Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoe aangebroken zakje korrelgist te bewaren?  (gelezen 3226 keer)

Offline Eric111

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoe aangebroken zakje korrelgist te bewaren?
« Gepost op: 25-02-2019 19:17 u »
Beste forumleden,

Soms gebruik ik een paar gram bottelgist, meestal Fermentis F-2 dat in een verpakking zit van 20 gram.
Hoe kan ik een aangebroken zakje het beste bewaren en hoe lang kan dat dan?
Is best zonde om steeds een nieuw zakje te moeten kopen waarvan je steeds maar een gram of 4 gebruikt en dan de rest weg te moet gooien...

Alvast bedankt voor jullie tips!

Groeten, Eric

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
Re: Hoe aangebroken zakje korrelgist te bewaren?
« Reactie #1 Gepost op: 25-02-2019 19:22 u »
Als je aangebroken pakjes wilt bewaren, dan moet je het vacumeren. Gist bederft snel door aanwezigheid van vocht.

Offline chthon

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #2 Gepost op: 25-02-2019 20:45 u »
Ik gebruik van die clips die je in Ikea kan kopen (https://www.ikea.com/be/nl/producten/keukengerei/voedsel-bewaren-opbergen/bevara-klem-voor-zakken-set-van-30-gemengde-kleuren-gemengde-afmetingen-art-10339171/). Lucht met de hand uit het zakje drukken, opengesneden stuk toevouwen en clip erover. Bewaren in de koelkast.

Zakje niet openscheuren, alleen een hoekje er van afknippen.

Offline beermenke

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #3 Gepost op: 25-02-2019 22:33 u »
Openknippen en benodigde hoeveelheid eruit halen. Lucht er uit drukken en dan dichtvouwen en met een plakbandje sealen. Kan best en niet te lang bewaren.

Offline PP

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 25-02-2019 22:48 u »
Als je regelmatig brouwt kun je overwegen een giststarter te maken.
Je neemt eruit wat je nodig hebt, eventueel opkweken.
Starter is geruime tijd te bewaren. Er zijn op dit forum verschillende methodes omschreven.
Op deze wijze kun je een aantal keren van je gistcellen genieten.

Groet, Paul

Offline Hai

• Super lid
  • Brouwerij Wijchense schne en HOP'n AROUND
« Reactie #5 Gepost op: 26-02-2019 09:01 u »
Sealen is ideaal.

Offline Eric111

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 26-02-2019 09:20 u »
Sealen is ideaal.

Dat lijkt me zeker een goed idee, sealen en dan in de koelkast leggen maar hoe lang kun je het dan bewaren?

Offline Hai

• Super lid
  • Brouwerij Wijchense schne en HOP'n AROUND
« Reactie #7 Gepost op: 26-02-2019 09:43 u »
Dat lijkt me zeker een goed idee, sealen en dan in de koelkast leggen maar hoe lang kun je het dan bewaren?
Zie dan EXP. datum op verpakking, blijft dan redelijk hetzelfde.

Zie ook: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=32004.0

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #8 Gepost op: 26-02-2019 10:17 u »

Tot nu toe doe ik het zo, maar vervang het zakje na een jaar. Maar ik heb nog niet ervaren dat dit vervangen echt nodig is, maar het zakje is na een jaar toch bijna leeg.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #9 Gepost op: 26-02-2019 11:13 u »
Je kan een starter maken en die invriezen in zo'n 5 ml cryobuisjes. Staat ruimschoots beschreven onder 'gist invriezen'.
Anderzijds kan je je ook afvragen of het nodig is om bottelgist te gebruiken? Ik ken het antwoord al.  ;D

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #10 Gepost op: 26-02-2019 19:24 u »

Is best zonde om steeds een nieuw zakje te moeten kopen

Lijkt me eerder zonde om een batch gebotteld bier weg te moeten gooien.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #11 Gepost op: 26-02-2019 23:16 u »
Ik gebruik 1 zakje per jaar.
Punt van het zakje knippen hoeveelheid gist gebruiken, dichtvouwen en sealen met een plakbandje en bewaren in de koelkast.
Datum openen schijf ik met merkstift op het zakje en als je jaar voorbij is, pak ik een nieuw zakje.

Deze methode werkt bij mij tot nu toe prima

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 27-02-2019 21:50 u »
Sealen is ideaal.

Alleen sealen kan. Vacumeren is mijn inziens beter omdat je dan eenvoudig kunt controleren of de las ook echt luchtdicht is.

Overigens is het sowieso handig een vacumapparaat te hebben. Aangebroken verpakkingen hop worden door mij altijd gevacumeerd. Dat doe ik ook met zakjes gist die overgebleven zijn van tests. Werkt erg goed.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #13 Gepost op: 27-02-2019 22:01 u »
Ik gebruik 1 zakje per jaar.
Punt van het zakje knippen hoeveelheid gist gebruiken, dichtvouwen en sealen met een plakbandje en bewaren in de koelkast.

Zo doe ik dat ook, al vacumeer ik het wel. Het lijkt wel verkeerde zuinigheid, starters maken van korrelgisten, maar zo ben ik erg flexibel in de gistkeuze, en heb ik geen grote voorraad nodig.

Offline Pieter1954

• Senior lid
  • Jullie zijn mijn informatiebron
« Reactie #14 Gepost op: 26-01-2021 15:58 u »
Ik gebruik ook regelmatig de F-2 bottelgist van Fermentis naar alle tevredenheid. Uiteraard zeggen de fabrikanten dat korrelgist niet houdbaar is vanwege de hygroscopische eigenschappen ervan. Alleen maar een drogreden om er meer van te kunnen verkopen.

Ik gebruik telkens 2 gram op een batch van 23 liter jongbier. Het huidige aangebroken zakje is een jaar oud. 3 weken geleden heb ik nog een Karmeliet gebotteld en afgelopen week het eerste flesje open gemaakt. Er zal voldoende druk en schuim op. Je kunt nu natuurlijk zeggen dat het de originele gist is om de Karmeliet mee te maken die ook voor de hergisting heeft gezorgd, nl. de T-58. Vandaag maar eens de proef op de som genomen en in een 50 ml erlenmeyer 10 ml appelsap gegoten en een kwart theelepeltje F-2 gistkorrels. Ballonnetje erop en binnen 2 uur een flinke vergisting.

Conclusie: korrelgist is goed te bewaren in een koelkast als je telkens het aangebroken zakje met een plakbandje sluit. Ik vacumeer niet.

Offline biking rebel

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 26-01-2021 17:01 u »
Ik gebruik van die clips die je in Ikea kan kopen (https://www.ikea.com/be/nl/producten/keukengerei/voedsel-bewaren-opbergen/bevara-klem-voor-zakken-set-van-30-gemengde-kleuren-gemengde-afmetingen-art-10339171/). Lucht met de hand uit het zakje drukken, opengesneden stuk toevouwen en clip erover. Bewaren in de koelkast.

Zakje niet openscheuren, alleen een hoekje er van afknippen.

Doe ik ook, elke keer zonder problemen of infecties.

Offline TeVeHa

• Vol lid
  • Nederlanders of Belgen zijn me evenveel waard
« Reactie #16 Gepost op: 26-01-2021 17:15 u »
Een zakje korrelgist dat niet volledig opgebruikt is en dat ik niet meteen nodig heb vries ik gewoon in, vroeger niet omdat de prijs verwaarloosbaar was, nu sommige korrelgisten meer dan vier euro kosten n je al gauw twee/drie pakjes nodig hebt is het toch een kost geworden, jarenlang houdbaar, ik maak wl ltijd een starter, je kunt rst een starter maken en die invriezen zoals Cies zegt maar ik vries gewoon het zakje korrelgist in n het werkt.

Offline Op de Fles

• Vol lid
  • Proost !
« Reactie #17 Gepost op: 26-01-2021 17:56 u »
Ik gebruik verreweg het meeste de T58 korrelgist, die ik per 500 gram koop.
Na elk gebruik wordt het weer vacum verpakt en in de koeling gelegd.
Nooit geen problemen.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #18 Gepost op: 26-01-2021 22:45 u »
Volgens Gino van Fermentis in zijn webinars vorig jaar, kun je gist inderdaad niet bewaren vanwege de hygroscopische eigenschappen ervan.

Wij bakken al ruim 15 jaar zelf brood en kopen de gedroogde bakkersgist per 500 gram. Dat staat gewoon met een IKEA clip erop in het keukenkastje en dat gaat al 15 jaar goed. Ik heb een zakje CBC-1 en ik doe er hetzelfde mee; clip erop en in de koelkast (omdat daar een handig plekje is voor de gist en ik 'm anders niet meer terugvind). Gaat ook al jaren goed (wel met verschillende zakjes; ze gaan wel eens op).

Wanneer gist bedorven is merk je het snel. Als je ooit Marmite hebt geroken, gezien en geproefd weet je genoeg. Niet dat Marmite bedorven gist is, maar het lijkt er wel als twee druppels ... ehhh... twee druppels Marmite op.

[Edit] Als je zelf je Kveik oogst, droogt en bewaard in de vriezer, kun je het volgens Lars Garsholt wel zo'n 20 jaar goed houden. Dat lijkt mij niet alleen voorbehouden aan Kveik. En ik snap zelf ook niet helemaal waarom de vriezer; als je Kveik normaal gesproken op een houten stok laat drogen in de schuur en het zo bewaard, dan is die vriezer ook niet echt nodig.

Offline SVB

• Senior lid
« Reactie #19 Gepost op: 27-01-2021 07:49 u »
Ik zelf heb meerdere keren halve zakjes in de vriezer gegooid, dicht gevouwen en een knijper er op, en in de tussentijd gebruikt. Tot nu toe is de vergisting altijd vlot begonnen en nog geen afwijkingen of infectie gehad. Voor nu zie ik geen reden om wat anders te doen.

Hoewel een vacumeer machine wel op de lijst staat nog, maar dat ook voor hop en koken in het algemeen...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 27-01-2021 20:35 u »
Ik gebruik ook regelmatig de F-2 bottelgist van Fermentis naar alle tevredenheid. Uiteraard zeggen de fabrikanten dat korrelgist niet houdbaar is vanwege de hygroscopische eigenschappen ervan. Alleen maar een drogreden om er meer van te kunnen verkopen.

Het belangrijkste is dat gedroogde gist gedroogd blijft...
Wanneer de gist vochtig wordt, wordt deze geactiveerd. De gist gaat dan interen op zijn reservestoffen waardoor de vitaliteit achteruit gaat. Ook koel bewaren helpt om de gist vitaal te houden. Het vervelende is dat het in koelkasten vochtig is...

Tags: