Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: BrouwHulp: Infusie temperatuur en het te laag uitkomen tot maisch temperatuur  (gelezen 912 keer)

Offline hobbyman

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
BrouwHulp vind ik een fijn programma, en het zal ongetwijfeld allemaal kloppen, dus ik doe denk ik iets fout.

Als ik bijvoorbeeld op 67 graden wil maischen, dan moet ik in BrouwHulp voor 35 liter bier, en 31 liter beslagwater, het water opwarmen naar 69,6 om op 67 graden uit te komen na het toevoegen van de mout. Ik kom telkens enkele graden lager uit dan de bedoeling is.
In de database de maischkuip gegevens juist ingevuld incl. gewicht, materiaal soort etc.
Temperatuur van het mout ingevuld, voorverwarmde moutkuip ook. Ik verwarm het water in de ketel tot 69,6 , stort de mout en kom te laag uit. Hoe kan dat?

Heb de temperaturen niet juist geregistreerd om te weten hoeveel de afwijking is, dus ik moet op het progamma kunnen vertrouwen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline stiaanke

• Vol lid
  • Land: be
Waarschijnlijk wordt in het programma geen rekening gehouden met de ketelinvloed.
Wanneer je een ketel met dunne wanden hebt houdt deze minder warmte vast.

Nu je weet dat je temperatuur te laag komt dan kun je deze gewoon hoger instellen toch.  :denken:

Offline John

• Super lid
  • Land: nl
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
Verwarm je je water in de beslagketel? Dan hoef je toch geen rekening te houden met wanddikte oid; de gebuikte hoeveelheid graan en de temp. daarvan is dan de enige factor die de temp. beinvloedt

Offline stiaanke

• Vol lid
Verwarm je je water in de beslagketel? Dan hoef je toch geen rekening te houden met wanddikte oid; de gebuikte hoeveelheid graan en de temp. daarvan is dan de enige factor die de temp. beinvloedt

Toch wel. Het is de totale opgewarmde massa dat van belang is. En die totale massa is water en massa van de ketel.

Offline hobbyman

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Ik verwarm mijn water in de beslagketel. Het gewicht en materiaal soort heb ik correct ingevoerd. Evenals de afmetingen. Vinkje voorverwarmde maischketel staat aan.

Offline Koen S

• Super lid
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
Ketel isoleren, je verliest heel snel enkele graden tijdens storten en roeren.
Bij mij klopt het bijna altijd.
Je hebt natuurlijk een groot verschil tussen onder- en bovenkant van je beslag. Dit kan makkelijk oplopen tot een graad of 5. Goed roeren is dus de boodschap.

Offline CeesM

• Super lid
  • Land: nl
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Ketel isoleren, je verliest heel snel enkele graden tijdens storten en roeren.
Bij mij klopt het bijna altijd.
Je hebt natuurlijk een groot verschil tussen onder- en bovenkant van je beslag. Dit kan makkelijk oplopen tot een graad of 5. Goed roeren is dus de boodschap.
Dat heb ik ook ondervonden en toen maar een isolatiemantel voor de Easybrew aangeschaft. Werkt goed, beslag op alle plaatsen zelfde temperatuur. Gemaischt op 1200 W en gekookt op 2000 W. ;)

Tags: