Eerste poging donker biertje

Gestart door Kristof.Anthonis, 04-03-2019 11:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kristof.Anthonis

Samen met enkele vrienden brouwen we nu al een tijdje. Begonnen met een bestaand recept en dat resulteerde in best te drinken biertjes. Het kriebelt dan ook om zelf eens een receptje te proberen te maken met onze beperkte basiskennis. Ik geef ook toe dat ik nog maar mijn eerste stapjes met BrouwHulp heb genomen en dat sommige parameters zoals brouwzaalrendement misschien niet accuraat zijn. Dit is een eerste poging voor een donker biertje dat we binnenkort willen proberen te brouwen. Alle meningen zijn welkom! :-) ... Ik hoop veel van jullie bij te leren. Alvast bedankt voor de meningen.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk002
Naam receptZonde Dubbel
Brouwdatum04-03-2019
BierstijlDubbel
Volume37,0 l
Begin SG1,067 SG
Berekende kleur (Morey)42 EBC
Berekende bitterheid (Rager)41 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
30,00 lWater uit Zutphen
33,55 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
10,00 kgPilsmoutWeyermann3 EBC87,7 %
0,70 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC6,1 %
0,70 kgSpecial BDingemans350 EBC6,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
stap 162,0 °C30 min.40 min.2,6 l/kg
stap 273,0 °C30 min.20 min.2,6 l/kg
stap 378,0 °C30 min.5 min.2,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
33,0 gNuggetpellets13,0%90 min.36,6 IBU
33,0 gMount Hoodpellets6,0%15 min.4,5 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
2,0 pak(ken)Belgian Abbey II (1762)bovengist

**Edit nr. 1** : We gebruiken gewoonlijk veel minder spoelwater dan wat BrouwHulp hier voorstelt, meestal zitten we zo rond 20 liter...

Jacques

De bitterheid voor een dubbel vrij hoog. Ik zou die terugbrengen naar zo'n 30 IBU.

Verder mag er best wat suiker in een dubbel. 10% is geen uitzondering.

Kristof.Anthonis

Welke suiker raad je dan aan? Kandijsuiker?

Jacques

Citaat van: Kristof.Anthonis op 05-03-2019  08:48 uWelke suiker raad je dan aan? Kandijsuiker?

Kandijsuiker kan, gewone kristalsuiker kan ook. Zowel witte kandijsuiker als kristalsuiker bestaan voor 100% uit sucrose. Kandijsuiker is een stuk duurder.

Bruine kandijsuiker geeft kleur een een smaakje. Als je kandijsuiker wilt gebruiken kun je het beste bruine kandijsuiker gebruiken. Met witte kandijsuiker win je niets en ben je alleen duurder uit...

springerke


**Edit nr. 1** : We gebruiken gewoonlijk veel minder spoelwater dan wat BrouwHulp hier voorstelt, meestal zitten we zo rond 20 liter...


Om minder spoelwater te gebruiken moet je uw maischwater verhogen
Heb je uw brouwinstallatie goed omschreven in de databank van BrouwHulp, afmetingen, de verdamping snelheid enz.

Kristof.Anthonis

@ Jacques: Bedankt voor de tip ;-).

@ springerke : Allicht heb ik wat foutjes gemaakt bij het invullen van de installatie. Zoals ik al aangegeven had, nog nooit eerder gewerkt met BrouwHulp en er zijn op het eerste zicht ook veel parameters waar ik absoluut geen idee heb van de waarden die hier thuis horen :-).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.