Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gistaflaat aan CCT  (gelezen 987 keer)

Offline dimitri.bourgois

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Gistaflaat aan CCT
« Gepost op: 05-03-2019 21:48 u »
Hallo,

Vorige week terug eens een blond tarwebiertje gebrouwen en voor de eerste keer nu gebruik gemaakt van mijn nieuwe CCT vaan SS brewtech, de chronical 14G.
Onderaan mijn CCT heb ik een kijkglas vaan SS brewtech gemonteerd om gist/bier/vergisting te kunnen zien, en dit is wel leuk om op te volgen want de vergisting kan je duidelijk zien.
Er werd 40 liter bier in het vat gedaan en deze is nu een weekje aan het gisten geweest op 22.5°C.

Ik heb nu het verwarmen afgezet om te laten lageren rond de 18 a 19°C.

Gisteren heb ik voor de eerste keer de gist afgelaten maar hoe doe je dit nu eigenlijk correct?
Ik kijk naar het kijkglas tot de kleur veranderd in het glas, en dan stop ik. Dus het kleur ging van bruin naar geel (dus gist naar bier). Maar ondertussen had ik wel een goede 1,5 liter afgetapt ... en ik vind dit wel heel veel verlies ...
Graag weet ik nu als dit normaal is ?

Heb vervolgens vandaag dan opnieuw eens uitgetapt (terug op dezelfde manier volgens het kleurverschil), en had vandaag een halve liter mee.
Dus momenteel ben ik al 2 liter kwijt ... Is dit normaal?

Vroeger vergiste ik in 60 liter plastiek vaten, en hevelde over naar een ander vat om te lageren, maar had de indruk dat ik niet zoveel verlies had ...

Graag jullie meningen hierover of hoe ik het best te werk kan gaan om zo weinig mogelijk verlies te hebben ...
Of als ik al dan niet juist bezig ben met het kleur te bekijken.

Hoe ver doe je ook best de kraan open? Ik doe dit momenteel heel klein beetje, zonder hoog debiet dus.

Alvast bedankt !

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online CeesM

• Super lid
  • Land: nl
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Re: Gistaflaat aan CCT
« Reactie #1 Gepost op: 05-03-2019 21:58 u »
Je moet niet naar je kijkglas kijken maar wat er uit je kraan komt. Uit mijn CCT laat ik enkel het gist er uit wat er uitkomt als dikke stront.
Daarboven heb je wort met een hoge concentratie gist. En 2 liter op 40 liter is best acceptabel.

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #2 Gepost op: 05-03-2019 23:19 u »

Ik tap ook alleen de dikke keutel af!

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 06-03-2019 00:08 u »

Ik tap wat af trub af na zo'n 30 minuten dat het wort in de CCT zit.
Daarna na alleen dikbrijďge gist. Het is daarbij goed oppassen. Zodra ik merk dat de massa sneller gaat stromen gaat de kraan dicht.

Maar je raakt wel het een ander kwijt aan volume. Dat heb je overigens ook bij een conventionele gistvat. Die maak je niet helemaal leeg. Het depot laat je immers zitten.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 06-03-2019 00:10 u »
Op een tank van 1000 liter tap je zo 30-40 liter gist af... :)

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #5 Gepost op: 06-03-2019 03:42 u »
Op een tank van 1000 liter tap je zo 30-40 liter gist af... :)
3-4% dus! Komt overeen met 0,7 liter op een batch van 24 liter.

Offline dimitri.bourgois

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 06-03-2019 06:50 u »
Wow ik zie die dikke troep gist ...

Van mij is dit echt vloeibaar (zoals altijd eigenlijk). Ik moet wel zeggen dat ik altijd korrelgist gebruik.
Maar zo'n dik papje heb ik nog nooit gehad. Hoe komt dit dan?

Offline Snelbier

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 06-03-2019 07:46 u »
Ik heb geen cct, maar simpele gist-emmers..
Slurry die achterblijft na hevelen (voor bottelen) meermaals nagemeten, gewoon om te weten.
Vat moet toch schoon, dus drek even in een maatbeker gooien en je weet alles.
Ook om te zien of we met extra hevelen na hoofdvergisting meer bier in slurry 'kwijtraken'. Blijkt weinig uit te maken.
Op 20L jongbier heb ik met div korrelgisten altijd bijna 1 liter slurry.
En ik probeer echt alle bier er af te hevelen / gieten.. Zal dus overeenkomen met slurry uit een cct.
Slurry is vaak zo vast dat ik deze los moet woelen of steken..
Ik denk (net als anderen) dat rond 5% slurry normaal is, mits je niet teveel goed bier mee-dumpt.

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #8 Gepost op: 06-03-2019 07:52 u »
De ene gist is de andere niet. Een BE-256 floculeert  veel sterker als bijvoorbeeld een T-58. Van een t-58 blijven veel meer gistcellen in suspensie m.a.g. een troebel bier. (Ook deze zakt uiteindelijk wel uit)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #9 Gepost op: 06-03-2019 15:10 u »

Dit is met name koudebreuk en andere onzuiverheid. Gist is niet zo brokkelig.

Online CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #10 Gepost op: 06-03-2019 17:47 u »
Wow ik zie die dikke troep gist ...

Van mij is dit echt vloeibaar (zoals altijd eigenlijk). Ik moet wel zeggen dat ik altijd korrelgist gebruik.
Maar zo'n dik papje heb ik nog nooit gehad. Hoe komt dit dan ?
Zoals ik al zei, niet naar je kijkglas kijken maar de gist dumpen na de hoofdvergisting. Ik gebruik ook altijd korrelgist en het word altijd een dikke slurrie.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #11 Gepost op: 06-03-2019 18:56 u »
Of gewoon je gist lekker laten zitten (zo lang je niet meer dan 2 weken wacht met bottelen) en met de racking arm tot vlak boven de gistmassa je bier er af tappen., dan heb je het minste verlies.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 06-03-2019 21:47 u »
De ene gist is de andere niet. Een BE-256 floculeert  veel sterker als bijvoorbeeld een T-58. Van een t-58 blijven veel meer gistcellen in suspensie m.a.g. een troebel bier. (Ook deze zakt uiteindelijk wel uit)

Klopt helemaal. Bij de ene gist is het dikke stront en bij een ander is het meer dunne diarree.  :-[

Wanneer de slurry dun is dan heb je meer verlies bij het aflaten. Vaak zie je dat een paar dagen later de slurry dikker is.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 06-03-2019 21:51 u »
Dit is met name koudebreuk en andere onzuiverheid. Gist is niet zo brokkelig.

Het ziet er inderdaad behoorlijk brokkerig uit.
Koudebreuk zijn kleine vlokjes en veroorzaakt dit niet. Ik denk eerder dat de gist in laagjes is geflocculeerd.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #14 Gepost op: 06-03-2019 22:31 u »
Of gewoon je gist lekker laten zitten (zo lang je niet meer dan 2 weken wacht met bottelen) en met de racking arm tot vlak boven de gistmassa je bier er af tappen., dan heb je het minste verlies.
En kan je net zo goed een gistvat met een vlakke bodem gebruiken. :)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #15 Gepost op: 07-03-2019 18:55 u »
Het ziet er inderdaad behoorlijk brokkerig uit.
Koudebreuk zijn kleine vlokjes en veroorzaakt dit niet. Ik denk eerder dat de gist in laagjes is geflocculeerd.

Nee hoor, dit zijn onreinheden na koken, die als eerste bezinken. Gist ziet er heel anders uit. Het is de eerste drol die er zo uitkomt, daarna is het dikke smeer. En, hoe helderder je wort tijdens het hele proces, hoe minder je dit soort drollen hebt. Ik ga voor zo helder mogelijk wort.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 07-03-2019 21:59 u »
Nee hoor, dit zijn onreinheden na koken, die als eerste bezinken. Gist ziet er heel anders uit. Het is de eerste drol die er zo uitkomt, daarna is het dikke smeer. En, hoe helderder je wort tijdens het hele proces, hoe minder je dit soort drollen hebt. Ik ga voor zo helder mogelijk wort.

Wat jij bedoelt is de warme breuk. Dat kunnen flinke uitwitklonten zijn...

Hoe de gist uit de CCT komt is sterk afhankelijk van de gebruikte gist. De eiwitten hebben daar beperkt invloed op is mijn ervaring.

Tags: