Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergistingsgraad heel hoog met Wyeast 1335  (gelezen 1012 keer)

Offline Leon058

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Vergistingsgraad heel hoog met Wyeast 1335
« Gepost op: 25-07-2019 22:13 u »
Vorige week zaterdag een IPA gebrouwen met de Wyeast 1335 British Ale II. Na 12 uur was de hoofdgisting in volle gang.
Heb de temperatuur redelijk onder 22 graden kunnen houden, maar met deze temperaturen is het wel eens warmer geweest.

5 dagen na de brouwdag gist afgelaten uit de CCT. Sample genomen en brix bepaald, deze is 7,0. Begin brix: 14,6. 
Met de rekenmodule van BrouwHulp kom ik dan uit op een vergistingsgraad van 84,5%, fors hoger dan dat de fabrikant aangeeft.
Omgerekend zou het een SG van 1.009 zijn.

pH ook even gemeten, deze is 4,34. Hij smaakt zeer sterk naar hop, maar heeft een gistige geur die ik wel herken.

Ik heb palemout, vienna en een handje cara-red (50 EBC) gebruikt. Geen suiker o.i.d.

Zou dit misschien een teken van infectie kunnen zijn? Of denken jullie dat er weinig aan de hand is? Ik zal na een paar dagen weer eens meten, maar het lijkt erop dat hij al bijna is uitvergist!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Vergistingsgraad heel hoog met Wyeast 1335
« Reactie #1 Gepost op: 25-07-2019 22:58 u »
Niets aan de hand.

Dat je een hogere of lagere vergistingsgraad haalt dan de fabrikant vermeld komt vaak voor. Voor het bepalen van de vergistingsgraad wordt een standaard maischschema gebruikt (congreswort). Jij zult ongetwijfeld een ander schema gebruikt hebben.

Een pH van 4,34 is heel normaal kort na de hoofdgisting. Door autolyse, die altijd plaatsvindt, zal de pH gaan stijgen. Dit zal ook het geval zijn als je koudhop hetgeen gebruikelijk is bij een IPA.

Tags: