Kveikings are coming!

Gestart door Chilobrachys, 14-04-2019 01:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chilobrachys

Dit keer een simpel blond biertje als split batch om deze 2 kveik culturen wat te leren kennen. De Juggernaut is de zogenaamde neipa blend van mainiacal yeasts, dit is geen traditionele kveik cultuur maar een selectie uit 22 kveik stammen. Volgens mainiacal yeasts doet deze cultuur het het beste tussen de 35 en 39 graden Celsius. Voldoende voedingsstoffen (gistvoeding of een bier boven de 1.060) zijn sterk aan te bevelen, ik heb voor gistvoeding gekozen en 37 graden.

Als spoelwater heb ik gebruik gemaakt van een infusie van jeneverbestakken. Een aantal takken hebben ongeveer 1.5 uur in licht kokend water getrokken. Na deze tijd smaakt het spoelwater als een soort lichte kruidenthee.

Framgarden heb ik vergist op 32 graden, deze gist schijnt iets cleaner van smaak te zijn zijn met toch een fruitige toets.

Omdat de kveik bieren zo snel uitvergisten houd ik geen 3 dagen aan waarop het sg niet meer mag dalen. Het waterslot is op deze temperaturen geen betrouwbare indicatie, deze blijft namelijk borrelen doordat er weinig CO2 in het bier achter blijft. De bieren met kveik zijn in de regel na 3 dagen gewoon klaar om te bottelen, dit doe ik wanneer het eind SG redelijk binnen de verwachting ligt.

De smaakervaringen zal ik hier straks onder plaatsen.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptKveikings are coming
Kenmerk040
Brouwdatum28-3-2019
BiertypeBlond(e)
Aantal liters22
Gewenst begin SG1055 (5,9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater32,3 liter
Maischdikte3,8 l/kg
Maischwater22,0 liter
Spoelwater10,0 liter jeneverbestakken infusie
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur26 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid26 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Palemout (DM)95,0 %5567 gr8 EBC
Munchener mout (DM)5,0 %293 gr22 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Perle (Dld)6,3 %27 gr60 minuten21 EBU
Sladek6,7 %30 gr10 minuten9 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortJuggernaut en Framgarden
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter200 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter35°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C45 minuten3,8 l/kg
270°C30 minuten3,8 l/kg


Chilobrachys

Juggernaut (4 dagen op fles), schuimkraag is al erg stabiel met redelijk fijn en glas-plakkend schuim. Een aroma van tropisch fruit knalt de fles uit bij het openen, in de smaak komt dit ook sterk terug. Deze gist zal het ongetwijfeld heel goed doen in een NEIPA maar de gist kan ook prima op de voorgrond zonder al dat hopgeweld.


Tjardo

3 dagen hoofd- en nagisting en 4 dagen op fles, dat is gewoon je bier drinken één week na brouwen, fantastisch!

Zo snel heb ik het nog niet gedaan met een bier vergist met een kveikgist. (Vandaag 18 liter blond op keg zetten dat ik vorig weekend gebrouwen heb en is vergist met #Hornindal)

Chilobrachys

Ik had hem 2 dagen na bottelen ook geproefd,  het schuim was toen nog minder stabiel maar qua smaak was hij er al :)

Jacques

Citaat van: Chilobrachys op 14-04-2019  01:04 uOmdat de kveik bieren zo snel uitvergisten houd ik geen 3 dagen aan waarop het sg niet meer mag dalen. Het waterslot is op deze temperaturen geen betrouwbare indicatie, deze blijft namelijk borrelen doordat er weinig CO2 in het bier achter blijft. De bieren met kveik zijn in de regel na 3 dagen gewoon klaar om te bottelen, dit doe ik wanneer het eind SG redelijk binnen de verwachting ligt.

Is na zo'n korte tijd ook alle diacetyl afgebroken? Meestal heb je toch wel enige tijd nodig voordat je kunt bottelen.

Chilobrachys

Citaat van: Jacques op 14-04-2019  11:54 uIs na zo'n korte tijd ook alle diacetyl afgebroken? Meestal heb je toch wel enige tijd nodig voordat je kunt bottelen.

De meeste culturen schijnen erg weinig diacetyl te produceren.
Bij een aantal bieren heb ik wel een "olie-achtig" mondgevoel gehad bij het bottelen maar dit waren allemaal bieren waar ik ook jeneverbestakken heb gebruikt. Bij gebotteld bier heb ik dit nog niet weer terug geproefd.

Jdelange

Zojuist eentje van deze gedopt om een te beoordelen.
De variant met juggernaut.

Prima bier, lekker doordrinkbaar echt voor de zomer.
Qua smaak, licht fruitig [mango citroen achtig] en droog op de afdronk.
Zoals verwacht is de hop niet echt aanwezig evenals de mout. Echter zit er wel een klein zoete hint van mout bij.
Qua schuimkraag, schenkt hij mooi uit, maar vervliegt uiteindelijk tot een dun laagje wat bovenop drijft.
Koolzuur is perfect passend, brengt wat balans in het bier.

Chilobrachys

Ik heb net beide bieren zelf na elkaar geproefd om een goede vergelijking te kunnen maken. De Juggernaut variant ruikt duidelijk naar tropisch fruit. De schuimkraag is in beide bieren vergelijkbaar, mooi fijn schuim wat inzakt tot een laag dun schuim die op het bier blijft hangen.
De Juggernaut is een stuk droger in de afdronk (eind SG is met 1.006 ook bijna 10 punten lager).
Het bier met Framgarden ruikt iets zoetig, een hint van tropisch fruit en moest zelfs een beetje aan rozenbottel denken, hop neem ik in de geur bij beide bieren niet waar.

Bij de Framgarden proef je de hop veel duidelijker terug dan in het bier met Juggernaut. De smaak van de laatste blijft wat langer hangen. Deze is bij de Framgarden duidelijk zoeter dan bij de Juggernaut zonder dat die echt zoet is.

Beide bieren zijn wat mij betreft erg geschikt voor het warme weer...al denk ik niet dat ze de zomer zullen halen  ;D

ciesvandekwis

Gebruik je bottelsuiker en -gist, en zo ja hoeveel?
Deze zomer een Vos-kweik gebotteld, maar deel zonder en deel met maar 2gr / liter. Kwam echter bijlange niet zo fruitig voor de dag.

Chilobrachys

Ik gebruik 6 gram suiker per liter in bijna al mijn bieren, dit geeft een voor mij prettige hoeveelheid koolzuur. Ik heb vorig jaar ook een bier met de Sigmund Voss (yeast bay) gebrouwen, deze kwam inderdaad niet zo heel fruitig voor de dag. Maar de hoeveelheid gist uit de yeast bay buisjes is dan waarschijnlijk ook veel te hoog om het fruitige karakter van de gist te krijgen. Van de #1 Gjernes, waar de Sigmund Voss een isolaat uit is, werd ik wel een stuk enthousiaster! (Maar de ent hoeveelheid was wel veel lager)

Bottelgist is echt niet nodig als je binnen een week (of 2) bottelt  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.