Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Sterke Saison M29  (gelezen 583 keer)

Offline Sjoerd

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Sterke Saison M29
« Gepost op: 27-02-2019 20:30 u »
Ik heb een sterke Saison op het programma staan, heb ik nog niet eerder gebrouwen. Na enig lezen wil ik hem gaan brouwen met de M29. Deze gist schijnt het nadeel te en dat hij de hoparoma’s doet ondersneeuwen. Nu had ik gedacht, als ik hem nu brouw met singel hop Cascade op 30 ibu:
-75 min Cascade +/- 20 IBU
- 30 min Cascade +/- 5 IBU
- 10 min Cascade +/- 5 IBU

Ik hoop dan op een booster van 1 heel duidelijk hopprofiel waardoor die aroma’s in de smaak nog steeds door zullen komen.

Graag hoor ik of dit best een aardige redenatie is of werkelijk nergens op slaat. Alvast bedankt voor de reacties!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Sterke Saison M29
« Reactie #1 Gepost op: 27-02-2019 22:44 u »
Wat wil je brouwen?

Een sterke saison? Of een zwaar hoppig bier? Als je dat laatste wilt kun je beter een andere gist gebruiken.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 27-02-2019 23:00 u »
Een sterke saison? Of een zwaar hoppig bier? Als je dat laatste wilt kun je beter een andere gist gebruiken.

Een zwaar hoppige saison? Kan prima hoor... :brouwen: :biersmile: :proost:

Offline Sjoerd

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 28-02-2019 00:04 u »
Een sterke Saison die niet zwaar hoppig hoeft te zijn, maar waar je nog wel iets van het hoparoma’s meekrijgt. Ik ga hoe dan ook met de M29 brouwen, dat wetende is de vraag dus met welke methode je nog een beetje fatsoenlijk hopprofiel krijgt

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 28-02-2019 00:20 u »
dat wetende is de vraag dus met welke methode je nog een beetje fatsoenlijk hopprofiel krijgt

Wat jij wilt...:-)  Minder saison esters? Dan vergisten bij 25°C, anders gewoon bij 30°C  :brouwen:

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #5 Gepost op: 28-02-2019 09:06 u »
Als deze gist hoparoma's doet ondersneeuwen, en ik toch een duidelijke hoparoma zou willen in het bier, zou ik de late hopgiften hoger maken dan de vroege hopgiften en misschien dryhoppen (maar niet te veel).

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 28-02-2019 10:13 u »
Een tijdje terug heb ik ook een sterke saison gebrouwen met deze gist en el dorado hop. Wel iets bitterder dan die van jou +-40 ibu.
Mijn hop schema was 60 min bitterhop, de laatste 10 min aroma hop: 1,2 g/l. En koudhop: 2 g/l. vergist op 27,5 graad.
Ik vond hem goed in balans. De saison esters waren aanwezig en een fijn hop karakter, niet te overdreven.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 28-02-2019 17:18 u »
Een zwaar hoppige saison? Kan prima hoor... :brouwen: :biersmile: :proost:

Natuurlijk kun je bij een saison veel hop geven. Maar omdat een saisongist veel esters en hogere alcoholen geeft kun je als je een zwaar bier met een uitgesproken hoparoma wilt hebben beter een neutralere gist gebruiken. Bijvoorbeeld de US-05 die je zijn werk laat doen bij zo'n 18 ºC.

Offline Sjoerd

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 28-02-2019 21:27 u »
Dank voor jullie reacties, ik ga er iets moois van maken!

Tags: