Tijd koken Hop in Brewfather

Gestart door Scheepsrecht, 28-02-2019 09:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Scheepsrecht

Hallo,

Morgen heb ik een brouwdag gepland. Ik wil voor het eerst Brewfather gaan gebruiken. Ik heb een recept van een neipa gedownload en al BeerXML toegevoegd. Nu is voor mij niet helemaal duidelijk wanneer ik de hop toe moet voegen. Het wordt als het goed is een batch van 40 liter.

DIt staat er:

Hops (625 g)
90 g — Centennial 10% — Boil — 10 min

Is dit 10 minuten voor het einde? Of na 10 minuten?

Ik hoop dat jullie het weten.
Groet,
Gerben


ps. dit is de volledige lijst met hoppen.

Hops (625 g)
90 g — Centennial 10% — Boil — 10 min

68.3 g — Centennial 10% — Aroma — 15 min hopstand

68.3 g — Citra (Whole) 12.6% — Aroma — 15 min hopstand

68.3 g — Mosaic 11.3% — Aroma — 15 min hopstand

68.3 g — Centennial 10% — Dry Hop — 7 days

45.5 g — Citra (Whole) 12.6% — Dry Hop — 7 days

45.5 g — Mosaic 11.3% — Dry Hop — 7 days

68.3 g — Centennial 10% — Dry Hop — 3 days

57 g — Citra (Whole) 12.6% — Dry Hop — 3 days

45.5 g — Mosaic 11.3% — Dry Hop — 3 days

brouwerwaldonk

Afhankelijk van de tijd dat de hop meekookt zal die bitterstof afgeven aan het wort.
Als er maar 1 hopgift wordt aangeduid, dan is dat na 10 minuten koken.
Wil je meer aroma dan wordt hop op meerdere tijdstippen toegevoegd tijdens koken, tot zelfs tijdens het koelen als de temperatuur van het wort op 80°C. staat

mbroek

Als je je verdiept in het biertype kom je tot de conclusie dat het 10 minuten voor einde koken moet zijn.

ciesvandekwis

NEIPA's hebben bijna geen bitterheid, alleen aromahoppen bij het einde van de kook. Ik zou die hop zelfs bij flameout toevoegen of wanneer je net onder 80° hebt gekoeld. Bvb op 75° alle hop erin, half uur laten trekken, en daarna verder koelen en filteren.

Scheepsrecht

Allen bedankt voor het antwoord. Het gaat mij niet alleen om dit bier, maar ook om hoe ik de software in dit geval moet interpreteren.  Als er dus 'boil - 10 min' staat, dan betekent dat 10 minuten vóór het einde koken? Ik heb namelijk de beerxml ook in BrouwHulp gezet, en daar worden de dryhop stappen niet vermeld.

Ik weet dat een neipa vrij veel aroma-hoppen heeft. Misschien had ik beter alle hoptoevoegingen kunnen vermelden.

Hops (625 g)
90 g — Centennial 10% — Boil — 10 min

68.3 g — Centennial 10% — Aroma — 15 min hopstand

68.3 g — Citra (Whole) 12.6% — Aroma — 15 min hopstand

68.3 g — Mosaic 11.3% — Aroma — 15 min hopstand

68.3 g — Centennial 10% — Dry Hop — 7 days

45.5 g — Citra (Whole) 12.6% — Dry Hop — 7 days

45.5 g — Mosaic 11.3% — Dry Hop — 7 days

68.3 g — Centennial 10% — Dry Hop — 3 days

57 g — Citra (Whole) 12.6% — Dry Hop — 3 days

45.5 g — Mosaic 11.3% — Dry Hop — 3 days

b_art

Ja inderdaad. De hop moet dus 10 minuten koken.

Scheepsrecht

Citaat van: b_art op 28-02-2019  11:45 uJa inderdaad. De hop moet dus 10 minuten koken.

Dank

brouwerwaldonk

Citaat van: Scheepsrecht op 28-02-2019  09:49 uHallo,

Morgen heb ik een brouwdag gepland. Ik wil voor het eerst Brewfather gaan gebruiken. Ik heb een recept van een neipa gedownload en al BeerXML toegevoegd. Nu is voor mij niet helemaal duidelijk wanneer ik de hop toe moet voegen.

DIt staat er:

Hops (625 g)
90 g — Centennial 10% — Boil — 10 min

Is dit 10 minuten voor het einde? Of na 10 minuten?

Ik hoop dat jullie het weten.
Groet,
Gerben
Zet er ook eens bij voor hoeveel wort je die 90g hop 10 minuten laat meekoken. Ik vind 90g voor 10L heel weinig. Dat gaat maar 9,2 EBU opleveren en dat gaat een heel slap futloos biertje worden.

Edwin brouwt

Citaat van: brouwerwaldonk op 28-02-2019  16:16 uZet er ook eens bij voor hoeveel wort je die 90g hop 10 minuten laat meekoken. Ik vind 90g voor 10L heel weinig. Dat gaat maar 9,2 EBU opleveren en dat gaat een heel slap futloos biertje worden.


Er gaat ook nog 200 gram bij in de hopstand. Afhankelijk van de temperatuur gaat dat ook nog wat bitterheid opleveren.




Scheepsrecht

Citaat van: brouwerwaldonk op 28-02-2019  16:16 uZet er ook eens bij voor hoeveel wort je die 90g hop 10 minuten laat meekoken. Ik vind 90g voor 10L heel weinig. Dat gaat maar 9,2 EBU opleveren en dat gaat een heel slap futloos biertje worden.

In een latere post staan alle aromahoppen die ik na het koken pas toevoeg. Zie de ge-update post.

brouwerwaldonk

De EBU stijging van hop na het koken is heel miniem. Ik hoop voor u dat het toch een bier in balans wordt.

Oscar

Citaat van: ciesvandekwis op 28-02-2019  10:58 uNEIPA's hebben bijna geen bitterheid, alleen aromahoppen bij het einde van de kook.

ja leuk, maar als je geen bitterhop gift geeft, zul je verrast zijn hoeveel bitterheid je aromahop gift nog geeft....

lier

Ik zou niet voor een neipa kiezen als eerste bier in een nieuwe installatie maar voor een 'goedkoper' bier minder gevoelig voor oxidatie

jaapz

Citaat van: brouwerwaldonk op 28-02-2019  18:33 uDe EBU stijging van hop na het koken is heel miniem. Ik hoop voor u dat het toch een bier in balans wordt.

Komt dit niet omdat in IBU alleen geisomeriseerde alfazuren worden meegerekent. Alfazuren (dus niet geisomeriseerd) hebben zelf ook aan licht bittere smaak, alleen vele minder dan de geisomeriseerde versie. Als je dan een hele hoop alfazuur toevoegd (bijvoorbeeld bij een dikke dryhop in een NEIPA) komt daar zeker wel bitterheid bij, alleen kan je die niet kwantificeren in IBU.

In de VS hebben ze al we "0 IBU IPA's" die toch wel een degelijk bittertje hebben...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.