2e test invloed koudhop op de vergistingsgraad

Gestart door Jacques, 23-02-2019 23:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Ruim een week voer ik weer een test uit waarbij ik de invloed van koudhoppen op de vergistingsgraad aan het bekijken ben. Voor mijn vorige test zie hier.

De vorige test heb ik gekeken naar de invloed van het hoeveelheid hop dat gebruikt wordt voor het koudhoppen op de vergistingsgraad. Verder heb ik ook gekeken naar het effect van het moment van het toevoegen van koudhop.

Bij de test die ik nu aan het uitvoeren ben kijk ik vooral naar de invloed van het hopras en het alfazuurgehalte op de vergistingsgraad.


Voor deze test gebruik ik het bier van de door mij gebrouwen Marmelade IPA. Bij dit bier is een ruime hoeveelheid marmelade toegevoegd aan het wort tijdens het koken. De gebruikte gist is Mangrove Jack's M44 West Coast. Dat is vermoedelijk dezelfde gist dan de Fermentis US-05. Deze laatste gist heeft een gemiddelde vergistingsgraad van 82%. Op het moment dat ik koudhop toevoegde aan het bier had deze een vergistingsgraad van 83%.

De flessen van deze test heb ik gevuld met 700 ml bier. Bij de flessen van deze test heb het volgende gedaan.
Fles 1 – geen koudhop toegevoegd
Fles 2 – 8 g  hoppellets Crystal 3,7% (was ook bij de vorige test gebruik)
Fles 3 – 8 g  hopbloemen Opal 5,3%
Fles 4 – 8 g  hopbloemen Braming Cross 7,7%
Fles 5 – 8 g  hopbloemen Azacca 12,7%
Fles 6 – 4 g  hopbloemen Azacca 12,7%
4 g hop op 700 ml komt neer op 5,7 g per liter
en 8 g hop 700 ml komt neer op 11,4 g per liter.






Bij deze test liep ik tegen een paar zaken aan.

Allereerst viel het niet mee om de hopbloemen door de smalle hals van de flessen te krijgen. Uiteindelijk is dat gelukt met gedesinfecteerde latex handschoenen aan. (Waarschijnlijk gaat het straks niet lukken om de hopbloemen uit de flessen te krijgen...)

Verder blijven de hopbloemen op het bier drijven. Dat wil zeggen dat ze veel minder snel naar beneden naar beneden zakken dan gebruikte Crystal hoppellets. Het is heel waarschijnlijk dat dit effect heeft op de resultaten. Net als bij houtsnippers zakken de hopbloemen wel met de tijd naar beneden.

Een ander opvallend iets is de helderheid van het bier. Het bier in de flessen waaraan hopbloemen is toegevoegd is beduidend helderder dan het bier in de fles zonder koudhop en de fles met hoppellets.

















De resultaten tot nu toe zijn als volgt.





Op basis van de eerste resultaten (de test loopt nu 9 dagen) kom ik tot de voorlopige conclusie dat het alfazuurpercentage geen invloed heeft op de verhoging van de schijnbare vergistingsgraad door koudhoppen. Het grootste effect is namelijk te zijn bij het bier met het laatste alfazuur. Hierbij merk ik op dat dit geen helemaal eerlijke vergelijking is omdat hier gaat om hoppellets en niet om hopbloemen.

Als ik kijk naar de 3 verschillende hopbloemen dan zie ik ook dat de hopsoort met het laagste alfazuurgehalte (5,3%) de hoogste SVG geeft. Daarna komt de hop met het hoogste alfazuurgehalte (12,7%). Het kleinste effect is er bij de hop het middelste alfazuurgehalte (7,7%). Ook dat is een aanwijzing dat het alfazuurgehalte niet uitmaakt.

Net als bij de vorige test is te zien dat de hoeveelheid koudhop uitmaakt. Bij de flessen 5 en 6 is dezelfde hop toegevoegd. De fles met 8 g koudhop heeft een duidelijk hogere vergistingsgraad dan de fles waaraan 4 g is toegevoegd.


Wordt vervolgd...

Chilobrachys

Door de testopzet zul je hier helaas nooit een zinnige conclusie uit kunnen trekken. Het aantal variabelen is wel heel erg groot, hop bestaat uit veel meer dan alleen een alfazuurgehalte. Een tamelijk ongebruikelijk ingrediënt als marmelade hoort naar mijn idee helemaal niet in een test terug te komen als dit geen onderdeel is van de test.

hansHalberstadt

Citaat van: Chilobrachys op 24-02-2019  00:39 uDoor de testopzet zul je hier helaas nooit een zinnige conclusie uit kunnen trekken. Het aantal variabelen is wel heel erg groot, hop bestaat uit veel meer dan alleen een alfazuurgehalte. Een tamelijk ongebruikelijk ingrediënt als marmelade hoort naar mijn idee helemaal niet in een test terug te komen als dit geen onderdeel is van de test.
De marmelade is wel meegekookt dus zou je geen effect op verdere suikerafbraak tijdens de gisting verwachten, en is een constante factor  voor alle samples. maar inderdaad, al was het maar om discussies te voorkomen. Er zijn 2 variabelen bekeken zoals ik het zie:
1) hoeveelheid hop
2) alfazuurpercentage.
Daaruit zou je dus informatie moeten krijgen of het de hoeveelheid is of het alfazuurpercentage wat de SVG verhoging veroorzaakt.

Voor mij heeft trouwens iedereen die dit soort initiatieven neemt en er veel tijd in stopt al een streepje voor. Dat zouden er meer moeten doen.

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 24-02-2019  09:04 uDe marmelade is wel meegekookt dus zou je geen effect op verdere suikerafbraak tijdens de gisting verwachten, en is een constante factor  voor alle samples. maar inderdaad, al was het maar om discussies te voorkomen. Er zijn 2 variabelen bekeken zoals ik het zie:
1) hoeveelheid hop
2) alfazuurpercentage.
Daaruit zou je dus informatie moeten krijgen of het de hoeveelheid is of het alfazuurpercentage wat de SVG verhoging veroorzaakt.

Voor mij heeft trouwens iedereen die dit soort initiatieven neemt en er veel tijd in stopt al een streepje voor. Dat zouden er meer moeten doen.
3 variabelen volgens mij, je hebt ook het verschil tussen pellets en bloemen,
Bloemen zijn heel, daar is de celwand van de hop niet gebroken of gekneust, bij pellets is dit wel en zijn in principe de enzymen beter extraheerbaar (als deze enzymen dan weder niet beschadigd geraakt zijn door bijvoorbeeld invloed van het verwerkingsproces of de invloed van de blootstelling aan lucht).

Jacques

Citaat van: Chilobrachys op 24-02-2019  00:39 uDoor de testopzet zul je hier helaas nooit een zinnige conclusie uit kunnen trekken. Het aantal variabelen is wel heel erg groot, hop bestaat uit veel meer dan alleen een alfazuurgehalte. Een tamelijk ongebruikelijk ingrediënt als marmelade hoort naar mijn idee helemaal niet in een test terug te komen als dit geen onderdeel is van de test.

De marmelade is geen onderdeel van deze test als zodanig. Dat ingrediënt is voor alle bieren gelijk.

Bij deze test kijk ik vooral naar de invloed van het alfazuurgehalte. Uit de voorlopige resultaten valt op te maken dat dit geen factor die invloed heeft. Het hopras daarentegen wel. En zo te merken ook of je hopbloemen of hoppellets gebruikt. Een vervolgtest met 2 of 3 hoprassen waarbij zowel hopbloemen en hoppellets gebruikt worden van de hoprassen kan dat uitwijzen.

Ik ben bereid een dergelijke test te financieren voor degene die zo'n test wil uitvoeren. Je krijgt dan van mij 4 verpakkingen hop en een weegschaaltje voor de metingen. Voor het bier dat gebruikt wordt bij de test en transparante (wijn)flessen van 1 liter waarin je het koudhoppen uitvoert moet je zelf zorgen.
Vervolgens verplicht de degene die de test uitvoert zich om elke dag een meting uit te voeren op ongeveer hetzelfde tijdstip. De gegevens verwerk je in een spreadsheet die ik beschikbaar stel.
En natuurlijk is het leuk als met behulp van foto's verslag wordt gedaan op dit forum.
Na de test bepaal het SG met een hydrometer of refractometr. En als je een pH-meter hebt zou dat helemaal mooi zijn. Ook de pH is namelijk interessant om te weten.

Wat mij betreft doen 2 of 3 forumleden een dergelijke test.

EBC

Is de hoeveelheid toegevoegde hop niet wat veel met 5,7 en 11,4 gram? Dat is toch veel meer dan aan een gemiddeld bier wordt gegeven.

Barming zal wel Bramling moeten zijn neem ik aan  ;).

Chilobrachys

Ik wil best een vergelijkbare test doen maar dan lijkt het me zinvoller om hoppen die juist sterk op elkaar lijken behalve in het alfazuur. Nu zitten er ook aardige verschillen in het betazuurgehalte en de olie samenstelling. 

Jacques

Citaat van: Chilobrachys op 24-02-2019  13:06 uIk wil best een vergelijkbare test doen maar dan lijkt het me zinvoller om hoppen die juist sterk op elkaar lijken behalve in het alfazuur. Nu zitten er ook aardige verschillen in het betazuurgehalte en de olie samenstelling.

Doe een voorstel. Zoals ik al schreef wil ik de hop en een weegschaaltje voor het volgen van de vergisting vergoeden. Hoe meer van dit soort tests gedaan worden des te beter het is. We tasten nu nog te veel in het duister. Hierdoor kunnen we te maken hebben met vervelende verrassingen. Het zou handig zijn als we beter weten van welke omstandigheden de daling van het SG afhankelijk is als je koudhopt. De hoeveelheid hop maakt uit dat is wel duidelijk. Maar wat nog meer?

Jacques

Citaat van: EBC op 24-02-2019  12:29 uIs de hoeveelheid toegevoegde hop niet wat veel met 5,7 en 11,4 gram? Dat is toch veel meer dan aan een gemiddeld bier wordt gegeven.

Er zijn commerciële en ook hobbybrouwers die geen gemiddeld bier brouwen...  :)

Bij mijn CCT heb ik afgelopen woensdag 8 g per liter gegeven...
Dat bier heb ik net gebotteld.


EBC

Tja zo lust ik er nog.

3 gr per liter is commercieel heel normaal. Meer hop is economisch niet verantwoord. Marges op bier zijn laag.
Jij geeft 4x zoveel. Zou je het vaker doen, dan zou je weten dat meer niet zinnig is, het kost veel hop, maar levert geen beter resultaat.

1,060 SG is heel normaal.
Een vergistingstest met 4x = 1,240 SG zal geen representatieve waarden opleveren.

Jouw hoptest is hierdoor voor mij niet interessant, en de resultaten van je vorige test stroken ook niet met mijn ervaring. Iets meer CO2, ja dat herken ik, maar niet de waarden die je nu voorstaat.
Ik vrees dat de kleine schaal waarop je de tests uitvoert niet representatief zijn voor een groter gistingsvat. De volumeverhouding is compleet anders.
Met jouw uitkomsten is geen enkele commerciële IPA houdbaar. Alles zou gushen en niet meer getapt kunnen worden. En ja, ik kom regelmatig collega's tegen die moeite hebben met hun bieren, maar er zijn toch grenzen.

hansHalberstadt

Ik neem aan dat je zoveel hop gebruikt omdat je verwacht dat meer hop het effect groter maakt en je het misschien anders onvoldoende kunt zien?
 

Jacques

Citaat van: EBC op 24-02-2019  17:15 uTja zo lust ik er nog.

3 gr per liter is commercieel heel normaal. Meer hop is economisch niet verantwoord.
Jij geeft 4x zoveel.

Er worden ook NEIPA's gebrouwen. De hebben veel meer koudhop. Het was ook bij het brouwen van NEIPA's dat ik erg veel last kreeg van het wild worden van mijn bieren...

Citaat van: EBC op 24-02-2019  17:15 uIk vrees dat de kleine schaal waarop je de tests uitvoert niet representatief zijn voor een groter gistingsvat. De volumeverhouding is compleet anders.
Met jouw uitkomsten is geen enkele commerciële IPA houdbaar. Alles zou gushen en niet meer getapt kunnen worden. En ja, ik kom regelmatig collega's tegen die moeite hebben met hun bieren, maar er zijn toch grenzen.

Ook ik was verbaasd door de grootte van het effect dat ik bij de vorige test gezien heb. Het is een veel groter effect dan ik in de literatuur gevonden heb.

Ongetwijfeld zijn er verschillende factoren die een rol spelen. Bij de vorige test heb ik een gist gebruikt die een relatief lage vergistingsgraad heeft. Hierdoor zijn er meer restsuikers die nog afgebroken kunnen worden. Ik sluit niet uit dat dit de uitslag mede beïnvloed heeft. Een test met dezelfde wort en hoeveelheden koudhop waarbij de gist varieert kan hierin uitsluitsel geven.

Daarnaast heb ik de hop in het bier laten zitten. Geen idee in hoeverre dit invloed heeft. Het zou kunnen dat de enzymen langzaam uit de hop komt.

Kortom: er is nog heel veel uit te zoeken en te testen. Overigens zijn er collega's van jou die daar ook mee bezig zijn.

EBC

Citaat van: Jacques op 24-02-2019  17:31 uEr worden ook NEIPA's gebrouwen. De hebben veel meer koudhop. Het was ook bij het brouwen van NEIPA's dat ik erg veel last kreeg van het wild worden van mijn bieren...

Een manager van mij gaf me in mijn vorig leven ooit een goede raad: follow the money.
In het bierbrouwvak geldt dit onverminderd.

Maak je niet dik met al die hop en NEIPAs. Uiteindelijk gaat het enkel om geld. En zijn de NEIPAs al niet passé? Zoveel hop zit er niet in hoor, laat je niet in de luren leggen. En die er meer in doen, die houden het niet lang vol. En daar zijn ook meerdere voorbeelden van.

Ik denk dat je 4x teveel hop gebruikt in je experimenten.

Jacques

Citaat van: EBC op 24-02-2019  17:59 uEen manager van mij gaf me in mijn vorig leven ooit een goede raad: follow the money.
In het bierbrouwvak geldt dit onverminderd.

Maak je niet dik met al die hop en NEIPAs. Uiteindelijk gaat het enkel om geld. En zijn de NEIPAs al niet passé? Zoveel hop zit er niet in hoor, laat je niet in de luren leggen. En die er meer in doen, die houden het niet lang vol. En daar zijn ook meerdere voorbeelden van.

Ik denk dat je 4x teveel hop gebruikt in je experimenten.

Bij de test wordt inderdaad veel hop gebruikt. Dit doe ik om grotere verschillen te zien. Maar zoals ik schreef zijn er ook bierstijlen waarbij veel koudhop aan toegevoegd wordt. Dat geeft snel problemen.


Als hobbybrouwer hoef ik overigens het geld niet te volgen.
Voor een commerciële brouwer zoals jij ligt dat anders.

EBC

Citaat van: Jacques op 24-02-2019  21:28 uBij de test wordt inderdaad veel hop gebruikt. Dit doe ik om grotere verschillen te zien. Maar zoals ik schreef zijn er ook bierstijlen waarbij veel koudhop aan toegevoegd wordt. Dat geeft snel problemen.


Als hobbybrouwer hoef ik overigens het geld niet te volgen.
Voor een commerciële brouwer zoals jij ligt dat anders.

Ik wil maar zeggen dat je een test uitvoert met data die niet representatief is voor het gemiddeld gebrouwen bier. De resultaten die je krijgt zijn dan ook niet van enige waarde. En dat is los van hobby of commercie. 11 gram per liter is niet normaal, punt. Een vergistingstest met 1,240 SG zou je ook niet doen, toch?

Jacques

Citaat van: EBC op 24-02-2019  21:34 uIk wil maar zeggen dat je een test uitvoert met data die niet representatief is voor het gemiddeld gebrouwen bier. De resultaten die je krijgt zijn dan ook niet van enige waarde. En dat is los van hobby of commercie. 11 gram per liter is niet normaal, punt. Een vergistingstest met 1,240 SG zou je ook niet doen, toch?

Het doel van deze test is inzicht te krijgen op de vraag of er een relatie is tussen het alfazuurgehalte van een hop en het koudhopeffect op de vergistingsgraad.
Door mij is niet beweerd dat de gebruikte hoeveelheden koudhop representatief zijn voor de bieren die jij brouwt.

Het is duidelijk dat de hoeveelheid koudhop van invloed is op het effect. De vorige test liet dat al zien en ook bij deze test komt dit naar voren.
Bij een volgende test (die misschien door jou wordt uitgevoerd  ;)) kan een kleinere hoeveelheid koudhop gebruikt worden. Er is nog veel te testen voordat we meer weten over dit verschijnsel. Zo is het interessant te ontdekken bij welke hoeveelheid het effect verwaarloosbaar is. Echter de liefhebber van een NEIPA wil wel graag veel koudhop in zijn bier omwille van de smaak van het bier...


Jacques

Citaat van: Robert1968 op 24-02-2019  22:44 uHet onderwerp is actueel op Brulosophy.
http://brulosophy.com/2019/02/21/the-surprising-science-of-dry-hopping-lessons-from-tom-shellhammer/#more-117889

Dat het een actueel onderwerp is niet zo vreemd. Veel craftbrouwers gebruiken veel koudhop.

Interessant om te lezen dat een koudhopgift boven de 8 g per liter weinig doet op het hoparoma. Als het gaat om koudhoppen valt er nog veel te leren.

Knobby

Dat bij commercieel bier niet meer dan 3 g/l koudhop wordt gebruikt is een compleet ongefundeerde stelling.
Ik durf te wedden dat voor het merendeel van de leden hier die commercieel iets doen met bier meer dan 3 g/l koudhop voor IPA's heel normaal is.
Bij ons in ieder geval wel, en de brouwers waar ik regelmatig mee praat ook zeker weten.
Op bier zit inderdaad weinig marge, maar juist de IPA's gaan makkelijk voor meer geld over de toonbank.

Jacques

Ik heb nog eens gekeken naar de presentatie van Tom Schellhammer.
https://www.craftbrewersconference.com/wp-content/uploads/2017_presentations/Tom-Shellhammer_02.pdf

Volgens deze presentatie zou het effect van de hop creep afhangen van:
- temperatuur;
- duur van het koudhoppen;
- concentratie.

Voor wat betreft de temperatuur is door mij nog geen test uitgevoerd.
Dat de duur en concentratie uitmaakt blijkt ook uit mijn tests. Voor wat betreft de duur is het interessant een vervolgtest uit te voeren waarbij de koudhop uit het bier gefilterd wordt. Hoe snel stopt dan de daling van het SG?

In de presentatie van Tom Shellhammer wordt niet gesproken over de invloed van de gebruikte gist. Niet uitgesloten is dat dit ook een factor van belang is.

jaapz

Leuke test! Gezien het nu lijkt dat hoeveelheid hop uitmaakt voor de vergistingsgraad, is het misschien leuk de test nog eens te herhalen:

 * zelfde hopsoort in elke fles (azacca bijv.)
 * zelfde wort in elke fles (van hetzelfde brouwsel)
 * elke fles even lang dryhoppen
 * 3 flessen met 2 gram hop
 * 3 flessen met 4 gram hop
 * 3 flessen met 8 gram hop

En dan kijken wat er uit komt.

Dan zou je in een andere test misschien pellets/bloemen tegen elkaar kunnen zetten, maar dan moet je eigenlijk pellets en bloemen van dezelfde soort, van dezelfde batch hebben.

Jacques

Citaat van: jaapz op 27-02-2019  14:10 uLeuke test! Gezien het nu lijkt dat hoeveelheid hop uitmaakt voor de vergistingsgraad, is het misschien leuk de test nog eens te herhalen:

 * zelfde hopsoort in elke fles (azacca bijv.)
 * zelfde wort in elke fles (van hetzelfde brouwsel)
 * elke fles even lang dryhoppen
 * 3 flessen met 2 gram hop
 * 3 flessen met 4 gram hop
 * 3 flessen met 8 gram hop

En dan kijken wat er uit komt.

Dan zou je in een andere test misschien pellets/bloemen tegen elkaar kunnen zetten, maar dan moet je eigenlijk pellets en bloemen van dezelfde soort, van dezelfde batch hebben.

Er is eerder door mij een test gedaan met verschillende hoeveelheden koudhop van dezelfde hop(pellets).
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37841.0.html
Dit is een vervolgtest om te kijken of er een relatie is tussen het alfazuurgehalte en het effect van het koudhoppen. Daarnaast vergelijk ik twee monsters met dezelfde hop(bloemen) ter bevestiging van de eerdere test dat de hoeveelheid koudhop uitmaakt. Dat is het geval.

Een vergelijking hopbloemen en hoppellets is zeker interessant. Het zal echter niet lukken om dat te doen met dezelfde batch. Bij mijn weten is er geen enkele hopleverancier die een hopoogst van een bepaalde hopsoort zowel als bloemen en pellets aanbiedt.
Wat wel kan is een hopsoort in te kopen van hetzelfde jaar en gebied. Maar ook dat is even zoeken.

Als jij een vergelijkende test wilt uitvoeren wil ik dat faciliteren in de vorm van het beschikbaar stellen van hop (twee verpakkingen), een Excel rekenblad en een weegschaaltje. Hoe meer tests uitgevoerd worden des te meer inzicht verkregen wordt over dit verschijnsel dat door Engelstalige hop creep genoemd wordt. Ik heb voor dit begrip geen pakkende en passende vertaling...

CJK

Beste mede hobbybrouwers,

Ik ben wel een fan van koudhoppen en experimenter daar ook mee.

Nu is me bij Brewdog duidelijk geworden dat ze de hop alleen de laatste vier dagen mee laten trekken voor hun beste resultaat.

Ik vergist en lager en voeg de laatste vier dagen hop toe. Het vergistingsproces in dan identiek terwijl testen met hop dan alleen de smaak beinvloeden.

Mijn huidige 20 liter heb ik in drie batches gesplitst (drie gisten). Van elke batch heb ik de helft vandaag gebotteld en heb ik hop toegevoegd aan de andere helft.


Wie wil hier zijn commentaar op geven?

Groet,
Cris

Jacques

Leuke test.   :brouwen:

Ik begrijp dat je over vier dagen opnieuw gaat bottelen?
Hoeveel gram koudhop gebruik je per liter?

Voor de invloed op de vergistingsgraad na kortdurig koudhoppen ga ik over een tijd een test uitvoeren. Daarvoor wil ik 2, 4 en 7 dagen koudhoppen. De hop wil ik uitfilteren en daarna de vergisting volgen met de weegmethode.

CJK

Ik bottel inderdaad twee keer.. ik heb 2 gram Saaz per liter gebruikt.

Eerdere ervaringen met Saaz zijn me erg goed bevallen.

Ik ben benieuwd naar jouw volgende koudhoptest!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.