Verwerking frambozen na de hoofdvergisting

Gestart door Marcos, 07-03-2019 12:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcos

Beste mede-brouwers,

Ik heb 2 weken geleden een recept uit het boek "Verander water in bier " getracht na te maken maar er rijzen tocht wat vraagtekens naar gelang het proces vordert.

Ik heb het recept "Frater Ambrozius" uitgekozen en alle stappen doorlopen.
hoofdvergisting is inmiddels afgerond echter is de SG wel aan de lage maar dit kan door het maischen komen ( van 52° naar 70° )
Begin SG 1.058 .... eind SG 1.019.

Nu heb ik circa 2 kg bevroren frambozen laten ontdooien en vervolgens , direct in een pan , verhit tot circa 85°.
Deze vervolgens weer af laten koelen tot circa 20 -25° en hier vervolgens weer het bier op laten lopen.
Het heeft nog een 3-tal dagen staan te pruttelen maar is nu gestopt.

Nu is mijn vraag: hoe krijg ik het vruchtvlees en alle kleine deeltjes die je niet in je bier wil hebben eruit zonder het bier te besmetten?

Dit omdat het nu nog circa 2 weken moet lageren bij lage temperatuur.

Alvast bedankt voor jullie tips en positieve/ opbouwende opmerkingen en kritiek  ;)

                           
   

StefanUT

Ik zou de frambozen er in laten tijdens het lageren. Waarschijnlijk zakt dan alles uit naar de bodem.

Gossi

Rustig laten staan! Hij wordt binnen een week mooi helder. Dan voorzichtig overhevelen in een bottelvat.

RobertH

Citaat van: Marcos op 07-03-2019  12:51 uBeste mede-brouwers,

Ik heb 2 weken geleden een recept uit het boek "Verander water in bier " getracht na te maken maar er rijzen tocht wat vraagtekens naar gelang het proces vordert.

Ik heb het recept "Frater Ambrozius" uitgekozen en alle stappen doorlopen.
hoofdvergisting is inmiddels afgerond echter is de SG wel aan de lage maar dit kan door het maischen komen ( van 52° naar 70° )
Begin SG 1.058 .... eind SG 1.019.

Nu heb ik circa 2 kg bevroren frambozen laten ontdooien en vervolgens , direct in een pan , verhit tot circa 85°.
Deze vervolgens weer af laten koelen tot circa 20 -25° en hier vervolgens weer het bier op laten lopen.
Het heeft nog een 3-tal dagen staan te pruttelen maar is nu gestopt.

Nu is mijn vraag: hoe krijg ik het vruchtvlees en alle kleine deeltjes die je niet in je bier wil hebben eruit zonder het bier te besmetten?

Dit omdat het nu nog circa 2 weken moet lageren bij lage temperatuur.

Alvast bedankt voor jullie tips en positieve/ opbouwende opmerkingen en kritiek  ;)

                           
 
Zonde dat je de frambozen hebt verhit. Gezien de tijd van het jaar hebben deze al lange tijd in de vriezer gezeten en zullen ze het bier waarschijnlijk niet besmetten.
Een contacttijd van 3 dagen is mijns inziens veel kort. Zeker nog 3 weken minimaal laten staan. Dan ben je er ook zeker van dat de toegevoegde suikers goed zijn vergist.
Om het bier te scheiden van de pulp kan je een RVS schuurspons gebruiken. Zo'n gekrulde. Die schuif je over het uiteinde van je hevel. Deze kook je voor gebruik uit om besmetting te voorkomen.

Ronnie

Eerlijk gezegd, ik zou liever lekkere confituur of taartbeleg maken met frambozen!

Dat hoort eigenlijk niet thuis in een bier, natuurlijk elk doet wat hij zelf wil met zo 'n lekker fruit!
Persoonlijk vind ik het zonde, zowel voor het bier als voor de frambozen.

TymonK

Erin laten tijdens lagering. En dan voor het bottelen inderdaad voorzichtig hevelen.
Ik maak zelf vaak een deel van mijn weizen met Frambozen. Heerlijk! Een week is dan al ruim genoeg (nagisting) om de smaak goed op te nemen!

En Frambozen zijn óók lekker in de taart, confituur en yoghurt ;-)  ;D

Koen S

Citaat van: TymonK op 08-03-2019  09:19 uErin laten tijdens lagering. En dan voor het bottelen inderdaad voorzichtig hevelen.
Vóór het bottelen ook nog een weekje koud lageren bij een graad of 5 helpt ook bij het uitklaren van het jongbier. Eventuele partikeltjes van de frambozen zullen zo sneller en beter bezinken.

Marcos

Heb hem vandaag overgezet naar het lagervat.
Wat een crime was dat zeg... Om de haverklap de hevelslag verstopt  :-[ :-[.
Maar het is gelukt.

Nu voor een week of 2 de schuur in om te klaren.

Smaak en kleur waren goed.... Nu alleen nog zover krijgen dat het laatste restant frambozen naar de bodem zakt.
Het is nu net vruchtensap  :) :) :)

Dank voor de tips
 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.