't IJ IPA Kloon

Gestart door nevermind, 27-02-2019 19:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nevermind

Na een aantal jaren verschillende bieren te hebben gebrouwen en de nodige ervaring op te hebben gedaan vind ik het nu tijd worden om voor de allereerste keer een IPA te gaan brouwen.
Nu is er heel veel te vinden op deze website (en andere), waaronder prijswinnende IPA's, maar ik wil de eerste die ik brouw graag laten lijken op 't IJ I.P.A. En daarover kan ik helemaal niets vinden...

Wie o wie heeft meer informatie? Welke hopsoorten worden gebruikt? En welke voor bitteren, welke voor smaak, welke voor geur en welke als koudhop? En volgens internet is het een Belgische IPA, dus er wordt een Belgische giststam gebruikt. Enig idee welke?

Ik hoop dat je me een beetje op weg kan helpen. Bedankt!

Martijn0172

Zoek even op google afbeelding naar het etiket, in de tattoo's staat in ieder geval de gebruikte hopsoorten.

tdp

Navraag bij de brouwerij levert vaak ook veel info op

nevermind

Hele goede tip, dat etiket! Dus alleen Cascade en Citra. Nu nog nadenken over wat wanneer toe te voegen. Ideeën?

(Ik heb de brouwerij ook een e-mail gestuurd, misschien helpen zij ook nog een beetje.)

nevermind

Helaas, de brouwerij reageert niet... Ik moet dus zelf verder puzzelen.

Gisteravond gedronken en geprobeerd een smaakprofiel te proeven. Ik vind deze niet erg moutig en is daarnaast licht geel, dus geen hoog EBC.

Volgens het etiket alleen Citra en Cascade als hop. Ik vind deze niet heel bitter, dus veel smaak- en geurhopafgifte en niet heel hoog in de bittering. Geen idee qua IBU's. Tegen de 60? Niet extreem, maar wel hoog.

En dan nog de gist. Er zat wat depo in het flesje, daar heb ik een beetje appelsap bij gedaan en afgedekt met een ballon. Nu, 12 uur later, staat deze al op spanning. Het lijkt er op dat de gist op te kweken is. Maar is het bottelgist of niet?

Wie o wie durft het aan met een recept te komen?

nevermind

Zelf geprobeerd een recept in elkaar te zetten, ik ben benieuwd wat jullie er van vinden:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptProbeersel Kloon 't IJ IPA
Brouwdatum
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume20,0 l
Begin SG1,072 SG
Berekende kleur (Morey)16 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)60 IBU
Brouwzaalrendement82,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
14,50 lWater uit Zuidhorn
0,90 gCaSO4
6,30 mlMelkzuur
16,87 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
63 mg/l7 mg/l14 mg/l199 mg/l18 mg/l40 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,74 kgPale Ale moutDingemans7 EBC75,0 %
0,53 kgMünchenermoutDingemans15 EBC8,3 %
0,53 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC8,3 %
0,53 kgCara-pilsWeyermann4 EBC8,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.2,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.2,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
32,9 gCascadepellets5,6%60 min.20,0 IBU
18,4 gCitrabellen11,0%60 min.20,0 IBU
10,1 gCascadepellets10,5%20 min.7,0 IBU
8,3 gCitrabellen14,1%20 min.7,0 IBU
29,5 gCascadepellets7,5%3 min.3,0 IBU
22,1 gCitrabellen11,0%3 min.3,0 IBU
21,1 gCascadepellets6,7%koudhop0,0 IBU
21,1 gCitrabellen14,1%koudhop0,0 IBU

Gist
Naam
Opkweek uit flesje 't IJ IPA


Juindorper

Citaat van: nevermind op 02-03-2019  11:17 uEn dan nog de gist. Er zat wat depo in het flesje, daar heb ik een beetje appelsap bij gedaan en afgedekt met een ballon. Nu, 12 uur later, staat deze al op spanning. Het lijkt er op dat de gist op te kweken is. Maar is het bottelgist of niet?
Nee, dat is geen bottelgist.'t Ij heeft z'n eigen gistcultuur en die is inderdaad goed op te kweken.

Juindorper

Citaat van: nevermind op 02-03-2019  15:31 uZelf geprobeerd een recept in elkaar te zetten, ik ben benieuwd wat jullie er van vinden:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptProbeersel Kloon 't IJ IPA
Brouwdatum
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume20,0 l
Begin SG1,072 SG
Berekende kleur (Morey)16 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)60 IBU
Brouwzaalrendement82,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
14,50 lWater uit Zuidhorn
0,90 gCaSO4
6,30 mlMelkzuur
16,87 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
63 mg/l7 mg/l14 mg/l199 mg/l18 mg/l40 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,74 kgPale Ale moutDingemans7 EBC75,0 %
0,53 kgMünchenermoutDingemans15 EBC8,3 %
0,53 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC8,3 %
0,53 kgCara-pilsWeyermann4 EBC8,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.2,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.2,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
32,9 gCascadepellets5,6%60 min.20,0 IBU
18,4 gCitrabellen11,0%60 min.20,0 IBU
10,1 gCascadepellets10,5%20 min.7,0 IBU
8,3 gCitrabellen14,1%20 min.7,0 IBU
29,5 gCascadepellets7,5%3 min.3,0 IBU
22,1 gCitrabellen11,0%3 min.3,0 IBU
21,1 gCascadepellets6,7%koudhop0,0 IBU
21,1 gCitrabellen14,1%koudhop0,0 IBU

Gist
 :brouwen:
Naam
Opkweek uit flesje 't IJ IPA

Ik denk dat je start SG nog al aan de hoge kant zit. Ik zou meer richting 1060-1065 denken.
De moutstort zou ik simpel houden door als basismout enkel palemout te gebruiken eventueel aangevuld met een beetje donkere caramout.
Verder zou ik minder bitterhop gebruiken en meer toevoegen aan het einde koken en een flinke whirlpoolgift.
En de hoeveelheid t.b.v. koudhoppen flink verhogen naar 6-8 gram per liter.
Succes!  :brouwen:

MO

Met 1072 start SG wordt het meer een double IPA!

nevermind

Citaat van: MO op 02-03-2019  18:31 uMet 1072 start SG wordt het meer een double IPA!

Het origineel heeft 7% alcohol, is dat een double IPA dan? Met een start SG van 1065 haal ik die 7% niet denk ik.

Bedankt voor de tips. Ik ga het recept wat bijschaven en post het definitieve recept daarna nog eens.

mbroek

Citaat van: nevermind op 03-03-2019  10:02 uHet origineel heeft 7% alcohol, is dat een double IPA dan? Met een start SG van 1065 haal ik die 7% niet denk ik.

Bedankt voor de tips. Ik ga het recept wat bijschaven en post het definitieve recept daarna nog eens.

Met 1.066 haal je 7%. Volgens A3 zijn ingevoerde IJ opkweek in BrouwHulp is het SVG 77% van deze gist. Die zal in jouw BrouwHulp ook we te vinden zijn en is heel waarschijnlijk dezelfde gist.

Verder moet je je niet teveel aantrekken van de berekende IBU's van BrouwHulp, met hopgiften in de whirlpool, vlamuit en drooghop neem je wel degelijk bitterheid waar terwijl er 0 berekend wordt.


nevermind

Bedankt voor de uitleg over de SVG 77%, ik heb de moutstort naar beneden aangepast, heb gekozen voor een begin SG van 1.063. Verder de moutstort vereenvoudigd. Ongeveer 90% pale ale en 10% cara-pils.
Bitterhop naar beneden bijgesteld (van IBU 40 naar IBU 26) en aan het einde koken de gift iets verhoogd (van IBU 6 naar IBU 14). Daarnaast een whirlpool-stort toegevoegd, in totaal 40 gram (20 gram Cascade en 20 gram Citra). Tenslotte ook de koudhop verhoogd naar 3 gram/liter.

Ik ben nu wel erg "bang" dat het een enorme geurexplosie wordt, is dit niet te veel van het goede? (Als ik dit hou naast een prijswinnende IPA van Jelle Wijbenga (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28965.msg443685.html#msg443685) dan is de aromagift in mijn recept nu wel heel veel hoger dan die van hem...

Ik durf het wel aan hoor, maar als er naast mij anderen ook twijfelen, dan hoor ik dat toch graag.  :D

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptProbeersel Kloon 't IJ IPA
Brouwdatum
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume20,0 l
Begin SG1,063 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)60 IBU
Brouwzaalrendement82,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
14,50 lWater uit Zuidhorn
0,90 gCaSO4
6,30 mlMelkzuur
15,74 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
63 mg/l7 mg/l14 mg/l200 mg/l18 mg/l40 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,70 kgPale Ale moutDingemans7 EBC90,4 %
0,50 kgCara-pilsWeyermann4 EBC9,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.2,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.2,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
19,2 gCascadepellets5,6%60 min.13,0 IBU
10,7 gCitrabellen11,0%60 min.13,0 IBU
13,0 gCascadepellets10,5%20 min.10,0 IBU
10,6 gCitrabellen14,1%20 min.10,0 IBU
38,7 gCascadepellets7,5%5 min.7,0 IBU
29,0 gCitrabellen11,0%5 min.7,0 IBU
30,0 gCascadepellets5,6%koudhop0,0 IBU
30,0 gCitrabellen14,1%koudhop0,0 IBU
20,0 gCascadepellets5,6%whirlpool0,0 IBU
20,0 gCitrabellen14,1%whirlpool0,0 IBU

Gist
Naam
Opkweek uit flesje 't IJ IPA

Ik ben benieuwd of er nog op- of aanmerkingen komen, anders ga ik hier voor!

GeBaxke

Soms gebruik ik 8 gram per liter voor de koudhop. Dan heb je pas  een hop explosie. Dus 3 gram is niks te veel.
Maar 1 nadeel, hopgeur verdwijnt na een tijdje. Dus om je hopgeur te ruiken, vroeg drinken.
Mijn lukt dat wel met mijn vrienden  :)
Maar als je een half jaar doet om 20 liter op te krijgen is 8 gram hop per liter wel zonde als je het niet meer zo ruikt als in het begin.

Haagse Wouter

Nu gebruik je 100 g koudhop/vlamuit.
Wordt vast lekker hoor :)

nevermind

Gisteren toch nog reactie van de brouwerij gekregen! Dit is hun antwoord:

CiteerWe willen je best een beetje op weg helpen om zelf een lekkere IPA te brouwen. Je zult als hobbybrouwer begrijpen dat de uitkomst heel anders zal zijn, maar de hopsmaken herken je wellicht terug in je eigen IPA. Komt ie:

Magnum hop wordt meegekookt
Cascade hop gaat in onze whirlpool mee
Cascade, Citra en Mosaic hop wordt gedryhopt 

Er gaat geen commerciële gist in onze IPA, we hebben onze eigen gist. Geen hergisting op fles.

Succes en proost op een geslaagde IPA!

Dus maar weer verder gepuzzeld op het recept, Magnum aan het begin toegevoegd en Mosaic aan het einde. Citra uit de Whirlpool gehaald.
Dan moet dit 'm worden:


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptProbeersel Kloon 't IJ IPA #02
Brouwdatum
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume20,0 l
Begin SG1,063 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)60 IBU
Brouwzaalrendement82,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
15,50 lWater uit Zuidhorn
1,80 gCaSO4
5,80 mlMelkzuur
14,74 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
76 mg/l7 mg/l14 mg/l200 mg/l18 mg/l70 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,50 kgPale Ale moutDingemans7 EBC86,5 %
0,70 kgCara-pilsWeyermann4 EBC13,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.3,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
11,0 gMagnumbellen14,9%60 min.18,0 IBU
5,9 gCascadepellets5,6%60 min.4,0 IBU
2,9 gCitrabellen12,6%60 min.4,0 IBU
13,0 gCascadepellets10,5%20 min.10,0 IBU
11,9 gCitrabellen12,6%20 min.10,0 IBU
38,7 gCascadepellets7,5%5 min.7,0 IBU
25,3 gCitrabellen12,6%5 min.7,0 IBU
30,0 gCascadepellets5,6%whirlpool0,0 IBU
20,0 gCascadepellets5,6%koudhop0,0 IBU
30,0 gCitrabellen12,6%koudhop0,0 IBU
30,0 gMosaicpellets11,7%koudhop0,0 IBU

Gist
Gist
Opkweek uit flesje 't IJ IPA

Veel aromahop en daar zijn de meningen wat over verdeeld. Is dit té veel? Ik vind 't wel spannend merk ik.  ;D

Brouwdatum staat gepland op 20 maart.

mbroek

Whirlpoolhop heeft veel hop nodig. Ik zou alle Cascade die je nu meekookt in de whirlpool doen. Dan zit je ongeveer op 4,5 gram/liter whirlpool hop, daat begint dan mooi te worden.

1 gram/liter in de whirlpool is eigenlijk weggegooide hop is mijn ervaring. Zlef zou ik bij het begin van de kook uitsluitend de Magnum gebruiken.

Toch nog mooi dat je een antwoord hebt gekregen van het IJ.


lier

Das een mooi antwoord van de brouwerij, super dat ze nog bereid zijn om de hobbybrouwers te helpen

Jacques

Citaat van: lier op 08-03-2019  21:29 uDas een mooi antwoord van de brouwerij, super dat ze nog bereid zijn om de hobbybrouwers te helpen

Veel craftbrouwerijen in Nederland zijn gestart door hobbybrouwers. Ook de oprichter van 't IJ, Kaspar Peterson, is als hobbybrouwer begonnen. In de begin jaren van het ONK heeft hij op mijn verzoek gejureerd, samen met nog een aantal andere craftbrouwers van het eerste uur. Voor meer informatie over Kaspar zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Kaspar_Peterson

Het is dus niet zo vreemd dat kleine brouwerijen affiniteit hebben met dit forum. Heel wat professionele brouwers van nu hebben deelgenomen aan discussies hier op het forum. Velen zijn bereid informatie te delen.

RvS

Hoi, ben nog niet heel lang ingeschreven op dit form, lees, paar uur, maar deze ga ik zeker volgen. Ben zelf fanatiek IPA fan en drinker en heb er zelf al aardig wat gebrouwen. De IPA van het IJ staat zeker in mijn top 10 van favorieten. Ik hoor/lees graag je eerste resultaat. Als ik een proef brouwsel moet doen, laat het me weten, kan een klein (10 L) brouwen als het moet.

nevermind

Echt super dit forum. Zo blijft mijn recept aangescherpt worden tot het moment van brouwen. Bedankt nogmaals voor alle feedback.

Ik pas het recept nog één keer aan en doe er meer whirpool-hop in en laat de Cascade weg uit de bitterhop.

Ik blijf deze post updaten tot dat het eerste glas gedronken is!

Ztefan

Hoe is het gegaan? Ik ben benieuwd!

joenedu

Ik ben ook benieuwd, een van mijn favoriete IPA's.

NaahedetleJ

Als ik kijk naar de samenstelling mout: is de IPA van 't IJ niet NOG lichter van kleur?

Beter gezegd: moet de verhouding Pilsmout in dit recept niet omhoog?

Jurre

Is er al een resultaat? Eerst beproeving?

Ben wel nieuwsgierig :).

MartijnNOP

Deze IPA heeft net als meerdere commerciele IPA's zo'n fijne "zoete body punch" (vind ik). Ik geloof nooit dat het alleen pale-ale en carapils is.

Ik gok dat er nog een cara bij moet, maar in welke percentages? Heb het nog niet kunnen evenaren

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.