Slechte vergisting Barley Wine

Gestart door Kokkebil, 03-03-2019 13:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kokkebil

Onlangs heb ik een Barley Wine gebrouwen met een begin GS van 1095.

Ik heb een (waarschijnlijk te kleine) giststarter gemaakt.
De hoofdgisting kwam maar matig op gang en duurde maar kort.

Later gistte het brouwsel heel langzaam door en ik heb de SG gemeten deze kwam op 1040 ( na 1,5 week), veel te hoog dus.
Ik heb hierop een behoorlijk hoeveelheid slurry van een ander brouwsel toegevoegd, echter met een zeer matig resultaat.
Na een week is het SG nog 1035 en de gisting verloopt nog slechts uiterst langzaam.
Wat te doen?

brouwerwaldonk

Als ik u was zou ik het eens goed beluchten, verse zuurstof = verse actieve gistcellen, het zal dan wel in gang schieten.

Scorpionrose

Citaat van: brouwerwaldonk op 03-03-2019  14:14 uAls ik u was zou ik het eens goed beluchten, verse zuurstof = verse actieve gistcellen, het zal dan wel in gang schieten.

Dit zou ik dus niet doen tenzij je oxidatie in je bier wilt.
Aan het begin van de vergisting kun je beluchten, maar niet als het wort al bijna geheel is omgezet naar bier

brouwerwaldonk

Wat stel jij dan wel voor, niets
Hij moet niet bang gemaakt worden want de zuurstof zal direct door de gist gebruikt worden om nieuwe dochtercellen aan te maken.
Ook een heel heel klein beetje gemengde gistvoeding kan geen kwaad, echt maar een heel klein beetje.

2 weken geleden hetzelfde voorgehad, een gisting gestart van 1100 met veel suiker die slecht op gang kwam. Na meer dan een week (stond op 1040) een beetje slurry uitgeheveld, overdadig belucht en direct toegevoegd. Enkele uren later is de gisting als een speer op gang geschoten met heel veel gist door het waterslot. Het staat nu op 1005 en is nog altijd flink bezig.   

Wallie

Citaat van: brouwerwaldonk op 03-03-2019  14:40 uWat stel jij dan wel voor, niets
Hij moet niet bang gemaakt worden want de zuurstof zal direct door de gist gebruikt worden om nieuwe dochtercellen aan te maken.
Ook een heel heel klein beetje gemengde gistvoeding kan geen kwaad, echt maar een heel klein beetje.

2 weken geleden hetzelfde voorgehad, een gisting gestart van 1100 met veel suiker die slecht op gang kwam. Na meer dan een week (stond op 1040) een beetje slurry uitgeheveld, overdadig belucht en direct toegevoegd. Enkele uren later is de gisting als een speer op gang geschoten met heel veel gist door het waterslot. Het staat nu op 1005 en is nog altijd flink bezig.   

Je eerste post is niet helemaal duidelijk. Het lijkt alsof je bedoeld dat je het vergistende bier moet beluchten.
Jij bedoeld een beetje gist uithevelen en alleen dit beluchten, en dan terug in je bier gooien.

Geen slechte optie lijkt mij.

Scorpionrose

Citaat van: Wallie op 03-03-2019  17:35 uJe eerste post is niet helemaal duidelijk. Het lijkt alsof je bedoeld dat je het vergistende bier moet beluchten.
Jij bedoeld een beetje gist uithevelen en alleen dit beluchten, en dan terug in je bier gooien.

Geen slechte optie lijkt mij.

Ja dat kan maar dat gaf hij dus niet aan in zijn eerste post.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 03-03-2019  14:40 uWat stel jij dan wel voor, niets
Hij moet niet bang gemaakt worden want de zuurstof zal direct door de gist gebruikt worden om nieuwe dochtercellen aan te maken.

Zeker als de gist niet meer actief is zal het een tijdje duren voordat de zuurstof gebruikt wordt voor de aanmaak van nieuwe cellen. De gist moet omschakelen van een anaerobe vergisting naar een aerobe vergisting.
Verder kan het zijn dat er te weinig mineralen voorhanden zijn voor de aanmaak van nieuwe cellen.

Beter dan het bier te beluchten is het een giststarter te maken met gist die onder in het gistvat zit. Om te zorgen dat er voldoende mineralen beschikbaar zijn dient gistvoeding toegevoegd te worden.



Kokkebil heeft weinig verteld over zijn brouwsel. Hoe was de moutstorting? Welke gist is gebruikt?
Van 1095 naar 1035 betekent dat het alcoholgehalte nu op 8% zit. De meeste gisten kunnen dit aan, maar er zijn er ook die dan hun alcoholtolerantie bereikt hebben.

Verder kan het een kwestie van veel geduld hebben zijn. Een slepende vergisting kan een hele tijd duren...
 

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 03-03-2019  22:21 uZeker als de gist niet meer actief is zal het een tijdje duren voordat de zuurstof gebruikt wordt voor de aanmaak van nieuwe cellen. De gist moet omschakelen van een anaerobe vergisting naar een aerobe vergisting.
Verder kan het zijn dat er te weinig mineralen voorhanden zijn voor de aanmaak van nieuwe cellen.

Beter dan het bier te beluchten is het een giststarter te maken met gist die onder in het gistvat zit. Om te zorgen dat er voldoende mineralen beschikbaar zijn dient gistvoeding toegevoegd te worden.



Kokkebil heeft weinig verteld over zijn brouwsel. Hoe was de moutstorting? Welke gist is gebruikt?
Van 1095 naar 1035 betekent dat het alcoholgehalte nu op 8% zit. De meeste gisten kunnen dit aan, maar er zijn er ook die dan hun alcoholtolerantie bereikt hebben.

Verder kan het een kwestie van veel geduld hebben zijn. Een slepende vergisting kan een hele tijd duren...

Moutstort is 10 kg totaal.
Pilsmout, Pale, Amber, 2 soorten Munich en wat roasted.
Kruiden: kummel, steranijs en zoethout.
Gist 1726 Wyeast deze was wat oud, heb een gisstarter gemaakt, de gisting kwam na een paar dagen goed opgang maar duurde kort.
Later nog slurry van een ander brouwsel toegevoegd.

P.S.
Ik heb een bierpakket van Beerwulf gekregen en daar zit ook jouw Brand Blond in Jacques.
Ben benieuwd!  :proost: :proost: :proost:

Jacques

Ik denk dat je de Wyeast 1762 bedoelt in plaats van 1726...

De 1762 is de Belgian Abbey Style Ale II. Die gist zou de gist van Rochefort. Deze gist gaat niet zo heel ver door is mijn ervaring. Zonder suikertoevoeging komt die niet veel verder dan een kleine 70%. Dit ondanks dat Wyeast op hun website schrijft dat de vergistingsgraad ergens tussen de 73 en 77% ligt.

Jij zit nu op 63%. Wanneer het aandeel aan donkere mout hoog is (je hebt geen percentages gegeven) dan daalt de vergistingsgraad. Ook kunnen kruiden een negatief effect hebben op de vergistingsgraad.

Omdat je aangeef dat je in verhouding weinig gist geënt hebt zou ik het bier een beetje gistvoeding geven en rust... En als je de boel wil versnellen kun je een giststarter maken met het gistdepot.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 04-03-2019  16:27 uOmdat je aangeef dat je in verhouding weinig gist geënt hebt zou ik het bier een beetje gistvoeding geven en rust... En als je de boel wil versnellen kun je een giststarter maken met het gistdepot.

Ik heb geen moutextract meer en ook geen restant wort van een vorig brouwsel.

En mijn voorraad is op peil en om nu alleen wat moutextract te bestellen...
Kan ik een op een andere manier een starter maken.
Ik heb al een hoeveelheid slurry van een ander brouwsel erbij gedaan.

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 04-03-2019  16:37 uEn mijn voorraad is op peil en om nu alleen wat moutextract te bestellen...
Kan ik een op een andere manier een starter maken.

Bij veel reformwinkels zoals Ekoplaza verkopen ze biologische moutextract. Het op voorraad hebben van een paar potten is ideaal voor het snel maken van een starter.

Henielma

Of maisch 150 gram pilsmout gedurende 20 min bij 65 ºC. Filter met een vergiet en breng het wort kort aan de kook. Hierna afkoelen en je starterwort is klaar.
Best leuk om te doen. In ongeveer een uur ben je hiermee klaar.

Kokkebil

Citaat van: Henielma op 04-03-2019  18:59 uOf maisch 150 gram pilsmout gedurende 20 min bij 65 ºC. Filter met een vergiet en breng het wort kort aan de kook. Hierna afkoelen en je starterwort is klaar.
Best leuk om te doen. In ongeveer een uur ben je hiermee klaar.

Ok, ga ik dit proberen.
Hoeveel slurry moet ik uit het vat vissen voor starter voor ca.30 liter?

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 04-03-2019  19:49 uOk, ga ik dit proberen.
Hoeveel slurry moet ik uit het vat vissen voor starter voor ca.30 liter?

10 ml voor een starter van 1,5 tot 2 liter is meer dan genoeg.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 04-03-2019  21:20 u10 ml voor een starter van 1,5 tot 2 liter is meer dan genoeg.

Zo weing? ik kan toch ook slurry van een ander brouwsel nemen?
Dat is dan wel een andere gist, maar dat " bijt elkaar" toch niet?

Robert1968

Toch niet SG gemeten met een refractometer, he?

Opties:
- warm(er) wegzetten
- even vat zwenken, maar beter beluchten (gevaar voor oxidatie valt wel mee is mijn ervaring met donkere zware bieren)
- wat gistvoedingscomplex toevoegen
- combinatie van bovenstaande

Kokkebil

Citaat van: Robert1968 op 05-03-2019  17:08 uToch niet SG gemeten met een refractometer, he?

Opties:
- warm(er) wegzetten
- even vat zwenken, maar beter beluchten (gevaar voor oxidatie valt wel mee is mijn ervaring met donkere zware bieren)
- wat gistvoedingscomplex toevoegen
- combinatie van bovenstaande

Nee! Hygrometer.
Staat nu op 21 gr. in vergistingskast.

Bier overgieten in ander gistvat incl. de slurry?

Koen S

Bier voorzichtig overhevelen zonder slurrie, 50 g suiker en 2 g gistvoeding koken in 100 ml water en toevoegen. Dan temperatuur elke dag 0,5 tot 1° verhogen tot een graad of 26.
Met wat slurrie eventueel een giststarter maken en toevoegen.

hansHalberstadt

Slurry op zich is niet voldoende want die is vaak ook uitgeput van het vorige brouwsel. Slurry toevoegen aan verse wort werkt wel want dan kan de gist zich voeden en zijn reserves aanvullen. Slurry gooien bij een vastgelopen bier gaat daarom niet werken want waar zou de gist zijn reserves mee aan moeten vullen als alle voeding al op is. Daarom is het beste om het bier van de gist af te hevelen en de gist op d bodem met verse wort weer op reserves te laten komen, idem voor slurry van een ander brouwsel.
 

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 05-03-2019  15:24 uZo weing? ik kan toch ook slurry van een ander brouwsel nemen?
Dat is dan wel een andere gist, maar dat " bijt elkaar" toch niet?

De bedoeling is veel nieuwe vitale gistcellen te krijgen. Door met een kleine hoeveelheid te starten krijg je de grootste groei.

Een slurry van een ander gist kan, maar dan ent je veel dode en uitgebluste gistcellen.
Als je een andere gist ent dan kan het karakter van je bier veranderen. Wanneer de andere gist een veel hogere vergistingsgraad kent en deze aanslaat kan het zijn dat het bier droger uitvalt dan bedoeld is. Maar als dat je niet uitmaakt is is het geen probleem.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 05-03-2019  22:33 uEen slurry van een ander gist kan, maar dan ent je veel dode en uitgebluste gistcellen.

Wat ik dan niet snap is dat als ik een nieuw brouwsel ent met de slurry van een vorig brouwsel het wel werkt en goed gaat gisten.
Samenvattend:
Giststarter maken van ca. 10 ml slurry, overhevelen in ander vat zonder slurry en opnieuw enten met de nieuwe gisstarter.
Beluchten?

Klopt deze samenvatting?

brouwerwaldonk

Met korrelgisten heb ik totaal geen ervaring. Daarentegen werk ik al 30 jaar met authentieke Belgische brouwerijgisten en maak daarmee voor elk brouwsel een vloeibare starter, 1,5 L voor 45 L wort. Laatst nog een test gedaan met een Chimay en die blijft doorgisten tot wel 15 vol%
Mijn raad koop enkele flesjes met het laagste alcoholgehalte van Chimay, neem enkel de gist en maak daar een nieuwe starter mee.
Weet je niet goed hoe, stuur me dan een PB.
Woon je niet te ver van Antwerpen dan kan je hier een mini starter van 11 ml bekomen van eender welke gist uit mijn gistbank die je met wort opschaalt tot zoveel je zelf wil.

Kokkebil

Citaat van: brouwerwaldonk op 06-03-2019  14:19 uMet korrelgisten heb ik totaal geen ervaring. Daarentegen werk ik al 30 jaar met authentieke Belgische brouwerijgisten en maak daarmee voor elk brouwsel een vloeibare starter, 1,5 L voor 45 L wort. Laatst nog een test gedaan met een Chimay en die blijft doorgisten tot wel 15 vol%
Mijn raad koop enkele flesjes met het laagste alcoholgehalte van Chimay, neem enkel de gist en maak daar een nieuwe starter mee.
Weet je niet goed hoe, stuur me dan een PB.
Woon je niet te ver van Antwerpen dan kan je hier een mini starter van 11 ml bekomen van eender welke gist uit mijn gistbank die je met wort opschaalt tot zoveel je zelf wil.

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 06-03-2019  13:26 uWat ik dan niet snap is dat als ik een nieuw brouwsel ent met de slurry van een vorig brouwsel het wel werkt en goed gaat gisten.
Samenvattend:
Giststarter maken van ca. 10 ml slurry, overhevelen in ander vat zonder slurry en opnieuw enten met de nieuwe gisstarter.
Beluchten?

Klopt deze samenvatting?

Als je slurry van een vorig brouwsel ent gaat het nieuwe brouwsel snel gisten als de slurry niet te oud is.
Met nog een aantal actieve gistcellen ent je echter ook veel niet actieve en dode gistcellen. Dat geeft veel autolyse.
Veel beter is het een klein beetje slurry te nemen en dat op te kweken. Je hebt dan vooral nieuwe en vitale gistcellen en veel minder last van autolyse.

Overhevelen hoeft niet. Je kunt de gemaakte starter gieten bij het bier in het gistvat waarin het nu zit.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 06-03-2019  21:28 uAls je slurry van een vorig brouwsel ent gaat het nieuwe brouwsel snel gisten als de slurry niet te oud is.
Met nog een aantal actieve gistcellen ent je echter ook veel niet actieve en dode gistcellen. Dat geeft veel autolyse.
Veel beter is het een klein beetje slurry te nemen en dat op te kweken. Je hebt dan vooral nieuwe en vitale gistcellen en veel minder last van autolyse.

Overhevelen hoeft niet. Je kunt de gemaakte starter gieten bij het bier in het gistvat waarin het nu zit.

Thanks ga ik mee aan de slag.

Het gist nu nog steeds heeeeeel langzaam en SG is nu 1030.
Kan dit dus nog niet bottelen (of wel?). Coldcrashen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.