Ruim een week voer ik weer een test uit waarbij ik de invloed van koudhoppen op de vergistingsgraad aan het bekijken ben. Voor mijn vorige test zie
hier.
De vorige test heb ik gekeken naar de invloed van het hoeveelheid hop dat gebruikt wordt voor het koudhoppen op de vergistingsgraad. Verder heb ik ook gekeken naar het effect van het moment van het toevoegen van koudhop.
Bij de test die ik nu aan het uitvoeren ben kijk ik vooral naar de invloed van het hopras en het alfazuurgehalte op de vergistingsgraad.
Voor deze test gebruik ik het bier van de door mij gebrouwen
Marmelade IPA. Bij dit bier is een ruime hoeveelheid marmelade toegevoegd aan het wort tijdens het koken. De gebruikte gist is Mangrove Jack’s M44 West Coast. Dat is vermoedelijk dezelfde gist dan de Fermentis US-05. Deze laatste gist heeft een gemiddelde vergistingsgraad van 82%. Op het moment dat ik koudhop toevoegde aan het bier had deze een vergistingsgraad van 83%.
De flessen van deze test heb ik gevuld met 700 ml bier. Bij de flessen van deze test heb het volgende gedaan.
Fles 1 – geen koudhop toegevoegd
Fles 2 – 8 g hoppellets Crystal 3,7% (was ook bij de vorige test gebruik)
Fles 3 – 8 g hopbloemen Opal 5,3%
Fles 4 – 8 g hopbloemen Braming Cross 7,7%
Fles 5 – 8 g hopbloemen Azacca 12,7%
Fles 6 – 4 g hopbloemen Azacca 12,7%
4 g hop op 700 ml komt neer op 5,7 g per liter
en 8 g hop 700 ml komt neer op 11,4 g per liter.

Bij deze test liep ik tegen een paar zaken aan.
Allereerst viel het niet mee om de hopbloemen door de smalle hals van de flessen te krijgen. Uiteindelijk is dat gelukt met gedesinfecteerde latex handschoenen aan. (Waarschijnlijk gaat het straks niet lukken om de hopbloemen uit de flessen te krijgen…)
Verder blijven de hopbloemen op het bier drijven. Dat wil zeggen dat ze veel minder snel naar beneden naar beneden zakken dan gebruikte Crystal hoppellets. Het is heel waarschijnlijk dat dit effect heeft op de resultaten. Net als bij houtsnippers zakken de hopbloemen wel met de tijd naar beneden.
Een ander opvallend iets is de helderheid van het bier. Het bier in de flessen waaraan hopbloemen is toegevoegd is beduidend helderder dan het bier in de fles zonder koudhop en de fles met hoppellets.

De resultaten tot nu toe zijn als volgt.

Op basis van de eerste resultaten (de test loopt nu 9 dagen) kom ik tot de voorlopige conclusie dat het alfazuurpercentage geen invloed heeft op de verhoging van de schijnbare vergistingsgraad door koudhoppen. Het grootste effect is namelijk te zijn bij het bier met het laatste alfazuur. Hierbij merk ik op dat dit geen helemaal eerlijke vergelijking is omdat hier gaat om hoppellets en niet om hopbloemen.
Als ik kijk naar de 3 verschillende hopbloemen dan zie ik ook dat de hopsoort met het laagste alfazuurgehalte (5,3%) de hoogste SVG geeft. Daarna komt de hop met het hoogste alfazuurgehalte (12,7%). Het kleinste effect is er bij de hop het middelste alfazuurgehalte (7,7%). Ook dat is een aanwijzing dat het alfazuurgehalte niet uitmaakt.
Net als bij de vorige test is te zien dat de hoeveelheid koudhop uitmaakt. Bij de flessen 5 en 6 is dezelfde hop toegevoegd. De fles met 8 g koudhop heeft een duidelijk hogere vergistingsgraad dan de fles waaraan 4 g is toegevoegd.
Wordt vervolgd…