Onderdruk bij cold crash

Gestart door Mathijsz, 29-03-2017 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mathijsz

Ik heb mijn vat gisteren buiten gezet voor een cold crash, buiten omdat ik geen koelkast met ruimte voor het vat heb. Nu ben ik zojuist even gaan kijken en ben ik dus vergeten te denken aan de onderdruk die er ontstaat.

Inmiddels is er al wat van mijn oxi-pro oplossing in het vat gezogen door het waterslot. Zijn er nog oplossingen die ik nu kan toepassen met materialen die ik in huis zou kunnen hebben. Ik heb wat op internet gezocht al en kwam een aantal manieren tegen;
- bij een S-vormig waterslot wordt er alleen zuurstof ingezogen, geen oxi-pro oplossing
- een opgeblazen ballon
- aluminium-folie met wat gaatjes erin
- gesloten dop er opdraaien

Over al deze manieren heb ik verder niet al te veel informatie kunnen vinden wat betreft oxidatie etc.
Heeft iemand ervaringen/tips/etc die met mij gedeeld kunnen worden?

sunlight

Je kunt een waterpijp idee maken met bv Star San. Dan zuigt het wort de lucht door de Star San.

Serge VL

Terugslag klepje plaatsen aan de onderzijde van je stop.
Hier een filmpje:
Het voedselveiling klepje: https://nl.aliexpress.com/item/PVDF-3-8-diaphragm-plastic-ozone-check-valve-KH-CDP3/321159868.html?spm=2114.13010308.0.0.OlLOR4
Van zodra er onder druk ontstaat sluit het terugslagklepje omdat je de delta P groot genoeg wordt door de hoogte van de waterkolom van je waterslot . Wel rekening mee houden dat je zo een deel van de opgeloste CO2 uit je bier verwijderd, deze zal uit je bier diffunderen om de onderdruk op te heffen. Dus een beetje meer bottelsuiker meer gebruiken, Ik heb mijn bottelsuiker met 0.5gr/l moeten opvoeren na het beginnen te gebruiken van deze klepjes.
De klepjes kan je ook per 10 vinden op Ali maar ik vond niet onmiddellijk de link

Haagse Wouter

Citaat van: Mathijsz op 29-03-2017  21:37 uIk heb mijn vat gisteren buiten gezet voor een cold crash, buiten omdat ik geen koelkast met ruimte voor het vat heb.

Geen tip voor je specifieke probleem (behalve dan de dop erop draaien) maar wel iets anders.
Waarom buiten? Het is op dit moment onwijs warm. Als je niet constant onder de 5 graden komt kun je het beter helemaal laten zitten denk ik.

Sander van Dijk

Citaat van: Haagse Wouter op 30-03-2017  08:22 uGeen tip voor je specifieke probleem (behalve dan de dop erop draaien) maar wel iets anders.
Waarom buiten? Het is op dit moment onwijs warm. Als je niet constant onder de 5 graden komt kun je het beter helemaal laten zitten denk ik.


Inderdaad. Door de temperatuur verschillen gaat de lucht boven het jongbier elke keer weer krimpen en uitzetten, waardoor er meer lucht door het waterslot naar binnen wordt gezogen. Als dit één keer gebeurd in je koelkast is dit niet zo'n probleem. Vaak zit er nog veel CO2 in de koelkast en de ruimte boven het jongbier zit nog vol met CO2, dus dat valt allemaal wel mee. Maar inderdaad die stopjes van Serge zijn wel een goede oplossing.


In jouw geval zou ik zo snel mogelijk gaan bottelen.

Sander van Dijk

Citaat van: Serge VL op 30-03-2017  06:48 uTerugslag klepje plaatsen aan de onderzijde van je stop.
Hier een filmpje:
Het voedselveiling klepje: https://nl.aliexpress.com/item/PVDF-3-8-diaphragm-plastic-ozone-check-valve-KH-CDP3/321159868.html?spm=2114.13010308.0.0.OlLOR4


Serge, weet jij of deze ook geschikt zijn? Deze worden per stuk verkocht.


Edit: en deze?

Rich

Ik cold crash altijd in de koelkast naar 0º met gewoon waterslot er nog op, nog nooit last van oxidatie gehad. Ik verwerk het daarna wel binnen 1 a 2 dagen. Voor buiten, ivm infecties, is het wellicht interessant om naar de Sterilock te kijken.

Jur1

Ik wil voor de eerste keer coldcraschen in mijn cct ss brewtech. Het gevaar van oxidatie of te grote onderdruk ( imploderen) zou misschien wel met een condoom aan de binnenkant van de tank opgelost kunnen worden.
Weet niet of een condoom tegen star san kan of überhaupt gasdicht is. Als wel, dan kan ik de condoom om de stop kunnen doen, dan de stop weer plaatsen zonder waterslot zodat er lucht in kan stromen en geen drukverschil ontstaat.
Wie vind hier wat van? Hoop op reacties, groet, Jurjen

beermenke

Ik doe geen vreemd spul in het waterslot tijdens vergisten. Sporadisch wat alcohol.
Verder kun je er een boterhamzakje overtrekken met elastiek. Met speld gaatje in prikken

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.