Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Begin SG?  (gelezen 818 keer)

Offline Pietjebrouwketel

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Begin SG?
« Gepost op: 03-03-2019 14:13 u »
Beste mede bierliefhebbers en brouwers,

Ik heb vorige week zondag een heerlijke dag aan het brouwen geweest, ik heb geprobeerd het kriebels bier te brouwen volgens volgend recept:
 https://www.twortwat.nl/recepten?id=231

Ik heb een aantal beginnersvragen:

In dit recept hebben ze het over de begin SG. Wanneer wordt het begin SG. gemeten voor of na het koken?

Ik heb momenteel de 20 L in mijn vergist koelkast staan waar ik het komende woensdag uit ga halen om het op fles te zetten, in het recept staat dat er voor elke L 6 gram bottelsuiker bij moet voor het de fles in gaat.
Is het de bedoeling dat ik dit oplos in water om het in zijn geheel in 1 keer in het vergistingsvat  gooi en dan goed roer of is het de bedoeling dat ik in elk flesje de benodigde grammen suiker gooi voordat het bier erin gaat?

Ik heb geprobeerd de antwoorden te vinden maar zag door de vragen en antwoorden de antwoorden op mijn vragen niet meer.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Fijne zondag allemaal!

Grt Pietjebrouwketel

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
Re: Begin SG??
« Reactie #1 Gepost op: 03-03-2019 14:51 u »
Het begin SG wordt gemeten na het koelen van het gekookte wort.
Vooraleer je aan bottelen denkt zou ik eerst lageren na het gisten een weekje of 2, zeker het SG meten na de gisting. Daarna weet je of je bier is uitgegist door nogmaals SG te meten, dan bottelen met die 6g suiker per liter opgekookt in een heel kleine hoeveelheid water en alles in je bottelemmer waarna goed maar rustig mengen in je bier. 

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Re: Begin SG??
« Reactie #2 Gepost op: 03-03-2019 14:52 u »
Het begin SG is de waarde als het wort is afgekoeld tot 20C je gistvat in gaat.
Je bottelsuiker oplossen en goed roeren in een bottelemmer betekend een grotere zuurstof inslag dat kan leiden tot oxidatie.
Mijn voorkeur gaat uit naar suiker toevoeging direct in de fles. Dat kan zowel direct of opgelost in je flessen.

Offline Scorpionrose

• Vol lid

Offline Pietjebrouwketel

• *
Re: Begin SG?
« Reactie #4 Gepost op: 03-03-2019 20:26 u »
Dank voor alle reacties met nuttige informatie.

Ik dacht dat ik na het gisten het bier in de flessen kon doen zodat ik deze op fles zou laten lageren,  dit is dus niet helemaal de bedoeling zoals ik nu begrijp.

Hieronder zoals ik het nu denk te moeten gaan doen :

Ik zal het bier dus uit mijn vergistingvat moeten halen en overhevelen in een ander vat zodat ik deze in een koelkast laat lageren de 2 a 3 weken erna.

Voordat ik dan ga bottelen kook ik eerst wat water waarin ik de benodigde grammen suiker oplos zodat ik deze door mijn bier mix om het direct daarna te bottelen.

Ik hoop dat ik het nu goed begrepen heb.

Grt Pietjebrouwketel

Online middelaersch

• Boven 10 berichten
  • *
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #5 Gepost op: 03-03-2019 20:57 u »
Ik zal het bier dus uit mijn vergistingvat moeten halen en overhevelen in een ander vat zodat ...
Dat kan, maar er zijn er ook die dat niet doen. Je kunt het in het gistvat laten totdat het echt is uitgegist, en dan bottelen.

Offline Pietjebrouwketel

• *
« Reactie #6 Gepost op: 03-03-2019 21:03 u »
Bedankt voor je reactie!

Dus het feit dat de gist erin blijft is niet een probleem?

Na 10 dagen op 20 graden gisten zou dit klaar moeten zijn,  als ik vanaf dan mijn vergistkast op temperatuur tussen 4 en 7 graden zet zou het lageren gewoon prima zijn dus?

Dank voor de hulp!

Offline springerke

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 03-03-2019 21:34 u »
Eerst even SG meten en na 2 3 dagen nog eens meten, als het SG het zelfde blijft wil dit zeggen dat het uitvergist is. Is het gedaald dan is het niet uitgegist en moet je nog even wachten.
Het is tenslotte nog maar een week geleden gebrouwen en dat is vlug om te bottelen. Je bier is niet uitgegist als jij het wil en kan best 2 tot 3 weken duren.
Maar de hoofdvergisting zal al voorbij zijn en je bent nu bezig met de nagisting en dat gaat veel langzamer.
Voor je bottelsuiker in je vat doet eerst overhevelen naar een ander vat zodat je de gist achter laat en dan de opgeloste en gekookte suiker toevoegen en langzaam roeren.

Online brouwerwaldonk

• Super lid
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #8 Gepost op: 03-03-2019 22:37 u »
Citaat
Eerst even SG meten en na 2 3 dagen nog eens meten, als het SG het zelfde blijft wil dit zeggen dat het uitvergist is. Is het gedaald dan is het niet uitgegist en moet je nog even wachten.
Op 2 a 3 dagen kan niet zeker weten of het helemaal is uitgegist, vraag maar aan die met bommetjes zitten.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 03-03-2019 23:10 u »
Volgens mij kun je beter naar je waterslot kijken dan naar of het SG nog afneemt. Afname van het SG is immers hetzelfde als koolzuurbubbels. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 03-03-2019 23:22 u »
Volgens mij kun je beter naar je waterslot kijken dan naar of het SG nog afneemt. Afname van het SG is immers hetzelfde als koolzuurbubbels.

Het beste is naar beide te kijken...

Overigens hanteer ik tegenwoordig een periode van 4 dagen zonder daling van het SG voor het bottelen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 04-03-2019 07:36 u »
Het beste is naar beide te kijken...
Het eind SG zegt niets over het al of niet klaar zijn van de gisting, hooguit zegt het iets over het al of niet vastgelopen zijn van de gisting als de SVG abnormaal laag is mbt de gebruikte gist. Als je geen kraantje hebt of andere manier om SG (of Brix) te kunnen meten zonder je vat te moeten openen zou mijn advies zijn om het vat niet te openen en dan alleen naar je waterslot te kijken. (Maar daarvoor moet je vat wel luchtdicht zijn, anders is je waterslot niet betrouwbaar)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 04-03-2019 12:01 u »
Het eind SG zegt niets over het al of niet klaar zijn van de gisting, hooguit zegt het iets over het al of niet vastgelopen zijn van de gisting als de SVG abnormaal laag is mbt de gebruikte gist. Als je geen kraantje hebt of andere manier om SG (of Brix) te kunnen meten zonder je vat te moeten openen zou mijn advies zijn om het vat niet te openen en dan alleen naar je waterslot te kijken. (Maar daarvoor moet je vat wel luchtdicht zijn, anders is je waterslot niet betrouwbaar)

Het verloop van de vergisting zegt heel veel. Om zeker te zijn dat je niet te maken hebt met een vastgelopen vergisting doe je meting.
Enkel kijken naar het waterslot is onbetrouwbaar omdat je waterslot ook kan werken door temperatuursverschillen.

Het vat openen om met een slangetje of een wijndief een klein monster te nemen kan niet zo heel veel kwaad. En ook een kraantje kan een uitkomst bieden. Het is jammer dat onze leveranciers de vergistingsvaten niet standaard voorzien van sanitaire monsterkraantjes.

Voor het volgen van de vergisting zonder het gistvat te openen beidt jouw onvolprezen weegmethode uitkomst. Zeker als het gaat om kleine hoeveelheden.

Offline Pietjebrouwketel

• *
« Reactie #13 Gepost op: 04-03-2019 22:04 u »
Wederom allemaal weer veel dank voor de nuttige informatie met bijbehorende argumenten,erg leerzaam.

Vandaag ben ik weer even langs de Braumarkt gereden en heb een mooie nieuwe aanwinst voor de hobby geregeld.
https://www.braumarkt.com/ss-brewtech-brewmaster-bucket-26-liter-7-gal.html

Ik heb mijn plastic vergistingsvat straks vervangen voor dit mooie rvs vat.
Een mooi voordeel is dat het gist als bezinksel onderin het vat gaat zitten, bij het leeg laten lopen blijft dit mooi onderin zitten zodat ik er straks zeker van ben dat er geen gist meer in mijn bottelvat komt zodat ik hierin dan mijn bottelsuiker kan toevoegen.

Over 2 dagen is het gisten in principe klaar en ga ik het brouwsel uit mijn plastic vat in mijn nieuwe rvs vat overhevelen.
Zodra dit gebeurt is ga ik dit vat 3 weken laten lageren op 12 graden.
Als dit gedaan is ga ik het overhevelen naar mijn bottelvat om hier de nodige grammen suiker toe te voegen om het vervolgs direct te bottelen.

Dan nog even een kleine 2 weken geduld en gaat hopelijk het feest beginnen. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat 😉

Grt Pietjebrouwketel

Offline JamMasterJustin

• Super lid
  • Niets hoeft, paarden wel
« Reactie #14 Gepost op: 08-03-2019 07:42 u »
Ik zou oppassen met de veronderstelling dat je bier over 2 dagen 'in principe' is uitgegist. Het bier is wel/niet uitgegist. Dit kun je zien doordat je op een bepaalde dag je SG meet en 3 dagen daarna nog eens je SG meet. Is de waarde hetzelfde, dan is je vergisting klaar (ervan uitgaande dat er sprake is van een juiste temperatuur).

Als het bier is uitgegist, kun je lageren in een lagervat of in je gistvat. Ik doe dat zelf nooit maar daarover verschillen de meningen (overhevelen naar een schoon vat vergroot de kans op oxidatie van je bier, omdat er geen koolzuur meer wordt geproduceerd en je bier daardoor in aanraking komt met zuurstof versus je bier op dode gistcellen laten staan kan zorgen voor negatieve bijsmaakjes van de gist aan je bier (hoewel algemeen wordt aangenomen dat dat die bijsmaakjes niet in 1 a 2 weken worden geproduceerd)).

Ik lager (daarom) in mijn gistvat voor max 1 a 2 weken. Daarna hevel ik over naar een gereinigde en ontsmette bottelemmer waaraan ik water met suiker toevoeg om te gaan bottelen

Offline Pietjebrouwketel

• *
« Reactie #15 Gepost op: 08-03-2019 19:35 u »
Bedankt voor je reactie met veel leerzame informatie!

Ik was inderdaad van plan om na 2 dagen na mijn laatste bericht het geheel over te hevelen naar mijn nieuwe rvs vergistingvat om het daarin te laten lageren.
Ik heb de SG gemeten en uiteindelijk pas vandaag de temperatuur naar 12 graden gezet om het lageren te starten.

Volgende keer ga ik alles gewoon in mijn rvs vergistingvat doen en wordt er inderdaad alleen maar overgeheveld voordat ik ga bottelen.

Bedankt voor alle nuttige en leerzame informatie, ik ben er erg mee geholpen.

Grt Pietjebrouwketel

Tags: