Volgens Gino van Fermentis in zijn webinars vorig jaar, kun je gist inderdaad niet bewaren vanwege de hygroscopische eigenschappen ervan.
Wij bakken al ruim 15 jaar zelf brood en kopen de gedroogde bakkersgist per 500 gram. Dat staat gewoon met een IKEA clip erop in het keukenkastje en dat gaat al 15 jaar goed. Ik heb een zakje CBC-1 en ik doe er hetzelfde mee; clip erop en in de koelkast (omdat daar een handig plekje is voor de gist en ik 'm anders niet meer terugvind). Gaat ook al jaren goed (wel met verschillende zakjes; ze gaan wel eens op).
Wanneer gist bedorven is merk je het snel. Als je ooit Marmite hebt geroken, gezien en geproefd weet je genoeg. Niet dat Marmite bedorven gist is, maar het lijkt er wel als twee druppels ... ehhh... twee druppels Marmite op.
[Edit] Als je zelf je Kveik oogst, droogt en bewaard in de vriezer, kun je het volgens Lars Garsholt wel zo'n 20 jaar goed houden. Dat lijkt mij niet alleen voorbehouden aan Kveik. En ik snap zelf ook niet helemaal waarom de vriezer; als je Kveik normaal gesproken op een houten stok laat drogen in de schuur en het zo bewaard, dan is die vriezer ook niet echt nodig.