Sterke Saison M29

Gestart door Sjoerd, 27-02-2019 20:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoerd

Ik heb een sterke Saison op het programma staan, heb ik nog niet eerder gebrouwen. Na enig lezen wil ik hem gaan brouwen met de M29. Deze gist schijnt het nadeel te en dat hij de hoparoma's doet ondersneeuwen. Nu had ik gedacht, als ik hem nu brouw met singel hop Cascade op 30 ibu:
-75 min Cascade +/- 20 IBU
- 30 min Cascade +/- 5 IBU
- 10 min Cascade +/- 5 IBU

Ik hoop dan op een booster van 1 heel duidelijk hopprofiel waardoor die aroma's in de smaak nog steeds door zullen komen.

Graag hoor ik of dit best een aardige redenatie is of werkelijk nergens op slaat. Alvast bedankt voor de reacties!

Jacques

Wat wil je brouwen?

Een sterke saison? Of een zwaar hoppig bier? Als je dat laatste wilt kun je beter een andere gist gebruiken.

Oscar

Citaat van: Jacques op 27-02-2019  22:44 uEen sterke saison? Of een zwaar hoppig bier? Als je dat laatste wilt kun je beter een andere gist gebruiken.

Een zwaar hoppige saison? Kan prima hoor... :brouwen: :biersmile: :proost:

Sjoerd

Een sterke Saison die niet zwaar hoppig hoeft te zijn, maar waar je nog wel iets van het hoparoma's meekrijgt. Ik ga hoe dan ook met de M29 brouwen, dat wetende is de vraag dus met welke methode je nog een beetje fatsoenlijk hopprofiel krijgt

Oscar

Citaat van: Sjoerd op 28-02-2019  00:04 udat wetende is de vraag dus met welke methode je nog een beetje fatsoenlijk hopprofiel krijgt

Wat jij wilt...:-)  Minder saison esters? Dan vergisten bij 25°C, anders gewoon bij 30°C  :brouwen:

jaapz

Als deze gist hoparoma's doet ondersneeuwen, en ik toch een duidelijke hoparoma zou willen in het bier, zou ik de late hopgiften hoger maken dan de vroege hopgiften en misschien dryhoppen (maar niet te veel).

Fermon

Een tijdje terug heb ik ook een sterke saison gebrouwen met deze gist en el dorado hop. Wel iets bitterder dan die van jou +-40 ibu.
Mijn hop schema was 60 min bitterhop, de laatste 10 min aroma hop: 1,2 g/l. En koudhop: 2 g/l. vergist op 27,5 graad.
Ik vond hem goed in balans. De saison esters waren aanwezig en een fijn hop karakter, niet te overdreven.

Jacques

Citaat van: Oscar op 27-02-2019  23:00 uEen zwaar hoppige saison? Kan prima hoor... :brouwen: :biersmile: :proost:

Natuurlijk kun je bij een saison veel hop geven. Maar omdat een saisongist veel esters en hogere alcoholen geeft kun je als je een zwaar bier met een uitgesproken hoparoma wilt hebben beter een neutralere gist gebruiken. Bijvoorbeeld de US-05 die je zijn werk laat doen bij zo'n 18 ºC.

Sjoerd

Dank voor jullie reacties, ik ga er iets moois van maken!

hansHalberstadt

En hoe is het bier geworden?

Sjoerd

Is een super goed bier geworden. Ik was er erg enthousiast over en anderen die hem gedronken hebben ook. Uitslag OBBK viel me met 79 punten dan ook een beetje tegen. Scoorde eigenlijk overal goed, maar de keurmeester vond hem te droog. Kan niet ontkennen dat hij met een eind SG van 1001 droog was. Ik ga hem nog een keer brouwen, maar dan met een ander maischschema en ik splits de batch waarbij ik de andere helft vergist met de Belle Saison.

hansHalberstadt

Citaat van: Sjoerd op 13-01-2020  22:17 uIs een super goed bier geworden. Ik was er erg enthousiast over en anderen die hem gedronken hebben ook. Uitslag OBBK viel me met 79 punten dan ook een beetje tegen. Scoorde eigenlijk overal goed, maar de keurmeester vond hem te droog. Kan niet ontkennen dat hij met een eind SG van 1001 droog was. Ik ga hem nog een keer brouwen, maar dan met een ander maischschema en ik splits de batch waarbij ik de andere helft vergist met de Belle Saison.
Super deze feedback. Dan heb je dus de Belle saison 1 op 1 vergeleken met de M29. Ik ben zeer benieuwd wat daaruit komt. Meld je dat dan weer als het zover is? 

DLB

Citaat van: Sjoerd op 13-01-2020  22:17 uIs een super goed bier geworden. Ik was er erg enthousiast over en anderen die hem gedronken hebben ook. Uitslag OBBK viel me met 79 punten dan ook een beetje tegen. Scoorde eigenlijk overal goed, maar de keurmeester vond hem te droog. Kan niet ontkennen dat hij met een eind SG van 1001 droog was. Ik ga hem nog een keer brouwen, maar dan met een ander maischschema en ik splits de batch waarbij ik de andere helft vergist met de Belle Saison.

Een saison die als te droog wordt beoordeeld. Toch wel apart, want dat hoort hij in mijn ogen te zijn.
Ik ga ook eens een soortgelijk bier brouwen. Je hebt me geïnspireerd!

Sjoerd


Jacques

Citaat van: DLB op 14-01-2020  07:49 uEen saison die als te droog wordt beoordeeld. Toch wel apart, want dat hoort hij in mijn ogen te zijn.

Een laag eind SG laag hoeft niet te betekenen dat een bier droog overkomt. Door de aanwezigheid van esters kan een saison toch wat zoetige beleving geven. Zonder esters kan een bier als te droog worden ervaren.
De vergistingsgraad van een bier zegt niet zo heel veel, er zijn meer factoren in het spel. Denk daarbij ook aan de hopgifte. Bij een een lage bitterheid komt het zoetige meer naar boven.

Sjoerd

Citaat van: Sjoerd op 13-01-2020  22:17 uIs een super goed bier geworden. Ik was er erg enthousiast over en anderen die hem gedronken hebben ook. Uitslag OBBK viel me met 79 punten dan ook een beetje tegen. Scoorde eigenlijk overal goed, maar de keurmeester vond hem te droog. Kan niet ontkennen dat hij met een eind SG van 1001 droog was. Ik ga hem nog een keer brouwen, maar dan met een ander maischschema en ik splits de batch waarbij ik de andere helft vergist met de Belle Saison.

Ik heb hem vandaag gebrouwen. Zelfde recept, iets bitterder (35 IBU), maischschema 20 min op 63 graden en 40 min op 72 graden. Vervolgens batch gesplitst in M29 en Belle Saison. M29 gist ik op 26 graden en de Belle Saison op 20 graden. Ben benieuwd naar de verschillen, of het weer zo'n lekker bier wordt als de vorige keer en of hij rond de 1008 stopt met gisten of dat hij hem weer doorwerkt richting 1000. Begin SG was met 1070 exact hetzelfde. Jullie horen! 😉👍

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 24-02-2020  22:01 u... maischschema 20 min op 63 graden en 40 min op 72 graden. ...

Met het verhogen van de verstijfselingstemperatuur van brouwgerst doe je er goed aan om in plaats van 63 ºC minimaal 2 graden hoger aan te houden voor de eerste versuikeringstemperatuur.

Sjoerd

Hoi Jacques, kan je dat iets meer toelichten. Ik denk namelijk dat er heel veel thuisbrouwers de eerste stap op 63 graden doen, ik in elk geval al jaren. Of reageer je vooral op de korte rust van 20 minuten?

sjreggel

Jacques verwijst hier naar:  :proost:

Citaat van: Jacques op 11-01-2020  21:27 uHij stond ook stil bij de klimaatverandering en het feit dat we warme en droge zomers hebben. Dat heeft invloed op de kwaliteit van de hop, maar ook op die van de brouwgerst. Door de hogere temperaturen van de afgelopen jaren is de verstijfselingstempertuur van de gerst veranderd. Deze ligt nu op zo'n 66 ºC en is hoger dan een aantal jaren geleden.
Dit heeft consequenties voor de aanbevolen inmaischtemperatuur. Deze hoort boven de 66 ºC te zijn om een goed rendement en vergistingsgraad te halen!



jpt

Citaat van: Jacques op 24-02-2020  22:07 uMet het verhogen van de verstijfselingstemperatuur van brouwgerst doe je er goed aan om in plaats van 63 ºC minimaal 2 graden hoger aan te houden voor de eerste versuikeringstemperatuur.
Verrassend genoeg, blijkt Dingemans nog steeds wintergerst in z'n assortiment te hebben. Denk je dat dezelfde waarden gelden?

Takkie83

Wil je de rest van je recept ook met ons delen Sjoerd?

Sjoerd

Tuurlijk:

27L/35 IBU

30,25 L maischwater
15,25 L Spoelwater

7900 g pilsmout
1500 g lichte tarwemout
300 g carahell
300 g havervlokken

Maischschema:
20 min 63 graden
40 min 72 graden

33 g Cascade 7,4 alfa 75 min
20 g Cascade 7,4 alfa 30 min
49 g Cascade 7,4 alfa 10 min
5 g zoete sinaasappelschil 10 min

Batch gesplitst:

10 liter met Belle Saison op 20 graden
17 liter met M29 op 26 graden


Sjoerd

Ps. bij de eerste versie was het recept gelijk, maar het maischschema:
55 min 63 graden
25 min 72 graden

Takkie83

Citaat van: Sjoerd op 26-02-2020  22:59 uPs. bij de eerste versie was het recept gelijk, maar het maischschema:
55 min 63 graden
25 min 72 graden

Vond je hem te droog?

Edit: ik lees nu terug van wel  :) Maar wat Jacques ook zegt; je wilt veel hop geven maar dat gaat dan ook ten koste van de zoete beleving. Hogere vergistingstemperatuur misschien?

Jacques

Citaat van: jpt op 25-02-2020  12:44 uVerrassend genoeg, blijkt Dingemans nog steeds wintergerst in z'n assortiment te hebben. Denk je dat dezelfde waarden gelden?

Volgens mij groeit wintergerst ook in de zomer...  :)

Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Gerst
- Wintergerst wordt in de eerste helft van oktober gezaaid. De zaaizaadhoeveelheid varieert van 100 kg per ha bij vroeg zaaien op kleigrond met een goede structuur tot 180 kg per ha bij zeer laat zaaien op zware stugge kleigrond. De oogst vindt eind juli/begin augustus plaats.
- Zomergerst moet zo vroeg mogelijk gezaaid worden, vanaf half februari, mits de structuur het toelaat. Hierdoor wordt een hogere opbrengst en een betere kwaliteit verkregen. Ook blijkt vroeg gezaaide zomergerst door de meer intense en minder oppervlakkige beworteling minder gevoelig voor droogte te zijn. Zomergerst kan tot begin april gezaaid worden. Op zomergerst hoeft niet veel bemest te worden omdat de brouwkwaliteit dan achteruit gaat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.