Eanske Spontaan

Gestart door BrouwMark, 10-03-2019 02:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BrouwMark

Een tijdje geleden alweer heb ik vier flessen met elk een andere versie van het enige echte Enschedees spontaan vergist bier mogen ontvangen van Oscar. Ik was hier zeer benieuwd naar, ook omdat ik zelf een poging aan het wagen ben dit soort 'magische' bieren te brouwen en vergisten. Vanavond met een groepje vrienden/medebierkenners de eerste fles maar eens open getrokken.

Oscar liet me weten een recensie zeer op prijs te stellen, dus bij deze. Ik heb geprobeerd het bier niet te vergelijken met een lambiek uit de zennevallei, want dat is het tenslotte niet, en dat is me bijna gelukt  ;)

Geproefd: Eanske Spontaan pale, vintage 2015, vat 3, fles 210; 6,5% alcohol.

Kleur/uiterlijk: vrijwel als appelsap, een ringetje schuim, veel co2. Helder, het laatste deel van de fles wat fijn gruis.

Geur: licht rokerig, appel(cider), brettgeuren, wat andere groene fruitigheid (oa peer, witte druif), een beetje stal, een beetje leer. Uitnodigend.

Mondgevoel: dun, bruisend, soepel en wat tannineus tegelijk. Zeer verfrissend.

Smaak: ciderig, wat funky, sprankelend/fris, licht zoetig. Ik heb geen echte smaak van hop kunnen ontdekken. Slechts lichtjes zuur. Over het geheel zeer toegankelijk maar dus wel wat ingetogen voor een spontaan vergist bier.

Nasmaak: blijft niet heel lang hangen als een klein bittertje, vervolgens een tijdje niets, gevolgd door een opkomende eiken/tannine-wrangheid die zelfs wat trekt op de tong.

Conclusie: een zeer verfrissend, bijzonder bier dat in vergelijking met zijn Belgische collega's (zie je, doe ik het toch) een stuk minder complex en spannend/funky is, maar daardoor ook veel toegankelijker en geschikt voor een breder publiek.

Ik heb de naturel, de donker en de red nog staan, die komen nog...

 :degroeten:

Mark.

BrouwMark

Ik zit nu aan een glas van de Eanske spontaan donker, vintage 2015. 6,5%, vat 9, fles 258. Was erg benieuwd naar deze!

Uiterlijk: helder, donkerbruin met rode zweem, geen schuim. De fles opent zonder plop van de kurk (met Eanske-logo, mooi detail).

Geur: funky gistig, richting champagne. Iets appelig/zoetig en gebrand, wat hout.

Mondgevoel: heel lichte fijne prikkeling, redelijk vol, samentrekkend. Maakt mijn speeksel los.

Smaak: appelpitjes/schil, funk, leer, lang getrokken thee, overgaand in bitterige gebrande moutsmaak en een licht zuurtje (extra donker gebrande koffie). Potlood (hout). Iets zilts, mineraligs, inktachtigs. Rauwe champignons. Iets rubberigs. Doet me ook ergens denken aan de 99% pure chocolade van Lindt. Geen zoetje.

Naarmate het bier opwarmt vallen funk, hout, leer en bitter steeds meer op en valt de appeligheid weg.

Nasmaak: bitterige gebrande mout en leer, eindigend in een redelijk lange eikenhoutsmaak die wat trekt op de tong (net als de pale).

Conclusie: een bijzonder en complex bier waarin de combinatie van gebrande mout en wilde gisting voor mij prima werkt, en dat had ik eigenlijk niet verwacht. Eindresultaat is wel een stevige, gebrande, bitterfunky hap.

Voor degene die zijn of haar koffie graag zwart en sterk drinkt, met een eau de vie de geuze ernaast. Of beter nog, erin  :)

 :biersmile: :proost:

Roodwang

Mooie omschrijvingen van ongetwijfeld mooie bieren. Ga zeer zeker kijken waar ik ze kan kopen. Toch knap hoe jullie deze bieren beoordelen met zoveel verschillende kenmerken. Verschillende woorden en smaken en zo. Maar wat is funk, bitter funky of funkygistig?  Sorry voor deze misschien domme vraag maar waar moet ik dan aan denken?

Roodwang

Oscar

Citaat van: Roodwang op 22-05-2019  00:40 uMooie omschrijvingen van ongetwijfeld mooie bieren. Ga zeer zeker kijken waar ik ze kan kopen.

Eanske spontaan 2015
Eanske spontaan 2016

 :brouwen:

Oscar

Citaat van: Roodwang op 22-05-2019  00:40 uMaar wat is funk, bitter funky of funkygistig?

Funky is een aanduiding voor de complexe smaken/geuren die wilde gisten geven... :biersmile:  Klinkt toch beter dan "paardendeken, natte hond, zurig"  ^-^  ;)

Roodwang

Funky antwoord Oscar!
Eens... moet niet zeiken.

Ik ga bestellen!

BrouwMark

Citaat van: Oscar op 22-05-2019  00:48 uFunky is een aanduiding voor de complexe smaken/geuren die wilde gisten geven.... :biersmile:  Klinkt toch beter dan "paardendeken, natte hond, zurig"  ^-^  ;)

Ha ja, zeker :biersmile: .

Roodwang, denk aan het hele gamma smaken in termen van 'rot', van rotte appel, via zuurkool, vuile was en was die je te lang in de machine hebt laten zitten, tot het tijgerverblijf in de dierentuin... Klinkt vies, is een essentieel onderdeel van dit soort bieren. Probeer naast Oscar's bieren bv eens een oude Geuze boon en probeer eens te omschrijven wat je daarin proeft  :proost:


Jacques

Citaat van: Oscar op 22-05-2019  00:48 uFunky is een aanduiding voor de complexe smaken/geuren die wilde gisten geven... :biersmile:  Klinkt toch beter dan "paardendeken, natte hond, zurig"  ^-^  ;)

Komt doordat wij niet Engelstalig zijn vanaf geboorte.
Funky is vies...
Synoniemen:   musty, unpleasant, smelly; weird "a funky smell"

Dan klinkt paardendeken, natte hond nog niet zo verkeerd...

EBC

Funky is een eufemisme voor vies. En vooral voor mislukt en geïnfecteerd bier dat de craft brouwers alsnog als gewenst proberen te verkopen. En daar is teveel van op de markt. Helaas.

Brr, funky is echt mysterieus viezig. Doe mij maar brett of spontaan. Dat klinkt eerlijker.

Oscar

Citaat van: EBC op 22-05-2019  23:34 uDoe mij maar brett of spontaan. Dat klinkt eerlijker.

 :-* :-* :-* ;)

hobbybob

Vandaag maar ff bestellen beide jaargangen.


BrouwMark

Vanavond drink ik de bred x. Vintage 2016 vat 9 fles 246.

Uiterlijk: mooi rood/donker amber, helder met een mooie glasklevende schuimlaag.

Geur: heel mooi, typisch geuzerig. Paardedeken, moutigheid. Zelfs iets fruitigs.

Mondgevoel: bruisend, behoorlijk wat body, zelfs iets plakkerig

Smaak: typische geuzesmaakjes, moutigheid, wat zoet, mooi bittertje, iets 'licht schimmeligs' wat toch past (goede hoop voor mijn eigen brouwsel), iets zuur.

Nasmaak: mooi complex, mooi evenwicht tussen moutigheid, licht zuur en brett. Wat tannines op het eind van de eik, maar minder stroef dan bij de vorige twee.

Conclusie: wow. Ik heb de 'klassiek' voor het laatst bewaard, maar deze is nu favoriet!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.