Gestopte vergisting

Gestart door Abom, 04-03-2019 22:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Abom

We hebben mijn vader een brouwpakket gekocht (beerkit tripel van InterDrinks, ik weet niet of links naar webshops worden gewaardeerd). Uiteindelijk heb ik dit samen met mijn broertje gebrouwen. We zijn een belangerijke stap vergeten, namelijk het soortelijk gewicht meten voor het toevoegen van de gist. Beginnersfout, ik begrijp nu wel waarom dit belangrijk is :D

De eerste week heeft de mandfles een beetje koud gestaan; 14 graden. Echter kwam de vergisting wel opgang. Na één week leek de vergisting al gestopt. Ik heb de mandfles daarna in de woonkamer gezet, waar het constant 20 graden is, dat heeft echter niet mogen baten.
Na het lezen van o.a. op dit forum heb ik een paar kleine zaken geprobeerd, zoals het toevoegen van een klein beetje droge gist en een kleine hoeveelheid gistvoeding. Alleen het toevoegen van nieuwe gist heeft het vergistingsproces opnieuw gestart, maar dit was echter maar van korte duur.
het wort zit nu 3 weken in de mandfles en het soortelijk gewicht zit al 2 weken lang op 1032. Helaas weten we het start soortelijk gewicht niet.

Een ander ding waar ik mijn bedenkingen over het is de hoeveelheid bezinksel, er zit 0,5-1cm bezinksel op de bodem van de mandfles (lijkt mij veel).

Mijn broertje wil gaan bottelen, maar wat ik hier op het forum lees lijkt mij dat geen goed idee en is het soortelijk gewicht nog te hoog. Daarnaast twijfel ik erg of de vergisting op de fles uberhaupt nog zal starten.

Ik vraag me af of het verstandig is om het wort te beluchten en nog een keer proberen om het vergistingsproces weer aan de praat te krijgen. Is dit verstandig of moet ik iets anders proberen?

Een andere vraag, ik ontsmet alle materialen die ik gebruik met chemipro oxi, ook het pipet om de bier mee uit de mandfles te halen. Ik spoel/droog deze niet af, dan raakt het materiaal immers weer besmet. Kan het kwaad wanneer het materiaal nog niet volledig droog is op het moment dat je een monster uit de mandfles haalt?

Samenstelling van het pakket:
Moutsoorten: Pale Ale (1,25kg) en Crystal (150g)
Hopsoorten: Styrian Golding, Tettnanger, Saaz en Fuggle
Gist: Safbrew BE-256 (6g gebruikt, later nog een keer 3g toegevoegd)
120g candi suiker
Ik ga sowieso nog een keer proberen om een batch te brouwen.

haicoterbeek

Hoeveel kg mout (en eventueel suiker) heb je gebruikt. En hoeveel liter zit er nu in je gistvat?
Daar kun je je begin sg wellicht mee benaderen.

Abom

We hebben 1,25 kg pale ale mout en 150 g crystal mout gebruikt = 1,4 kg en 120 g candi suiker. Er zit nu ongeveer 4 L in de mandfles.

Het voordeel van zo'n starterkit is dat het allemaal afgemeten is. In het boekje staat dat het start SG tussen 1070-1080 moet zijn. Volgens de instructies moet het SG op 1020 of lager uitkomen. Het uiteindelijke alcoholpercentage hoort uit te komen op ongeveer 8%.

haicoterbeek

Volgens mijn software zou je begin sg op ca. 1,084 uitgekomen moeten zijn. Met een vergistingsgraad van 70% kom je dan uit op een eind sg van 1,024.
Dit klopt aardig met de instructies.
Met een eind sg wat jij nu meet zit je op een vergistingsgraad van 60%. Dat is voor deze gist erg laag. Met de toegevoegde suiker moet je veel hoger als 80% uit kunnen komen.
Je kunt met zekerheid zeggen dat jouw vergisting gestokt is. Ook met gistvoeding en extra gist toevoegen is het je niet gelukt de vergisting weer op gang te krijgen.
Ik maak uit jouw verhaal op dat je geen gecontroleerde vergisting hebt gehad. De wisselende en te lage temperatuur is de vergisting zeker niet ten goede gekomen.
Voor je weer gaat brouwen zorg dan dat je de temperatuur beter kunt controleren. Bv door gebruik te maken van een omgebouwde koelkast. Begin de vergisting bij 17 C en voer deze op (tot Max. 20C) zodra de activiteit afneemt.

Abom

Bedankt voor de reactie, ik was er al een beetje bang voor. De temperatuur verschillen waren niet zo heel erg groot, we hebben in eerste instantie net naar 21 graden gekoeld (volgens instructies), daarna heeft het 7 dagen in de kelder op 14 graden gestaan, vervolgens een paar dagen op 16 en daarna 1 week op 20 graden.  Vanaf het moment dat de mandfles in de ruimte met 16 graden stond was de vergisting al heel erg laag.

Is er nog iets wat ik zou kunnen proberen, ook om er nog iets van te leren? Heeft het zin om nog een giststarter te maken/te beluchten? Bottelen is volgens mij helemaal geen optie nu, toch?

haicoterbeek

Ik denk dat het eind sg wel bereikt is. Als deze in twee weken niet meer gezakt is dan verwacht ik geen verdere daling meer.
Voor de zekerheid nog een weekje wachten en dan bottelen. Verwacht echter niet te veel van dit bier.

Abom

Een update en een vraag.

Ik heb vorige week dinsdag, na overleg met een vriend van mij, toch nog een keer geprobeerd om de vergisting aan de praat te krijgen door dezelfde gist toe te voegen en de temperatuur een klein beetje te verhogen (van 20 naar 21 en een paar dagen later naar 22).
De vergisting kwam vrijwel meteen weer opgang, ik was aangenaam verrast maar ik had nog steeds weinig hoop. Maar de vergisting loopt op dit moment nog steeds (een klein beetje).

Ik heb gisteren het SG gemeten en deze kwam op 1018 uit (was vorige week 1032). Volgens de instructies van de brouwpakket moet de SG op 1020 of lager zijn voordat je gaat bottelen. Echter het bier is nog erg troebel en er is ook nog steeds activiteit in het waterslot (ongeveer 1 blup per 5 minuten, bij 4 L bier).

Mijn vraag is, moet ik de instructies volgen en kan ik bijvoorbeeld zaterdag gaan bottelen of moet ik het vergistingsproces helemaal afwachten tot er geen activiteit meer in het waterslot is?

Ik denk dat ik het antwoord weet, geduld hebben, toch? :)

haicoterbeek

Citaat van: Abom op 14-03-2019  11:27 uEen update en een vraag.

Ik heb vorige week dinsdag, na overleg met een vriend van mij, toch nog een keer geprobeerd om de vergisting aan de praat te krijgen door dezelfde gist toe te voegen en de temperatuur een klein beetje te verhogen (van 20 naar 21 en een paar dagen later naar 22).
De vergisting kwam vrijwel meteen weer opgang, ik was aangenaam verrast maar ik had nog steeds weinig hoop. Maar de vergisting loopt op dit moment nog steeds (een klein beetje).

Ik heb gisteren het SG gemeten en deze kwam op 1018 uit (was vorige week 1032). Volgens de instructies van de brouwpakket moet de SG op 1020 of lager zijn voordat je gaat bottelen. Echter het bier is nog erg troebel en er is ook nog steeds activiteit in het waterslot (ongeveer 1 blup per 5 minuten, bij 4 L bier).

Mijn vraag is, moet ik de instructies volgen en kan ik bijvoorbeeld zaterdag gaan bottelen of moet ik het vergistingsproces helemaal afwachten tot er geen activiteit meer in het waterslot is?

Ik denk dat ik het antwoord weet, geduld hebben, toch? :)


Je hebt het antwoord zelf al gegeven!

Basje42

Gistkast maken, die je kan regelen.
Je hebt nu geen enkele controle op het m.i. allerbelangrijkste proces van alles.
De gist kan in het begin veel te hard gaan, ook al is de ruimte 14 graden.
Dan kan het binnenin de mandfles bijvoorbeeld al 23 graden zijn, zonder dat je het in de gaten hebt.
En koop, als je het er voor over hebt een TILT hydrometer (geen aandelen).
Dan kan je het SG en temperatuur in je mandfles volgen vanaf je telefoon.
Zonder monsters te hoeven nemen etc... kansen op besmetting en gedoe verkleinen.

haicoterbeek

Citaat van: Basje42 op 14-03-2019  12:33 uGistkast maken, die je kan regelen...

Dat is inderdaad het allerbeste advies in deze! Zou de eerste investering van elke brouwer moeten zijn.

Scorpionrose

Citaat van: haicoterbeek op 14-03-2019  12:39 uDat is inderdaad het allerbeste advies in deze! Zou de eerste investering van elke brouwer moeten zijn.

Klopt helemaal.
De eerste 3 biertjes die ik gebrouwen heb deed ik de vergisting buiten een klimaatkast en het resultaat durf ik niet eens bier te noemen.
Het vierde biertje was het eerste dat uit een klimaatkast kwam en was echt een bier te noemen en met veel plezier genuttigd. Investeren in een klimaatkast is nog belangrijker dan in een mooie brouwinstallatie.

Jacques

Citaat van: Scorpionrose op 14-03-2019  12:55 uInvesteren in een klimaatkast is nog belangrijker dan in een mooie brouwinstallatie.

Mee eens. Een constante temperatuur tijdens de vergisting is vele malen belangrijker dan een constante temperatuur tijdens het maischen.
Het mooie van een klimaatkast is dat je die ook kunt inzetten als warme kamer. Hierdoor heb je veel minder problemen bij de hergisting op de fles.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.