Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Motor voor roerwerk en verlagen toerental door frequentieverlaging  (gelezen 756 keer)

Offline Edolem

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoi,

Ik heb een mooie motor kunnen uithalen voor een roerwerk. Op de motor staat een tabel met 50 Hz en 60 Hz opgesomd. Daardoor krijg ik het idee dat de motor is te regelen door middel van een frequentieregelaar, bijvoorbeeld van 60 naar 50 of zelfs helemaal dynamisch.
De motor gaat gewoon op 230v dus dat is mooi. ik heb al eens gezocht maar frequentieregelaars voor 230 V zijn redelijk duur. Wie helpt me op weg? Waar zou een degelijk uitgehaald kunnen worden?
Of wie heeft al met dat bijltje gehakt?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
Re: motor voor roerwerk en verlagen toerental door frequentieverlaging
« Reactie #2 Gepost op: 06-03-2019 07:43 u »
Hoe hard draait de motor nu?
Hoe hard wil je dat de motor draait?
Hoe veel vermogen, koppel kan de motor leveren?
Hoe veel vermogen, koppel moet de motor leveren?
Is het een motor met een reduceer kast?

Ingo

Offline Edolem

• Super lid

Offline Edolem

• Super lid
Re: Motor voor roerwerk en verlagen toerental door frequentieverlaging
« Reactie #4 Gepost op: 08-03-2019 19:25 u »
Hoe hard draait de motor nu?
Het lijkt erop dat de snelheid goed is, of net iets te snel

Hoe hard wil je dat de motor draait?
exact in rpm durf ik niet te zeggen maar een omwenteling per seconde lijkt me te snel, één per twee seconden misschien wel beter

Hoe veel vermogen, koppel kan de motor leveren?
Staat dat er op? Ik heb hem proberen tegen te houden, voelt sterk aan..

Hoe veel vermogen, koppel moet de motor leveren?
Het gaat op een 226 liter pan, dus tsja... Dat mag best een koppel zijn.

Is het een motor met een reduceerkast?
Wat is dat? Na Google... Nee dat zit er niet op.

Online seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
« Reactie #5 Gepost op: 08-03-2019 22:35 u »
Dit is een motor gemaakt door Sirem voor het gebruik in roersystemen voor melk tanks zoals o.a. door Mueller tanks gebruikt. Je ziet die in tanks van 420l en groter.

Het is een motor met reduceerkast, motor toerental voor reduceer @50Hz = 2700 rpm, na reduceer 32 rpm.

Niets mis mee, niets aan doen als het ding sterk genoeg is om je maisch in beweging te houden zonder oververhit te raken.

Waar je wel over na kunt denken is de vorm van de roerder zelf, cups of bladen en welke vorm etc. De originele roerder die er bij hoort heeft rechte bladen met aan de "bovenzijde" een stuk onder een hoek.

Er horen ook twee afdichtingenen bij, een dikke rubber ring en een getrapte conus van rubber om te voorkomen dat er olie uit de motor in de melk komt. Zeker voor de maisch een belangrijke om over na te denken omdat de olie in de motor dunner wordt door de hoge temperatuur. Eventueel bij Mueller die ringen na bestellen. Ze bouwen overigens ook brouw apparatuur en weten dus wat je wilt/zoekt.

Ten slotte, het is een IP 55 motor, geen IP 64, dus een beetje rekening houden met schoonmaken en water in de rondte spuiten,

Ingo

Offline Edolem

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 08-03-2019 23:58 u »
Bedankt dit is goede info!

Tags: roeren