimaat het minder naar de zin heeft.
Mogelijk moeten we hier wat vroegere soorten hebben omdat wellicht de latere soorten onvoldoende afrijpen.
Helaas kan ik hierover niets vinden. Er zijn genoeg lijsten en beschrijvingen te vinden maar wat nu werkelijk vroege en late rassen zijn wordt me nergens duidelijk.
Heeft iemand van jullie ervaring met het wel of niet goed doen van  bepaalde hoprassen in noordelijk Nederland of kennis van?

Jeroen76

Hop vraagt niet zo heel veel hoor. Al mijn rassen doen het prima hier in Nederland. Ik denk dat wanneer je goed bedenkt hoe en waar je ze wilt laten groeien, je al een heel eind bent. Denk dan ook even aan wind, vocht, plaagdieren/schimmels, grond, zon, etc.

Natuurlijk levert een hopplant in bijvoorbeeld Amerika wel andere waardes op aan alfazuur en dergelijke in vergelijking met de gekweekte hop hier.

Kortom lekker je eigen hop kweken en je zult zien dat het allemaal best te doen is. Ik vergelijk hop regelmatig met onkruid, je doet niet snel iets fout.

Gr. Jeroen

middelaersch

Je kunt bij de keuze gewoon uitgaan van je voorkeur o.b.v. smaak.
Alle gangbare hoprassen voelen zich prima thuis in ons klimaat.

Pieter1954

Dank voor jullie reacties. Nu komt echter de keuzestress, welke bitterhop en welke aromahop?
De keuze is reuze.

Jeroen76

Cascade is een echte topper, veel opbrengst en als aromahop fijn bij het brouwen. Groeit ook zonder problemen en met grote bellen

Gr. Jeroen


Jur1

Ik heb hop van de Intratuin gepland. Vorig jaar een kilo (gedroogd gewogen) geoogst. Brouw er nog steeds van. Gebruik zowel als bitter als aroma. Heerlijk bier!! Nu zit de hopplant vol met bladluis en vrees ik dat de oogst verloren gaat. Nadeel van de intratuin-hop... niemand weet welke soort het hierom gaat. Ben op zoek naar vervanger. De smaak: eerst fruitig zacht, heel fris geurend, en dan afdronk met heerlijke bitterheid. Iemand ervaring met vergelijken van Intra-tuin hop?

Oscar

Citaat van: Jur1 op 20-06-2019  15:36 uNu zit de hopplant vol met bladluis en vrees ik dat de oogst verloren gaat. Nadeel van de Intratuin-hop...

Ligt niet aan het ras, dit zul je met andere hop ook hebben... :)

emiel1

Citaat van: Oscar op 20-06-2019  15:42 uLigt niet aan het ras, dit zul je met andere hop ook hebben... :)

Je breekt op het verkeerde punt af ;)

Hij zei:

CiteerNadeel van de Intratuin-hop... niemand weet welke soort het hierom gaat

Oscar

Over het algemeen is dat Northern Brewer hop  :)

Jeroen76

Citaat van: Oscar op 20-06-2019  22:54 uOver het algemeen is dat Northern Brewer hop  :)
Waarop is dat gebaseerd?

Voor het merendeel vind je op de veiling en later in tuincentra de 'gele hop' ofwel de Humulus lupulus 'Aureus'. Een sterke groeier en niet erg ziektegevoelig.

Ga er niet van uit dat ze een gecultiveerde variëteit gebruiken.

Gr. Jeroen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.