NEIPA single hop

Gestart door Robuust, 26-02-2019 20:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robuust

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk4
Naam receptNEIPA
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume5,0 l
Begin SG1,055 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)52 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
4,00 lWater uit Weesperkarspel
0,40 gCaSO4
1,60 mlMelkzuur
3,46 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
69 mg/l7 mg/l54 mg/l167 mg/l63 mg/l68 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,00 kgPremium pilsmoutWeyermann2 EBC70,2 %
0,30 kgWheat maltThomas Fawcett and Sons3 EBC20,7 %
0,13 kgGemoute haverThomas Fawcett and Sons5 EBC9,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Maisch68,0 °C1 min.60 min.2,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
4,0 gColumbuspellets10,9%60 min.27,9 IBU
20,8 gColumbuspellets10,9%whirlpool24,2 IBU
20,0 gColumbuspellets10,9%koudhop0,0 IBU

De reden voor single hop is dat ik toentertijd 2 soorten hop heb besteld, maar helaas 1 soort kreeg. 1 zak van 100 g, 1 van 200 g. Dus, ik heb "over" ;D
Of is dat niet aan te raden, met het risico op een "net niet" NEIPA?

Qua waterbehandeling hou ik het redelijk eenvoudig. Ik heb een waterontharder (ionenwisselaar), maar als ik die gebruik krijg ik nogal veel natrium, dus gebruik gewoon water.
Ik zie bijvoorbeeld dat Juice Punch V8 200 mg chloride heeft tegen 100 mg Sulfaat, als ik dat in BrouwHulp wil aantikken gaat 'ie brullen dat de verhouding niet goed is.
De CI/SO4 ratio staat nu op 0,4, hoe kan ik dat aanpassen?

Serge VL

Citaat van: Robuust op 26-02-2019  20:18 uQua waterbehandeling hou ik het redelijk eenvoudig. Ik heb een waterontharder (ionenwisselaar), maar als ik die gebruik krijg ik nogal veel natrium, dus gebruik gewoon water.
Ik zie bijvoorbeeld dat Juice Punch V8 200 mg chloride heeft tegen 100 mg Sulfaat, als ik dat in BrouwHulp wil aantikken gaat 'ie brullen dat de verhouding niet goed is.
De CI/SO4 ratio staat nu op 0,4, hoe kan ik dat aanpassen?
Voor het zacht mondgevoel ga je toch richting 1.9 a 2.0 CL/SO4 verhouding moeten zitten.
Je kan je water verder chloreren door KCl te gebuiken ipv NaCL zo verhoog je niet je Na gehalte.
KCl is ook als brouwzout te verkrijgen: (https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/hulpstoffen-bierbereiding/brouwzouten/d/kaliumchloride-100-g?gaCategory=search)

Om te berekenen hoeveel je nodig hebt voeg je gewoon theoretisch NaCL toe in BrouwHulp, (je Na gehalte gaat dan wel in het rood maar vermits je KCl gaat toevoegen is dit niet in werkelijkheid zo) Om de hoeveelheid NaCL om te zetten naar KCL vermenigvuldig je gewoon de bekomen hoeveelheid NaCLuit BrouwHulp met 1.27 en dat geeft dan de hoeveelheid KCl.

De extra toegevoegde hoeveelheid kalium is verwaarloosbaar daar je veel meer kalium uit je mout haalt. (Vandaar dat er ook geen rekening mee wordt gehouden bij je watersamenstelling.)

Dund

Kijk das een goeie tip!

Misschien handig als KCl ook in BrouwHulp komt dan. Ik zit hier met mijn NEIPA ook altijd mee te stoeien.

Ventus

Columbus is niet echt een NEIPA hop naar mijn idee, het heeft nogal aardse en harsige tonen, waar je bij een NEIPA vooral inzet op fruitige hopsmaak en geur. Met 20 gram in de whirlpool en dryhop zit je maar op 4 g/l, dat is voor een NEIPA echt te weinig.
Met een beetje tweaken zou je hier wel een lekkerer Westcoast IPA van kunnen maken, ik denk dat je met 6 gram op 60 minuten en het vervangen van de haver en tarwe door pale en cara mout al een heel eind de goede richting op zit.

Voor Westcoast IPA's moet de Cl/SO4 verhouding toch meer de SO4 kant op vallen om de hop te accentueren.

jaapz

Ik sluit me hier aan bij wat Ventus zegt, Columbus is denk ik niet echt een NEIPA hop. Volgens Hopslist heeft het een citrusachtige ondertoon maar bij een NEIPA wil je meer gaan voor een klap in het gezicht met tropische vruchten en citrus.

Als je deze hop zou willen gebruiken zou ik er inderdaad eerder een west-coast IPA van maken, die moeten het meer van de bitterheid hebben en minder van de hoparoma's.

Jacques

Citaat van: Serge VL op 27-02-2019  05:54 uJe kan je water verder chloreren door KCl te gebuiken ipv NaCL zo verhoog je niet je Na gehalte.

Chloreren lijkt mij niet zo'n goed idee...  ;)
https://nl.wiktionary.org/wiki/chloreren
https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/Nederlands/betekenis/Chloreren

Het gaat om het toevoegen van cloride (een ion van een zout).
Het verhogen van het chloridegehalte kan ook door het toevoegen van calciumchloirde. Ook dat is te koop bij onze leveranciers. Bijvoorbeeld https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/hulpstoffen-bierbereiding/brouwzouten/d/calciumchloride-33-100-ml-nlfr

Het voordeel van calciumchloride is dat je bier wat helderder wordt. Maar bij een NEIPA heeft dat meestal weinig effect vanwege de grote hoeveelheid polyfenolen uit de hop.

Jacques

Nog een reactie op het recept.

Voor een beter hoparoma zou het beter zijn 2 of 3 hopsoorten te gebruiken.

Verder moet je bedacht zijn op de zogenaamde hop creep. Dat wil zeggen dat door het toevoegen van koudhop het SG verder daalt na het bottelen.

Een heel interessante presentatie vind je via de link https://www.craftbrewersconference.com/wp-content/uploads/2018_presentations/Dry-hopping-Beer-Achieving-Consistent-Flavor1.pdf

Robuust

Ja, daar ben ik weer!

Ik heb sindsdien een zak EL Dorado gekocht, en wil deze gebruiken als hop. Het schema zal er dan zo ongeveer uitzien:

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gEl Doradopellets15,7%10 min.3 IBU
27,0 gEl Doradopellets15,7%whirlpool84 IBU
21,0 gEl Doradopellets15,7%koudhop 7 dagen0,0 IBU
23,0 gEl Doradopellets15,7%koudhop 3 dagen0,0 IBU

Is dit een goed idee? Het doel is voor de 20 g per liter te gaan, dan is het zakje ook op ;)

Anders zou ik er wel Mosiac en Galaxy bij willen doen, dan moet ik even langs de Brouwmarkt.

Die IBU data kloppen niet helemaal, zal thuis nog eens narekenen.

Heb zeker gehoord van de hop creep, dat geeft ook een hoger alcoholpercentage? Dan kan ik misschien iets minder mout gebruiken.

Die westcoast bewaar ik voor een andere keer ;)

Dund

Sowieso die 10 min hop eruit en de whirlpool pas op 72 graden. Zodra je hop gaat koken wordt je neipa bitter en dat wil je juist niet hebben. Persoonlijk zou ik wel wat andere hop toevoegen een neipa vraagt om een goeie mix van verschillende hoppen. Hoe complexer en zachter hoe beter. 20-30 gram hop per liter kan makkelijk.

Jacques

Citaat van: Robuust op 02-05-2019  20:06 uDie IBU data kloppen niet helemaal, zal thuis nog eens narekenen.

Heb zeker gehoord van de hop creep, dat geeft ook een hoger alcoholpercentage? Dan kan ik misschien iets minder mout gebruiken.

Het berekenen van bitterheid wanneer je veel koudhop gebruikt is niet eenvoudig, of beter gezegd niet te doen...
Zie het topic Invloed van koudhoppen op bitterheid bier - info Hopsteiner


In plaats van minder mout doe je er goed aan je bier te bottelen met minder bottelsuiker. Het probleem is namelijk dat na het bottelen het koolzuurgehalte hoger wordt...

Robuust

Dat doet BrouwHulp dus niet:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk4
Naam receptNEIPA
Brouwdatum17-02-2019
BierstijlNew England IPA
Volume5,0 l
Begin SG1,055 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)28 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
4,00 lWater uit Weesperkarspel
0,70 gCaCl2
0,40 gCaSO4
1,40 mlMelkzuur
3,46 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
117 mg/l7 mg/l54 mg/l168 mg/l105 mg/l68 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,00 kgPremium pilsmoutWeyermann2 EBC70,2 %
0,30 kgWheat maltThomas Fawcett and Sons3 EBC20,7 %
0,13 kgGemoute haverThomas Fawcett and Sons5 EBC9,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Maisch68,0 °C1 min.60 min.2,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
9,0 gMosaicpellets10,0%whirlpool9,5 IBU
7,0 gGalaxypellets13,3%whirlpool9,9 IBU
7,0 gEl Doradopellets11,9%whirlpool8,8 IBU
8,0 gMosaicpellets10,0%koudhop0,0 IBU
7,0 gGalaxypellets13,3%koudhop0,0 IBU
7,0 gEl Doradopellets11,9%koudhop0,0 IBU
8,0 gMosaicpellets10,0%koudhop0,0 IBU
7,0 gGalaxypellets13,3%koudhop0,0 IBU
7,0 gEl Doradopellets11,9%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
3,3 gSafale American (US-05)bovengist

Ik heb gehoord dat US-04 het een fractie beter doet met NEIPA's, maar denk dat US-05 het ook goed doet?

Qua bottelsuiker mik ik op 2.0 vol CO2.

Blijkt toch dat je er aardig wat wetenschap voor nodig heb, zo'n neipa :P

Barmosa

Naar mijn idee past wat bitterheid ook in een neipa, bedenk vooral wat je eigen voorkeur is. De momenten van hop toevoegen kan ook complexiteit opleveren. Daarnaast hoeft de hop combinatie niet persee complex te zijn. Er zijn genoeg hele goede neipa's met enkel citra of galaxy (naar de mening van sommige brouwers dragen deze hoppen zelfs bij aan mondgevoel).

De s-04 zou ik wel nemen ipv de us-05 omdat de Engelse gist bijdraagt aan het fruitige karakter en minder ver doorvergist waardoor die wat zoeter/voller zal overkomen.

Verder is het van belang dat je een redelijk aandeel hop olien in je bier heb tijdens de hoofdvergisting. Dit kan gewoon via de whirlpool toevoeging (hoeveeheild gelijkwaardig aan de dry hop) en dan is het niet per se nodig om gelijk hop toe te voegen na 1 dag vergisten.. zo kun je de gist gewoon lekker ze'n gang laten gaan tijdens de hoofdvergisting en dry hoppen paar dagen voor bottelen. Met genoeg hop olie en Engelse gist (s-04 of londen ale III etc) wordt mijn neipa nooit helder ieder geval. Haver(mout) kun je prima toevoegen voor andere redenen zoals voor smaak(licht vanille) en mondgevoel.

Wellicht een iets afwijkende mening dan die ik vaak lees maar dit zijn mijn ervaringen met het brouwen van neipa's!

Jacques

Citaat van: Robuust op 02-05-2019  23:03 uIk heb gehoord dat US-04 het een fractie beter doet met NEIPA's, maar denk dat US-05 het ook goed doet?

Ik neem aan dat je S-04 bedoelt in plaats van US-05...

De US-05 is een beetje een universele gist voor een IPA en NEIPA.

Steven vH

Fermentis heeft toevallig een artikel over welke gist te gebruiken voor NEIPA: https://fermentis.com/en/yeast-to-brew-a-neipa/

Koen S

Simonaitis kveik is ook een hele goeie voor een Neipa. 👍

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.