Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Slechte vergisting Barley Wine  (gelezen 2824 keer)

Offline Kokkebil

• Super lid
  • Land: 00
  • Hou van water,mits het langs de brouwer is geweest
Slechte vergisting Barley Wine
« Gepost op: 03-03-2019 13:17 u »
Onlangs heb ik een Barley Wine gebrouwen met een begin GS van 1095.

Ik heb een (waarschijnlijk te kleine) giststarter gemaakt.
De hoofdgisting kwam maar matig op gang en duurde maar kort.

Later gistte het brouwsel heel langzaam door en ik heb de SG gemeten deze kwam op 1040 ( na 1,5 week), veel te hoog dus.
Ik heb hierop een behoorlijk hoeveelheid slurry van een ander brouwsel toegevoegd, echter met een zeer matig resultaat.
Na een week is het SG nog 1035 en de gisting verloopt nog slechts uiterst langzaam.
Wat te doen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
Re: Slechte vergisting Barley Wine
« Reactie #1 Gepost op: 03-03-2019 14:14 u »
Als ik u was zou ik het eens goed beluchten, verse zuurstof = verse actieve gistcellen, het zal dan wel in gang schieten.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
  • Land: nl
« Reactie #2 Gepost op: 03-03-2019 14:21 u »
Als ik u was zou ik het eens goed beluchten, verse zuurstof = verse actieve gistcellen, het zal dan wel in gang schieten.

Dit zou ik dus niet doen tenzij je oxidatie in je bier wilt.
Aan het begin van de vergisting kun je beluchten, maar niet als het wort al bijna geheel is omgezet naar bier

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 03-03-2019 14:40 u »
Wat stel jij dan wel voor, niets
Hij moet niet bang gemaakt worden want de zuurstof zal direct door de gist gebruikt worden om nieuwe dochtercellen aan te maken.
Ook een heel heel klein beetje gemengde gistvoeding kan geen kwaad, echt maar een heel klein beetje.

2 weken geleden hetzelfde voorgehad, een gisting gestart van 1100 met veel suiker die slecht op gang kwam. Na meer dan een week (stond op 1040) een beetje slurry uitgeheveld, overdadig belucht en direct toegevoegd. Enkele uren later is de gisting als een speer op gang geschoten met heel veel gist door het waterslot. Het staat nu op 1005 en is nog altijd flink bezig.   

Offline Wallie

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 03-03-2019 17:35 u »
Hij moet niet bang gemaakt worden want de zuurstof zal direct door de gist gebruikt worden om nieuwe dochtercellen aan te maken.
Ook een heel heel klein beetje gemengde gistvoeding kan geen kwaad, echt maar een heel klein beetje.

2 weken geleden hetzelfde voorgehad, een gisting gestart van 1100 met veel suiker die slecht op gang kwam. Na meer dan een week (stond op 1040) een beetje slurry uitgeheveld, overdadig belucht en direct toegevoegd. Enkele uren later is de gisting als een speer op gang geschoten met heel veel gist door het waterslot. Het staat nu op 1005 en is nog altijd flink bezig.   

Je eerste post is niet helemaal duidelijk. Het lijkt alsof je bedoeld dat je het vergistende bier moet beluchten.
Jij bedoeld een beetje gist uithevelen en alleen dit beluchten, en dan terug in je bier gooien.

Geen slechte optie lijkt mij.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 03-03-2019 17:44 u »
Je eerste post is niet helemaal duidelijk. Het lijkt alsof je bedoeld dat je het vergistende bier moet beluchten.
Jij bedoeld een beetje gist uithevelen en alleen dit beluchten, en dan terug in je bier gooien.

Geen slechte optie lijkt mij.

Ja dat kan maar dat gaf hij dus niet aan in zijn eerste post.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 03-03-2019 22:21 u »

Zeker als de gist niet meer actief is zal het een tijdje duren voordat de zuurstof gebruikt wordt voor de aanmaak van nieuwe cellen. De gist moet omschakelen van een anaerobe vergisting naar een aerobe vergisting.
Verder kan het zijn dat er te weinig mineralen voorhanden zijn voor de aanmaak van nieuwe cellen.

Beter dan het bier te beluchten is het een giststarter te maken met gist die onder in het gistvat zit. Om te zorgen dat er voldoende mineralen beschikbaar zijn dient gistvoeding toegevoegd te worden.

Kokkebil heeft weinig verteld over zijn brouwsel. Hoe was de moutstorting? Welke gist is gebruikt?
Van 1095 naar 1035 betekent dat het alcoholgehalte nu op 8% zit. De meeste gisten kunnen dit aan, maar er zijn er ook die dan hun alcoholtolerantie bereikt hebben.

Verder kan het een kwestie van veel geduld hebben zijn. Een slepende vergisting kan een hele tijd duren...

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 04-03-2019 12:34 u »
Zeker als de gist niet meer actief is zal het een tijdje duren voordat de zuurstof gebruikt wordt voor de aanmaak van nieuwe cellen. De gist moet omschakelen van een anaerobe vergisting naar een aerobe vergisting.
Verder kan het zijn dat er te weinig mineralen voorhanden zijn voor de aanmaak van nieuwe cellen.

Beter dan het bier te beluchten is het een giststarter te maken met gist die onder in het gistvat zit. Om te zorgen dat er voldoende mineralen beschikbaar zijn dient gistvoeding toegevoegd te worden.

Kokkebil heeft weinig verteld over zijn brouwsel. Hoe was de moutstorting? Welke gist is gebruikt?
Van 1095 naar 1035 betekent dat het alcoholgehalte nu op 8% zit. De meeste gisten kunnen dit aan, maar er zijn er ook die dan hun alcoholtolerantie bereikt hebben.

Verder kan het een kwestie van veel geduld hebben zijn. Een slepende vergisting kan een hele tijd duren...

Moutstort is 10 kg totaal.
Pilsmout, Pale, Amber, 2 soorten Munich en wat roasted.
Kruiden: kummel, steranijs en zoethout.
Gist 1726 Wyeast deze was wat oud, heb een gisstarter gemaakt, de gisting kwam na een paar dagen goed opgang maar duurde kort.
Later nog slurry van een ander brouwsel toegevoegd.

P.S.
Ik heb een bierpakket van Beerwulf gekregen en daar zit ook jouw Brand Blond in Jacques.
Ben benieuwd!  :proost: :proost: :proost:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 04-03-2019 16:27 u »
Ik denk dat je de Wyeast 1762 bedoelt in plaats van 1726...

De 1762 is de Belgian Abbey Style Ale II. Die gist zou de gist van Rochefort. Deze gist gaat niet zo heel ver door is mijn ervaring. Zonder suikertoevoeging komt die niet veel verder dan een kleine 70%. Dit ondanks dat Wyeast op hun website schrijft dat de vergistingsgraad ergens tussen de 73 en 77% ligt.

Jij zit nu op 63%. Wanneer het aandeel aan donkere mout hoog is (je hebt geen percentages gegeven) dan daalt de vergistingsgraad. Ook kunnen kruiden een negatief effect hebben op de vergistingsgraad.

Omdat je aangeef dat je in verhouding weinig gist gent hebt zou ik het bier een beetje gistvoeding geven en rust... En als je de boel wil versnellen kun je een giststarter maken met het gistdepot.

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 04-03-2019 16:37 u »

Omdat je aangeef dat je in verhouding weinig gist gent hebt zou ik het bier een beetje gistvoeding geven en rust... En als je de boel wil versnellen kun je een giststarter maken met het gistdepot.

Ik heb geen moutextract meer en ook geen restant wort van een vorig brouwsel.

En mijn voorraad is op peil en om nu alleen wat moutextract te bestellen...
Kan ik een op een andere manier een starter maken.
Ik heb al een hoeveelheid slurry van een ander brouwsel erbij gedaan.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 04-03-2019 16:45 u »
En mijn voorraad is op peil en om nu alleen wat moutextract te bestellen...
Kan ik een op een andere manier een starter maken.

Bij veel reformwinkels zoals Ekoplaza verkopen ze biologische moutextract. Het op voorraad hebben van een paar potten is ideaal voor het snel maken van een starter.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #11 Gepost op: 04-03-2019 18:59 u »
Of maisch 150 gram pilsmout gedurende 20 min bij 65 C. Filter met een vergiet en breng het wort kort aan de kook. Hierna afkoelen en je starterwort is klaar.
Best leuk om te doen. In ongeveer een uur ben je hiermee klaar.

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 04-03-2019 19:49 u »
Of maisch 150 gram pilsmout gedurende 20 min bij 65 C. Filter met een vergiet en breng het wort kort aan de kook. Hierna afkoelen en je starterwort is klaar.
Best leuk om te doen. In ongeveer een uur ben je hiermee klaar.

Ok, ga ik dit proberen.
Hoeveel slurry moet ik uit het vat vissen voor starter voor ca.30 liter?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 04-03-2019 21:20 u »
Ok, ga ik dit proberen.
Hoeveel slurry moet ik uit het vat vissen voor starter voor ca.30 liter?

10 ml voor een starter van 1,5 tot 2 liter is meer dan genoeg.

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 05-03-2019 15:24 u »
10 ml voor een starter van 1,5 tot 2 liter is meer dan genoeg.

Zo weing? ik kan toch ook slurry van een ander brouwsel nemen?
Dat is dan wel een andere gist, maar dat " bijt elkaar" toch niet?

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 05-03-2019 17:08 u »
Toch niet SG gemeten met een refractometer, he?

Opties:
- warm(er) wegzetten
- even vat zwenken, maar beter beluchten (gevaar voor oxidatie valt wel mee is mijn ervaring met donkere zware bieren)
- wat gistvoedingscomplex toevoegen
- combinatie van bovenstaande

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 05-03-2019 19:08 u »
Toch niet SG gemeten met een refractometer, he?

Opties:
- warm(er) wegzetten
- even vat zwenken, maar beter beluchten (gevaar voor oxidatie valt wel mee is mijn ervaring met donkere zware bieren)
- wat gistvoedingscomplex toevoegen
- combinatie van bovenstaande

Nee! Hygrometer.
Staat nu op 21 gr. in vergistingskast.

Bier overgieten in ander gistvat incl. de slurry?

Offline Koen S

• Super lid
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #17 Gepost op: 05-03-2019 19:24 u »
Bier voorzichtig overhevelen zonder slurrie, 50 g suiker en 2 g gistvoeding koken in 100 ml water en toevoegen. Dan temperatuur elke dag 0,5 tot 1 verhogen tot een graad of 26.
Met wat slurrie eventueel een giststarter maken en toevoegen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #18 Gepost op: 05-03-2019 21:02 u »
Slurry op zich is niet voldoende want die is vaak ook uitgeput van het vorige brouwsel. Slurry toevoegen aan verse wort werkt wel want dan kan de gist zich voeden en zijn reserves aanvullen. Slurry gooien bij een vastgelopen bier gaat daarom niet werken want waar zou de gist zijn reserves mee aan moeten vullen als alle voeding al op is. Daarom is het beste om het bier van de gist af te hevelen en de gist op d bodem met verse wort weer op reserves te laten komen, idem voor slurry van een ander brouwsel.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 05-03-2019 22:33 u »
Zo weing? ik kan toch ook slurry van een ander brouwsel nemen?
Dat is dan wel een andere gist, maar dat " bijt elkaar" toch niet?

De bedoeling is veel nieuwe vitale gistcellen te krijgen. Door met een kleine hoeveelheid te starten krijg je de grootste groei.

Een slurry van een ander gist kan, maar dan ent je veel dode en uitgebluste gistcellen.
Als je een andere gist ent dan kan het karakter van je bier veranderen. Wanneer de andere gist een veel hogere vergistingsgraad kent en deze aanslaat kan het zijn dat het bier droger uitvalt dan bedoeld is. Maar als dat je niet uitmaakt is is het geen probleem.

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 06-03-2019 13:26 u »

Een slurry van een ander gist kan, maar dan ent je veel dode en uitgebluste gistcellen.

Wat ik dan niet snap is dat als ik een nieuw brouwsel ent met de slurry van een vorig brouwsel het wel werkt en goed gaat gisten.
Samenvattend:
Giststarter maken van ca. 10 ml slurry, overhevelen in ander vat zonder slurry en opnieuw enten met de nieuwe gisstarter.
Beluchten?

Klopt deze samenvatting?

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 06-03-2019 14:19 u »
Met korrelgisten heb ik totaal geen ervaring. Daarentegen werk ik al 30 jaar met authentieke Belgische brouwerijgisten en maak daarmee voor elk brouwsel een vloeibare starter, 1,5 L voor 45 L wort. Laatst nog een test gedaan met een Chimay en die blijft doorgisten tot wel 15 vol%
Mijn raad koop enkele flesjes met het laagste alcoholgehalte van Chimay, neem enkel de gist en maak daar een nieuwe starter mee.
Weet je niet goed hoe, stuur me dan een PB.
Woon je niet te ver van Antwerpen dan kan je hier een mini starter van 11 ml bekomen van eender welke gist uit mijn gistbank die je met wort opschaalt tot zoveel je zelf wil.

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 06-03-2019 15:28 u »
Met korrelgisten heb ik totaal geen ervaring. Daarentegen werk ik al 30 jaar met authentieke Belgische brouwerijgisten en maak daarmee voor elk brouwsel een vloeibare starter, 1,5 L voor 45 L wort. Laatst nog een test gedaan met een Chimay en die blijft doorgisten tot wel 15 vol%
Mijn raad koop enkele flesjes met het laagste alcoholgehalte van Chimay, neem enkel de gist en maak daar een nieuwe starter mee.
Weet je niet goed hoe, stuur me dan een PB.
Woon je niet te ver van Antwerpen dan kan je hier een mini starter van 11 ml bekomen van eender welke gist uit mijn gistbank die je met wort opschaalt tot zoveel je zelf wil.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 06-03-2019 21:28 u »
Wat ik dan niet snap is dat als ik een nieuw brouwsel ent met de slurry van een vorig brouwsel het wel werkt en goed gaat gisten.
Samenvattend:
Giststarter maken van ca. 10 ml slurry, overhevelen in ander vat zonder slurry en opnieuw enten met de nieuwe gisstarter.
Beluchten?

Klopt deze samenvatting?

Als je slurry van een vorig brouwsel ent gaat het nieuwe brouwsel snel gisten als de slurry niet te oud is.
Met nog een aantal actieve gistcellen ent je echter ook veel niet actieve en dode gistcellen. Dat geeft veel autolyse.
Veel beter is het een klein beetje slurry te nemen en dat op te kweken. Je hebt dan vooral nieuwe en vitale gistcellen en veel minder last van autolyse.

Overhevelen hoeft niet. Je kunt de gemaakte starter gieten bij het bier in het gistvat waarin het nu zit.

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 07-03-2019 10:18 u »
Als je slurry van een vorig brouwsel ent gaat het nieuwe brouwsel snel gisten als de slurry niet te oud is.
Met nog een aantal actieve gistcellen ent je echter ook veel niet actieve en dode gistcellen. Dat geeft veel autolyse.
Veel beter is het een klein beetje slurry te nemen en dat op te kweken. Je hebt dan vooral nieuwe en vitale gistcellen en veel minder last van autolyse.

Overhevelen hoeft niet. Je kunt de gemaakte starter gieten bij het bier in het gistvat waarin het nu zit.

Thanks ga ik mee aan de slag.

Het gist nu nog steeds heeeeeel langzaam en SG is nu 1030.
Kan dit dus nog niet bottelen (of wel?). Coldcrashen?

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #25 Gepost op: 07-03-2019 11:07 u »
Thanks ga ik mee aan de slag.

Het gist nu nog steeds heeeeeel langzaam en SG is nu 1030.
Kan dit dus nog niet bottelen (of wel?). Coldcrashen?

Je zegt het zelf al, het is nog aan het gisten. Dus niet bottelen

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 07-03-2019 11:08 u »
Nog even dit en dan stop ik met mijn gezever!
 ;) ;) ;) ;) ;)

Ik heb gistvoeding en gistactivator van de wijnbereiding.
Hoeveel van elk op 1,5 wort met 10 ml slurry?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 07-03-2019 21:29 u »
Geef het tijd.

Geduld, geduld en geduld...

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 08-03-2019 10:10 u »
Geef het tijd.

Geduld, geduld en geduld...

Dat is mijn levenlang al een probleem Jacques  ;D ;D ;D  daarom ben ik begonnen met bierbrouwen, om te trainen!
 :proost2: :proost2: :proost2:
Giststarter staat nu lekker te pruttelen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #29 Gepost op: 10-03-2019 10:19 u »
Ik heb gemerkt dat een var diastaticus gist bij een zwaar bier heel lang door kan gaan op een super laag pitje, (eind SG vas al van 1090 naar 1008 gegaan) mogelijk omdat er steeds onvergistbare suiker afgebroken blijft worden. Als ik het dan uitreken dan kom je bij de koolzuurproductie van 1 belletje in de zoveel minuten op een tijd van een half jaar die het zou duren om de volledige koolzuur van de nagisting op te bouwen. Ervan uitgaan de dat de gisting dan toch wel in een paar weken helemaal klaar is was mijn conclusie om toch maar te gaan bottelen met 1 gram suiker per liter minder. als 7 gram suiker per liter de volle druk geeft dan is 1 gram suiker dus in 1 maand opgebouwd bij 1 belletje in de zoveel minuten en dan zou het toch wel uitgegist moeten zijn. 

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 10-03-2019 11:02 u »
Giststarter staat nu lekker te pruttelen.
Met welke grondstof heb je uw starter gemaakt?
Wort of moutextract poeder of appelsap.

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 10-03-2019 12:27 u »
Met welke grondstof heb je uw starter gemaakt?
Wort of moutextract poeder of appelsap.

200 gram mout op 65 C gemaischt ca. 30 minuten.
1,5 ltr.
SG van 1030 wat appelsap erbij en 3 dagen laten gisten.
Vandaag was het uitgegist en ik heb de starter zojuist bij het bier gekieperd.

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 13-03-2019 13:01 u »
200 gram mout op 65 C gemaischt ca. 30 minuten.
1,5 ltr.
SG van 1030 wat appelsap erbij en 3 dagen laten gisten.
Vandaag was het uitgegist en ik heb de starter zojuist bij het bier gekieperd.

Werkt niet echt ondanks temperatuur verhoogd naar 22,5

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #33 Gepost op: 13-03-2019 13:05 u »
SG meting met een hydrometer, of met een refractometer?
Bij refractometer moet altijd nog een correctie gedaan worden na vergisting.
\

[edit] was al gevraagd

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 13-03-2019 19:32 u »
Werkt niet echt ondanks temperatuur verhoogd naar 22,5

Wat nu? Ik heb de kast nodig voor een nieuw brouwsel!

Offline Marko

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #35 Gepost op: 13-03-2019 20:34 u »
Heb ruim een jaar geleden een Barleywine gebrouwen die na 3 weken eindigde op een SG van 1030 (waar BrouwHulp 1026 aangaf).  Gebotteld met 4,5 g. suiker/liter en is een prima, uiteraard wat zoet, bier geworden. Geen gushers of zo gehad, wel steeds bewaard bij ca. 10 C. De laatste drie flesjes moeten binnenkort nog op...

Tags: