Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eerste Barleywine; recept tips  (gelezen 911 keer)

Offline JamMasterJustin

• Super lid
  • Land: nl
  • Niets hoeft, paarden wel
Eerste Barleywine; recept tips
« Gepost op: 04-03-2019 17:03 u »
Hoi allemaal,

Ik wil een barleywine gaan brouwen: een flink kanon. Ik heb wel eens flinke stouts gemaakt, maar gelet op het (veel) lagere rendement ben ik wat huiverig geworden om 1090+ SG-bieren te maken. Nu wil ik het eens gaan proberen met een triple mash om te kijken of deze extra tijd een daadwerkelijk resultaat heeft: het gaat dus een lange brouwdag worden.

Bij het inlezen over de Barleywines viel mij op dat er niet noodzakelijk barley/gerst in hoeft te zitten... aangezien ik die (nog) niet in huis heb en niet regelmatig gebruik, vind ik dat niet heel erg (tenzij het een enorme smaaktoevoeging / stijlvereiste is). En anders noem ik het een strong ale :P

Mijn vragen spitsen zich toe op het volgende (hoewel alle tips / opmerkingen welkom zijn):

1. Ik twijfel over de gist. Ik gebruik graag droge gist, maar vind het wat lastig om een high gravity droge gist te vinden. Op basis van de ervaringen op dit forum zou de M42 dit moeten aankunnen.

2. Ik vraag mij ook af of ik een deel van de stort niet beter vervang voor suiker. Dat scheelt een heleboel graan in de ton en doet wonderen voor rendement en eind SG / abv.

3. De toevoeging van de koudhop heb ik van een bier van Brewdog gekopieerd. Ik vind het idee interessant, maar vraag mij af wanneer ik koudhop. Laat ik het bier na de vergisting een aantal maanden rijpen in een schoon gistvat / lagervat. En voeg ik dan nadat het bier op smaak is de koudhop toe? Of doe ik dat na de hoofdgisting zoals bij een IPA? Maar dan vervliegt het aroma al sneller voordat het bier op smaak is.

Het recept is als volgt:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKachel Barley Wine
Brouwdatum04-03-2019
BierstijlBarley Wine
Volume20,0 l
Begin SG1,111 SG
Berekende kleur (Morey)56 EBC
Berekende bitterheid (Rager)92 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
24,00 lWater uit Water Heerlen
10,99 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
31 mg/l7 mg/l79 mg/l232 mg/l25 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
8,57 kgPale Ale moutDingemans7 EBC84,5 %
0,91 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC9,0 %
0,56 kgMünchenermoutDingemans15 EBC5,5 %
0,10 kgChocolademoutThomas Fawcett and Sons1000 EBC1,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Triple Mash65,0 °C1 min.75 min.2,4 l/kg
Double Mash65,0 °C1 min.75 min.2,4 l/kg
Amylaserust65,0 °C2 min.75 min.2,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gChinookbellen13,1%60 min.48,4 IBU
20,0 gSorachi Acepellets14,5%20 min.13,2 IBU
20,0 gChinookbellen13,1%20 min.10,9 IBU
20,0 gCascadepellets5,5%20 min.5,0 IBU
20,0 gSorachi Acepellets14,5%5 min.6,6 IBU
20,0 gChinookbellen13,1%5 min.5,4 IBU
20,0 gCascadepellets5,5%5 min.2,5 IBU
125,0 gChinookbellen13,1%koudhop0,0 IBU
125,0 gCascadepellets5,5%koudhop0,0 IBU
125,0 gSorachi Acepellets14,5%koudhop0,0 IBU

Gist
starter[/data][data]New World Strong Ale (M42)[/data][data]bovengist[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row][data]125,0 gSorachi Acepellets14,5%koudhop0,0 IBU

Als jullie tips hebben, hoor ik het graag

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
Re: Eerste Barleywine; recept tips
« Reactie #1 Gepost op: 04-03-2019 21:55 u »
Ik vergist mijn favoriete stout met us-05 en die komt doorgaans op de 11,5%
Om een redelijk rendement te halen met mijn grainfather gebruik ik bij dergelijke brouwsels (zeg alles boven de 7 kg moutstort) een dubbele magisch stap en zit ik altijd boven de 80% rendement.

Koudhop zou ik pas toevoegen een dag of 5 voor bottelen.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #2 Gepost op: 05-03-2019 00:25 u »
Bij het inlezen over de Barleywines viel mij op dat er niet noodzakelijk barley/gerst in hoeft te zitten... aangezien ik die (nog) niet in huis heb en niet regelmatig gebruik, vind ik dat niet heel erg (tenzij het een enorme smaaktoevoeging / stijlvereiste is). En anders noem ik het een strong ale :P

In een gerstewijn moet zeker weten gerst inzitten. Anders is het vrij lastig om te maken.

Gelukkig zijn al je mouten gerst ;).

Offline JamMasterJustin

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 05-03-2019 07:13 u »
Haha ohw jaaa... Not my finest hour. Ik was om de een of andere reden rogge aan het denken...

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 05-03-2019 08:24 u »
Je zou ook kunnen overwegen een deel moutextract te gebruiken. Dan kun je ook af met een single of double mash.

Is een beslagdikte van 2,4 L/kg niet wat te dik trouwens? De Grainfather app mikt meestal op 2,7 en dat vind ik persoonlijk ook al aan de dikke kant.

Een ibu van 92 is ook best behoorlijk voor een barleywine... Maja, tis maar wat je lekker vindt.  :brouwen:

Offline JamMasterJustin

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 05-03-2019 08:29 u »
Mijn veronderstelling is - maar ik kan mij vergissen - dat ik door de triple mash een dunner beslag zal hebben. Ik gebruik al het maischwater ineens en deel mijn spoelwater door drie. Of begrijp ik de triple mash verkeerd?

Ik heb het idee om triple mash te doen van jou, dacht ik. Je hebt het ergens in een topic vermeld. Hoe is jouw werkwijze? Ik leer graag.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #6 Gepost op: 05-03-2019 09:00 u »
Mijn veronderstelling is - maar ik kan mij vergissen - dat ik door de triple mash een dunner beslag zal hebben. Ik gebruik al het maischwater ineens en deel mijn spoelwater door drie. Of begrijp ik de triple mash verkeerd?

Ik heb het idee om triple mash te doen van jou, dacht ik. Je hebt het ergens in een topic vermeld. Hoe is jouw werkwijze? Ik leer graag.

Je bekend voor de eerste maischstap een goede beslagdikte uit en deel de rest van het spoelwater op.
In dit geval zou ik een dubbele maischstap van 2x 5 kg mout doen. en starten met 17 of 18 liter maischwater. Het resterende water gebruik je om te spoelen en koelen.

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 05-03-2019 09:37 u »
Als je meerdere keren gaat maischen moet sturen op de hoeveelheid preboil, m.a.w. de hoeveelheid spoelwater. De eerste keer zou ik doen met de hoeveelheid water die hoort bij de hoeveelheid mout voor de eerste stort. Dan ga je kijken hoeveel je moet spoelen om aan de hoeveelheid maischwater te komen voor de tweede stort. Tegelijkertijd moet je wel je SG’s halen, dus moet je flexibel zijn. Misschien iets langer maischen of wat langer koken, of toch wat spelen met de hoeveelheid spoelwater.

Tripel mash is erg tijdrovend en in dit geval levert het volgens mij weinig op.
Je heb 10 kg mout. Bij gebruik van het standaard pipework zou ik een double mash doen van 2x5 kg (sweetspot ligt immers rond de 5kg).

Trouwens, het lijk erop dat je mikt op een dunne body. Klopt dat?

Offline JamMasterJustin

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 05-03-2019 11:26 u »
Ok, dan gaan we voor en reiterated / double mash.

Ik wil het bier niet per se dun hebben; beter opschroeven naar 67? Mijn idee is eigenlijk dat het eind SG redelijk hoog is en al voor een voller mondgevoel zorgt. Vandaar dat ik voor iets lager qua temperatuur ben gegaan

Qua IBU’s: Ik let meestal niet op IBU maar meer op SG/IBU-verhouding en de bitterheidsverhouding in BrouwHulp.

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 05-03-2019 11:43 u »
Ok, dan gaan we voor en reiterated / double mash.

Ik wil het bier niet per se dun hebben; beter opschroeven naar 67? Mijn idee is eigenlijk dat het eind SG redelijk hoog is en al voor een voller mondgevoel zorgt. Vandaar dat ik voor iets lager qua temperatuur ben gegaan

Qua IBU’s: Ik let meestal niet op IBU maar meer op SG/IBU-verhouding en de bitterheidsverhouding in BrouwHulp.

Nou ja, met 65 graden lukt het ook wel. Je gebruikt geen suiker of moutextract dus body zal er wel zijn inderdaad. Maar misschien wil je wat meer inzetten op volheid in het mondgevoel, dan zou ik voor 67 of 68 gaan.

De IBU/SG verhouding is hoger dan "normaal" voor een barleywine. Bij een barleywine ben je al gauw de balans kwijt tussen zoetheid, fruitigheid en het gewenste moutkarakter. Maar misschien als je deze jaren laat staan pakt het juist goed uit. Alleen het hopschema is niet per se bedacht op lange rijping..

Als je korrelgist wilt gebruiken kun je overwegen BSG 3613 of us-05 te gebruiken.

Offline JamMasterJustin

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 06-03-2019 08:18 u »
Ik heb een beetje geschroefd aan het recept en jullie tips verwerkt. IBU is substantieel verlaagd. Triple mash is eruit gehaald. 65 graden blijf ik aanhouden voor dit brouwsel.

Het spoelwater / maischwater is nu niet goed aangegeven in BrouwHulp. Ik gebruik 19.5 liter spoelwater op ongeveer 5 kilogram mout. Dan spoel ik met 10,5. Dan heb ik een relatief gebruikelijke verhouding. Bij de tweede keer spoelen ga ik kijken wat mijn SG en maischrendement is en probeer ik te sturen naar een preboil SG van 1,093 om zo mijn verwacht eind SG te halen. Eventueel corrigeer ik bij met wat moutextract en/of suiker.

Qua gist: ik twijfel nog tussen M42 en Nottingham.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKachel Barley Wine
Brouwdatum04-03-2019
BierstijlBarley Wine
Volume20,0 l
Begin SG1,111 SG
Berekende kleur (Morey)56 EBC
Berekende bitterheid (Rager)77 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
19,50 lWater uit Water Heerlen
15,49 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
31 mg/l7 mg/l79 mg/l232 mg/l25 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
8,57 kgPale Ale moutDingemans7 EBC84,5 %
0,91 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC9,0 %
0,56 kgMünchenermoutDingemans15 EBC5,5 %
0,10 kgChocolademoutThomas Fawcett and Sons1000 EBC1,0 %
0,00 kgMoutextract lichtBrewferm8 EBC0,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Double Mash65,0 °C1 min.75 min.1,9 l/kg
Amylaserust65,0 °C2 min.75 min.1,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gChinookbellen13,1%60 min.48,4 IBU
12,5 gSorachi Acepellets14,5%20 min.8,3 IBU
12,5 gChinookbellen13,1%20 min.6,8 IBU
12,5 gCascadepellets5,5%20 min.3,1 IBU
15,0 gSorachi Acepellets14,5%5 min.4,9 IBU
15,0 gChinookbellen13,1%5 min.4,0 IBU
15,0 gCascadepellets5,5%5 min.1,9 IBU
125,0 gChinookbellen13,1%koudhop0,0 IBU
125,0 gCascadepellets5,5%koudhop0,0 IBU
125,0 gSorachi Acepellets14,5%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
30,0 gNew World Strong Ale (M42)bovengist

Komt dit iets beter in de buurt?

Kan ik na hoofdgisting overhevelen naar een schoon lagervat en dat een aantal maanden later rusten - zonder al te veel kans op autolyse en oxidatie? En dan 4 a 5 dagen voor bottelen koudhoppen? Misschien zelfs eerder de helft al bottelen en de andere helft bewaren voor koudhop om het verschil te proeven.

Eventuele tips of opmerkingen zijn welkom!

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 06-03-2019 08:51 u »
Ben benieuwd wat eruit komt. Ik kom graag eens proeven als hij klaar is! (ik werk in Heerlen).

Offline Ventus

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #12 Gepost op: 06-03-2019 09:34 u »

375 gram koudhop op 20 liter in een Barleywine?
Dit lijkt me meer een DIPA hoeveelheid.
US-Barleywine zou je op 70IBU's met wat aromahop kunnen doen, gram of 3-4 per liter en ook zoiets als dryhop.

Offline snowmansion

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 06-03-2019 10:10 u »
My 2 cents.. ik heb een tijd geleden ook een barley wine gebrouwen en vergist met de Nottingham. Start SG was 1096 uit mijn hoofd. Uiteindelijk met die gist 10.5% alcohol weten te behalen. Gok dat het eind SG zo'n 1020 was.

Offline JamMasterJustin

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 06-03-2019 18:28 u »
Ben benieuwd wat eruit komt. Ik kom graag eens proeven als hij klaar is! (ik werk in Heerlen).

Ik heb het precies andersom: ik woon in Heerlen en werk in Maastricht. Maar je bent altijd welkom. Als ie klaar is mag je er gerust een paar hebben!

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #15 Gepost op: 06-03-2019 18:40 u »
375 gram koudhop op 20 liter in een Barleywine?
Dit lijkt me meer een DIPA hoeveelheid.
US-Barleywine zou je op 70IBU's met wat aromahop kunnen doen, gram of 3-4 per liter en ook zoiets als dryhop.

Eens, die koudhop is zonde van je geld ;).
Tijden je rijpingsperiode is die smaak weg.

Lang lageren en dan koudhoppen is wel interessant. Geen idee wat dat voor effect heeft.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 06-03-2019 21:22 u »
Ook mee eens een barleywine is toch een beetje een bewaarbier en als je gaat koudhoppen die smaak is over een aantal weken weg.
Ik zou zeggen meer aromahop bij 0 minuten .
En dan ipv koudhoppen terugkoelen tot onder 80 graden en dan een dosis van je koudhop gebruiken.Even laten staan dan verder terugkoelen en whirlpoolen.
Heb ik 2 jaar geleden bij mijn bigfootclone gedaan en die was na een jaar nog superlekker.
En ook bij mijn old foghornclone die morgen ga bottelen.

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 07-03-2019 08:39 u »
Ik heb het precies andersom: ik woon in Heerlen en werk in Maastricht. Maar je bent altijd welkom. Als ie klaar is mag je er gerust een paar hebben!

Deal. We gaan bier ruilen.

Tags: