Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Filteren beslag  (gelezen 1849 keer)

Offline mrbassman1974

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Filteren beslag
« Gepost op: 28-02-2019 12:34 u »
Hallo allemaal,

Misschien een stomme vraag, maar laten jullie allemaal de volledige hoeveelheid mout in het beslag zitten of is het een mogelijkheid om er een deel af te scheppen? Heb het idee dat hierdoor het filteren makkelijker zou gaan.

Maar misschien sla ik de plank wel gigantisch mis  8)

Groeten,
Danny

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline joerivang

• Junior lid
  • **
Re: Filteren beslag
« Reactie #1 Gepost op: 28-02-2019 13:24 u »
Danny,

Stomme vragen bestaan niet. I.v.m. spoelen is het aan te raden om de mout gewoon in de pan te laten zitten, in de mout zitten namelijk nog restsuikers die je juist met spoelen nog mee kan nemen, haal je een gedeelte mout weg dan zal je rendement ook naar beneden gaan.

De mout vormt zelf ook het filterbed, dit is gewenst. Laten we de vraag andersom stellen, heb je moeite met filteren? zo ja, misschien kunnen we je daar mee helpen.

Offline mrbassman1974

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 28-02-2019 13:55 u »
Danny,

Stomme vragen bestaan niet. I.v.m. spoelen is het aan te raden om de mout gewoon in de pan te laten zitten, in de mout zitten namelijk nog restsuikers die je juist met spoelen nog mee kan nemen, haal je een gedeelte mout weg dan zal je rendement ook naar beneden gaan.

De mout vormt zelf ook het filterbed, dit is gewenst. Laten we de vraag andersom stellen, heb je moeite met filteren? zo ja, misschien kunnen we je daar mee helpen.

Valt op zich wel mee hoor, krijg het goed gedaan met een beetje geduld. Ben pas begonnen met moutbrouwen en vraag me af en toe nog wel eens dingen af  :)

Maar je antwoord is duidelijk, met name door de restsuikers. Dat de moutresten filtermateriaal zijn was me al bekend.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #3 Gepost op: 28-02-2019 14:00 u »
Filtersnelheid hangt van een aantal zaken af:

- fijnheid schroter, grover filtert vlotter
- filterbed is belangrijker dan je filterplaat, dat is vooral kwestie om na de stort 5 - 10' geduld te hebben tot het schrootsel zich 'zet'.
- kort door de bocht: hoe warmer je maischt, hoe 'vloeibaarder' je massa.
- soort installatie: hevelfilter, volautomaat, ....
- soort mout: enkel pilsmout gaat vlot, veel tarwe, rogge, haver geeft meer 'gelei'-achtige structuur en is lastiger

Offline joerivang

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 28-02-2019 14:05 u »
Valt op zich wel mee hoor, krijg het goed gedaan met een beetje geduld. Ben pas begonnen met moutbrouwen en vraag me af en toe nog wel eens dingen af  :)

Maar je antwoord is duidelijk, met name door de restsuikers. Dat de moutresten filtermateriaal zijn was me al bekend.

Bovendien is het filteren iets wat je niet wil haasten, het filteren en spoelen beslaat bij ons (50L volume voor koken) zo'n uur tot anderhalf uur.

Offline mrbassman1974

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 01-03-2019 09:10 u »
Bedankt allemaal,

Ga er mee aan de slag morgen. Tweede brouwdag voor mij. Simpel Smash-recept om het proces weer beter onder de knie te krijgen. Pilsmout met Saaz-hop en US-05 korrelgist.  :)

Offline mrbassman1974

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 05-03-2019 13:44 u »

Misschien toch eens even bekijken... Was afgelopen weekend toch weer niet echt tevreden met het filterresultaat. Te troebel naar mijn zin en toch een aantal keer door het filter heen gehaald. Steeds voor het bed droog zou vallen kraan dicht en het  al gefilterde beslag terug gegoten in de de filterkuip. Keer of  5-6 zo gedaan en daarna gaan spoelen, litertje per keer , steeds totdat het bed bijna droog viel en tot mijn spoelwater op was. En nog steeds niet naar mijn zin... Verkeerde techniek dan toch?

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #7 Gepost op: 05-03-2019 14:13 u »
Ik brouw brouwsels van 45L en maisch in een ketel van 40L dus zit die tjokvol tijdens het maischen. Om te filteren gebruik ik een inox hevelfilter die in de ketel geplaatst wordt als het beslag 78°C. heeft. Dan laat ik alles 10 minuten rusten waardoor de grove delen eerst bezinken en de fijnste als laatste.

Dan zet ik de kraan open en tijdens de uitstroom van de eerste liters knijp ik de slang tussen duim en vinger herhaaldelijk dicht. Dit om er voor te zorgen dat alle brokjes bostel en luchtbellen uit de buis worden gejaagd. Het opgevangen wort warm ik terug naar 80°C. en giet het terug in de maischketel
Ik herhaal dat 2 maal en de 3de uitstroom is dan helemaal helder en laat het dan uitstromen naar de bodem van de kookketel.

Hier een foto van de helderheid van het wort (niets aan getrukeerd). Zo is het telkens opnieuw bij elk brouwsel al meer dan 25 jaar, het gaat gewoon vanzelf en vlug, zonder kunstgrepen allerhande, bovendien zonder oxidatie en zonder verlies van wort in de brouwketel. 

Ik hou ook van helder bier in het glas, waarvoor ik weeral geen kunstgrepen hoef toe te passen.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #8 Gepost op: 05-03-2019 20:34 u »
Misschien toch eens even bekijken..... Was afgelopen weekend toch weer niet echt tevreden met het filterresultaat.... Te troebel naar mijn zin en toch een aantal keer door het filter heen gehaald. . . . Steeds voor het bed droog zou vallen kraan dicht en het  al gefilterde beslag terug gegoten in de de filterkuip...  Keer of  5-6 zo gedaan en daarna gaan spoelen, litertje per keer , steeds totdat het bed bijna droog viel en tot mijn spoelwater op was. En nog steeds niet naar mijn zin..... Verkeerde techniek dan toch?
Normaal gesproken hoef je alleen het erste beetje troebele wort terug te gieten op het filterbed. als het bed droogvalt heb je al veel wort als het goed is en dat zou helder moeten zijn. een van de belangrijkste dingen die ik heb geleerd is om te beginnen met spoelwater opgieten als het feilterded nog een beetje papperig is, dus niet al helemaal droog en hard aan het worden. Dan zitten de porien al te ver in elkaar geperst en krijg je filterptoblemen.

Offline Gossi

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 05-03-2019 20:59 u »
Je hebt nog steeds je werkwijze niet genoemd. Filteremmer? Javalfilter? Brouwautomaat?
We slaan steeds een slag in de lucht en kunnen je zo niet helpen!

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #10 Gepost op: 05-03-2019 21:33 u »
Ik maak me niet druk om helder wort in t gistvat
Vanuit mijn 1 panssysteem gaat altijd troebeler wort naar het gistvat dan de methode met hevelfilter
Beide bieren gaan helder de flesjes in en proef geen verschil. Alles zakt in de bol van mijn Fastferment
Bottel nagenoeg altijd tussen de 2 a 3 weken (uitgegist is uitgangspunt)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 05-03-2019 23:49 u »
Hier een foto van de helderheid van het wort (niets aan getrukeerd). Zo is het telkens opnieuw bij elk brouwsel al meer dan 25 jaar, het gaat gewoon vanzelf en vlug, zonder kunstgrepen allerhande, bovendien zonder oxidatie en zonder verlies van wort in de brouwketel. 

Ik hou ook van helder bier in het glas, waarvoor ik weeral geen kunstgrepen hoef toe te passen.

Al heel wat keren heb ik er op gewezen dat het niet nodig is dat het wort kraakhelder is na het filteren van het beslag om een helder bier te krijden. Voor een goede vergisting is het zelfs beter dat het wort licht troebel is. Ook dan krijg je een kraakhelder bier met een mooie schuimkraag.

Een foto om dit te laten zijn (de foto is niet zo oud als die van Walter...  :))

Ik zal binnenkort een foto plaatsen van mijn laatste bier. Het wort was vrij troebel toen het mijn CCT in ging.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
Filteren beslag
« Reactie #12 Gepost op: 06-03-2019 03:57 u »
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/j.2050-0416.2006.tb00716.x

Een samenvatting over de voor en nadelen van troebelheid (turbidity)

Offline mrbassman1974

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 06-03-2019 08:13 u »
Je hebt nog steeds je werkwijze niet genoemd. Filteremmer? Javalfilter? Brouwautomaat?
We slaan steeds een slag in de lucht en kunnen je zo niet helpen!

O sorry, dacht dat ik dat al had laten vallen.

Ik gebruik voor het filteren een filterkuip met daarin een RVS Mattmill rooster

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 06-03-2019 08:55 u »
Citaat
Ik gebruik voor het filteren een filterkuip met daarin een RVS Mattmill rooster
Als je met dit systeem werkt is het heel belangrijk hou je uw filterlaag opbouwt.
Eerst tot aan de rooster kuip vullen met kokend water.
Dan het wort heel voorzichtig inbrengen, dit zorgt voor veel oxidatie.
Dan het bostel heel voorzichtig inbrengen, ook weer veel oxidatie.
Dan 10 minuten alles laten bezinken.
Dan pas het kraantje gedeeltelijk openzetten en het eerste troebel wort terug gieten.
Langzaam filteren, want te snel veroorzaakt kanalen in de filterlaag, of het dichtslaan van de filterlaag.
Probeer de filterkuip op temperatuur te houden van minstens 78°C. 

Offline mrbassman1974

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 06-03-2019 09:11 u »
Als je met dit systeem werkt is het heel belangrijk hou je uw filterlaag opbouwt.
Eerst tot aan de rooster kuip vullen met kokend water.
Dan het wort heel voorzichtig inbrengen, dit zorgt voor veel oxidatie.
Dan het bostel heel voorzichtig inbrengen, ook weer veel oxidatie.
Dan 10 minuten alles laten bezinken.
Dan pas het kraantje gedeeltelijk openzetten en het eerste troebel wort terug gieten.
Langzaam filteren, want te snel veroorzaakt kanalen in de filterlaag, of het dichtslaan van de filterlaag.
Probeer de filterkuip op temperatuur te houden van minstens 78°C.

Dank voor je antwoord Walter,
Begrijp ik nou goed dat je eerst het wort en daarna de borstel in de kuip giet? Hoe maak jij een scheiding tussen beiden? Als je het beslag eerst laat rusten zakt de temperatuur toch aanzienlijk?

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 06-03-2019 09:20 u »
Citaat
Hoe maak jij een scheiding tussen beiden?
Eerst het wort overscheppen met een kan en daarna het bostel uit je maischketel overgieten.
Die 10 minuten rust is om de filterlaag te vormen.
Hou je filterkuip zo heet mogelijk, hoe kouder hoe minder uitspoeling van suikers uit het bostel.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #17 Gepost op: 06-03-2019 12:55 u »
Zoals Walter het beschrijft is de juiste methode voor de filterkuip met matmill filterplaat. Zodra de filtratie loopt deze niet meer onderbreken. Zorg dat het niveau boven de bostel constant blijft door net zoveel spoelwater toe te voegen als je aan wort door het filterbed laat lopen. Hoe langer het proces duurt hoe helderder het wort. Dus neem de tijd. Wat ook helpt is je filterkuip 1,5 meter hoger te zetten als de ketel waar je het wort in opvangt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 06-03-2019 21:08 u »
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/j.2050-0416.2006.tb00716.x

Een samenvatting over de voor en nadelen van troebelheid (turbidity)

Dat is een publicatie uit 2006.

Wat later in 2007 is een ander Duits wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd.
Analytische Erfassung sowie technologische und technische Beeinflussung der Läutertrübung und des Heißtrubgehalts der Würze und deren Auswirkungen auf Gärung und Bierqualität

Uit dit onderzoek blijkt dat je een betere vergisting krijgt als het wort niet helemaal helder is.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #19 Gepost op: 07-03-2019 07:36 u »
Dat is een publicatie uit 2006.

Wat later in 2007 is een ander Duits wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd.
Analytische Erfassung sowie technologische und technische Beeinflussung der Läutertrübung und des Heißtrubgehalts der Würze und deren Auswirkungen auf Gärung und Bierqualität

Uit dit onderzoek blijkt dat je een betere vergisting krijgt als het wort niet helemaal helder is.
Een deel van de conclusie van het onderzoek uit 2006 luidt als volgt:
Therefore, it seems to be worthwhile to discuss a new statement of preferring a moderate lauter turbidity, within the range of lauter turbidities currently observed, instead of the minimum turbidity that is technically realizable today in order to pro- vide proper yeast nutrition and to minimise adverse quality effects at the same time.

Vrij vertaald:
In tegenstelling tot de technisch haalbare zeer lage troebelheid, heeft enigszins troebelheid de voorkeur. Dit om voldoende gistvoeding aan te bieden en kwaliteitsafwijkingen te reduceren

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 07-03-2019 08:21 u »
Nochtans zegt een ander onderzoek dat je met bier in een maatglas er heel vlot doorheen moet kunnen kijken. Is dat niet zo, dan krijg je smaakafwijkingen.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #21 Gepost op: 07-03-2019 13:26 u »
Nochtans zegt een ander onderzoek dat je met bier in een maatglas er heel vlot doorheen moet kunnen kijken. Is dat niet zo, dan krijg je smaakafwijkingen.

Als jouw bieren geen probleem hebben met de vergisting (of een gebrek aan voedingsstoffen) dan doe je het goed. Mijn wort is net zo helder als het jouwe. En met de vergisting heb ik ook geen problemen. Ik haal wel vrijwel alle suikers uit mijn maisch door mijn methode van maischen (en filtreren)
Mijn maischrendement is meestal rond de 85% (niet te verwarren met brouwzaalrendement). Tijdens het optimaliseren van mijn proces steeg het begin sg. dan ook (bij de zelfde stort).  Dit had natuurlijk wel zijn invloed op de vergistingsgraad.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 07-03-2019 21:36 u »

Deze visie is wat achterhaald.

Wel is het zo dat heel veel troebelheid door hete trub zorgt voor een hoog gehalte aan vetzuren. Dat kan later leiden tot oxidatiesmaken door omzetting van de lipiden naar aldehyden die verantwoordelijk zijn voor de oxidatiesmaak.

Het meest ideaal is dat het wort een lichte troebelheid heeft. Kraakhelder is minder gewenst, net als wort dat "blind" is.

Kraakheldere wort hoeft overigens niet per se tot vergistingsproblemen te leiden. Vaak bevat helder wort nog genoeg lipiden voor de opbouw van celmembranen, maar als het wort een lichte tweeschijn heeft verloopt de vergisting beter...